1. #241
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Nourdeen Wildeman

    Klik op CC, voor degenen die het Engels taal niet machtig zijn..

    A ma sha Allah reminder!

    ''A Sincere Question' is a series of short videoblogs regarding questions any muslim can ask himself/herself on the mindset with which they approach their religion. The main goal is to motivate viewers and myself to be sincere, to be self-critical, to seek knowledge and the guidance of Allah swt.

    'A Sincere Question'
    is written and produced by Nourdeen Wildeman''


  2. #242
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    "Share gifts, spread love" (Abu Ya'la)

    Giving gifts is special in Islam, and it doesn't only apply to certain occasions. Muslims are encouraged to give gifts to each other as that strengthens bond; all year round! ♥

    Giving gifts might be a simple thing, but there are proper etiquettes to it.
    “Whoever does you a favour, respond in kind, and if you cannot find the means of doing so, then keep praying for him until you think that you have responded in kind.” (Abu Daawood) From this hadith sahih, we Muslims should know that:

    - Respond kindly to the gift-giver, just as he treated you
    - If you're unable to treat him in return, make dua' and pray for him

    The best dua' that was thought is to say "Jazakullahu Khair" which means "May Allah reward you with good" to gift-givers.

    There are many selection of gifts you can give to your family, peers, neighbors and your halal partner, but giving Islamic gifts (hijab for the ladies, book of reminders, modest clothing, etc) is the best as you're also doing your job as a righteous Muslim, which is to encourage Islam to other people!

    And the most important thing is that, give gifts with upmost sincere niat!

    So give gifts, spread love and strengthen bonds.

  3. #243
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    ''Weet jij dat dit vasten voor jou bij Allah zal bemiddelen op de Dag der Opstanding? De Profeet Mohammad - vrede en gebeden over hem - heeft gezegd:

    "Het vasten en de Qoraan bemiddelen voor de dienaar op de Dag der Opstanding."
    Overgeleverd door Ahmad.


    Het vasten zal een vorm aannemen, praten en jou verdedigen bij Allah! Omdat jij gevast hebt, en dorst en honger hebt geleden omwille van Allah.


    "Het vasten zal zeggen: "Mijn Heer, ik heb hem overdag weggehouden van het voedsel en het verlangen. Laat mij dus voor hem bemiddelen." En de Qoran zal zeggen: "Mijn Heer, ik heb hem 's nachts weggehouden van de slaap. Laat mij dus voor hem bemiddelen." Daarop zullen zij bemiddelen."
    Overgeleverd door Ahmad.

  4. #244
    Oum oogappeltje

    Reacties
    1.208
    30-01-2010

    { Remember Me, I shall remember you. }
    Al- Baqaraah : 152


  5. #245
    Oum oogappeltje

    Reacties
    1.208
    30-01-2010

    { Remember Me, I shall remember you. }
    Al- Baqaraah : 152


  6. #246
    Oum oogappeltje

    Reacties
    1.208
    30-01-2010

    { Remember Me, I shall remember you. }
    Al- Baqaraah : 152


  7. #247

  8. #248
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Sa'ad ibn Abi Waqas heeft de Profeet, (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) horen zeggen, 'Je zult beloont worden voor alles wat je uitgeeft op de weg van Allah, al was het maar een hapje eten die je in de mond van je vrouw deed'.

    (Sahih Bukhari, Boek 2, Hadith 53).

  9. #249
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Up
    Up
    Up
    Up!

  10. #250
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    “En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niets dan Hem alleen aanbidden, en goedheid betrachten tegenover de ouders. Als één van de twee of beiden de ouderdom bereiken in jouw aanwezigheid, zeg dan nooit ‘oef’ tegen hen en spreek tot hen een vriendelijk woord. En wees zachtmoedig voor beiden, en nederig en liefdevol en zeg: “O mijn Heer, schenk hun Genade, zoals zij mij opvoedden toen ik klein was.”

    (Soerat al-Israa’: 23-24)│


    │Dua voor de ouders

    رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا

    Betekenis van de dua
    O mijn Heer, schenk hun genade, zoals zij mij opvoedden toen ik klein was.

    Uitspraak van de dua
    Rabbi irhamhumaa kamaa rabbayaanie saghiera.│

  11. #251
    MVC Lid

    Reacties
    3.293
    13-02-2011

    De vorm van Zakaat al-Fitr



    Link

  12. #252
    MVC Lid

    Reacties
    3.293
    13-02-2011

    De wijze van het Eid gebed

    Het Eid gebed (zowel voor Eid al-Adha als voor Eid al-Fitr) bestaat uit twee gebedseenheden (rakah) en deze worden gezamenlijk verricht. Het Eid gebed wordt op de volgende manier verricht volgens de sunnah van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem):

    De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) startte het Eid gebed, zoals het dagelijkse gebed, met de openingstakbier. Daarna herhaalde hij de takbier nog zes keer. Hierna ging de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) over tot het reciteren van soerah al-Fatiha en daarna soerah al-Ala of Soerah Qaf. Vervolgens verrichtte hij de rest van de eerste gebedseenheid zoals het dagelijkse gebed, met de ruku en de sudjud en de daarbij behorende smeekbeden.

    Bij het opstaan na de eerste gebedseenheid sprak hij (vrede en zegeningen zij met hem) de takbier uit en deze takbier herhaalde hij nog vijf keer. Vervolgens reciteerde hij soerah al-Fatiha en daaropvolgend soerah al-Ghaasiya of soerah al-Qamar. De rest van het gebed verrichtte hij zoals het dagelijkse gebed en hij sloot af met de tasliem.

    Na het afsluiten van het gebed stond de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) op en hij begon de mensen toe te spreken en te vermanen.

    Andere etiquette bij Eid en het Eid gebed
    Het uitspreken van de Eid takbier.
    Voor ieder Eid gebed verrichtte de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) de grote wassing (ghusl). Verder droeg hij bij het Eid gebed altijd de mooiste kleding en ook is het voor mannen aangeraden om parfum te gebruiken. 2
    Het nemen van een andere terugweg dan de weg die op de heenweg genomen is, is aangeraden. 3
    De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) verrichtte het Eid gebed altijd op een grote buitenplaats, een musala. Hij deed dit altijd, behalve één keer, omdat het regende.
    Voor het Eid gebed is er geen oproep, er is dus geen adhan en geen iqama. 4
    De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) reciteerde tijdens het Eid gebed soerah Al-Ala in de eerste gebedseenheid en soerah Al-Ghaasiya in de tweede gebedseenheid. Of hij reciteerde soerah Qaf in de eerste gebedseenheid en soerah Al-Qamar in de tweede gebedseenheid. 5
    De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) verrichtte altijd eerst het Eid gebed. Na het Eid-gebed sprak hij de mensen toe en vermaande hij hen. 6
    Hij (vrede en zegeningen zij met hem) ging na het Eid gebed ook naar de vrouwen, om hen te vermanen. 7
    Het is voor vrouwen toegestaan om het Eid gebed bij te wonen. 8 Er zijn zelfs geleerden die het bijwonen van het Eid gebed door vrouwen verplicht gesteld hebben.
    Het is toegestaan om elkaar te feliciteren op Eid en het is goed om samen te komen op Eid.
    De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) at voor het Eid gebed op Eid al-Fitr een oneven aantal dadels.
    Voor het Eid gebed voor Eid al-Adha at de Profeet (vrede en zegeningen zij hem) niks tot hij zijn offerdier had geslacht (dus pas na het gebed en na het offeren).
    Het offeren op Eid al-Adha mag pas plaatsvinden na het Eid gebed. Een offer dat voor het Eid gebed gebracht wordt, is niet aan te merken als een offer. 9

    __________________________________________
    1: Abu Dawud
    2: Al-Haakim
    3: Boekhaarie, Moeslim, Ahmad, At-Thirmidhi, Aboe Dawoed en Al-Haakim
    4: Boekhaarie en Moeslim
    5: Moeslim en Aboe Dawoed
    6: Boekhaarie en Moeslim
    7: Boekhaarie en Moeslim
    8: Boekhaarie, Moeslim, Ibn Maajah en Al-Baihaqi
    9: Boekhaarie

  13. #253
    MVC Lid

    Reacties
    3.293
    13-02-2011

    Feliciteren bij Eid

    Het is aangeraden om elkaar op de dagen van Eid te feliciteren. Ibn Hajar heeft overgeleverd dat de metgezellen van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) gewend waren om op de dag van Eid het onderstaande tegen elkaar te zeggen. 1

    Eid felicitaties

    Moge Allah het van ons en van jullie accepteren.


    تَقَبَّلَ اللهُ مِنّا وَ مِنْكُم

    Taqabbala Allahoe minna wa minkoem.

    Geen specifieke Eid felicitatie

    Echter is er geen specifieke wijze die wij dienen op te volgen om elkaar te feliciteren op Eid. Het is dus niet verplicht om het bovenstaande te zeggen.

  14. #254
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006



    A3id Mobarak Said wa koel 3am wa antoem bighir.. Allahie taqabala mina wa minkoem! Een gezegend suikerfeest toegewenst..

    Liefs,
    Nadoria..

  15. #255
    MVC Lid

    Reacties
    3.293
    13-02-2011

    Allah iebark feek lieve Nadoria. Allahoema Ameen.