1. #1
    Loves sweet flowers

    Reacties
    3.196
    26-03-2004

    Arrow Hoe zit het nou met de nawaafil of de sunnah gebeden?

    Assalaamoe aleykoem,

    Ik heb een vraag.
    Een tijd geleden heb ik naar informatie gezocht over de sunnah gebeden, maar die bleken elkaar tegenstrijdig te zijn, van de 2 bronnen die ik had.

    namelijk, bij de een werd gezegd: bid 4 raki'aat voor en 2 na de Duhr gebed, maar bij de ander geldde dat juist voor de Magreb gebed.

    en wat is nou het verschil tussen nawaafil en sunnah gebeden? Ook blijken vrijwillige gebeden apart te zijn van de 2 voorgenoemde..

    ik zou daar graag wat meer over willen weten,

    wa aleykoemoe salaam
    Citaat Geplaatst door القرآن الكريم

    وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُۥ مَخۡرَجٗا ٢..
    وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُۥ مِنۡ أَمۡرِهِۦ يُسۡرٗا ٤..


  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    1.144
    16-04-2004

    Citaat Geplaatst door Flower_Girl
    Assalaamoe aleykoem,

    Ik heb een vraag.
    Een tijd geleden heb ik naar informatie gezocht over de sunnah gebeden, maar die bleken elkaar tegenstrijdig te zijn, van de 2 bronnen die ik had.

    namelijk, bij de een werd gezegd: bid 4 raki'aat voor en 2 na de Duhr gebed, maar bij de ander geldde dat juist voor de Magreb gebed.

    en wat is nou het verschil tussen nawaafil en sunnah gebeden? Ook blijken vrijwillige gebeden apart te zijn van de 2 voorgenoemde..

    ik zou daar graag wat meer over willen weten,

    wa aleykoemoe salaam
    Nawaafil is suna, het zijn de gebeden voor en na de verplichte gebeden.

    Maar wees is specifiek in wat je tegenstrijdig vond?



    Vrijwillige gebeden zijn ook apart, bijv salaat voor berouw is vrijwillig maar behoort niet tot de nawafil en soena. Dit is iets wat je als moslim doet om berouw te tonen.

  3. #3
    Loves sweet flowers

    Reacties
    3.196
    26-03-2004

    Citaat Geplaatst door HaSoFa
    Nawaafil is suna, het zijn de gebeden voor en na de verplichte gebeden.

    Maar wees is specifiek in wat je tegenstrijdig vond?



    Vrijwillige gebeden zijn ook apart, bijv salaat voor berouw is vrijwillig maar behoort niet tot de nawafil en soena. Dit is iets wat je als moslim doet om berouw te tonen.

    wat ik bedoel is, 'tegenstrijdig' is eigenlijk niet een goede verwoording ervoor, dat ik bij de 2 bronnen las, dat je 4 raki'aat voor en 2 na de Duhr gebed moest verrichten en bij de ander geldt dat juist voor de Magreb gebed, dat je 4 ervoor en 2 erna moest doen. Mijn vraag is dus: welke van de 2 moet ik dus volgen?

    lees dit tekst ook:
    # 1 De moeder van de gelovigen, Oemm Habibah Ramilah bint Abu Soefian (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat zij hoorde dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Er zal een huis gebouwd worden in het Paradijs voor elke Moslim die twaalf ra’kah aan vrijwillige gebeden doet, naast de verplichte gebeden in de dag en de nacht, om zo het behagen van Allah te zoeken.” (Overgeleverd in Moesliem.) Opmerking; Deze 12 extra rakaah’s zijn, volgens Imam Nasaa'ie en Tiermidhie, onder andere: 2 rakaah’s voor Fadjr, 4 rakaah’s voor en 2 rakaah’s na Maghreb, en 2 rakaah’s na het Isha gebed.
    # 2 Aboe Hoeraira (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: “Mijn khalil (vriend, de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem)) heeft me geadviseerd om drie handelingen te verrichten, en ik zal hier niet mee stoppen tot mijn dood: (1) “om elke maand 3 dagen te vasten,” (2) ”Om het doeha gebed te verrichten” (3) “Het witr gebed te verrichten alvorens te gaan slapen” (Vermeld in Boekharie en Moesliem).
    # 3 Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “De twee rakaah’s voor Fadjr zijn beter dan de wereld, en alles erin” (Vermeld in Moesliem).
    # 4 Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) nooit strikter met het doen van iets vrijwilligs was, dan het verrichten van de twee rakaah’s vóór het Fadjr gebed (Vermeld in Al-Boekharie en Moesliem.
    # 5 Oemm Habiba (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Degene die de 4 rakaah’s voor het Dohr gebed verricht, en 4 rakaah’s erna, zal worden beschermd door Allah tegen het vuur van de Hel.” (Overgeleverd door Aboe Da’oed en At-Tiermidhie).


    hier wordt dus gezegd, dat de vrijwillige gebeden 12 raki'aat zijn, maar de sunnah gebeden ook. Hier worden er maar 10 raki'aat opgesomd, onder nr.1, terwijl het toch 12 zijn? En hoe zit het nou met het Duhr gebed, hier wordt weer gezegd, dat je 4 ervoor en 4 erna moet bidden.....wat voor soort gebed is dat nu weer? Ik vind het allemaal een beetje verwarrend.
    Citaat Geplaatst door القرآن الكريم

    وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُۥ مَخۡرَجٗا ٢..
    وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُۥ مِنۡ أَمۡرِهِۦ يُسۡرٗا ٤..


  4. #4
    Thee

    Reacties
    893
    13-01-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Flower_Girl
    wat ik bedoel is, 'tegenstrijdig' is eigenlijk niet een goede verwoording ervoor, dat ik bij de 2 bronnen las, dat je 4 raki'aat voor en 2 na de Duhr gebed moest verrichten en bij de ander geldt dat juist voor de Magreb gebed, dat je 4 ervoor en 2 erna moest doen. Mijn vraag is dus: welke van de 2 moet ik dus volgen?

    lees dit tekst ook:
    # 1 De moeder van de gelovigen, Oemm Habibah Ramilah bint Abu Soefian (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat zij hoorde dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Er zal een huis gebouwd worden in het Paradijs voor elke Moslim die twaalf ra’kah aan vrijwillige gebeden doet, naast de verplichte gebeden in de dag en de nacht, om zo het behagen van Allah te zoeken.” (Overgeleverd in Moesliem.) Opmerking; Deze 12 extra rakaah’s zijn, volgens Imam Nasaa'ie en Tiermidhie, onder andere: 2 rakaah’s voor Fadjr, 4 rakaah’s voor en 2 rakaah’s na Maghreb, en 2 rakaah’s na het Isha gebed.
    # 2 Aboe Hoeraira (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: “Mijn khalil (vriend, de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem)) heeft me geadviseerd om drie handelingen te verrichten, en ik zal hier niet mee stoppen tot mijn dood: (1) “om elke maand 3 dagen te vasten,” (2) ”Om het doeha gebed te verrichten” (3) “Het witr gebed te verrichten alvorens te gaan slapen” (Vermeld in Boekharie en Moesliem).
    # 3 Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “De twee rakaah’s voor Fadjr zijn beter dan de wereld, en alles erin” (Vermeld in Moesliem).
    # 4 Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) nooit strikter met het doen van iets vrijwilligs was, dan het verrichten van de twee rakaah’s vóór het Fadjr gebed (Vermeld in Al-Boekharie en Moesliem.
    # 5 Oemm Habiba (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Degene die de 4 rakaah’s voor het Dohr gebed verricht, en 4 rakaah’s erna, zal worden beschermd door Allah tegen het vuur van de Hel.” (Overgeleverd door Aboe Da’oed en At-Tiermidhie).


    hier wordt dus gezegd, dat de vrijwillige gebeden 12 raki'aat zijn, maar de sunnah gebeden ook. Hier worden er maar 10 raki'aat opgesomd, onder nr.1, terwijl het toch 12 zijn? En hoe zit het nou met het Duhr gebed, hier wordt weer gezegd, dat je 4 ervoor en 4 erna moet bidden.....wat voor soort gebed is dat nu weer? Ik vind het allemaal een beetje verwarrend.
    Alhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

    De extra gebeden die vrijwillig zijn worden ook wel de ''rawaatieb'' genoemd. Bij nr. 1 staat 4 voor en na het Magreb gebed, ik denk dat dat moet zijn 4 voor het Dohr gebed en 2 na het Magreb gebed, en verder staat er het woordje onder andere in de zin, en dat houdt in dat er nog meer zijn. Zodra ik thuis ben zal ik Insh Allah ff de boeken in slaan, om presies te kijken wanneer die gebeden verricht moeten worden.

    PS: Nafila gebeden zijn Soennah gebeden.

    Wassalaam Moe3alaikoem Warahmatoellah.
    klik daar -> -> ->

    أصول السنّة- أحمد بن حنبل


    Ibn al-Qayyim (rahiemehoellaah) levert over in Al-Waabil as-Sayyib’ [p. 61] dat Shayg Al-Islaam zei:
    “Degene die werkelijk opgesloten zit, is degene wiens hart gesloten blijft voor Allaah. En degene die (écht) gevangen zit, dat is iemand die gevangen is door zijn begeerte.”
    klik hieronder -> -> ->

    شرح السنة - البربهاري


  5. #5
    Loves sweet flowers

    Reacties
    3.196
    26-03-2004

    Citaat Geplaatst door geenbeltegoed
    Alhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

    De extra gebeden die vrijwillig zijn worden ook wel de ''rawaatieb'' genoemd. Bij nr. 1 staat 4 voor en na het Magreb gebed, ik denk dat dat moet zijn 4 voor het Dohr gebed en 2 na het Magreb gebed, en verder staat er het woordje onder andere in de zin, en dat houdt in dat er nog meer zijn. Zodra ik thuis ben zal ik Insh Allah ff de boeken in slaan, om presies te kijken wanneer die gebeden verricht moeten worden.

    PS: Nafila gebeden zijn Soennah gebeden.

    Wassalaam Moe3alaikoem Warahmatoellah.
    Djzakka allahoe gairan voor je uitleg en behulpzaamheid..
    Citaat Geplaatst door القرآن الكريم

    وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُۥ مَخۡرَجٗا ٢..
    وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُۥ مِنۡ أَمۡرِهِۦ يُسۡرٗا ٤..


  6. #6
    Soeb7ana Allah..

    Reacties
    348
    21-09-2004

    Esalamoe aleikoum,

    lieve zuster..

    vrijwillig gebed ,naffila worden ook wel suna gebed genoemd..het zijn 3 dezelfde dingen.. en de suna is om voor fadjr 2..na fajdr niks(tot na zonsopgang).voor duhr 4 raka3at te bidden...en daarna 2.
    en bij el3asr er voor 4 en daarna niks..want na el3asr mag je geen suna bidden.,
    en na het horen van azaan van elmaghreb ..mag je voor elmaghreb 4 raka3at bidden en daarna 2..net als bij duhr.. en bij el3isha geldt ook het zelfde.

    het zijn geen twee tegenstrijdige dingen..maar het zijn de zelfde dingen.
    die gelden voor zowel duhr, moghreb en 3isha..

    je kan ook de suna gebed verichten zoals in de bovengenoemde ahadith staat.
    het is dus niet verplicht om echt 12 suna raka3at te bidden..het mogen er ook zoals ik hierboven heb vermeld meer zijn..en mag ook minder.

    wallahoe a3lem,

  7. #7
    Loves sweet flowers

    Reacties
    3.196
    26-03-2004

    Assalamoe aleykoem,

    Je zegt nu weer een andere combinatie van raki'aats die je voor/na het gebed bidt. Ook heb ik in het boek "Het boek over het Gebed" gelezen dat de vrijwillige gebeden apart zijn en niet gelijk aan de Sunnah gebeden, want de vrijwillige gebeden kun je op elke tijdstip bidden.

    Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar hoe dan ook: Djazakka allahoe gairan voor je uitleg..

    Wa aleykoemoe salaam
    Citaat Geplaatst door القرآن الكريم

    وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُۥ مَخۡرَجٗا ٢..
    وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُۥ مِنۡ أَمۡرِهِۦ يُسۡرٗا ٤..


  8. #8
    Soeb7ana Allah..

    Reacties
    348
    21-09-2004

    Citaat Geplaatst door Flower_Girl
    Assalamoe aleykoem,

    Je zegt nu weer een andere combinatie van raki'aats die je voor/na het gebed bidt. Ook heb ik in het boek "Het boek over het Gebed" gelezen dat de vrijwillige gebeden apart zijn en niet gelijk aan de Sunnah gebeden, want de vrijwillige gebeden kun je op elke tijdstip bidden.

    Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar hoe dan ook: Djazakka allahoe gairan voor je uitleg..

    Wa aleykoemoe salaam

    Wat is dan precies jouw vraag? kun ej die in 1 zin op schrijven..
    jazaki Allahoe gayren.

    wat in dat boek staat klopt ook..en is ook wat ik gezegd heb..

    je kan gebeden in 2 soorten verdelen:
    fard, het verplichte gebed : fajr, duhr,3asr, moghreb isha
    Vrijwillige gebeden : Suna gebed of tewel nafila : die voor en na het verplichte geden vericht worden. gewoon zomaar een gebed( je mag ook zomaar wodooe doen en zoveel bidden als je wilt., salaat etawba : 2 rakat waarin je ALLAh vraagt om vergeffenis voor zondes die je hebt begaan..... en nog meer andere soorten gebeden die allemaal vallen onder Vrijwillige gebeden.

    Wallahoe a3lem.

  9. #9
    Soeb7ana Allah..

    Reacties
    348
    21-09-2004

    Citaat Geplaatst door Atbir
    Wat is dan precies jouw vraag? kun ej die in 1 zin op schrijven..
    jazaki Allahoe gayren.
    als het is wat ik denk..
    dan is het antwoord hieop al gegeven..
    het gaat niet om de combinaties...want de profeet (vrede zij met hem) heeft veel verchillende dingen gedaan.

    daarom tref je ook bij verschillende stromingen een aantal verschillen,,

    turken bidden zoals ik hierboven heb vermeld.
    marokkanen bidden msichien precies zoals in de hadith vermeld staat(dus 12) en hoe imaam en nashaie em thirmidie hebben verteld..

    kijk dat deze imaams zeggen dat ze denken dat het gaat om die gebeden wat ze hebben genoemd, wil niet zeggen dat het ook zo is..en dat het verplicht is om het zo te doen.
    dus er is geen verschil..
    als je 2 voor duhr bid en 4 er na of 4ervoor en 3 erna....en of je dat ook bij moghreb toepast..
    de ene vind het belangrijk om voor fadjr sunnagebed te vericht staat..de andere wil meer suna gebden verichten...
    er is geen verschil. het word allemaal beloond inchalah.

    wallahoe a3lem

  10. #10
    Thee

    Reacties
    893
    13-01-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Alhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

    Zoals ik zei dat ik zou kijken wat er in de boeken staat dus hierbij:

    De moeder van de gelovigen, Oemm Habibah Ramlah bint Abie Soefian (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft gezegd dat zij hoorde dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei:

    ((Er zal een huis gebouwd worden in het Paradijs voor elke Moslim die twaalf ra’kah aan vrijwillige gebeden doet, naast de verplichte gebeden in de dag en de nacht, om zo het behagen van Allah te zoeken.))

    Overgeleverd door Moesliem, Abu Dawud, An-Nasaa-ie en Tiermiedhie die erbij zei: ((4 Rakaa3at voor Dohr en 2 na Dohr, 2 Rakaa3at na Magreb en 2 Rakaa3at naa Iesha en 2 Rakaa3at voor Salaat Al-Ghadaah (Hiermee wordt denk ik het Fadjr-gebed mee bedoeld).))

    En Ibn Ghoezaama en Ibn Hiebaan hebben in hun Sahieheen deze laatste stukje overgeleverd. En Al-Haakiem heeft gezegd: Het is een Sahieh Hadieth die van Moesliem en hij heeft erbij toegevoegd:

    ((En 2 Rakaa3at voor Al-'Asr)) en hij liet ((2 Rakaa3at na Iesha)) weg, en dit is ook zo in de overlevering van An-Nasaa-ie.

    En Ibn Maadjah heeft het ook overgeleverd en zei: (( En 2 Rakaa3at voor Dohr en ik denk 2 Rakaa3at na Al-'Asr)) En Tiermiedhie was het eens met de rest.

    Bron: Salaat At-Targhieb fiehaa wa Tarhieb lieman Tarakahaa van AbdelMaliek Alie Al-Kalieboe

    Wassalla Allahoe 3ala Nabieyiena Mohammed wa3ala Aaliehie wasahiebiehie wassaliem. Walhamdoelielahie Rabie Al3alamien. Wallahu A3lam

    Wassalaam Moe3alaikoem Warahmatoellah.
    klik daar -> -> ->

    أصول السنّة- أحمد بن حنبل


    Ibn al-Qayyim (rahiemehoellaah) levert over in Al-Waabil as-Sayyib’ [p. 61] dat Shayg Al-Islaam zei:
    “Degene die werkelijk opgesloten zit, is degene wiens hart gesloten blijft voor Allaah. En degene die (écht) gevangen zit, dat is iemand die gevangen is door zijn begeerte.”
    klik hieronder -> -> ->

    شرح السنة - البربهاري


  11. #11
    Afwezig

    Reacties
    536
    28-02-2004

    Dat komt door het verschil in wetschool.

    Het is niet tegenstrijdig het kan allebei.

    Voor beiden zijn er bewijs.

    De meeste marokkanen volgende maliki wetschool maar hoeft niet perse.
    .
    ..
    ...

  12. #12
    Loves sweet flowers

    Reacties
    3.196
    26-03-2004

    Assalamoe aleykoem,

    als ik het goed begrijp: het maakt niet uit hoeveel raki'aats je voor of na een gebed bidt, behalve op Salaatoel 'Ieshaa na, want daarna bid je geen raki'aats?
    Maar ik dacht toch echt dat sunnah gebeden op 1 manier worden gedaan; zoals de profeet, salla laahoe aleyhie wassalam, dagelijks deed.

    Wa aleykoemoe salaam
    Citaat Geplaatst door القرآن الكريم

    وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُۥ مَخۡرَجٗا ٢..
    وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُۥ مِنۡ أَمۡرِهِۦ يُسۡرٗا ٤..


  13. #13
    Thee

    Reacties
    893
    13-01-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Alhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

    Weet dat de Quraan en de Ahadieth niet tegenstrijdig kunnen zijn. Als je dit altijd in je achterhoofd houdt, zul je Insh Allah nooit in de war raken, ook al snap je dan sommige vraagstukken niet. Wat betreft de Nawafiel-gebeden, de keuze is ruim. Jou je Insh Allah aan de hadieth die aan de orde is geweest en dan zit je goed Insh Allah Wa Ta3aala.

    De moeder van de gelovigen, Oemm Habibah Ramlah bint Abie Soefian (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft gezegd dat zij hoorde dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei:

    ((Er zal een huis gebouwd worden in het Paradijs voor elke Moslim die twaalf ra’kah aan vrijwillige gebeden doet, naast de verplichte gebeden in de dag en de nacht, om zo het behagen van Allah te zoeken.))

    Overgeleverd door Moesliem, Abu Dawud, An-Nasaa-ie en Tiermiedhie die erbij zei: ((4 Rakaa3at voor Dohr en 2 na Dohr, 2 Rakaa3at na Magreb en 2 Rakaa3at naa Iesha en 2 Rakaa3at voor Salaat Al-Ghadaah (Hiermee wordt denk ik het Fadjr-gebed mee bedoeld).))

    Wassalaam Moe3alaikoem Warahmatoellah.
    klik daar -> -> ->

    أصول السنّة- أحمد بن حنبل


    Ibn al-Qayyim (rahiemehoellaah) levert over in Al-Waabil as-Sayyib’ [p. 61] dat Shayg Al-Islaam zei:
    “Degene die werkelijk opgesloten zit, is degene wiens hart gesloten blijft voor Allaah. En degene die (écht) gevangen zit, dat is iemand die gevangen is door zijn begeerte.”
    klik hieronder -> -> ->

    شرح السنة - البربهاري


  14. #14
    Afwezig

    Reacties
    536
    28-02-2004

    Citaat Geplaatst door Flower_Girl
    Assalamoe aleykoem,

    als ik het goed begrijp: het maakt niet uit hoeveel raki'aats je voor of na een gebed bidt, behalve op Salaatoel 'Ieshaa na, want daarna bid je geen raki'aats?
    Maar ik dacht toch echt dat sunnah gebeden op 1 manier worden gedaan; zoals de profeet, salla laahoe aleyhie wassalam, dagelijks deed.

    Wa aleykoemoe salaam

    Het maakt wel uit hoeveel als je spreekt over nawafeel.

    Wel binnen de kaders van de 4 wetscholen.
    .
    ..
    ...

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    1.144
    16-04-2004

    Volgens Imaam malik (wat Moraliste zei de leerschool die Marokko volgt)

    4 rak’ahs voor Doehr gebed.
    2 rak’ahs na Doehr gebed.
    2 rak’ahs voor Asr gebed
    2 rak’ahs na Maghreb gebed.
    2 rak’ahs voor Isjah gebed.

    Dit zijn de nafila gebeden, dus nog steeds vrijwillig,
    Daarnaast heb je andere vrijwillige gebeden, zoals djanaza, istigara, koesoef, tauwbah enz.

    Wa allahoe a3lam