+ Reageer
Pagina 4 van 9 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 ... LaatsteLaatste
46 tot 60 van 133
    Dienares van Allah

Reacties
    6.154
    16-12-2003

Qiyaam al-Layl is a great blessing from Allah, the Exalted, and He has placed in it numerous spiritual benefits and rewards for the believer. Therefore, one should rebuke one's self, if he misses this great opportunity of achieving rewards and Pleasure of Allah. Allah says in the Qur'aan: “O you who believe! Fear Allah and keep your duty to Him. And let every person look to what he has sent forth for the morrow, and fear Allah. Verily, Allah is All-Aware of what you do.” [(59): 18]
    Imam Ibn al-Qayyim (rahimahullah) said: “If the slave is responsible and accountable for everything, even his hearing, sight and innermost thoughts, as Allah says, “…Verily, hearing, sight, and the heart of each of you will be questioned by Allah.” [Soorah al-Isra (17): 36], then he should check on himself before he is brought to account

Islaam – It just makes…. sense!

http://islaamparel.wordpress.com/

MVC Lid

Reacties
    3.193
    28-05-2009

Abdullah ibn Ghalib al-Hadani: ‘When the enemy approached (in battle), he said ‘What can sadden me in this world? By Allah, there is no happiness in it for the wise one and by Allah, were it not for my love of meeting the night in prostration and lying my forehead down for You O’ Master, in-between movement of limbs and joints (i.e. praying), in the depth of the nights all in hope of Your reward and Pleasure, were it not for this, I would have hoped to leave this world and its people.’ Then he broke the scabbard of his sword and went forth to fight until he was killed. When he was buried, they found the fragrance of musk at his grave and the people began to take the dust of his grave as if it were musk.

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ ۗ
    {2:165}

MVC Lid

Reacties
    3.193
    28-05-2009

Whenever Mu’adh ibn al-Jabal rose to pray at night, he would call out, ‘O Allah, indeed the eyes of people are asleep and the stars have receded but You are the Ever Living and Eternal. O Allah, my way to Paradise is slow and my fleeing from Hellfire is weak. O Allah, grant me Guidance from You which you return to me on the Day of Judgment, truly You do not fail in Your Promise Hilyat al-Awliya, by Abu Nu’aym

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ ۗ

Dienares van Allah

Reacties
    6.154
    16-12-2003

Gradaties van Qiyaam Al-Lail

Het nachtgebed is in verschillende vormen uit te voeren:

Ten eerste: De hele nacht bidden zoals sommige van onze vroege rechtschapen moeslims gewend waren te doen.

Ten tweede: De halve nacht bidden. Hier is het aanbevolen om te slapen in het eerste derde deel van de nacht en laatste zesde deel.

Ten derde: Het bidden van een derde deel van de nacht. Hier is het aanbevolen om de eerste helft van de nacht te slapen en het laatste zesde gedeelte. De profeet Dawoed verrichtte het nachtgebed op deze wijze. ‘ Abdoellah ibn ‘Amr ibn Al-‘As leverde over dat de profeet hem vertelde:

“ Het meest geliefde gebed bij Allah is dat van Dawoed en het meest geliefde vasten bij Allah is dat van Dawoed. Hij was gewend de halve nacht te slapen en dan voor een derde te bidden en vervolgens weer voor een zesde deel te slapen en hij vastte op afwisselende dagen.”( Overgeleverd door Al- Boecharie en Moeslim)

Ten vierde: Een zesde deel van de nacht bidden of een vijfde deel. Het is dan beter om in het tweede gedeelte van de nacht te bidden of in het laatste zesde gedeelte.

Ten vijfde: Bidden zonder een bepaald tijdstip. Er zijn twee manieren om het nachtgebed op deze wijze uit te voeren:

1. Bidden van het begin van de nacht tot de slaap iemand overkomt; dan staat hij weer op en bidt tot slaap hem weer overkomt, enzovoort. Een groep van de vroegere moeslims verrichtten zo Qiyaam Al- Lail. Volgens Boecharie en Moeslim leverde Anas ibn Maalik over dat de profeet niet vastte ( voor zoveel dagen) dat we dachten dat hij die maand niet meer zou vasten en soms vastte hij ( voor zoveel dagen) dat we dachten dat hij het vasten niet meer zou laten die gehele maand, en ( met betrekking tot zijn gebed en slaap in de nacht) als je hem wilde zien bidden in de nacht, kon je hem zien bidden en als je hem wilde zien slapen dan kon je hem zien slapen.

2. Slapen aan het begin van de nacht, en dan opstaan en voor het resterende gedeelte bidden. In deze context, zei Soefyaan Ath- Thawri:” Ik slaap aan het begin van de nacht, en dan sta ik op om Qiyaam Al- Lail te verrichten in de resterende tijd van de nacht.”

Ten zesde: Vier of twee rak’aat bidden in de nacht. De profeet heeft gezegd:

“ Bidt in de nacht: bidt vier rak’aat; bidt twee rak’aat.”

Aboe Hoerairah leverde over dat de profeet zei:

“ Wie ook op staat in de nacht en zijn vrouw hetzelfde laat doen om twee rak’aat te verrichten, zal vermeld worden van onder de mensen die Dhikr-Allah hebben verricht in die nacht.”( Overgeleverd door Aboe Dawoed)

Ten zevende: Het gebed verrichten in de tijd tussen het Maghrib en ‘Isha gebed, en de wird (gewoonte om te doen) verrichten in de tijd van sahr (de tijd van de Soehoer).

Als het moeilijk is de reiniging ’s nachts te verrichten

Voor degenen voor wie het moeilijk is de reiniging ’s nachts uit te voeren en het gebed te verrichten; degene moet zich tot de Qiblah richten en zichzelf bezig houden met dhikr-Allah en Doe’a. Als hij, hoe dan ook, niet in staat is om te zitten, is het aanbevolen om dhikr-Allah te doen terwijl hij in zijn bed ligt. Voor degenen die de gewoonte heeft een zekere wird te verrichten, maar slaap overkomt hem, kan het later inhalen.

Als iemand het voor zichzelf een gewoonte maakt om Qiyaam Al-Lail te verrichten dan moet hij zich ervoor behoeden het weer te laten, omdat de profeet heeft gezegd tegen ‘Abdoellah ibn ‘Amr :

“ O ‘Abdoellah! Wees niet zoals die- en- die, die gewend was om in de nacht te bidden en daarna stopte met het verrichten van Qiyaam Al- Lail.”

Vertaald uit: Mukhtasar Minhaj Al- Qasidin

MVC Lid

Reacties
    3.193
    28-05-2009

Citaat Geplaatst door AmmatoelAziz Bekijk reactie

Volgens Boecharie en Moeslim leverde Anas ibn Maalik over dat de profeet niet vastte ( voor zoveel dagen) dat we dachten dat hij die maand niet meer zou vasten en soms vastte hij ( voor zoveel dagen) dat we dachten dat hij het vasten niet meer zou laten die gehele maand, en ( met betrekking tot zijn gebed en slaap in de nacht) als je hem wilde zien bidden in de nacht, kon je hem zien bidden en als je hem wilde zien slapen dan kon je hem zien slapen.
    Vertaald uit: Mukhtasar Minhaj Al- Qasidin
    Asalaam Alikum Wa Rahmat Allah Wa Barakthu.

Wil het stukje hierboven zeggen dat de Profeet gewend was qiyaal al-layl, net zo als zijn vasten, soms stop te zetten? Het gebeuren omtrent het vasten was mij bekend, maar gezien u dit in context van qiyaam al-layl citeert, houdt dit dan ook in voor qiyaam al-layl?Of is het zoals de hadith van ibn Amr en dat hij qiyaam al-layl nooit (met opzet) oversloeg? Weet iemand dit?

M3aSalaam.

Dienares van Allah

Reacties
    6.154
    16-12-2003

Wa Aleikoem assalaam wa ra7matu Allaahi wa Barakatuhu,

Allaahoe a3lem, ik zou het echt niet weten. Ik dacht ook toen ik het las wat wordt hier exact mee bedoeld? Heeft het wellicht te maken met de tarawi7 gebeden en niet met Qiyaam al Layl? Allaahoe A3lem. Kun je de hadith van ibn Amr en dat hij qiyaam al-layl nooit (met opzet) oversloeg plaatsen? Djazaak Allaahoe khayren.

Moge Allaah onze kennis en Imaan vergroten en onze zonden vergeven Ameen!

7ayaak Allaah,

Wa Salaam.

Dienares van Allah

Reacties
    6.154
    16-12-2003

Allah prijst de karakters van de toegewijde gelovigen door te zeggen:

“ Hun ledematen mijden hun bedden om te slapen, terwijl zij hun Rabb aanroepen, met hoop en vrees. ( 32:16)

Vergelijkbaar is er overgeleverd dat de profeet heeft gezegd:

“ Het is hoogst aanbevelenswaardig voor jullie om Qiyaam Al-Lail te verrichten, want het was de gewoonte van jullie rechtschapen voorgangers. Qiyaam Al-Lail brengt jullie dichter tot jullie Rabb, het is een boetedoening voor onze zonden, het verdrijft ziektes van het lichaam, en het brengt een halt tegen overtredingen.”
    ( Overgeleverd door Al- Boecharie en Moeslim)

Jabir leverde over dat hij de profeet hoorde zeggen:

“ Er is een uur in de nacht, waarin geen moeslim Allah voor het goede in deze wereld en de volgende zal vragen zonder dat Hij het zal geven, en dat is van toepassing op elke nacht.”( Overgeleverd door Moeslim)

Al- Hasan Al- Basri ( rahimahoellah) zei:” We kennen geen moeilijkere daad van aanbidding dan het doorstaan van de nacht en het opgeven van ons geld.” Er werd hem gevraagd:” Hoe komt het dat degenen die Qiyaam Al-Lail verrichten van de mensen zijn met de meest mooie gezichten?” Op dit antwoordde hij:” Omdat zij communiceren met de Meest Genadige en Hij bekleedt hen met licht van Zijn licht.”

Zaken die helpen in het verrichten van het nachtgebed

De volgende zaken zullen je helpen Qiyaam Al- Lail te verrichten: Goede intentie en toewijding tot Allah, vastberadenheid, voortdurend berouw, wegblijven van zonden, vroeg naar bed gaan, als het mogelijk is een middagslaapje nemen, niet teveel eten, vertrouwen op Allah, en het bewustzijn van de vruchten van het uitvoeren van Qiyaam Al- Lail.

MVC Lid

Reacties
    3.193
    28-05-2009

Citaat Geplaatst door AmmatoelAziz Bekijk reactie
    Wa Aleikoem assalaam wa ra7matu Allaahi wa Barakatuhu,

Allaahoe a3lem, ik zou het echt niet weten. Ik dacht ook toen ik het las wat wordt hier exact mee bedoeld? Heeft het wellicht te maken met de tarawi7 gebeden en niet met Qiyaam al Layl? Allaahoe A3lem. Kun je de hadith van ibn Amr en dat hij qiyaam al-layl nooit (met opzet) oversloeg plaatsen? Djazaak Allaahoe khayren.

Moge Allaah onze kennis en Imaan vergroten en onze zonden vergeven Ameen!

7ayaak Allaah,

Wa Salaam.
    Wa Alikum Asalaam Wa Rahmat Allah Wa Barakthu.

BaarakAllahu feeki en ameen op uw dua.

Ja, ik begreep de tekst ook niet helemaal. Misschien doelt men er mee op het feit dat de Profeet s`avonds sliep tot men dacht dat ie niet wakker zou worden voor qiyaam al-layl? En dat ie dan qiyaam al-layl verrichtte waarna men dacht dat ie niet meer zou gaan slapen (die nacht)? Allahu a3lam.

Met de hadith van ibn Amr verwees ik eerlijk gezegd naar hetgeen u had geplaatst. Dat de profeet zei: "O ‘Abdoellah! Wees niet zoals die- en- die, die gewend was om in de nacht te bidden en daarna stopte met het verrichten van Qiyaam Al- Lail.". Dit was echter mijn eigen interpretatie van de hadith, excuses daarvoor. Er zijn echter andere ahadith die mijn zeggen ondersteunen, zoals:

Aa'ishah reported that the Prophet said: “The most beloved deeds to Allaah are the most constant, even if they were little” [Al-Bukhaari and Muslim], and she said in another narration: “Do not ever stop praying Qiyaam. The Prophet never ceased praying it. When he was sick or weak, he prayed sitting.” [Al-Bukhaari and Muslim]

Ghair Insja`Allah, mijn vraag was vooral omdat ik het vasten van de Profeet ken, en hoe hij het soms onderbrak. Dacht dat het zelfde wellicht van toepassing was op qiyaam al-layl, gezien de context.

BaarakAllahu feeki nogmaals.
    M3aSalaam.

Dienares van Allah

Reacties
    6.154
    16-12-2003

Citaat Geplaatst door Tahmid Bekijk reactie
    Wa Alikum Asalaam Wa Rahmat Allah Wa Barakthu.

BaarakAllahu feeki en ameen op uw dua.

Ja, ik begreep de tekst ook niet helemaal. Misschien doelt men er mee op het feit dat de Profeet s`avonds sliep tot men dacht dat ie niet wakker zou worden voor qiyaam al-layl? En dat ie dan qiyaam al-layl verrichtte waarna men dacht dat ie niet meer zou gaan slapen (die nacht)? Allahu a3lam.

Met de hadith van ibn Amr verwees ik eerlijk gezegd naar hetgeen u had geplaatst. Dat de profeet zei: "O ‘Abdoellah! Wees niet zoals die- en- die, die gewend was om in de nacht te bidden en daarna stopte met het verrichten van Qiyaam Al- Lail.". Dit was echter mijn eigen interpretatie van de hadith, excuses daarvoor. Er zijn echter andere ahadith die mijn zeggen ondersteunen, zoals:

Aa'ishah reported that the Prophet said: “The most beloved deeds to Allaah are the most constant, even if they were little” [Al-Bukhaari and Muslim], and she said in another narration: “Do not ever stop praying Qiyaam. The Prophet never ceased praying it. When he was sick or weak, he prayed sitting.” [Al-Bukhaari and Muslim]

Ghair Insja`Allah, mijn vraag was vooral omdat ik het vasten van de Profeet ken, en hoe hij het soms onderbrak. Dacht dat het zelfde wellicht van toepassing was op qiyaam al-layl, gezien de context.

BaarakAllahu feeki nogmaals.
    M3aSalaam.
    Wa feek barak Allaah. Allaahoe a3lem wat er precies wordt bedoeld, dat zou echt nagevraagd of uitgezocht moeten worden om te weten wat er precies mee wordt bedoeld. Khayr Inscha Allaah.

En djaazaak Allaah voor de onderstaande hadith.

Dienares van Allah

Reacties
    6.154
    16-12-2003

"Abdullah bin Salam (May Allah be pleased with him) reported: The Prophet (Peace be upon him ) said, "O people, promote the greetings, feed (the poor and needy) and perform Salat when others are asleep so that you will enter Jannah safely." [At-Tirmidh

Dienares van Allah

Reacties
    6.154
    16-12-2003

‘Abdoellah ibn ‘Oemar (moge Allah tevreden met hem zijn) vertelde dat de Boodschapper van Allah (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) zei: "Het nachtgebed bid je in groepjes van twee raka’aat. Als iemand van jullie voelt dat de dageraad nabij is, bidt hij nog één raka’ah om heel het nachtgebed oneven maken." (Boekharie, Moeslim)

Dienares van Allah

Reacties
    6.154
    16-12-2003

‘Aaisjah (moge Allah tevreden met haar zijn) vertelde: "Profeet Mohammed (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) bad witr op alle tijden van de nacht. Soms bad hij witr in het eerste deel van de nacht, soms in het middelste deel van de nacht en soms in het laatste deel van de nacht; maar hij maakte zijn nachtgebed altijd af voordat de dageraad kwam." (Boekharie, Moeslim)

Dienares van Allah

Reacties
    6.154
    16-12-2003

Qiyaam al-layl

Over het nachtgebed zegt Allah in de Qoraan:
    Voorwaar, de vromen verblijven in Tuinen en bij bronnen (in het Paradijs). Zij nemen wat hun Rabb hen geeft. Voorwaar, zij behoorden voorheen tot de weldoeners. Zij plachtten gedurende de nacht weinig te slapen. En in de laatste uren van de nacht smeekten zij (Allah) om vergeving. (51:15-18)

Het is dus goed om ’s nachts, na salaat-al-Isha, extra gebeden te doen (niet alleen tijdens Ramadan!). Qiyaam-al-layl is een strijd met jezelf, omdat je jezelf ertoe moet dwingen om ’s nachts op te staan, terwijl anderen lekker in hun warme bed blijven liggen. Het is een training voor lichaam en geest.

Enkele ahadieth over de uitmuntendheid van het nachtgebed.
    Overgeleverd door Aboe Hoeraira: De Boodschapper van Allah heeft gezegd: “De beste (tijd om te) vasten is de maand van Allah, Moeharram, en het beste gebed na de verplichte gebeden is het nachtgebed.” [Moeslim]

Overgeleverd door Aboe Hoeraira: De Boodschapper van Allah heeft gezegd: “Sjaitaan bindt drie knopen op jullie achterhoofd wanneer hij gaat slapen. Over elke knoop zegt hij: ‘De nacht is lang, dus blijf slapen.’ Wanneer een persoon wakker wordt en Allah gedenkt, raakt een knoop los. Wanneer hij woedoe doet ontbindt de tweede knoop zich. En wanneer hij bidt raakt de derde knoop los, en zal hij opstaan vol energie en goede moed, terwijl hij anders lui zal opstaan en in een slechte bui.” [ Al-Boechaarie]

Het is een soenna om het aantal rakaat na het Isha gebed tot maximaal 11 te beperken.
    Overgeleverd door Aisha (radia Allaahoe 3anha): “…..Hij bad nooit meer dan elf rakaat, in Ramadan of op een ander moment…” [Al-Boechaarie]

Dienares van Allah

Reacties
    6.154
    16-12-2003

Amr bin Abash (radhi allahu anhu) reported that Allah's Messenger (sallallahu alaihi wa-sallam) said:

“The closest that a servant is to his Lord, is in the last part of the night. If you can be among those who remember Allah at that hour then do so.” (sahih) by Shaikh al-Albani (at-Tirmidhi)

Dienares van Allah

Reacties
    6.154
    16-12-2003

Muadh bin Jabal (radhi allahu anhu) reported that Allah's Messenger (sallallahu alaihi wa-sallam) said:

“Whenever a Muslim goes to bed in a pure state (with wudhu), falls asleep while mentioning Allah and then wakes up during the night and asks Allah for anything good, He grants it to him.”

(sahih) by Shaikh al-Albani (Musnad Ahmad and at-Tirmidhi)

Otla Vliegtickets Tanger
Nieuws
Lifestyle
Sport