De 10 beste films van 2002:
1. Donnie Darko - Deze ogenschijnlijk traditionele tiener/horrorfilm bleek een briljante mix van Blue Velvet en Back tot the Future, met een ingenieuze jaren tachtig-soundtrack.
2. Ghostworld - Nóg een als tienerfilm vermomd meesterwerk, maar dan gebaseerd op een tragikomische strip. Thora Birch en Steve Buscemi wisten exact de juiste toon aan te slaan.
3. Insomnia - Al Pacino was weer uitstekend, maar vooral Robin Williams was overtuigend als perverse moordenaar. De achtervolgingen in de mist en op de drijvende boomstammen waren al even memorabel.
4. Spider-Man - Eindelijk weer eens een superheldenfilm die echt super was, dankzij de spetterende regie van Sam Raimi en de sullige superheld die Tobey Maguire neerzette.
5. Y Tu Mama Tambien - Als de hormomen van Mexicaanse tieners op hol slaan levert dat een emeeslepender en vooral eerlijker film op dan tien American Pie's bij elkaar.
6. Minority Report - Steven Spielberg op zijn smerigst in deze science fiction: Tom Cruise met zijn ogen in een bloederig diepvrieszakje. Fantastisch in beeld gebrachte Philip K. Dick-paranoia.
7. Ja Zuster, Nee Zuster - Jeugdsentiment uit de Primulastraat, maar ook vermaak voor wie de legendarische serie nooit zag. Sublieme aanleding, subtiele grappen en een heerlijke Loes Luca als Zuster Klivia.
8. Bowling for Columbine - Michael Moore schopt wild om zich heen in deze aanklacht tegen trigger-happy Amerika. Documentaire die het grote gebaar niet schuwt en juist daarom vele emoties losmaakt.
9. The Man Who Wasn't There - Kapper Billy Bob Thornton is prachtig zwijgzaam in de zwart/witte en tergend trage tongue-in-cheek ode aan de film noir, van de Coen Brothers.
10. Ocean's Eleven - Het jaar begon vrolijk met deze luchtige schelmenkomedie van Steven Soderbergh. Blufpoker met top-acteurs en een onzinnige kluiskraak, maar heerlijk popcorn-vermaak.
De 10 slechtste films van 2002:
1. We Were Soldiers - Er marcheerden dit jaar hele legers Amerikaanse helden over het witte doek, van Behind Enemy Lines tot Black Hawk Down. Maar wat patriottisme, onverteerbare heroïek en valse sentiment betreft was We Were Soldiers met stip de ergste.
2. Dragonfly - Nog meer gevallen helden: in deze Sixth Sense-rip off (die ook nog in The Mothman Prophecies zijn meerdere moest erkennen) toont Kevin Costner aan dat er geen leven meer is na zijn ooit zo glanzende carrière.
3. Domestic Disturbance - John Travolta in één van de slechtste films uit zijn loopbaan, en dat wil wat zeggen. Voorspelbare én onwaarschijnlijke tv-thriller die meteen naar de videotheek had gemoeten.
4. The Time Machine - Volkomen overbodige remake van een sf-klassieker uit de jaren zestig. Niet alleen het acteerwerk, maar zelfs de special effects waren veertig jaar terug beter.
5. Fogbound - Zeldzaam morsig Engelstalig drama rond een driehoeksverhouding in de mist. Regisseur Ate de Jong leverde vooral het bewijs dat de cv-regeling aan een grondige herziening toe is.
6. Enough - Stuitende wraakfilm waarin Jennifer Lopez als mishandelde echtgenote het recht in eigen hand neemt. Alle logica werd overboord gegooid, tot aan het laffe einde toe.
7. I Am Sam - Met een handicap sleep je een Oscarnominatie binnen, en dus deed Sean Penn zijn Rain Man. Het flinterdunne verhaaltje waarin hij advocate Michelle Pfeiffer een wijze levensles leerde werd over twee ondraaglijke uren uitgesmeerd.
8. Killing Me Softly - De bestseller van het schrijversduo Nicci French werd te grabbel gegooid in deze lachwekkende filmversie. Heather Graham was te licht voor de hoofdrol en de afloop werd onherstelbaar gewijzigd.
9. Pluto Nash - Zelden zoveel beproefde namen zo onkomisch onderuit zien glijden als in deze zouteloze Eddie Murphy-draak, waarin zélfs John Cleese pijnlijk onleuk was.
10. Britney Spears: Crossroads - Een gemakkelijk doelwit wellicht, maar deze feelgood-roadmovie sloeg dan ook alleen maar bekende wegen in.