1. #1
    Gestopt.

    Reacties
    10.100
    09-05-2009

    Dag van Ashura Maandag en Dinsdag 5 en 6 december!!!!!!!

    http://www.al-yaqeen.com/nieuws/nieuws.php?id=2042





    Vasten op de dag voor of de dag na Ashura
    Behalve het vasten op de dag van Ashura zelf, is het ook aan te raden om te vasten op de dag negende dag van Muharram (de dag ervoor) of de elfde dag van Muharram (de dag erna). De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) vastte namelijk eens alleen op de dag van Ashura en zei daarna:
    “Als ik nog leef het volgende jaar, dan zal ik de negende dag (van Muharram) ook vasten.”
    Overigens is het niet verplicht om ook de dag ervoor of erna te vasten. Het is ook toegestaan om alleen de 10e dag van Muharram te vasten. Maar het is beter om de dag ervoor of erna ook te vasten, vanwege de woorden van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem).
    Hier staat dat wij dus 2 dagen moeten vasten en niet een.


    http://www.duakracht.nl/ashura




    Vasten op Ashura en Arafa

    “Met het vasten op de dag van Arafa hoop ik dat Allah de zonden vergeeft van het voorgaande jaar en het komende jaar. En met het vasten op de dag van Ashura hoop ik dat Allah de zonden vergeeft van het voorgaande jaar.”

    Deze woorden van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) werden overgeleverd door Abu Qatada (moge Allah tevreden met hem zijn). De hadith staat vermeld in Muslim.

    De dag voor Ashura vasten

    “Als ik nog leef het volgende jaar, dan zal ik de negende dag ook vasten.”

    Deze hadith werd overgeleverd door Abdullah ibn Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith staat vermeld in Muslim (1134).

    De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) doelde met zijn woorden op het vasten op de dag voor de dag van Ashura. Het is daarom aanbevolen om ook op de dag voor Ashura of op de dag na Ashura te vasten.

    De reden achter het vasten op Ashura

    “De Profeet kwam naar Medina en zag de joden vasten op de dag van Ashura. Hij vroeg hen erover. Zij antwoordden: “Dit is een goede dag, (dit is) de dag waarop Allah de Kinderen van Israel van hun vijand (Firaun) gered heeft en Musa vastte op deze dag.” De Profeet zei: “Wij zijn dichter bij Musa dan jullie.” Dus de Profeet vastte op deze dag en hij spoorde (de moslims) aan om te vasten (op deze dag).”

    Deze hadith over de reden achter het vasten op Ashura is overgeleverd door Ibn Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en staat vermeld in Bukharie.




    Citaat Geplaatst door Salama1ummah Bekijk reactie
    Het vasten op de dag van Ashoera. - عاشوراء


  2. #2
    De stad van Marokko!

    Reacties
    9.348
    27-05-2004

    Er staat mogen niet moeten

    Traitors list:
    1. MarmitaLover 2. WorldFamous77 3. Morrokito 4. Clash 5. Broeder1993 6. ANSS 7. Heisenberg 8. Plaaggeest 9. RealBlood
    Who's next ?? Tfoo 3likum !!!


  3. #3
    Gestopt.

    Reacties
    10.100
    09-05-2009

    de joden vasten 1 dag?? wij mogen de joden niet na doen. dus is er geen keus en moeten we dus 2 dagen vasten

  4. #4
    FC Twente!

    Reacties
    1.851
    20-08-2010

    Oh Ik dacht dat de Joden 1 dag moeten vasten en wij ook sowieso 1 (en 2 mogen) alleen op een andere dag dan de joden zodat we ze niet nadoen?


  5. #5
    F C D H

    Reacties
    2.925
    04-05-2011

    Smartie vastte vandaag, dan volgt hij zeker Marokko of niet? Want volgens Saudi is het dinsdag 'Ashura

  6. #6
    Gestopt.

    Reacties
    10.100
    09-05-2009

    Citaat Geplaatst door Raul Bekijk reactie
    Smartie vastte vandaag, dan volgt hij zeker Marokko of niet? Want volgens Saudi is het dinsdag 'Ashura
    moge allah mij vergeven inchaAllah. ik had gister een topic geopend over het vasten van zondag en maandag of maandag en dinsdag. ik dacht eerst ook dat ashura op maandag valt maar heb daarna de topic verwijderd en nieuw geopend. Maar hoe meer hij vast hoe beter..meer beloning kan geen kwaad

  7. #7
    Gestopt.

    Reacties
    10.100
    09-05-2009

    Citaat Geplaatst door Sorayatjuhh Bekijk reactie
    Oh Ik dacht dat de Joden 1 dag moeten vasten en wij ook sowieso 1 (en 2 mogen) alleen op een andere dag dan de joden zodat we ze niet nadoen?
    De dag voor Ashura vasten

    “Toen de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) vastte op de dag van Ashura en de mensen opdroeg om te vasten, zeiden zij: “O Boodschapper van Allah, dit is een dag van de joden en christenen.” De Boodschapper van Allah zei daarop:
    “Als ik nog leef het volgende jaar, dan zal ik de negende dag ook vasten.”
    Deze hadith werd overgeleverd door Abdullah ibn Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith staat vermeld in Muslim (1134). Echter, toen de volgende dag van Ashura, een jaar later, aanbrak, was de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) overleden, waardoor hij dit niet meer kon doen. Toch zijn de woorden duidelijk.
    De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) doelde met zijn woorden op het vasten op de dag voor de dag van Ashura. Het is daarom aanbevolen om ook op de dag voor Ashura of op de dag na Ashura te vasten.

  8. #8
    Gestopt.

    Reacties
    10.100
    09-05-2009

    Citaat Geplaatst door Salama1ummah Bekijk reactie
    Het vasten op de dag van Ashoera. - عاشوراء

    -

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    10.325
    13-02-2010

    Was ashura niet vandaag ?
    Qatar 2022 In Sha Allaah !

  10. #10
    F C D H

    Reacties
    2.925
    04-05-2011

    Citaat Geplaatst door Taarabt Bekijk reactie
    Was ashura niet vandaag ?
    Dat is dinsdag hoor ik van iedereen. En dan dag ervoor of erna ook vasten.

  11. #11
    Turn To Allah

    Reacties
    7.458
    10-07-2007

    Dit blijft gissen. Ik heb begrepen dat het niet zeker is op welke dag Ashoera valt. Het valt op de maandag of dinsdag. Het is aangeraden om beide dagen te vasten om er zeker van te zijn. In de hadith staat ook dat je de dag ervoor en na kan vasten.

    De mensen die vandaag vasten, gaan er kennelijk vanuit dat het maandag Ashoera is... ?

    "Do not despair of the mercy of Allah" Qur'an 39:53


  12. #12
    Gestopt.

    Reacties
    10.100
    09-05-2009

    mensen die vandaag hebben gevast..gewoon doorvasten! wat maakt het nou uit als je zo ma di vast?" ten eerste dan weet je zeker dat je goed hebt gevast en ten tweede je krijgt alleen maar meer beloning. Allah geeft niet voor niks kanzen.


  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    10.325
    13-02-2010

    Citaat Geplaatst door Raul Bekijk reactie
    Dat is dinsdag hoor ik van iedereen. En dan dag ervoor of erna ook vasten.
    Ik wil gaan vasten Incha Allah, maar k weet niet zeker wanneer?
    Qatar 2022 In Sha Allaah !

  14. #14
    Gestopt.

    Reacties
    10.100
    09-05-2009

    Citaat Geplaatst door Taarabt Bekijk reactie
    Ik wil gaan vasten Incha Allah, maar k weet niet zeker wanneer?
    Citaat Geplaatst door IslamwOmen Bekijk reactie
    mensen die vandaag hebben gevast..gewoon doorvasten! wat maakt het nou uit als je zo ma di vast?" ten eerste dan weet je zeker dat je goed hebt gevast en ten tweede je krijgt alleen maar meer beloning. Allah geeft niet voor niks kanzen.


    -

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    10.325
    13-02-2010

    Citaat Geplaatst door IslamwOmen Bekijk reactie
    -
    Ja maar k heb vandaag niet gevast ?
    Qatar 2022 In Sha Allaah !