1. #301
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Citaat Geplaatst door Nerdette. Bekijk reactie
    Nadoria, djazaak Allahu gairan, ik ga ze gelijk in de inhoudsopage zetten in cha Allah.

    Hoe gaat het met je meid?
    Top! Gaat goed elhamdoelilah en met jou??

  2. #302
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Als dingen ondraaglijk worden, keer je dan tot Allah de Meest Verhevene!!
    O Allah, ik vraag U om vergeving en welzijn.



    Ibn Al Djawzie (moge Allah hem genadig zijn) zei: 'Er was iets waardoor ik heel veel verdriet en moeilijkheden ervoer en ik begon lang en diep na te denken over hoe ik uit deze situatie kon komen, hoe dan ook, maar ik zag geen uitweg. Daarop las ik het volgende vers:

    'En al wie Allah vreest (door gehoor te geven aan Zijn bevelen en verboden), zal door Hem een uitweg worden gegeven om (elke moeilijkheid) te boven te komen.' (Soerat At Talaa9 vers 2)

    Ik besefte dat taqwa de uitweg is uit elk soort verdriet en moeilijkheid. Zodra ik het pad van taqwa bewandelde, vond ik de uitweg.

    Ik (de schrijver 'Aaid Al Qarny) zeg: 'Voor de wijze persoon is taqwa de weg die leidt naar al het goede, want moeilijkheden zijn een resultaat van zonden en kunnen alleen opgelost worden door berouw. Bedroefdheid, verdriet en zorgen zijn een bestraffing voor zonden die je hebt verricht, door in gebreke te blijven met je gebeden of door over een ander moslim(a) te roddelen of te gemakkelijk over de hijaab te denken of door harame daden te verrichten. Degene die ingaat tegen de wetten van Allah de Meest Almachtige moet de prijs betalen voor die tekortkoming. Hij Die geluk schiep, is de Meest Gulle, de Meest Genadevolle, dus hoe kun je geluk zoeken bij iemand anders dan bij Hem? Als de mens controle had over geluk dan zou er geen arm of verdrietig persoon op aarde zijn.'

    Bron: Je kunt de gelukkigste vrouw ter wereld zijn (Dr 'Aid Al Qarni).

  3. #303
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Vier verplichte zaken voor iedere moslim!
    Weet Moge Allah jou genadig zijn dat wij verplicht zijn 4 zaken te leren:

    Ten eerste: Het kennen van Allah, Het kennen van Zijn profeet vrede zij met hem en het kennen van de islamitische religie.

    Ten tweede: Hiernaar handelen.

    Ten derde: Anderen hiernaar uitnodigen

    Ten vierde: Het hebben van geduld met wat hiermee gepaard gaat aan kwellingen en/of beledigingen.

    Het bewijs hiervoor zijn de volgende woorden van Allah Soeb7anahoe wa ta3ala:

    Bij de tijd, voorwaar de mens is temidden van groot verlies. Behalve degenen die geloven en goede werken verrichten en elkaar tot De Waarheid en Geduld aansporen. (Soerat Al Asr)

    Imam Ashafi'ie (moge Allah hem genadig zijn) zei:

    'Als Allah geen ander bewijs aan Zijn dienaren zou hebben neergezonden, behalve deze soerah, dan zouden zij hier genoeg aan hebben.'

    Bron: De Drie Fundamenten van de islaam en haar bewijzen (Sheikh ul Islaam Mohammed ibn Soeleyman At tamimi)

  4. #304
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Niemand is ooit VOLLEDIG gelukkig!!!



    'En al wie Allah vreest, zal door Hem een weg worden getoond om (elke moeilijkheid) te boven te komen.' (Soerat At Talaa9 vers 2)


    Je begaat een grote vergissing als je denkt dat het leven altijd 100 % in jouw voordeel moet zijn. Dit zal alleen in het paradijs zo zijn. Want in deze wereld is geluk relatief. Je zult niet alles krijgen wat je wilt, er zullen altijd wel problemen zijn zoals: ziekte, tegenspoed en moeilijkheden. Dus wees dankbaar ten tijde van rust en geduldig ten tijde van moeilijkhedenn.

    Wees niet te idealistisch en verwacht geen goede gezondheid zonder ziekte, rijkdom zonder armoede, geluk zonder iets wat het verpest, een man zonder negatieve eigenschappen, een vriendin zonder fouten. Dat zal nooit gebeuren. Leer hoe je voorbij de negatieve aspecten en fouten kunt kijken en kijk naar de positieve kanten en de goede dingen. Denk goed over anderen en maak excuses voor hen, maar stel je vertrouwen ALLEEN in Allah, want mensen zijn niet geschikt om op te vertrouwen of om je zaken aan over te laten.

    Bron: Je kunt de gelukkigste vrouw ter wereld zijn (Dr 'Aid Al Qarni)

  5. #305
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Waarlijk, het leven van de mens bevindt zich in het leven van zijn hart en ziel. En er is geen leven in het hart, alleen bij het kennen van haar Schepper, liefde voor Hem te hebben, Hem alleen te aanbidden, tot hem te keren in tijden van nood, en rust zoeken tijdens Zijn gedenking. En degene die dit leven verliest heeft al het goede verloren. Ook al probeert hij dit (het verlies) te vervangen met alles wat er zich in de wereld bevindt. Voorwaar, de hele wereld bij elkaar zal niet in staat zijn dit leven te vervangen. En waarlijk, voor alles wat de dienaar verliest is er een vervangmiddel, maar degene die Allaah verliest zal nooit iets vinden om Hem te vervangen.'' [Ibn al-Qayyim - Rahimhullaah]

  6. #306
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    De sleutel naar geluk is het gebed


    De eerste stap naar geluk elke dag is het fadjrgebed (op tijd gebeden voor zonsopgang), dus begin je dag daarmee en je zult onder de bescherming en zorg staan van Allah de Meest Allemachtige. Hij zal je beschermen tegen al het kwaad en je leiden naar al wat goed is.

    Allah zegent een dag niet die niet met fadjr (op tijd verricht) begint. Het is de eerste stap naar acceptatie en succes. Dus goede tijdingen voor degenen die fadjr op tijd bidden en ellende en verlies voor degenen die dit gebed verwaarlozen.

    Bron: Je kunt de gelukkigste vrouw ter wereld zijn (Dr 'Aid Al Qarni)

  7. #307
    Love my Aya

    Reacties
    12.607
    10-12-2005

    Citaat Geplaatst door N_NadOria Bekijk reactie
    De sleutel naar geluk is het gebed


    De eerste stap naar geluk elke dag is het fadjrgebed (op tijd gebeden voor zonsopgang), dus begin je dag daarmee en je zult onder de bescherming en zorg staan van Allah de Meest Allemachtige. Hij zal je beschermen tegen al het kwaad en je leiden naar al wat goed is.

    Allah zegent een dag niet die niet met fadjr (op tijd verricht) begint. Het is de eerste stap naar acceptatie en succes. Dus goede tijdingen voor degenen die fadjr op tijd bidden en ellende en verlies voor degenen die dit gebed verwaarlozen.

    Bron: Je kunt de gelukkigste vrouw ter wereld zijn (Dr 'Aid Al Qarni)
    Baraka lah oe fiek om te plaatsen !

  8. #308
    2 Gebruikers

    Reacties
    29.209
    27-12-2006

    MVC Premium MVC Premium





    Berouw tonen en vergeving vragen..
    .


    De boodschapper van Allah heeft gezegd: "Degene die zegt: "Ik zoek de vergeving van Allah de Almachtige, die geen god naast Zich heeft. De Levende, de Zelfstandige en toon berouw aan hem." Degene die dit zegt zal vergeven worden door Allah, ook al heeft hij de ranken van het leger verlaten." [3].

    100X per dag dit zeggen:

    أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الحَيُّ القَيّوُمُ وأَتُوبُ إِلَيهِ."


    "Astaghfieroe Allaaha al-'adhzieema alladhie laa iellaaha iellaa hoewa al-h'ayyoe al-qayyoem wa atoeeboe ielayh".
    Moge Allah ons vergeven/leiden en behoeden voor het slechte..

    Acties (voor Marokko)
    500 donateurs- € 5,- per maand// Word donateur en steun onze stichting


    21-10-2014: Baba ino, mijn held.
    Inna lillah wa inna ilayhie radjie3oen. Moge Allaah U het paradijs schenken, ameen!


  9. #309
    2 Gebruikers

    Reacties
    29.209
    27-12-2006

    MVC Premium MVC Premium

    Doe veel Doe'a.



    De Enige die controle heeft over onze harten is onze Schepper, Allah, Subhana wa Ta'ala. ‘Abdoellah ibn ‘Amr ibn Al-’Aas, radya Allahu 'anhoe, heeft overgeleverd dat hij de profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam, hoorde zeggen: “De harten van de Kinderen van Adam zijn als één (hart) tussen de vingers van de Meest Barmhartige en Hij stuurt ze in welke richting Hij wil. Een persoon kan als gelovige de ochtend doorbrengen en aan het eind van de dag wordt hij ongelovig. Een andere persoon brengt de ochtend als een ongelovige en aan het einde van dag wordt hij moslim. Hij verkocht zijn religie met een goedkope wereldse prijs.” [Moesliem]

    Allah, Subhana wa Ta'ala, zegt het volgende in de Edele Qor'aan: En wanneer Mijn dienaren je over Mij vragen, zeg dan: “Ik ben nabij. Ik verhoor het gebed van de smekeling, wanneer hij Mij aanroept.” Daarom moeten zij naar Mij luisteren en in Mij geloven, opdat zij geleid zullen.
    [Soeraat al-baqara (2), aayah 186]


    Tip: Zeg deze du'a regelmatig op, insha'Allah;

    Allahoemma yaa moeqallieba Al qoloob thabbiet qalbie 3ala dieniek, wa yaa mosarrifa Al qoloob sarrief qalbie 3ala thaa3atiek.
    (O degene die harten doet bewegen, maak mijn hart standvastig op Uw religie, en O degene die de harten doet bewegen, beweeg mijn hart naar Uw gehoorzaamheid.)

    Acties (voor Marokko)
    500 donateurs- € 5,- per maand// Word donateur en steun onze stichting


    21-10-2014: Baba ino, mijn held.
    Inna lillah wa inna ilayhie radjie3oen. Moge Allaah U het paradijs schenken, ameen!


  10. #310
    2 Gebruikers

    Reacties
    29.209
    27-12-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Leer Ayaat al Qoersi

    Ayaat al Qoersie is het meest achtbare vers in de Koran en wordt ook wel het Troonvers genoemd. Het vers bezit een ontzettend hoge status en draagt ook vele voortreffelijkheden met zich mee. Het is dus een belangrijk vers om te leren en te gebruiken in het dagelijkse leven.

    Ayaat al-Qoersi [aayah 255 van Soerat al-Baqarah (2)] leren.

    Acties (voor Marokko)
    500 donateurs- € 5,- per maand// Word donateur en steun onze stichting


    21-10-2014: Baba ino, mijn held.
    Inna lillah wa inna ilayhie radjie3oen. Moge Allaah U het paradijs schenken, ameen!


  11. #311
    2 Gebruikers

    Reacties
    29.209
    27-12-2006

    MVC Premium MVC Premium

    Ayaat al Qoersie reciteren bij het opstaan en voor het slapen gaan.

    Ayat al-Koersie is een bescherming
    Aboe Hoerayrah heeft verteld in een overlevering van Boekhaarie dat de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) hem aanstelde als bewaker over de zakaat van Ramadan. Maar toen kwam er op een avond een man en die begon met beide handen een deel van het voedsel (wat als zakaat gegeven was) te nemen. Aboe Hoerayrah pakte hem en hij zei tegen hem dat hij hem naar de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) zou brengen. De man zei dat hij het nooit meer zo doen, zolang hij maar niet naar de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) gebracht zou worden en dit gebeurde tot drie keer toe. Aboe Hoerayrah verhaalde dit en voegde toe dat de dief de derde keer tegen hem zei:

    “Wanneer je gaat slapen, reciteer dan Ayat al-Koersie helemaal, Allah zal een waker over jou aanstellen en shaytan zal jou tot de ochtend niet naderen.”

    Daarop zei de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem):

    “Hij vertelde jou de waarheid, ondanks dat hij van nature een leugenaar is, hij (de dief) was de shaytan.”

    Uit deze overlevering valt op te maken dat Ayat al-Koersie een bescherming is. Door het te reciteren in de avond zijn we de hele nacht beschermd tegen shaytan en door het in de ochtend te reciteren zullen we de hele dag beschermd zijn tegen shaytan.

    Acties (voor Marokko)
    500 donateurs- € 5,- per maand// Word donateur en steun onze stichting


    21-10-2014: Baba ino, mijn held.
    Inna lillah wa inna ilayhie radjie3oen. Moge Allaah U het paradijs schenken, ameen!


  12. #312
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Wonen in een hut met geloof is beter dan wonen in een paleis met ongeloof!


    En breng degenen die geloven blijde tijdingen.' (Soerat Al Baqarah vers 25)




    Een moslimvrouw die in een hut woont, haar Heer aanbidt, haar vijf dagelijke gebeden verricht en Ramadan vast, is gelukkiger dan een vrouw die in een verheven paleis woont met bedienden en elke mogelijke luxe. Een gelovige vrouw die in een tent woont en gerstebrood eet en water drinkt uit een aarden kruik en haar moes7af bij zich heeft ter herinnering aan Allah, is beter af dan een vrouw die in een ivoren toren leeft met kamers bekleed met fluweel, maar die haar Heer niet kent noch haar profeet volgt.

    Je zou de ware betekenis van geluk moeten kennen: Het is niet de enge en vervormde betekenis die mensen eraan geven. Denk je dat geluk te vinden is in euro's en dinars, meubels en kleding, eten en drinken, rijtuigen en vervoermiddelen?

    Helemaal niet. Geluk is tevredenheid in je hart, innerlijke rust, een gevoel van stabiliteit, vreugde in je hart, een rechtgeaarde houding, goed gedrag en tevreden zijn met wat voldoende is.

    Bron: Jij kunt de gelukkigste vrouw ter wereld zijn (Dr. 'Aaid Al Qarni)

  13. #313
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Ali (moge Allah tevreden met hem zijn) zegt: 'Taqwa is: De Allemachtige vrezen, doen wat er in de QOraan staat, tevreden zijn met weinig en voorbereid zijn op de Dag van de Reis.'

    Aboe Darda (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: 'De complete vorm van ta9wa is Allah zo te vrezen, dat men Hem begint te vrezen vanaf (de mogelijke zonde in) een mosterdzaadje (of atoom) en totdat men laat wat halaal is uit angst dat het wel eens haraam zou kukken zijn. Dit wordt gestaafd door het vers: 'Dus iedereen die iets goeds heeft gedaan ter grootte van een atoom zal het aanschouwen. En iedereen die slecht deed ter grootte van een atoom zal het aanschouwen. (Soerat Az Zalzalah verzen 7 en 8)

    Ondermijn dus geen enkele uiting van goeedheid, noch goede daden, onderschat geen enkel kwaad en bescherm jezelf ertegen.

    Ibn Abbas(moge Allah tevreden over hem zijn) zei: 'Degenen met ta9wa zijn die gelovigen die zichzelf beschermen tegen shirk (deelgenoten toekennen aan Allah).'

    Hij zei ook: 'Het zijn degenen die Allah's Straf voor het niet volgen van Zijn Leiding vrezen, terwijl zij die erkennen en hopen op Zijn Genade omwille van de overtuiging, dat wat zij geloven van Hem afkomstig is.'

    Moe'adz Ibn Djabal (moge Allah tevreden over hem zijn) zei: 'Op de Dag des Oordeels zal er geroepen worden: 'Waar zijn degenen die taqwa hadden?' Dan staan zij op van onder de schaduw van de Allerbarmhartigste. Allah zal voor hen niet onzichtbaar zijn. Hij antwoordde: 'Diegenen die zich afzijdig houden van shirk en het aanbidden van afgodsbeelden en verder hun dien zuiveren voor Allah.'

    Ibn Mas'oed becommentarieerde het volgende vers: 'O julie die geloven. Vrees Allah, zoals Hij gevreesd dient te worden en sterf niet, behalve als jullie in de islam zijn (als moslims/degenen die zich overgegeven hebben aan Allah). (Soerat Al Imraan vers 102)'

    Dat betekent, dat men Hem moet gehoorzamen en Hem niet ongehoorzaam mag zijn, dat men Hem moet gedenken en dat men Hem niet mag vergeten en dat men Hem moet danken en Hem niet ondankbaar mag zijn.'

    Aboe Hoerairah werd ondervraagd over taqwa. Daaropo vroeg hij de vraagsteller of hij wel eens op een pad had gelopen dat bezaaid was met doornen. De man antwoordde bevestigend. Aboe Hoerariah vroeg hem hoe hij er overheen gelopen had. De man zei: Wanneer ik een doorn zag probeerde ik deze te omzeilen, opdat ik er niet door geprikt zou worden.' Aboe Hoerairah antwoorde hem: 'Dat is precies wat taqwa betekent (het omzeilen van een zonde wanneer je hem ziet).'

    Deel 2 volgt later inshaAllah

    Bron: Taqwa, vrees voor Allah en tauba (Imam Ghazali, Imam Ibn Qayyim en Ibn Rajab Hanbali)

  14. #314
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Maatregelen voor het op tijd verrichten van het fadjrgebed

    -Zichzelf bewust zijn dat het 1 van de 5 verplichte gebeden is. En onze geliefde profeet Mohammed vrede zij met hem zei hierover: 'De eerste daad waarover de dienaar op de Dag der opstanding verantwoording moet afleggen is het gebed. Zijn daar geen tekortkomingen in, dan betekent dat het ultieme geluk en succes voor de dienaar. Zijn daar wel tekortkomingen in, dan betekent dat de mislukking en zijn ondergang. Als er tekortkomingen zijn in zijn gebeden zal ALLAH zeggen: Kijk of mijn dienaar vrijwiligge gebeden heeft die deze tekortkomingen kunnen aanvullen.' (tirmidzi)

    -Bezorgd zijn om het gebed van lfadjr te missen, zodat je deze niet zal missen. Net zoals een student die zich ' smorgens vroeg wil voorbereiden op een examen door bezorgdheid zeker zal opstaan. Bezorgd zoals iemand die een vliegtuig moet halen vroeg in de morgend en door bezorgdheid op tijd op de luchthaven zal zijn.

    Wat voedt deze bezorgdheid om het fadjrgebed te missen het meest,? De liefde voor ALLAH, de Heer der werelden. Wie van ALLAH houdt, kan/wil de minste afsrpaak niet missen om nederig voor Hem te staan.

    -De vrees voor de Bestraffing van ALLAH, zoals in het begin van deze topic aangegeven.

    -Denken aan het hiernamaals, de dood en niet aan het Wereldse, Vergankelijke leven. Dit zal je motiveren om het fadjrgebed op tijd t verrichten, aangzien je dan geen hoop koestert op een lang leven. Hassan Al Basri zei: 'Haast jullie om goede daden te verrichten! Haast jullie om goede daden te verrichten! Jullie ademhalingen worden geteld! Als jullie ademhaling stopt, zullen jullie daden stoppen. Wat jullie vandaag nog te leven hebben, is minder dan wat jullie gisteren nog te leven hadden! Jullie daden worden opgeschreven en bijgehouden! De dood achtervolgt jullie! De Hel bevindt zich voor jullie! Doorgrond dus elke dag en elke nacht het Ultieme Bevel van ALLAH.'

    -Het achterwege laten van zonden, aangezien deze (de zonden) de mens afwenden van de gehoorzaamheid aan ALLAH.

    -Veel dhikr verrichten en je tong er vochtigg mee houden, aangezien deze een buitengewone invloed op het hart heeft en het tot de gehoorzaamheid aan ALLAH wendt. En de beste dhikr is de recitatie van de Koran AL Kariem.

    -De doeha's (smeekbeden) van de dag, nacht, voor het slapengaan, wakkerworden enz... utspreken.

    -De woedoe verrichten voor het slapengaan, Koran reciteren, doeha opzegggen van voor het slapengaan, op je rechterzijde slapen.

    -En natuurlijk het op tijd naar bed gaan, aangezien laat wakkerblijven een grote vijand is van het fadjrgebed. Een dutje overdag kan ook veel helpen.

  15. #315
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    12 tips om fajr op tijd te verrichten:

    1) Vroeg slapen

    Aangezien de Profeet er afkeer van had om voor het ‘Ishaa gebed te gaan slapen en hij er afkeer van had om erna te praten (verhaald door Al-Bukhari)

    Al-Bukhari wijdde ook een hoofdstuk aan het nachtelijke praten na Ishaa’ waar afkeer over is.

    Bovendien, Al-Hafizh ibn Hajar zei: Nachtelijk praten in deze classificatie wordt bedoelt met dat wat toegestaan is aangezien dat wat verboden is wordt niet alleen na het Ishaa’ gebed als afkeurenswaardig gezien, aangezien het altijd verboden is.

    2) Maak een oprechte intentie en oprechte vastberadenheid voor je gaat slapen

    Allah zegt: “En wie het Hiernamaals wenst en er meet een redelijke inzet naar streeft, en hij is gelovig; hij (behoort) tot degenen van wie hun streven wordt beloond.” (Al-Israa’; 19)

    3) Blijf in een staat van zuiverheid en reciteer Adhkar voordat je gaat slapen.

    Het wordt vermeld in de twee Sahih (authentieke) boeken van Hadith (dwz. al-Bukhari en Muslim) dat de Profeet zei: “Wanneer je naar bed gaat, verricht Wudu’ zoals voor het gebed, ga dan liggen op je rechter zij, en zeg dan: ‘Allaahummah aslamtu nafsi ilayk, wa wajahtu wajhi ilayk, wa fawwadtu amri ilayk, wa alja’tu zhahri ilayk, raghbatan wa rahbatan ilayk, la malja’a wa la manja minka illa ilayk. Aamantu bi kitabik alladhi anzalt, wa bi nabiyyik alladhi arsalt.
    “O Allah, ik onderwerp mezelf aan U, ik keer mijn gezicht naar U, ik vertrouw mijn zaken aan U toe en ik vertrouw volledig op U, uit vrees en hoop op U. Er is geen toevlucht of bescherming van U behalve bij U. Ik geloof in Uw Boek dat U heeft geopenbaard en in Uw Profeet die U heeft gestuurd.”
    Als je in diezelfde nacht sterft, dan zul je overleden zijn met Fitrah, en laat het deze de laatste woorden zijn die je zegt.”

    4) Doe dhikr wanneer je wakker wordt

    Het wordt vermeld in de twee Sahih boeken van Hadith dat de Profeet zei: “De Satan maakt drie knopen in de nek van ieder van jullie wanneer hij gaat slapen, terwijl hij de plek van elke knoop streelt zegt hij: “Je hebt een lange nacht voor je, dus slaap.” Dus, als hij wakker wordt en Allah herinnert, wordt een knoop losgemaakt, en als hij Wudu’ verricht, wordt de tweede knoop los gemaakt, en wanneer hij het gebed verricht, worden alle knopen los gemaakt, dan begint hij de dag vol energie en in een goede bui. Anders begint hij de dag met een slecht humeur en voelt hij zich lui.”

    5) Zoek de hulp van je familie en rechtschapen vrienden om Qiyam te verrichten

    Allah zegt: {Ondersteunt elkaar bij het goede en Taqwa. En steunt elkaar niet bij zonde en overtreding} (Al-Ma’idah: 2), Hij zegt ook: {En beveel jouw familie de salat te verrichten en volhard daarin. Wij vragen van jou geen voorziening (te geven), Wij geven jou voorziening. Het goede einde is voor degene die (Allah) vreest. }

    6) Gebruik een wekker

    7) Vermijd het om te veel te eten voordat je gaat slapen.

    8)Neem overdag een korte siësta.

    Al-Tabarany verhaalde in “Al-Awsat” en het (dwz. de Hadith) werd als Hassan geclassificeerd dat de Profeet zei: “Neem een siësta want de Satans doen dat niet.”

    Het is ook vermeld in “Al-Adab Al-Mufrad” en het werd geclassificeerd als Hassan door al-Albany op de autoriteit van Khawaat ibn Jubayr dat hij zei: “Slapen aan het begin van de dag is onwetendheid, en slapen in het midden van de dag is een goede manier, en aan het einde ervan is dwaasheid.”

    9) Slaap niet alleen (behalve wanneer het nodig is)

    Imam Ahmad verhaalde in zijn Musnad (Hadith samenstelling) en het werd als Sahih geclassificeerd door al-Albany dat de Profeet “Verbied eenzaamheid: dat men de nacht alleen doorbrengt.”

    10) Sprenkel water op het gezicht van degene die slaapt

    Het werd verhaald door Abu-Dawuud en Al-Nasa’iy en geclassificeerd als Sahih door Al-Albany dat de Profeet zei:
    “Moge Allah de man zegenen die ’s nachts wakker wordt en dan het gebed verricht, zijn vrouw wakker maakt, en als ze weigert (om wakker te worden), sprenkelt hij water op haar gezicht. En moge Allah een vrouw genadig zijn die ’s nachts wakker wordt, het gebed verricht, en haar man wakker maakt, en als hij weigert (om wakker te worden), sprenkelt ze water op zijn gezicht.”

    11)Wordt energiek wakker

    12) Zoek de hulp van Allah door gedurende de dag daden van gehoorzaamheid te doen (degene die zijn dag juist maakt, Allah zal zijn nacht goed maken).