1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    48.061
    06-02-2001

    Islam kan essentieel veranderen.

    Citaat Geplaatst door Homerus
    Wij niet, als niet-moslims, maar de moslims wel. Zij vallen in de prijzen. Voor de tweede keer werd de Erasmusprijs aan een moslim en islamdeskundige uitgereikt. Eerder aan de schrijvers en makers van de Kinderkoran. Ik opende een topic: Erasmusprijs 2004 voor moedige denkers.

    Nu deze prijs ook voor Sadik al-Azm. Zeg dus niet langer dat Nederland tegen de islam is, dat onze cultuur afwijzend staat tegenover oprechte gelovigen. Lees wat deze wijze man te zeggen heeft. Om jullie te helpen heb ik hier en daar wat dikgedrukt.

    Homerus.

    Islam kan essentieel veranderen.

    Vanmorgen wordt in het Koninklijk Paleis op de Dam de Erasmusprijs 2004 uitgereikt aan drie prominente denkers uit het islamitische cultuurgebied. Een van hen is de befaamde Syrische filosoof en maatschappijcriticus Sadik al-Azm. Tegenover Trouw neemt hij geen blad voor de mond. ,,Elke terrorist kan met de Koran in de hand zijn daden rechtvaardigen.

    ''Deze openhartige ontboezeming is typerend voor de Syrische filosoof Sadik al-Azm, een man die tot een van de belangrijkste onafhankelijke denkers in de islamitische wereld wordt gerekend.

    Zo steunde hij, als een van de weinigen daar, openlijk de vogelvrij verklaarde schrijver Salman Rushdie. En toen de Arabieren in 1967 door Israël verpletterend werden verslagen, schreef Al-Azm een boek waarin hij vond dat ze de hand in eigen boezem moesten steken. Bewonderaars noemen de areligieuze maatschappijcriticus dan ook 'de Voltaire van het Midden-Oosten'; tegenstanders maken hem uit voor 'godslasteraar' en 'vijand van de islam'.

    Vandaag krijgt Al-Azm, samen met de Marokkaanse sociologe Fatima Mernissi en de Iraanse denker Abdoelkarim Soroush, de Erasmusprijs 2004 uitgereikt.

    Gezeten in de lounge van een gedistingeerd Amsterdams hotel toont de filosoof zich uitermate ingenomen met zijn uitverkiezing. ,,Het kwam als een volslagen verrassing.'' Hij voelt zich vereerd om in het kielzog te varen van intellectuele zwaargewichten als Karl Jaspers, Martin Buber, Václav Havel en Lévi-Strauss, die de prijs vóór hem kregen. ,,Zulke voorgangers, dat is niet niks.

    ''Zelf kreeg Al-Azm de onderscheiding voor zijn belangrijke bijdrage aan de discussie over het thema religie en moderniteit. Het is voor hem sowieso een 'prijzig' jaar. Eerder ontving hij de Leopold Lucasprijs van de gerenommeerde universiteit van Tübingen, Zuid-Duitsland.

    Terug naar het gevoel van leedvermaak en naar de vraag 'Waarom?'. Al-Azm: ,,Ik weet het niet. Had het te maken met alle ellende en verwoesting die Sjaron, met de zwijgende instemming van Washington, in Gaza en de Westbank liet aanrichten? Was het tevredenheid over het feit dat de arrogantie van de macht abrupt, hoewel slechts tijdelijk, werd afgestraft? Of betrof het hier het natuurlijke ressentiment dat de zwakkere altijd heeft jegens de sterkere?''

    ,,Ik weet alleen dat als zelfs ik, een in Amerika gepromoveerde intellectueel, dergelijke gevoelens niet kan onderdrukken, al die miljoenen ongeschoolden en gemarginaliseerden binnen de Arabische wereld die nooit een stap buiten hun streek, laat staan buiten het land hebben gezet, dat al helemaal niet kunnen.

    ''Spreekt bij hen misschien een gevoel van frustratie mee over het feit dat de Arabische wereld -ooit politiek-militair zo machtig en wetenschappelijk-cultureel zo leidinggevend- inmiddels in het Westen zijn meerdere moet erkennen? Al-Azm: ,,Eerder machteloosheid. En dat leidt tot irrationele emoties. Bijvoorbeeld het waanidee dat God in Washington, New York en later in Madrid met wrekende gerechtheid heeft ingegrepen ten faveure van de moslims. Het is het ressentiment van de machteloze, een voorbeeld van wat Nietzsche ooit de 'slavenmoraal' heeft genoemd.

    ''Heeft Huntington dan toch gelijk en zijn we getuigen van een strijd tussen beschavingen? Al-Azm schudt heftig van 'nee'. ,,Ik geloof absoluut niet dat de wereld op de drempel staat van een mondiale confrontatie tussen de islam en het Westen.'' Vanwaar die zekerheid? ,,Omdat binnen de Arabische wereld de sympathie voor het islamitisch terrorisme eerder af- dan toeneemt. Achteraf zullen we constateren dat 11 september het begin van het einde betekende voor het gewapend islamisme.

    ''Op de tegenwerping dat je dat niet zou zeggen als je ziet hoe in Irak en elders het aantal aanslagen alleen maar toeneemt, zegt Al-Azm: ,,Wat in Irak gebeurt ondersteunt juist mijn stelling. Wie in steden als Damascus, Cairo, Istanbul en ook Bagdad zijn oor te luisteren legt, hoort overal negatieve reacties. Vergeet niet dat de extremisten hun meeste slachtoffers onder moslims maken, niet onder westerlingen. Dat zet geleidelijk steeds meer kwaad bloed.

    ''Ook het fundamentalisme als zodanig heeft volgens Al-Azm geen toekomst. ,,Het mist een serieus, coherent programma waarmee het de problemen in de moslimwereld te lijf kan gaan. Dat zag je toen de Taliban in Afghanistan aan de macht waren, dat zie je nog steeds in Iran. Ook daar hebben de ayatollahs hun aanvankelijke beloften van meer welvaart niet waargemaakt. Het is in dit verband veelzeggend dat er van islamitische kant amper protesten werden gehoord toen Washington het fundo-regime in Kaboel ten val bracht.''

    ,,De islam blijft voor miljoenen mensen over de hele wereld hét kompas in woelige tijden. Maar de manier waarop de fundamentalisten het geloof interpreteren kan voor de meeste moslims geen duurzame aantrekkingskracht hebben. Vooral omdat de samenleving er geen spat door verbetert.''Niet voor niets, aldus al-Azm, bestaat er binnen de Arabische wereld fel intellectueel verzet tegen de opvattingen van de fundamentalisten. ,,Het is bepaald niet zo dat het publieke debat door hen wordt gedomineerd. Moderne vormen van koraninterpretatie, van islamitische zingeving, van socio-politiek en filosofisch denken laten zich eveneens nadrukkelijk horen. Gelukkig maar. Wie, zoals de fundamentalisten, weigert om deel te nemen aan het moderne sociale en wetenschappelijke discours, wordt als afstraffing onverbiddelijk gedumpt in de vuilnisbak van de geschiedenis. Het zou ons in het Midden-Oosten flink helpen als zich bij jullie in het Westen een moderne variant van de islam zou ontwikkelen die inspirerende antwoorden wist te geven op klemmende vragen.

    ''Al-Azm constateert: ,,In de Arabische wereld zijn de moskeeën en geestelijke opleidingscentra, zoals de Al-Azhar-universiteit van Cairo, te steriele plekken geworden om er nog enige spirituele vernieuwing van te verwachten. Het is veelzeggend dat de hervormers zonder uitzondering komen van buiten de gevestigde circuits: uit de advocatuur, de artsenij, de profane wetenschappen.

    ''De Syriër verzet zich fel tegen alle generalisaties waaraan in zijn ogen veel westerlingen zich tegenover de islam schuldig maken. Neem de opvatting, onder meer gehuldigd door de befaamde oriëntalist Ernest Geller, dat de islam op grond van zijn aard gedoemd is altijd statisch te blijven. Al-Azm: ,,Dat zou de islam uniek maken onder de wereldgodsdiensten, want alle andere grote religies hebben in permanente wisselwerking gestaan met hun omgeving en doen dat nog steeds.

    In werkelijkheid vormt de islam natuurlijk geen uitzondering. Integendeel, hij geeft al dertien eeuwen blijk van een opvallend soepel vermogen zich aan te passen aan allerlei uiteenlopende soorten samenlevingen, leef- en denkwijzen. Dat is logisch, want anders zou de islam alle veranderingen niet overleefd hebben.''

    Door als westerse intellectueel te roepen of minstens te suggereren dat de islam tot geen essentiële veranderingen in staat is, schaar je je aan de kant van de moslimfundamentalisten. Die gaan uit van een ideaalbeeld van de islam en komen zo op de gedachte dat het islamitische geloof niet te veranderen valt. Hierop baseren ze hun principiële verzet tegen zaken als democratie, vrijheid van meningsuiting, gelijkheid van man en vrouw, en godsdienstige verdraagzaamheid.

    ''Al-Azm stelt dat dit idealiseren van de islam ook invloed heeft op het denken van de 'gewone' moslim. Daar komt volgens hem de neiging van veel islamieten vandaan om iedere terreurdaad, bedreven door extremistische geloofsgenoten, af te doen met de opmerking dat het niet om 'echte' moslims gaat. 'Want de islam is een godsdienst van uitsluitend liefde en gerechtigheid.

    'Twee dagen later lijkt zijn gelijk te worden bevestigd wanneer de Islamitische Stichting Nederland, koepel van Turkse overheidsmoskeeën, bij voorbaat stelt dat de Marokkaans-Nederlandse moordenaar van Theo van Gogh 'geen moslim kan worden genoemd'.

    Al-Azm: ,,Elke moslimterrorist kan zijn wandaden met de Koran in de hand rechtvaardigen. Niet omdat dit boek per definitie niet deugt, maar omdat je het op diverse manieren kunt interpreteren.''
    .

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    2.401
    04-09-2001

    Ja maar natuurlijk, de islam gaat zich aan jullie aanpassen.


  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    31-03-2002

    moderinseren van de Islam?
    <font color="white"><font size="2"><table style="filter:glow(color=deeppink, strength=4)">Nil Volentibus Arduum</font></font></table>

    Religions divide people,Belief in something unites them

  4. #4
    allah is machtig

    Reacties
    422
    08-01-2004

    de ware gods woord valt niet te veranderen nog te wijzigen ik als een oprechte moslim vind dit onsmakelijk om te doen tegenover de nederlanders die iet in mijn geloof niet goed keurenik bepaal wel zelf wat ik wel of niet goed vind
    ALLAH IS HET GROOTST ALHAMDOULLILAH

  5. #5
    allah akbar

    Reacties
    942
    12-09-2004

    luister dan, je bazelt een end weg, degene die moderniseert zijn gewoon munafiqs for hire by the aivd en cia, wij mulims voelen daar niet veel voor, er zijn generaties na generaties mensen geweest die dit probeerden, maar is ze nooit gelukt. wat jullie gewoon moeten doen is ons met rust laten, you can beat us but never defeat us. we zijn geen afrikanen tsss,, wij zijn el 3urq sala7. wie ons pijn doet he, die er voorlopig niet van af.
    maar ff nog over dit onderwerp ik begin af te walen. islem kan niet veranderen, alleen de mens kan veranderen. maar sub7analah zijn zelfs europese mensen die hier geboren zijn 7amas van islem gkregen.
    nee schat. is lam is victorious, we hebben altijd geleden, mohamed fate7 sala7udin,,,, maar we hebben nooit verloren en dat hebben we nog steeds niet. integendeel we zijn de snelstgroeiende religie. ik weet nog dat ik hoorde dat 1.6 miljard muslim is, na 11 september is dat 2.2 miljard.
    hoe erg de media ook haar best doet, hoe nieuwsgieriiger de slimme mensen worden over islem. en 7amdulah wanneer ze lezen kunnen ze nog alleen maar de shahada doen, meskienie, oh wat hou ik van hun die tot de islam bekeren. god heeft ons overwinning beloofd en dity is het bewijs. men ziet slechte dingen op tv, maar wij zijn juist sabrin. de jaar dat ik in filiestien ben geweest heb ik het gezien. hunn zijn juist degene die vrij zijn. vrij van belastingen en westerse verplichtingen, hun zijn de gene die geen prostitutie hebben, hun zijn de gene die lebes zijn, het enige is dat de joden hun tegen werken, maar incha allah winnen we. we weten allemaal dat die oorlog altijd blijf omdat de kabalahs op de quds de tempel van salomon wil maken.
    jullie zijn nooit klaar met ons. en hirsi ali he::::voor jou heb ik een mooie surah die bij jou past. surah baqarah: fazadhoem allah wa maradhum.... kijk he, zelfs in nederland met al het eten ben je dun geblven en heb je rode ogen, dat is de ziekte die je van god meegekregen heb lief,,,,moehim verder wil ik ook kwijt dat jij eigenlijk helemaal niet mijn zorg bent, want er is daar een god sub7ana wata ala, die op je w8. en wanner de engelen munkar en nakir komen. dan kan je nergens op antwoorden, waarnaar je door deengel des doods word opgehaald op de meest gruwelijke wijze.
    je denkt je heb iets berijkt. maar wij weten schat wij weten dat jij je echt kut voelt, je heb spijt van wat je gedaan heb omdat je diep in de put zit. zelfs iran heb een fatwa over je gemaakt. ik bestempel je hoofd met kafir net als fore runner dajjall, hiermee sluit ik het onderwerp

    islam blijft, en de engel schrijft
    jij gaat, en jou 7asana ontgaat

    salaam elyke wa ra7ma, kijken wat je hierop tevertellen heb,
    feiten graag en geen menoingen
    want je heb tot nu toe alleen politieke doelen verteld
    the muslim ummah. rise rise

  6. #6
    Laila khait hiya

    Reacties
    3.358
    27-11-2002

    Islam heeft zich al aangepast......ik hoor namelijk geen moslim roepen dat de slavernij weer moet worden ingevoerd, terwijl de koran slavernij goedkeurd.
    De goede weg is niet genoeg,
    je moet er van genieten.

  7. #7
    Bijna Lid

    Reacties
    1.509
    18-05-2004

    Allah zegt: vandaag heb ik voor jullie de godsdienst vervolmaakt..tot slot verder in de aya..en heb Ik de islam voor jullie als godsdienst uitgekozen.

    Wie zegt dat de islam veranderd kan worden is een leugenaar..want je kan het islaam noemen maar het is het niet.

    Geen discussie over mogelijk.

  8. #8
    DAD IN MY HART 4EVER

    Reacties
    87
    14-09-2004

    IK begrijp niet waarom dat iets wat al honderde jaren op aarde is willen modaniseren.
    Het staat er toch en je kan er naar leven of niet wat is er met RESPECT gebeurd ik denk dat het probleem is en niet de islam.
    PAPA UIT HET ZICHT, MAAR NEVER NOOIT UIT MIJN HART!!!
    WWW.SLIMEUROPE.NL

  9. #9
    allah akbar

    Reacties
    942
    12-09-2004

    ok slimmerd

    Citaat Geplaatst door Tijn
    Islam heeft zich al aangepast......ik hoor namelijk geen moslim roepen dat de slavernij weer moet worden ingevoerd, terwijl de koran slavernij goedkeurd.
    ok, ik moet eerlijk zijn dat dit een domme opmerking is, maar goed om een domme maar op de hoogte te brengen word ie toch uiteindelijk slim,,,
    voor het geval je er niet van snapt. islam keurt slavernij af, maar maar ok slimmerd hier komt ie. voor degene die hem hadden die moeten hem maar goed behandelen, nog een ding. voor jullie westerlingen betekent slaaf iets slechts, maar het kan ook een wees zijn die bij je mag wonen en mag eten, en dan soms het huis schoonmaakt, dus je kan het vergelijken met butler. deze wees of arme man of vrouw, die krijgen het alleen maar goed. dat jullie nou de slaaf als zweep slaan enzo. dat is in islam niet. jullie maakten apart, wij niet wij brachtenvrijheid,
    jullie vrouwen werden onderdrukt door het vervalste vers in de bijbel dat eva adam overgehaald had om te eten,(een vrouw een verader?)
    maar als je atheistisch bent he. dan nog je heb nog steeds geen feiten verteld..
    mensen die atheistisch zijn weigeren het geloof omdat ze arrogant zijn, ze willen alleen hun manier, zo zal het jammer genoeg altijd blijven. lopen jullie maar lekker arrogant in de wereld rond. sura baqara nog een keer: en wnneer zij zeggen wij willen vrede? nee zij zijn het die de grootste onheilstichters zijn.
    als je met feiten komt nogmaals wil ik best een serieus gesprek houden. maar jij bent tot nu toe niet wijs, ga jezelf eens ten rade, of je goed kan denken...

    toch nog salaam eleyka,,,,,,,
    the muslim ummah. rise rise

  10. #10
    Laila khait hiya

    Reacties
    3.358
    27-11-2002

    Citaat Geplaatst door hamaswaalqaeda
    ok, ik moet eerlijk zijn dat dit een domme opmerking is, maar goed om een domme maar op de hoogte te brengen word ie toch uiteindelijk slim,,,
    voor het geval je er niet van snapt. islam keurt slavernij af, maar maar ok slimmerd hier komt ie. voor degene die hem hadden die moeten hem maar goed behandelen, nog een ding. voor jullie westerlingen betekent slaaf iets slechts, maar het kan ook een wees zijn die bij je mag wonen en mag eten, en dan soms het huis schoonmaakt, dus je kan het vergelijken met butler. deze wees of arme man of vrouw, die krijgen het alleen maar goed. dat jullie nou de slaaf als zweep slaan enzo. dat is in islam niet. jullie maakten apart, wij niet wij brachtenvrijheid,
    jullie vrouwen werden onderdrukt door het vervalste vers in de bijbel dat eva adam overgehaald had om te eten,(een vrouw een verader?)
    maar als je atheistisch bent he. dan nog je heb nog steeds geen feiten verteld..
    mensen die atheistisch zijn weigeren het geloof omdat ze arrogant zijn, ze willen alleen hun manier, zo zal het jammer genoeg altijd blijven. lopen jullie maar lekker arrogant in de wereld rond. sura baqara nog een keer: en wnneer zij zeggen wij willen vrede? nee zij zijn het die de grootste onheilstichters zijn.
    als je met feiten komt nogmaals wil ik best een serieus gesprek houden. maar jij bent tot nu toe niet wijs, ga jezelf eens ten rade, of je goed kan denken...

    toch nog salaam eleyka,,,,,,,
    Voor je mij voor "dom" uitmaakt had je beter zelf ff de koran er bij kunnen pakken, kheb namelijk `t vermoeden dat dat erg lang geleden is

    Lees bijvoorbeeld vers 4:24, 4:25, 23:6, 33:50, 33:52, 70:30 maar eens door en durf dan nog maar eens te beweren dat islam de slavernij afkeurd....

    Hier alvast een voorbeeldje: 4:25. En wie uwer het niet kan bekostigen vrije gelovige vrouwen te huwen, hij huwe hetgeen gij bezit, namelijk gelovige slavinnen.
    De goede weg is niet genoeg,
    je moet er van genieten.

  11. #11
    Laila khait hiya

    Reacties
    3.358
    27-11-2002

    Citaat Geplaatst door Stika
    IK begrijp niet waarom dat iets wat al honderde jaren op aarde is willen modaniseren.
    Het staat er toch en je kan er naar leven of niet wat is er met RESPECT gebeurd ik denk dat het probleem is en niet de islam.
    Dat respect komt natuurlijk van 2 kanten.....als je leest wat heilige boeken zoals de koran allemaal over anders gelovigen preekt, dan mag je hopen dat men dit niet letterlijk neemt. Zo mag volgens de sharia een niet moslim niet tegen een moslim getuigen....stel je eens voor dat jij hier in Nederland niet tegen een kaaskop zou mogen getuigen omdat je moslim bent....is dat respectvol?

    Saoedi arabie kom je als atheist trouwens niet eens binnen
    De goede weg is niet genoeg,
    je moet er van genieten.

  12. #12
    ~The Souss Member~ ™

    Reacties
    1.807
    10-12-2002

    Citaat Geplaatst door Tijn
    Islam heeft zich al aangepast......ik hoor namelijk geen moslim roepen dat de slavernij weer moet worden ingevoerd, terwijl de koran slavernij goedkeurd.


  13. #13
    Laila khait hiya

    Reacties
    3.358
    27-11-2002

    Citaat Geplaatst door Kingofmaroc

    What`s up doc?

    volle maan?
    Of geloof je me niet?....(kijk dan maar eens naar de verzen die ik een paar posts geleden hier plaatste)
    De goede weg is niet genoeg,
    je moet er van genieten.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    17
    03-11-2004

    Citaat Geplaatst door hamaswaalqaeda
    luister dan, je bazelt een end weg, degene die moderniseert zijn gewoon munafiqs for hire by the aivd en cia, wij mulims voelen daar niet veel voor, er zijn generaties na generaties mensen geweest die dit probeerden, maar is ze nooit gelukt. wat jullie gewoon moeten doen is ons met rust laten, you can beat us but never defeat us. we zijn geen afrikanen tsss,, wij zijn el 3urq sala7. wie ons pijn doet he, die er voorlopig niet van af.
    maar ff nog over dit onderwerp ik begin af te walen. islem kan niet veranderen, alleen de mens kan veranderen. maar sub7analah zijn zelfs europese mensen die hier geboren zijn 7amas van islem gkregen.
    nee schat. is lam is victorious, we hebben altijd geleden, mohamed fate7 sala7udin,,,, maar we hebben nooit verloren en dat hebben we nog steeds niet. integendeel we zijn de snelstgroeiende religie. ik weet nog dat ik hoorde dat 1.6 miljard muslim is, na 11 september is dat 2.2 miljard.
    hoe erg de media ook haar best doet, hoe nieuwsgieriiger de slimme mensen worden over islem. en 7amdulah wanneer ze lezen kunnen ze nog alleen maar de shahada doen, meskienie, oh wat hou ik van hun die tot de islam bekeren. god heeft ons overwinning beloofd en dity is het bewijs. men ziet slechte dingen op tv, maar wij zijn juist sabrin. de jaar dat ik in filiestien ben geweest heb ik het gezien. hunn zijn juist degene die vrij zijn. vrij van belastingen en westerse verplichtingen, hun zijn de gene die geen prostitutie hebben, hun zijn de gene die lebes zijn, het enige is dat de joden hun tegen werken, maar incha allah winnen we. we weten allemaal dat die oorlog altijd blijf omdat de kabalahs op de quds de tempel van salomon wil maken.
    jullie zijn nooit klaar met ons. en hirsi ali he::::voor jou heb ik een mooie surah die bij jou past. surah baqarah: fazadhoem allah wa maradhum.... kijk he, zelfs in nederland met al het eten ben je dun geblven en heb je rode ogen, dat is de ziekte die je van god meegekregen heb lief,,,,moehim verder wil ik ook kwijt dat jij eigenlijk helemaal niet mijn zorg bent, want er is daar een god sub7ana wata ala, die op je w8. en wanner de engelen munkar en nakir komen. dan kan je nergens op antwoorden, waarnaar je door deengel des doods word opgehaald op de meest gruwelijke wijze.
    je denkt je heb iets berijkt. maar wij weten schat wij weten dat jij je echt kut voelt, je heb spijt van wat je gedaan heb omdat je diep in de put zit. zelfs iran heb een fatwa over je gemaakt. ik bestempel je hoofd met kafir net als fore runner dajjall, hiermee sluit ik het onderwerp

    islam blijft, en de engel schrijft
    jij gaat, en jou 7asana ontgaat

    salaam elyke wa ra7ma, kijken wat je hierop tevertellen heb,
    feiten graag en geen menoingen
    want je heb tot nu toe alleen politieke doelen verteld
    Wat ben jij erg zeg en dan wil je nog zeggen dat jouw geloof zo goed is, mensen die zo praten, ik noem het asociaal.....daar zijn geen woorden voor, hoop dat God het je ooit vergeeft......

  15. #15
    allah akbar

    Reacties
    942
    12-09-2004

    Citaat Geplaatst door Tijn
    Voor je mij voor "dom" uitmaakt had je beter zelf ff de koran er bij kunnen pakken, kheb namelijk `t vermoeden dat dat erg lang geleden is

    Lees bijvoorbeeld vers 4:24, 4:25, 23:6, 33:50, 33:52, 70:30 maar eens door en durf dan nog maar eens te beweren dat islam de slavernij afkeurd....

    Hier alvast een voorbeeldje: 4:25. En wie uwer het niet kan bekostigen vrije gelovige vrouwen te huwen, hij huwe hetgeen gij bezit, namelijk gelovige slavinnen.
    tijn dan heb je nog steeds niet goed gelezen wat ik zeg. slaven zijn onze term niet slaven, moehim, de vertaling is het echter niet helemaal correct, omdat sommige worden in het engels en nl niet bestaan, arabisch heeft ook worden die dingen betekenen die jullie helemaal niet kennen. slaaf betekent in het arabisch 3ibad, 3ibad is in het nederelands in mijn vertaling servant,,, kijk nog een voorbeeld is ashadu ana mohamed 3aboedoe rassoel allah,,,,
    dat kanje als volgt vertalen: ik getuig dat mohamed de servant of god and messenger? of ik getuig dat mohamed de slaaf van god is.
    zie je? daarkomt het word 3ibad ook voor. dus slaaf is nog steeds niet van toepassing, wat jij moet doen is kijken wie de auteur van de vertaling is en aan mij zeggen, ik weet namelijk welken er oheilstichten, een vanhen is khan mahdi,,,en een rabij... de beste vertalingen zijn in het engels van yusuf islam, maar zelfs die zijn in het niet bij arabisch. weet dat vertalingen ongeldig worden verklaard.
    moehim ik zal ook normaler doen tegen je, het spijt me dat ik zo deed. Ik hou gewoon van mijn geloof, maar ik zie ook dat jij de koran leest, petje af voor jou

    sallam aleykum misschien mijn broeder binnenkort hihihi
    the muslim ummah. rise rise