1. #1
    verleden tijd

    Reacties
    4.114
    26-12-2003

    Verschil warsch en hafs

    kan iemand mij het verschil uitleggen??
    10 verschillende gebruikers met uiteenlopende meningen.

  2. #2
    .

    Reacties
    543
    02-09-2004

    Dat is niet zo 1 2 3 uit te leggen.

    Misschien dat je specifieker kunt wezen door nader te verklaren op welk gebied dit verschil moet zitten.
    Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt

  3. #3
    verleden tijd

    Reacties
    4.114
    26-12-2003

    Citaat Geplaatst door Akarzyan
    Dat is niet zo 1 2 3 uit te leggen.

    Misschien dat je specifieker kunt wezen door nader te verklaren op welk gebied dit verschil moet zitten.
    staat het er altijd in wat voor het is??


    ik heb er eigenlijk nooit op gelet


    en klopt het dat als je altijd uoit hafs leest dat het dan beter is die dan ook altijd gewoon te nemen?
    10 verschillende gebruikers met uiteenlopende meningen.

  4. #4
    .

    Reacties
    543
    02-09-2004

    Het is niet helemaal te begrijpen wat jij zegt, maar het is inderdaad zo dat je het beste 1 van de 7 dialecten kunt reciteren. Je kunt bij Tazjweed wel switchen, maar bij Tarteel tijdens het bidden dient eenieder of 7afs of Warsh of... te kiezen!

    Het zijn trouwens kleine verschillen, want zoals gezegd, het ging om verschillende Arabische dialecten.
    Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt

  5. #5
    verleden tijd

    Reacties
    4.114
    26-12-2003

    Citaat Geplaatst door Akarzyan
    Het is niet helemaal te begrijpen wat jij zegt, maar het is inderdaad zo dat je het beste 1 van de 7 dialecten kunt reciteren. Je kunt bij Tazjweed wel switchen, maar bij Tarteel tijdens het bidden dient eenieder of 7afs of Warsh of... te kiezen!

    Het zijn trouwens kleine verschillen, want zoals gezegd, het ging om verschillende Arabische dialecten.
    wat zijn die kleine verschillen dan?
    10 verschillende gebruikers met uiteenlopende meningen.

  6. #6
    laaa

    Reacties
    2.079
    07-01-2004

    Dat kun je moeilijk in lettertjes uitleggen, je moet een leraar daarvoor hebben

  7. #7
    laaa

    Reacties
    2.079
    07-01-2004

    er zitten een paar verschillen is spelling en uitspraak, maar de betekenis verandert zelden

  8. #8
    ...

    Reacties
    3.026
    02-04-2004

    Hafs is makkelijker te lezen..hoe je het uitspreekt zo lees je het en warch is voor tajweed...maar dit kun je ff beter aan iemand anders lezen dit heb ik net ff nagevraagd..
    "We will never recognise Israel. There is nothing called Israel, neither in reality nor in the imagination."

    “Laa ilaaha illa anta, subhaanaka, inni kuntu min al-dhzaalimien''

  9. #9
    Zoekend lid

    Reacties
    1.327
    01-02-2003

    Citaat Geplaatst door Akarzyan
    Het is niet helemaal te begrijpen wat jij zegt, maar het is inderdaad zo dat je het beste 1 van de 7 dialecten kunt reciteren. Je kunt bij Tazjweed wel switchen, maar bij Tarteel tijdens het bidden dient eenieder of 7afs of Warsh of... te kiezen!

    Het zijn trouwens kleine verschillen, want zoals gezegd, het ging om verschillende Arabische dialecten.

    Kleine verschillen?


    zet eens een bandje hafs op en dan dezelfde sourah warsh, hoor je dan het verschil niet?

  10. #10
    laaa

    Reacties
    2.079
    07-01-2004

    Citaat Geplaatst door Marueccoss
    Hafs is makkelijker te lezen..hoe je het uitspreekt zo lees je het en warch is voor tajweed...maar dit kun je ff beter aan iemand anders lezen dit heb ik net ff nagevraagd..
    Nee hoor, voor iemand die warsh gewend is, is hafs ook moeilijk.

    En hafs heeft ook tajweed, net als warsh (ik weet niet hoe je aan de info komt dat hafs geen tajweed heeft )

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    416
    04-03-2004

    alleen warsh is door veel mensen mooier gevonden door de mad die het heeft dus daarom klinkt het mooier maar woorden van allah 3aza wadjal zijn allemaal mash aallah mooi.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    9.488
    05-09-2001

    Het voornaamste verschil dat ik opmerk zijn de 7oeroef (letters) die anders zijn, bijvoorbeeld el Qaf met 1 puntje, mensen die dit niet gewend zijn, zullen deze 7arf (letter) gewoon als el Fa lezen.. Oh ja, nog een ander verschil, de verdeling van de ayaat.. Bijvoorbeeld in Hafs, surah el baqara, heb je "Alief laam miem.." en dat is 1 ayaat, vervolgens de volgende ayaat, "..Thalika alkitabu la rayba feehi.." terwijl dat samen bij Warsh gewoon 1 ayaat is..

    Wa Allahoe a3lam wat de andere verschillen zijn..
    PS; Hafs heeft echt wel Tazjweed hoor..!

  13. #13
    .

    Reacties
    543
    02-09-2004

    Kleine verschillen ja. !

    Bijvoorbeeld soera 91 laatste aya.

    je hebt "fala yakhafoe 3ouqba3a" en je hebt "wa ma yakhafoe 3ouqba3a"

    en bij de ene telt 'elbesmala' wel als aya bij de fati7a en de andere niet
    hoewel het aantal ayaat van deze beginsoera wel bij beide gelijk is

    open eens jullie masa7if maar..
    Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    416
    04-03-2004

    Citaat Geplaatst door Akarzyan
    Kleine verschillen ja. !

    Bijvoorbeeld soera 91 laatste aya.

    je hebt "fala yakhafoe 3ouqba3a" en je hebt "wa ma yakhafoe 3ouqba3a"

    en bij de ene telt 'elbesmala' wel als aya bij de fati7a en de andere niet
    hoewel het aantal ayaat van deze beginsoera wel bij beide gelijk is

    open eens jullie masa7if maar..

    akhie het is fala en wala

  15. #15
    .

    Reacties
    543
    02-09-2004

    Citaat Geplaatst door elmoettaqi
    akhie het is fala en wala

    Ik kan nu wel zeggen dat ik het expres heb gedaan om de mensen hier te testen, maar dan zou ik liegen.

    Je hebt dus gelijk, het moest wala zijn, waarvoor nog hartelijke dank.

    Maar er zijn nog genoeg voorbeelden, maar het blijven uiteindelijk kleine dialectverschillen, waardoor de betekenis nimmer verandert.

    Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt