1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    33
    20-12-2002

    De nieuwe manier van de hoofdoek dragen!!

    Dit vond ik op MUSLIMA.NL, en ik dacht dit moeten jullie even lezen, voor de gene die zich aangesproken voelen, het is niet persoonlijk bedoeld, alleen een beetje humoristich:


    Vertaald door Team Moslima uit: The Modern Religion
    Moslima.nl © 2003 alle rechten voorbehouden

    Het is me persoonlijk opgevallen dat er een aantal moslimmeisjes en vrouwen zijn die zich niet bewust zijn van het belang van de hijab (hoofddoek). Hijab is Arabisch voor bescherming en bedekking. Sommige mensen steken erg veel tijd in hun hijab, ook al dient dit geen enkel religieus doel. Ik heb het hier over de onbruikbare hijab die sommige meisjes dragen.
    De eerste onbruikbare hijab waar ik het over heb kan men ook wel de hoofdband-hijab noemen. Hij bestaat uit een band van stof, van ongeveer 10 centimeter breed. Hij bedekt de bovenkant van het hoofd en laat het haar aan alle kanten zichtbaar. Bescheiden is hij niet te noemen, maar wel bruikbaar wanneer men onverwacht wordt uitgenodigd voor het spelen van een partijtje tennis.
    De tweede onbruikbare hijab is de dupetta, ook wel bekend als de wikkelhijab. Het bedekt al het haar, maar is helemaal doorzichtig. Bescheiden is hij niet te noemen, maar hij houdt het haar op de juiste plek en beschermt het tegen regen en kou.
    Het derde type van hijab is het type dat we de Mickey Mouse-hijab noemen. Dit is wanneer een meisje een zwarte sjaal draagt en het achter langs haar oren omdoet, zodat deze er uitsteken.

    Nu gaan we verder met mijn favorieten:
    De jojo-hijab’s, waarvan er mij twee bekend zijn. De eerste jojo-hijab, ook wel bekend als de Benazir Bhutto- hijab, is de sjaal die steeds afglijdt en continue terug moet worden getrokken…..omhoog, omlaag, omhoog, net als een jojo.
    De tweede jojo-hijab wordt ook wel de wissel- hijab genoemd. Dit soort van hijab wordt sterk vertegenwoordigd bij allerhande sociale gelegenheden, zoals geboortefeesten of bruiloften. Dit verschijnsel treedt op wanneer er een imam of koranreciteur naar de microfoon grijpt en de Koran begint te reciteren. Op dat moment worden de wissel- hijab’s te voorschijn getoverd………totdat de imam zegt: “sadaqa-llahul-adiem” (wordt uitgesproken ter afsluiting van het lezen uit de Koran). Ik weet het niet precies, maar kennelijk vertaald men dat in sommige culturen met: “Okay, zusters, nu mogen jullie je sjaals af doen”.
    Ik ben er van overtuigd dat dit vreemd in de oren zal klinken, maar het is ontzettend grappig te zien dat wanneer men er niet op gerekend heeft dat er Koran gelezen wordt op zo’n gelegenheid, men gedwongen is creatief te zijn en accessoires -zoals handtasjes- in de strijd te gooien om het haar mee te bedekken.
    Ik stond stomverbaasd een vrouw te zien die een handtasje boven haar hoofd hield, die ter plekke door moest gaan voor hijab. Alsof al die mannen die haar de hele tijd omringden niet voldoende reden waren voor het dragen van de hijab. Maar één kerel die du`a’s (smeekbedes) reciteerde bracht haar ertoe haar tasje boven haar hoofd te houden. En haar vriendinnen waren nog creatiever…..eentje gebruikte een servetje.
    Ik moest ook lachen toen ik de gemeenschappelijke hijab zag: twee of drie meisjes die tijdens het reciteren van de Koran hun toevlucht zochten bij een tafellaken. Eén van hun vriendinnen was nog inventiever en gebruikte haar koffieschoteltje om de achterkant van haar hoofd mee te bedekken. Ik weet nog steeds niet of ik dit moet zien als hijab of als keppeltje. Ik kon niet zien of ze moslim was of joods. Ik moest mezelf inhouden om niet op haar af te stappen en “shalom `alaykum, zuster” te zeggen.

    Men zou moeten weten dat de hijab niet slechts een bescherming is tegen jongens, maar ook tegen de nafs (ego) van meisjes zelf. Hij zou meisjes ervan moeten weerhouden uren voor de spiegel te staan, bezig met hun haar. Maar jammer genoeg zie je meisjes uren voor de spiegel staan, friemelend aan hun hijab alsof ze bezig zijn met hun kapsel, bezig met allerlei soorten ingewikkeld vlechtwerk en wat nog meer. Ik wilde op een zuster afstappen en vragen: “Krult jouw hijab van nature, of is het permanent?” Ook voelde ik de drang een andere zuster aan te spreken: “ Sorry, maar heeft jouw hijab zijn eigen kleur of heb je hem geverfd?”
    Wel, waar het om gaat is dat sommige mensen hun best doen de hijab te dragen, maar dat het weinig zin heeft omdat door de manier van dragen aan het eigenlijke doel van de hijab volledig voorbij wordt gegaan. Je zou het kunnen vergelijken met het gebruiken van een paraplu met gaten erin. De hijab is bedoeld ter bescherming tegen jongens als ook van meisjes tegen zichzelf, en zou niet gebruikt moeten worden als accessoires ter verfraaiing van het uiterlijk.

    Zo, dat moest ik even kwijt.

  2. #2
    CEO of M.I.M.

    Reacties
    9.792
    09-03-2002

    als je er een draagt draag hem dan goed

  3. #3
    Berkania lid

    Reacties
    190
    07-12-2002

    Dat is een heel verhaal zeg sorry maar ik had geen zin om het te lezen veel te lang en saai
    There has to be a place better than this in heaven, so right before i sleep dear God what i`m asking
    remember this face save me a place in thugzmansion

  4. #4
    AloOo

    Reacties
    3.025
    05-08-2002

    Draag n beetje dan helemaal niet, maar blijf perfectioneren.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    65
    06-01-2003

    ik ken marokkaanse vrouwen die een hoofdoek dragen maar die begint pas op het midden van hun hoofd hun noemen het mode ik noem het een schande
    het leven hier op aarde is een test bedenk dat goed

  6. #6
    ...The Sweetest...

    Reacties
    8.887
    17-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door flour
    wel amusant maar de harde waarheid

  7. #7
    Hind

    Reacties
    343
    30-11-2002

    mgarba blijven ook mgarba

  8. #8
    Offline

    Reacties
    1.968
    29-11-2002

    MVC Premium MVC Premium
    draag hem goed of begin er niet aan :-)
    Hazel Eyes
    Hazelnoot komt het meest voor in Zuid- en Oost-Europa alsook in het noorden van het Arabisch schiereiland en het Midden-Oosten, maar zelden in Oost-Azië. Het is niet eenvoudig hazelnoot te constateren. Soms wordt het voor bruin aangezien en soms voor groen, ofwel als lichtbruin en geel-bruin. Vooral de lichtbruine variant komt voor in het Midden-Oosten.

  9. #9
    Just be yourself...

    Reacties
    258
    06-08-2002

    hahahahaha, tja, vrouwen zijn nu eenmaal zo ingesteld... maar toch sluit ik me er bij aan, als je het draagt, draag het goed .
    Je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt...

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    744
    20-02-2002

    Oordeel niet over een ander, maar alleen over jezelf. Ik begon ook met een halve hoofddoek, en nu draag ik hem elhamdollilah juist. Bij mij is het stap voor stap gegaan, en zo zijn er meerdere meiden die stap voior stap beginnen.

    Maar goed, Een hijaab zegt niet alles.

    Het gaat om de intentie.

    Wa Salaam

    Jamila
    Stop de bezetting. www.freepalestina.nl

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    471
    13-10-2002

    Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik me mateloos irriteer aan al die hoofddoekcreaties............
    Het ergste vind ik nog wel die piratenkapjes, maar ik hoop incha Allah dat die meisjes/vrouwen gauw zullen inzien dat ze niet alleen een verkeerde indruk geven (aan buitenstaanders), maar ook nog eens hunzelf voor de gek houden.........

    Incha allah zal de hijaab alleen op de manier gedragen worden zoals ie hoort........met hulp van Allah
    "Bescheidenheid en geloof horen bij elkaar. Als het een er niet is, dan is het ander verloren." (Muslim).

  12. #12
    Bijna Lid

    Reacties
    2.311
    13-10-2002

    Re: De nieuwe manier van de hoofdoek dragen!!

    Origineel gepost door Amira25
    Dit vond ik op MUSLIMA.NL, en ik dacht dit moeten jullie even lezen, voor de gene die zich aangesproken voelen, het is niet persoonlijk bedoeld, alleen een beetje humoristich:


    Vertaald door Team Moslima uit: The Modern Religion
    Moslima.nl © 2003 alle rechten voorbehouden

    Het is me persoonlijk opgevallen dat er een aantal moslimmeisjes en vrouwen zijn die zich niet bewust zijn van het belang van de hijab (hoofddoek). Hijab is Arabisch voor bescherming en bedekking. Sommige mensen steken erg veel tijd in hun hijab, ook al dient dit geen enkel religieus doel. Ik heb het hier over de onbruikbare hijab die sommige meisjes dragen.
    De eerste onbruikbare hijab waar ik het over heb kan men ook wel de hoofdband-hijab noemen. Hij bestaat uit een band van stof, van ongeveer 10 centimeter breed. Hij bedekt de bovenkant van het hoofd en laat het haar aan alle kanten zichtbaar. Bescheiden is hij niet te noemen, maar wel bruikbaar wanneer men onverwacht wordt uitgenodigd voor het spelen van een partijtje tennis.
    De tweede onbruikbare hijab is de dupetta, ook wel bekend als de wikkelhijab. Het bedekt al het haar, maar is helemaal doorzichtig. Bescheiden is hij niet te noemen, maar hij houdt het haar op de juiste plek en beschermt het tegen regen en kou.
    Het derde type van hijab is het type dat we de Mickey Mouse-hijab noemen. Dit is wanneer een meisje een zwarte sjaal draagt en het achter langs haar oren omdoet, zodat deze er uitsteken.

    Nu gaan we verder met mijn favorieten:
    De jojo-hijab’s, waarvan er mij twee bekend zijn. De eerste jojo-hijab, ook wel bekend als de Benazir Bhutto- hijab, is de sjaal die steeds afglijdt en continue terug moet worden getrokken…..omhoog, omlaag, omhoog, net als een jojo.
    De tweede jojo-hijab wordt ook wel de wissel- hijab genoemd. Dit soort van hijab wordt sterk vertegenwoordigd bij allerhande sociale gelegenheden, zoals geboortefeesten of bruiloften. Dit verschijnsel treedt op wanneer er een imam of koranreciteur naar de microfoon grijpt en de Koran begint te reciteren. Op dat moment worden de wissel- hijab’s te voorschijn getoverd………totdat de imam zegt: “sadaqa-llahul-adiem” (wordt uitgesproken ter afsluiting van het lezen uit de Koran). Ik weet het niet precies, maar kennelijk vertaald men dat in sommige culturen met: “Okay, zusters, nu mogen jullie je sjaals af doen”.
    Ik ben er van overtuigd dat dit vreemd in de oren zal klinken, maar het is ontzettend grappig te zien dat wanneer men er niet op gerekend heeft dat er Koran gelezen wordt op zo’n gelegenheid, men gedwongen is creatief te zijn en accessoires -zoals handtasjes- in de strijd te gooien om het haar mee te bedekken.
    Ik stond stomverbaasd een vrouw te zien die een handtasje boven haar hoofd hield, die ter plekke door moest gaan voor hijab. Alsof al die mannen die haar de hele tijd omringden niet voldoende reden waren voor het dragen van de hijab. Maar één kerel die du`a’s (smeekbedes) reciteerde bracht haar ertoe haar tasje boven haar hoofd te houden. En haar vriendinnen waren nog creatiever…..eentje gebruikte een servetje.
    Ik moest ook lachen toen ik de gemeenschappelijke hijab zag: twee of drie meisjes die tijdens het reciteren van de Koran hun toevlucht zochten bij een tafellaken. Eén van hun vriendinnen was nog inventiever en gebruikte haar koffieschoteltje om de achterkant van haar hoofd mee te bedekken. Ik weet nog steeds niet of ik dit moet zien als hijab of als keppeltje. Ik kon niet zien of ze moslim was of joods. Ik moest mezelf inhouden om niet op haar af te stappen en “shalom `alaykum, zuster” te zeggen.

    Men zou moeten weten dat de hijab niet slechts een bescherming is tegen jongens, maar ook tegen de nafs (ego) van meisjes zelf. Hij zou meisjes ervan moeten weerhouden uren voor de spiegel te staan, bezig met hun haar. Maar jammer genoeg zie je meisjes uren voor de spiegel staan, friemelend aan hun hijab alsof ze bezig zijn met hun kapsel, bezig met allerlei soorten ingewikkeld vlechtwerk en wat nog meer. Ik wilde op een zuster afstappen en vragen: “Krult jouw hijab van nature, of is het permanent?” Ook voelde ik de drang een andere zuster aan te spreken: “ Sorry, maar heeft jouw hijab zijn eigen kleur of heb je hem geverfd?”
    Wel, waar het om gaat is dat sommige mensen hun best doen de hijab te dragen, maar dat het weinig zin heeft omdat door de manier van dragen aan het eigenlijke doel van de hijab volledig voorbij wordt gegaan. Je zou het kunnen vergelijken met het gebruiken van een paraplu met gaten erin. De hijab is bedoeld ter bescherming tegen jongens als ook van meisjes tegen zichzelf, en zou niet gebruikt moeten worden als accessoires ter verfraaiing van het uiterlijk.

    Zo, dat moest ik even kwijt.
    deze man heeft volkomen gelijk want ik snap nog steeds niet dat men zegt ja ik draag dit effe en dan ga ik hem langer dragen waar staat ergens in de sunna of in de koran dat je he zo mag dragen heb alleen in de koran gelezen dat als men hoofddoek draagt de nek boezems en hals moeten bedekken en de ideale hoofddoek daarvoor is de gimaar of zon grote lange hoofddoek, en niet he kapje of sjalltje en nek laten zien sorry als het aanvallend is voor de mensen..


    maar denk logisch na staat het zo voorgeschreven in de koran er staat toch letterlijk in hoe we het horen te dragen... of heb ik het fout

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    744
    20-02-2002

    i.p.v juist de vrouwen stimuleren en ze op de juiste weg te wijzen, worden de 'onwetenden' of degenen die de stap nog niet durven te nemen om de hijaab juist te dragen, uitgelachen en bespot.

    Is dit het goede..?
    Stop de bezetting. www.freepalestina.nl

  14. #14
    RFK-lid in opleiding

    Reacties
    3.911
    12-10-2002

    soo ey....is dat echt waar allemaal??? Tjaaa....weet je ik kan niet oordelen over die meiden want ik draag zelf geen hoofdoek en iedereen moet doen wat ie wil. Je zal er later de gevolgen van moeten inzien. Ik vind alleen wel dat meiden die zo'n halve hoofddoek dragen...zoals ik em draag tijdens het schoonmaken eigenlijk geen hoofddoek dragen is. Of in marokko je hoofddoek afdoen. Als ik dat dan tegen die meiden zei....kreeg ik te horen...jah maar jij draagt geen hoofddoek en zo makkelijk is het niet. Kom op!! Daarom draag ik ook geen hoofddoek,want als ik em insallah zet wil ik em ook goed dragen. ZOnder fatoes.....halve hoofddoek....kort jasje en strakje broek..... Ik vind dat dat soort meiden ons echt voor shut zetten.

    Majaa......bien oem oe bien allah....

    ma3a salama,
    maryam
    inspiratieloos

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    115
    12-12-2002

    draag hem goed of draag hem niet. Geen halve sjaaltjes ofzo waar je nek allemaal van kunt zien en je oorbellen. In de islam hoor je helemaal bedekt te zijn ook je boezem. dus ik zou zeggen voordat je een hoofddoek gaat dragen meiden, lees eerst de koran.

    P.s Jamila het is niet oordelen meid, maar harde feit, geen sjaaltjes of halve gewoon hijab punt uit.
    www.tafokt.com/avatar.html