1. #151
    Hic sunt leones

    Reacties
    10.437
    07-10-2004

    Tuf Voyaging van George R. R. Martin. Fantasy én een grote rol weggelegd voor katten, de ideale combinatie. Het is een serie korte verhalen over de belevenissen van excentriek ruimtehandelaar Haviland Tuf.

    Het vierde en laatste boek uit de Rain Wilds Chronicles van Robin Hobb. Blood of Dragons is een geweldige afsluiting van een van de beste fantasyseries die er zijn.

    Het Stiefkind van Donna Ford. Heeft me met walging en een sterk gewoon niet willen geloven dat het waar is achtergelaten. De onvoorstelbare lijdensweg dat een kind dat in de klauwen raakt van een afschuwelijke stiefmoeder, die haar uithongert, mishandelt, verwaarloost en zelfs door mannen laat misbruiken. Dagelijkse indoctrinatie die een klein kind doet geloven dat ze al die vreselijkheden verdient, ze een in- en inslecht kind is. Hoe ze op latere leeftijd haar eigen kinderen zo welbewust opvoedt zónder dat geweld, maar met liefde en wijsheid. Een breuk met zo'n verleden is dus mogelijk.

    Een boek dat ik niet in één keer kon lezen, ik heb het echt af en toe weg moeten leggen.

    Als afwisseling Blauw Goud van Almar Otten, een licht hapje om tussendoor mijn maag te kalmeren zeg maar. Wel spannend, maar niet het talent dat de blurb me beloofde.

    Nu is het wachten op de nieuwe Dan Brown, Inferno en de nieuwe Carlos Ruiz Zafón, The Watcher in the Shadows. Ook Palace Of Curiosities van Rosie Garland, The Demonologist van Andrew Pyper en Kill Shakespeare van A. Belanger en Conor Del McCreery heb ik besteld.

    Tot die arriveren ga ik, geheel in het licht van de laatste pausverkiezing, De Laatste Paus van John Hogue nog eens herlezen. Over de profetie van de twaalfde-eeuwse Malachias (of Nostradamus, afhankelijk van wie je geloven wilt) over aan te treden pausen en natuurlijk de laatste paus, die ondergang van kerk en wereld in moet luiden.

    Jawel, da's deze.
    Quoth the Raven, "Nevermore" - "Y gwir erbyn y byd!"

  2. #152
    Verbannen

    Reacties
    31.887
    13-02-2008

    Alweer eventjes geleden, maar wel erg leuk:

    The Brendan Voyage: A Leather Boat Tracks the Discovery of America by the Irish Sailor Saints

    http://www.goodreads.com/book/show/1...Brendan_Voyage



    Could an Irish monk in the sixth century really have sailed all the way across the Atlantic in a small open boat, thus beating Columbus to the New World by almost a thousand years? Relying on the medieval text of St. Brendan, award-winning adventure writer Tim Severin painstakingly researched and built a boat identical to the leather curragh that carried Brendan on his epic voyage. He found a centuries-old, family-run tannery to prepare the ox hides in the medieval way; he undertook an exhaustive search for skilled harness makers (the only people who would know how to stitch the three-quarter-inch-thick hides together); he located one of the last pieces of Irish-grown timber tall enough to make the mainmast. But his courage and resourcefulness were truly tested on the open seas, including one heart-pounding episode when he and his crew repaired a dangerous tear in the leather hull by hanging over the side—their heads sometimes submerged under the freezing waves—to restitch the leather. A modern classic in the tradition of Kon-Tiki, The Brendan Voyage seamlessly blends high adventure and historical relevance. It has been translated into twenty-seven languages since its original publication in 1978.
    Ik heb de boot gezien in een museum, enorm avontuur, prachtig om te lezen.

  3. #153
    Verbannen

    Reacties
    31.887
    13-02-2008

    Believing Bullshit is uit. Wat een leuk boek, zo enorm veel herkenbare dingen.

  4. #154
    Limburger

    Reacties
    11.681
    05-08-2003

    Citaat Geplaatst door Seal97 Bekijk reactie
    Believing Bullshit is uit. Wat een leuk boek, zo enorm veel herkenbare dingen.
    Ik heb ergens een download gevonden en een site (scribd) war het boek op staat ......
    Ook aardig is:
    Het woordenboek van de Skepticus.

    j'ai vu ta lumière dans ma jante

  5. #155
    MVC Lid

    Reacties
    20.480
    28-08-2004

    De beste gelovigen in geloofszaken zijn degenen met het beste gedrag; en de beste van hen zijn diegenen die zich het beste gedragen tegenover hun vrouwen

    Wat een wereldgoal, ééntje om nooit te vergeten!

  6. #156
    Limburger

    Reacties
    11.681
    05-08-2003

    Iets heel anders.
    Ik had een leuke Molukse collega.
    Zij had een naam met een heleboel klinkers..
    Zijn de achternamen altijd zo?
    j'ai vu ta lumière dans ma jante

  7. #157
    MVC Lid

    Reacties
    20.480
    28-08-2004

    Nee. Dat lijkt misschien zo.
    De beste gelovigen in geloofszaken zijn degenen met het beste gedrag; en de beste van hen zijn diegenen die zich het beste gedragen tegenover hun vrouwen

    Wat een wereldgoal, ééntje om nooit te vergeten!

  8. #158
    Verbannen

    Reacties
    31.887
    13-02-2008

    Citaat Geplaatst door IVAN Bekijk reactie
    Ik heb ergens een download gevonden en een site (scribd) war het boek op staat ......
    Ook aardig is:
    Het woordenboek van de Skepticus.
    Heb even op de titel gezocht, klinkt ook wel als een logisch boek ja.

  9. #159
    Limburger

    Reacties
    11.681
    05-08-2003

    Citaat Geplaatst door Seal97 Bekijk reactie
    Heb even op de titel gezocht, klinkt ook wel als een logisch boek ja.
    Er is ook een website van.
    Van een Amerikaans filosoof. Robert Todd Carroll

    http://nederlands.skepdic.com/index.htm
    j'ai vu ta lumière dans ma jante

  10. #160
    Verbannen

    Reacties
    31.887
    13-02-2008

    Tijd geleden gelezen, erg leuk, moest er aan denken ivm het topic waarin bewustzijn ter sprake kwam:

    Het Slimme Onbewuste
    http://www.bol.com/nl/p/het-slimme-o...0000007162508/



    Waarom helpt nadenken vaak niet bij het nemen van beslissingen? Waarom vinden we een liedje dat al weken op nummer 1 staat in de hitlijsten leuker dan een liedje dat we voor het eerst horen? En hadden Mozart en Einstein een beter functionerend bewustzijn dan wij, of was het hun onbewuste dat hen tot genieën maakte?
    We plaatsen het bewustzijn op een voetstuk, zien het als de kroon op de evolutie en denken dat het ons onderscheidt van andere dieren: dat het ons verstandig en rationeel maakt, dat het de baas is in ons brein en dat het ons gedrag stuurt.
    Ons onbewuste daarentegen zien we als ondergeschikt. Het is niet meer dan een hulpje van het bewustzijn.
    Freud zag het al als een vergaarbak van ellendige herinneringen en dierlijke driften die door het bewustzijn beteugeld moeten worden.
    Het slimme onbewuste laat zien dat deze zienswijze onzinnig is en dat juist het onbewuste allesbepalend is. Ons onbewuste stuurt (met een verwerkingscapaciteit die ongeveer 200.000 keer zo groot is als die van het bewustzijn) ons gedrag, ons denken en onze gevoelens. Ap Dijksterhuis weet op verbluffend heldere wijze duidelijk te maken hoe menselijk gedrag werkt.

    Ap Dijksterhuis (1968) is hoogleraar psychologie van het onbewuste aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij heeft veel gepubliceerd over het onbewuste, onder meer in het gezaghebbende Science. Zijn werk krijgt veel aandacht en werd meerdere malen besproken in The New York Times. Hij won verschillende wetenschappelijke prijzen, waaronder de prestigieuze Early Career Award van de American Psychological Association. In 2005 kreeg hij een vici-subsidie, de grootste wetenschappelijke subsidie van nwo.

  11. #161
    Hic sunt leones

    Reacties
    10.437
    07-10-2004

    Dank, Seal - interessante titel, die schrijf ik op mijn lijstje.
    Quoth the Raven, "Nevermore" - "Y gwir erbyn y byd!"

  12. #162
    tja...

    Reacties
    18.132
    02-03-2005

    Dat boek heb ik dus nog niet! Joehoe, mijn dank is groot!
    The meaning of life is to give life meaning

  13. #163
    Hic sunt leones

    Reacties
    10.437
    07-10-2004

    Net uit; Fantoompoezen van Rascha Peper (ja, ze zei "poezen"). Korte autobiografische verhalen van een schrijfster die ik in het NRC al placht te volgen.

    Ook De Zwarte Spiegel van Alfonso Domingo las ik dit weekend uit, over Jheronimus van Aken, ook bekend als Bosch en zijn verloren gegane paneel met Jonas en de Walvis. Drie verhaallijnen, zich afspelend in respectievelijk 1495, 1939 en 2011 leiden naar een redelijk spannend plot. Je moet het vooral hebben van het talent van meneer Domingo om in de huid van zijn personages te kruipen.

    Op het programma staan nu Het feestmaal van John Saturnall en The Gallows Curse van Karen Maitland.

    Maar die moeten even wachten op De nieuwe religieuze Intolerantie van Martha Nussbaum. Volgens The Guardian een "vurige verdediging van de religieuze vrijheid van minderheden in het licht van de islamofobie van na 9/11". Mevrouw Nussbaum gaat op zoek naar waarom de aanslag in Noorwegen meteen aan islamisten werd toegeschreven terwijl de kogels van rechts kwamen. Het Zwitsers verbod op minaretten komt aan bod, zo ook de geplande bouw van het religieus centrum in Manhattan. Ze belooft een analyse van intolerantie jegens religieuze minderheden en dan met name moslims en een uitweg uit de greep van de angst voor het onbekende.
    Quoth the Raven, "Nevermore" - "Y gwir erbyn y byd!"

  14. #164
    MVC Lid

    Reacties
    462
    26-03-2013

    Mein Kampf spannend hoor

  15. #165
    Vicit vim virtus

    Reacties
    19.028
    04-09-2010

    Citaat Geplaatst door CIDP_nieuws Bekijk reactie
    Mein Kampf spannend hoor
    Wie z'on uber saai en vaag boek spannend vindt, moet eens meer een bib gaan bezoeken of neen, zelf de gouden gids is zelf goed.
    Citaat Geplaatst door Gerry Adams
    In the past I have defended the right of the IRA to engage in armed struggle. I did so because there was no alternative for those who would not bend the knee, or turn a blind eye to oppression, or for those who wanted a national republic. Now there is an alternative.