1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    48.061
    06-02-2001

    (vervlogen) alcohol in voedsel haram?

    Citaat Geplaatst door achmad
    aangezien er hier en daar wel eens wat topics geopend worden over of kaas halal is vanwege de toegevoegde stremsel, ben ik eens uit gaan zoeken wat stremsel precies is. ik heb ondervonden dat dit inderdaad van de maagwand van de koe, let wel dode koe, gehaald word. alhamdulillah bestaat er ook vegetarische kaas.

    maar dat is mijn vraag dus niet. ik ben verder gaan zoeken en kwam op het onderwerp brood. men stelt hier en daar op het forum dat er dierlijke vetten gebruikt worden in brood, ook dit klopt schijnbaar.
    ik ben verder gaan spitten en kwam er zelfs achter dat vanwege de suikers die gebruikt worden die door de gist omgezet word in alcohol.............
    men stelt dat die alcohol vervliegt, het heeft dus geen verdere invloed op je gesteldheid, het is niet bedwelmend (waar het toch over gaat in de islam)
    wijn azijn word dacht ik ook uit wijn gemaakt maar is niet haram omdat azijn een product is dat gerealiseerd word alvorens r wijn kan ontstaan en dus net zo min haram is als druiven.

    wel ben ik geschrokken en wil graag weten of mijn stelling klopt: is vervlogenm alcohol in voedsel (zoals brood dus) haram?

    wie kan me helpen???
    .

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    1.439
    18-07-2002

    Asalamu Alaikum,
    Alhamdulillah, by Allah's Grace and Mercy I have recently begun practicing Islam, may Allah bless you for establishing a light on the Internet when there is so much darkness and evil present on it.
    I am a little confused about what foods are haram/halal. What to do when 'people of the book' offer meat (besides pork) to us?

    Also, I have heard that certain ingredients in food may be derived from animals, such as mono- and diglycerides, lecithin, gelatin, etc. Are these permissible to eat?

    As well, I have heard certain chocolate bars have trace amounts of alcohol in them. But they are so small that there is no way of being even slightly intoxicated from them.

    Please clarify these issues, Allah-willing.
    Jazak-Allah


    Answer :

    Praise be to Allaah Who has guided you to follow His laws and religion.
    We ask Allaah to give you and us even more of His Bounty.

    In response to your question, there is nothing wrong with eating any halaal food offered to us by the People of the Book, so long as it is not mixed with haraam like pork and so on. As regards sweets that contain unchanged alcohol, we are not permitted to eat them, whether the alcohol in them is in big amounts or only a little. The answer to the remainder of your question may be found under question #210 .

    And Allaah is the Source of help.



    Islam Q&A
    Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com)
    Respect krijg je niet, respect moet je verdienen!!!
    Stop de bezetting
    MARMOUCHA=HARAMOUCHA

  3. #3
    Assepoester

    Reacties
    1.949
    27-12-2003

    MVC Premium MVC Premium
    dus het is haram??
    "Alle mensen zijn dood, behalve degenen die kennis hebben; en al degenen die kennis hebben slapen, behalve degenen die goede daden verrichten; en zij die goede daden verrichten zijn bedrogen, behalve degenen die oprecht zijn; en degenen die oprecht zijn, zijn altijd in een staat van bezorgdheid."

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    457
    12-07-2004

    Citaat Geplaatst door achmad
    Al-An’am 6:145
    Zeg: “ik vind in wat mij is geopenbaard geen verbod dat een eter iets eet, behalve wanneer het een kadaver dier is, of stromend bloed, of varkensvlees. Want voorwaar, het is onrein, of zwaarzondig waarover iets anders dan de naam van Allah over is uitgesproken. Wie dan door nood gedwongen is (daarvan te eten) zonder dat hij het wenst en zonder dat hij het overdrijft: voorwaar, dan is jou Heer vergevensgezind, meest barmhartig

    Al-Baqarah 2:168
    O mensen, eet van wat op aarde is het goede toegestane, en volgt niet in de voetstappen van de satan. Voorwaar, hij is voor jullie een duidelijke vijand.
    Nu heeft hij/zij nog steeds geen antwoord op de vraag, maar ik denk dat de topicstarter aan de hand van deze info een juiste beslissing kan nemen insha'llah.
    U zegt het zelf, vervlogen alcohol in brood, dus u neemt het niet in en is dus niet haram. Alcohol in snoepjes, ja.
    Dierlijke resten in ander voedsel, zolang u geen andere keuses hebt en dus uit nood gedwongen bent en niet overdrijft ,dan zou het als Allah het wil wel kunnen.
    Dit is mijn mening over wat Achie25 heeft geplaats, dus u hoeft het niet aan te nemen. Het zou ook verstandig zijn om niet alleen deze info te gebruiken bij uw beslissingen.
    Allah ou 3lam

    Asalamou alaikom,

    0_0

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.439
    18-07-2002

    Citaat Geplaatst door 0_0
    Nu heeft hij/zij nog steeds geen antwoord op de vraag, maar ik denk dat de topicstarter aan de hand van deze info een juiste beslissing kan nemen insha'llah.
    U zegt het zelf, vervlogen alcohol in brood, dus u neemt het niet in en is dus niet haram. Alcohol in snoepjes, ja.
    Dierlijke resten in ander voedsel, zolang u geen andere keuses hebt en dus uit nood gedwongen bent en niet overdrijft ,dan zou het als Allah het wil wel kunnen.
    Dit is mijn mening over wat Achie25 heeft geplaats, dus u hoeft het niet aan te nemen. Het zou ook verstandig zijn om niet alleen deze info te gebruiken bij uw beslissingen.
    Allah ou 3lam

    Asalamou alaikom,

    0_0
    Maar je moet wel begrijpen wat er onder nood wordt verstaan; Dwang, verhongeren en geen ander voedsel hebben etc etc.. Dat is nood. In een normale situatie heb je allerlei mogelijkheden om een alternatief te zoeken.. Bijv.. Zelf brood bakken ipv kopen. Daarnaast is er genoeg voedsel waar die troep niet in zit. Je moet wel zoeken...

    Wa Allah Oua3lem.. Het is inderdaad altijd goed en sterk aanbevolen om naar meerdere bronnen te zoeken
    Respect krijg je niet, respect moet je verdienen!!!
    Stop de bezetting
    MARMOUCHA=HARAMOUCHA

  6. #6
    Assepoester

    Reacties
    1.949
    27-12-2003

    MVC Premium MVC Premium
    wajow..

    we mogen dan echt al weinig eten..
    in snoep zit er ook al gelatine in ofzo..dus ook taarten en nou ook kaas.er zit overal wel wat in..moge allah ons vergeven..

    "Alle mensen zijn dood, behalve degenen die kennis hebben; en al degenen die kennis hebben slapen, behalve degenen die goede daden verrichten; en zij die goede daden verrichten zijn bedrogen, behalve degenen die oprecht zijn; en degenen die oprecht zijn, zijn altijd in een staat van bezorgdheid."

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    1.439
    18-07-2002

    Citaat Geplaatst door smileyy
    wajow..

    we mogen dan echt al weinig eten..
    in snoep zit er ook al gelatine in ofzo..dus ook taarten en nou ook kaas.er zit overal wel wat in..moge allah ons vergeven..

    Je hebt ook bilogische kaas, te koop bij oa Appie...
    Respect krijg je niet, respect moet je verdienen!!!
    Stop de bezetting
    MARMOUCHA=HARAMOUCHA

  8. #8
    Assepoester

    Reacties
    1.949
    27-12-2003

    MVC Premium MVC Premium
    ik heb het aan me moeder gevraagt en die zei dat het al is nagevraagt en dat het niet haram is..
    ik weet het ook niet

    ik hoop dat als het echt haram is we door allah worden vergeven!

    maar bedankt voor de info

    mahsalaam.
    "Alle mensen zijn dood, behalve degenen die kennis hebben; en al degenen die kennis hebben slapen, behalve degenen die goede daden verrichten; en zij die goede daden verrichten zijn bedrogen, behalve degenen die oprecht zijn; en degenen die oprecht zijn, zijn altijd in een staat van bezorgdheid."