1. #1
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Exclamation Bruidsschat of te wel de mahr, hoe zit dat eigenlijk?

    Assalamu alaikum,


    Misschien is het een onderbelicht onderdeel van het huwelijksaanzoek de vraag over de bruidsschat, of te wel de mahr/sadaq als onderdeel van het huwelijkscontract om rechtsgeldig te zijn volgens de sharia regelgeving.




    Mahr (Bruidsschat) :



    De mahr is een recht dat aan de vrouw gegeven wordt, zoals opgelegd door de islamitische shari'ah, als een uiting van de wens van de man om met haar te trouwen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

    "En geeft de vrouwen hun bruidsschatten als een schenking." [al-Nisa' 4:4]


    Dit betekent niet dat de vrouw een product is dat verkocht wordt, het is juist een symbool van eer en respect en een teken dat de man bereid is zijn verantwoordelijkheden te dragen en zijn plichten te vervullen.


    De shari'ah stelt geen bepaalde grens voor de mahr die overschreden zou moeten worden, maar het bevordert het verminderen van de mahr en het simpel houden ervan.


    De Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Het beste huwelijk is dat wat het gemakkelijkst gemaakt wordt." Overgeleverd door Ibn Hibban, geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih al-Jaami', 3300.


    En hij heeft gezegd: "De beste mahr is de simpelste (of het meest betaalbaar)." Overgeleverd door al-Hakim en al-Bayhaqi, geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih al-Jaami', 3279.


    En de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) zei tegen een man die wilde trouwen: "Zoek (iets om als bruidsschat te geven), zelfs als het een ijzeren ring is." Overeengekomen.


    De Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) stelde op dat gebied zelf het beste voorbeeld voor zijn ummah, zodat er een duidelijk begrip van de basisprincipes in de samenleving geplant zou worden en een sfeer van eenvoud zich onder de mensen zou verspreiden.


    Abu Dawud (2125) en al-Nasaa'i (3375) hebben overgeleverd van Ibn 'Abbas dat 'Ali gezegd heeft: "Ik trouwde met Fatima (radiAllahu 'anha) en zei: 'O Boodschapper van Allah, laat me doorgaan met het huwelijk.' Hij zei: 'Geef haar iets.' Ik zei: 'Ik heb niets.' Hij zei: 'Waar is je Hutami schild?' Ik zei: 'Ik heb het bij me.' Hij zei: 'Geef het aan haar.'" Geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih al-Nasaa'i, 3160.


    Dit was de mahr van Fatima, de dochter van de Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam), de leider van de vrouwen van het Paradijs.


    Dit bekrachtigt het feit dat de mahr in de islam iets is wat voor het eigen belang nagestreefd wordt.


    Ibn Maajah (1887) heeft overgeleverd dat 'Umar ibn al-Khattaab gezegd heeft: "Ga niet tot extremen wat de bruidsschatten van vrouwen betreft, want als dat een teken van eer en waardigheid in deze wereld of een teken van vroomheid voor Allah zou zijn, dan zou Mohammed (sallAllahu 'alayhi wa salaam) dat voor jullie gedaan hebben. Maar hij gaf zijn vrouwen niet meer dan twaalf uqiyah en geen van zijn dochters kreeg meer dan dat. Een man kan de bruidsschat verhogen totdat hij afkeer voor haar gaat voelen en zegt: 'Jij hebt me alles gekost wat ik bezit, en je hebt me veel ellende bezorgd.'" Geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih Ibn Maajah, 1532.


    "Ga niet tot extremen," betekent dat men niet moet overdrijven in het verhogen van de bruidsschat. "Een man kan de bruidsschat verhogen totdat hij afkeer voor haar gaat voelen," betekent: totdat hij haar begint te haten als hij de opgelopen schulden nog aan het afbetalen is vanwege deze mahr omdat het te moeilijk voor hem is, of wanneer hij eraan denkt.

    Uit Haashiyat al-Sindi 'ala Ibn Maajah.


    Twaalf uqiyah is gelijk aan 480 dirhams, ongeveer 135 zilveren riyals. Dit was de mahr van de dochters en vrouwen van de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam)


    Shaykh al-Islam [Ibn Taymiyyah] heeft in Majmu' al-Fataawa (31/194) gezegd:

    Degene die de mahr van zijn dochter wil verhogen en meer wil vragen dan aan de dochters van de Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam) gegeven werd (terwijl zij in alle aspecten de beste vrouwen van deze wereld waren), is een onwetende dwaas. Hetzelfde geldt voor meer vragen dan aan de Moeders van de Gelovigen gegeven werd. Dit geldt zelfs voor degene die het goed heeft en het kan veroorloven. Degene die arm is, zou geen mahr moeten geven die groter is dan wat hij zonder moeilijkheden kan veroorloven.


    Hij heeft ook in al-Fataawa al-Kubra gezegd:

    De woorden van Imam Ahmad over de overlevering van Hanbal, impliceren dat het mustahabb is om de bruidsschat vierhonderd dirham te laten zijn. Dit is de correcte visie in gevallen waarin de man het kan veroorloven. Het is mustahabb om niet meer dan dit bedrag te betalen.


    In Zaad al-Ma'aad (5/178) heeft Ibn al-Qayyim een aantal ahadith geciteerd die erop wijzen dat de mahr verminderd zou moeten worden en dat er geen minimumbedrag is. Dan zegt hij:

    Deze ahadith wijzen erop dat er geen minimumbedrag voor de mahr is en dat overdrijving betreffende de mahr makruh is en dat het de barakah (zegening) ervan vermindert. Einde citaat.


    Het is dus duidelijk dat wat de mensen tegenwoordig doen (de mahr verhogen en erin overdrijven) iets is wat tegen de shari'ah in gaat.

    De wijsheid achter het verminderen van de mahr en het niet verhogen ervan is duidelijk:

    Dit maakt het makkelijker voor mensen om te trouwen, zodat ze er niet van weggehouden worden, wat tot allerlei immoreel en sociaal verderf zal leiden.


    En Allah weet het het beste.


    Wa alikum assalam.

  2. #2
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011


    De Bruidsschat :






    Het is verplicht voor de man om zijn aanstaande vrouw een bruidsschat te geven. Het is het recht van de vrouw, waarmee zij het kan uitgeven voor haarzelf.


    Allah de verhevene zegt in de Qor'aan:

    "En geef de vrouwen (die jullie trouwen) hun bruidsschat met een goed hart, maar als zij voor hun eigen genoegen, jou daar een deel van kwijtschelden, neem het dan en geniet er zonder vrees of kwaad van." {4:4}


    "Gezegend is de vrouw wier verloving en bruidsschat gemakkelijk is." (Achmed & Al Nisa'i)


    "Op een keer kwam er een vrouw naar de Profeet (Allah's zegen en ) en zei: "Ik heb mijzelf aan je toegewijd (voor het huwelijk)." Ze verbleef een lang tijd daar, tot een man zei: "O Boodschapper van Allah! Als je haar niet wilt, huw haar dan aan mij uit." De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: "Wat heb je als bruidschat aan te bieden?" "Ik heb niets anders dan een Izah (onderkleed)," antwoordde de man. De Profeet (Allah's zegen en vrede zij met hem) zei: "Als je haar de Izhar geeft, dan heb je er geen om te dragen, zoek iets anders." Hij zei: "Ik heb niets." De Profeet (Allah's zegen en vrede zij met hem) zei: "Probeer iets te vinden, zelfs al is het een ring van ijzer." Maar de man kwam met niets terug. De Profeet (Allah's zegen en vrede zij met hem) zei: "Ken je iets van de Qor'aan uit je hoofd? De man zei: "Ja, ik ken die en die", en noemde een aantal soerah's. Toen zei de Profeet (Allah's zegen en vrede zij met hem): "Ik trouw jullie samen voor datgene wat je uit de Qor'aan kent." (Boecharie & Moeslim)

  3. #3
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Redenen om te trouwen:

    De boodschapper van Allah s.a.w.s. heeft gezegd < Een vrouw wordt om vier redenen getrouwd: haar rijkdom, haar afkomst, haar schoonheid en haar deen. Zoek dus diegene met de deen, opdat je gelukkig zult worden. > Volgens Abu Hurayra door Al-Bukhari en Muslim.

  4. #4
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Bruidsschat :

    < En geeft de vrouwen hun bruidsschatten als een schenking, maar wanneer zij zo goed voor jullie zijn iets ervan (van de bruidschat terug te geven): eet er dan met plezier en welbehagen van. > Q.4:4.

  5. #5
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Accepting the Marriage Invitation Must Meet Conditions:


    It is obligatory for whoever is invited to a wedding feast to attend, provided it meets the following conditions:


    1.The wedding feast one is invited to must be the first one held on the occasion of that marriage. If it is repeated on the occasion of the same marriage, one is not obligated to attend more than the first one. The Prophet sallallahu alayhe was salaam said: "Holding a wedding feast on the first day ( of the wedding ) is a duty, on the second day is a good practice, but on the third day is a sign of hypocrisy and ostentation." ( Related by Abu Dawud and others)

    Sheikh Taqiyyud-Din said: "It is prohibited to offer food and slaughter animals extravagantly ( as a wedding feast ) on the rest of the wedding days ( i.e. other than the first one), even if it is a custom or a means of spreading joy among ones people. If one holds it repeatedly ( after the first day ), one is to be discretionarily punished."


    2.The host must be a Muslim


    3.The host must not be one of those who manifestly and shamelessly is disobedient to Allah, for such people must be avoided and deserted.


    4.The invitee must be personally invited, i.e. it is not to be just an open general invitation.


    5.The wedding feast one is invited to must be void of anything unlawful, such as intoxicants, singers or songs, music, etc, as it happens in some wedding banquets nowadays.


    If these conditions are met, the invitee should attend the wedding feast, for the Prophet sallallahu alayhe was salaam said :" The worst kind of food is that of the wedding feast, to which are invited those ignoring it ( i.e. the rich ) and from which are forbidden those keen on coming to it ( i.e. the poor ) . He who does not respond to the invitation ( of the wedding feast ) has disobeyed Allah and His Messenger." ( Related by Imam Muslim )


    Sheikh Salih al Fawzan
    A Summary of Islamic Jurisprudence
    Vol. 2, pgs 405-406

  6. #6
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Amr ibn al-'As radhiAllahu 'anhu zei:

    "Ik verbaas me over degene die een splinter in het oog van een ander ziet maar niet in staat is om de boomstam in zijn of haar eigen oog te ontdekken!"

    [ Bukhari Adaab al-Moefraad nr 886 ].

  7. #7
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Amr ibn al-'As radhiAllahu 'anhu zei:

    "Ik verbaas me over degene die een splinter in het oog van een ander ziet maar niet in staat is om de boomstam in zijn of haar eigen oog te ontdekken!"

    [ Bukhari Adaab al-Moefraad nr 886 ].

  8. #8
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Amr ibn al-'As radhiAllahu 'anhu zei:

    "Ik verbaas me over degene die een splinter in het oog van een ander ziet maar niet in staat is om de boomstam in zijn of haar eigen oog te ontdekken!"

    [ Bukhari Adaab al-Moefraad nr 886 ].

  9. #9
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Volgens Abu Hurayra [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Boodschapper van Allah [sallAllahu ‘alayhi wa salam] gezegd:

    “Het is uitdrukkelijk verboden voor een Moslim om schade toe te brengen aan iets dat een andere Moslim aanbelangt: zijn bloed, zijn bezittingen en zijn eer.”

    [Authentieke hadeeth, overgeleverd door Muslim nr. 2564].

  10. #10
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Er is een Hadith waarin staat dat de Profeet Mou’adh ibn Jabal waarschuwt. Hij greep zijn tong en zei:” Beteugel dit.”

    Mou’adh zei:” O Boodschapper van Allah zullen wij verantwoordelijk gehouden worden voor wat wij zeggen?”

    De Profeet zei; ”Moge je moeder van je beroofd worden! Is er iets anders dat er voor zorgt dat mensen met hun gezicht in de Hel worden gegooid dan de oogst van hun tong!”

    (Overgeleverd door Ibn Majah; Sahih Hasan).

  11. #11
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Amr ibn al-'As radhiAllahu 'anhu zei:

    "Ik verbaas me over degene die een splinter in het oog van een ander ziet maar niet in staat is om de boomstam in zijn of haar eigen oog te ontdekken!"

    [ Bukhari Adaab al-Moefraad nr 886 ].

  12. #12
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Volgens Abu Hurairah [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Boodschapper van Allah [sallAllahu ‘alayhi wa salam] gezegd:

    “De ergste mensen zijn die met twee gezichten. Je ziet hoe ze bij de ene een bepaald gezicht hebben en bij de andere een ander gezicht.”

    [Unaniem overeengekomen, overgeleverd door Al-Bukhari nr. 3494 & Muslim nr. 2526]

  13. #13
    Op Een Missie!

    Reacties
    5.288
    25-12-2008

    dus maakt niet uit wat je geeft hmmm, nice nice


  14. #14
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Citaat Geplaatst door Kamal_Amazigh Bekijk reactie
    dus maakt niet uit wat je geeft hmmm, nice nice

    Dat klopt aghi. De makkelijkst aangegane bruiloften zijn degenen die gezegend worden met al Baraka Alhamdulilah. Zie ook het onderstaande ter info. Ghair insha Allah.




    The mahr is a right that is given to the woman, as enjoined by Islamic sharee’ah, as an expression of the man’s desire to marry her. Allaah says (interpretation of the meaning):

    “And give to the women (whom you marry) their Mahr (obligatory bridal-money given by the husband to his wife at the time of marriage) with a good heart”
    [al-Nisa’ 4:4]

    This does not mean that the woman is a product to be sold, rather it is a symbol of honour and respect, and a sign that the husband is willing to shoulder his responsibilities and fulfil his duties.

    Sharee’ah does not stipulate a certain limit for the mahr that should not be overstepped, but it does encourage reducing the mahr and keeping it simple.

    The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The best of marriage is that which is made easiest.” Narrated by Ibn Hibbaan, classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 3300.

    And he (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The best of mahrs is the simplest (or most affordable).” Narrated by al-Haakim and al-Bayhaqi, classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 3279.

    And the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said to a man who wanted to get married: “Look (for something to give as a dowry), even if it is a ring of iron.” Agreed upon.

    The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) set the highest example for his ummah in that regard, so that a clear understanding of the basic principles would be implanted in society, and a spirit of simplicity would spread among the people.

    Abu Dawood (2125) and al-Nasaa’i (3375) narrated from Ibn ‘Abbaas that ‘Ali said: “I married Faatimah (may Allaah be pleased with her) and said: ‘O Messenger of Allaah, let me go ahead with the marriage.’ He said: ‘Give her something.’ I said: ‘I do not have anything.’ He said: ‘Where is your Hutami shield?’ I said, ‘I have it with me.’ He said, ‘Give it to her.’” Classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Nasaa’i, 3160.

  15. #15
    Op Een Missie!

    Reacties
    5.288
    25-12-2008

    Dit moet mijn aanstaande vrouw eens goed lezen en de meeste vrouwen