1. #16
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Citaat Geplaatst door Oeght-Maryem Bekijk reactie
    En wat als een man boos is..en hij zweert met de hand op de Koran iets dat hij bv iets niet gedaan heeft,en daarna zegt hij dit word een einde tussen ons


    Assalamu alaikum oeghty,

    Wat bedoel je daar precies mee meis dan kan ik met je mee proberen te denken? Wil je daarmee aangeven dat die man in een moment van woede het woord talaaq in de mond heeft genomen of vergelijkbare woorden van die strekking of dat hij geen intentie daarbij had maar wel iets in die geest heeft uitgesproken? Ben alleen maar hardop met je aan het meedenken hoor!

    Wa alikum assalam

  2. #17
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Uiten van Kwade vermoedens :

    De Boodschapper van Allah s.a.w.s. heeft gezegd: < Houd jullie voor het vermoeden, want het vermoeden is het meest leugenachtige woord. Bespioneer elkaar niet, benijd elkaar niet, haat elkaar niet, keer elkaar niet de rug toen en wees aanbidders van Allah die broeders zijn. > Overgeleverd door Al-Bukhari no. 5143 en Muslim 2563.

  3. #18
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Citaat Geplaatst door Oeght-Maryem Bekijk reactie
    hij zweerde op de koran..
    Kijk ik had hem van iets beschuldigd(wat niet waar was,moge Allah mij vergeven en hij was zo ontzettend boos,en hij zei met hand op de Koran dat (datgene wat ik zei) niet zo was, en hij zei dit gaat een einde tussen ons worden

    Het was geen talaq ofzo, maar meer dat wij misschien gaan scheiden,hij herinnerde het niet eens meer...maar hij heeft later geen talaq gegeven..zoieso was ik in mijn menstruatie toen hij zweerde..en wij volgen de mening van betrouwbare geleerde zoals Sheich bin baaz , Sheich Uthaimien etc die een talaq in de menstruatie en na een menstruatie waarin gemeenschap is geweest niet als geldig zien
    Assalamu alaikum oeghty,

    Uit je woorden leid ik af dat jullie een woordenwisseling hebben gehad waarbij je echtgenoot heeft gezweoren op de edele Koran om zijn woorden kracht bij te zetten en jou duidelijk te maken dat hetgene waarvan hij beschuldigt werd NIET waar was. En zijn daarop volgende woorden kun je waarschijnlijk naar zijn intentie hierbij, wa Allahu ahlem, opvatten als een soort hint of waarschuwing. Een casus waarbij sprake is van een soortgelijke situatie voeg ik ter verduidelijking voor je toe. Ghair insha-Allah! Maak het snel goed en vergeef elkaar lieverd! De vervloekte shaytan doet niets liever dan koppels om niets uit elkaar trekken!! Hoop dat het zo duidelijkheid heeft verschaft hierover en bespreek het met je man!

    Wa alikum assalam



    Fatwa : 22850: He said to his wife, "I don't want a woman who is like this." Is this regarded as a divorce (talaaq)?

    Question:


    A man was arguing with his wife and blaming her for her attitude, and said that she was acting like a man in her dealings with him. He said to her, "If you carry on being like this it is difficult to live together. I do not want a girl who is like this." We asked him about his intention when he said these words and he said that he did not know what his intention was at that moment.


    Answer:

    Praise be to Allaah.

    The scholars regard these words as words that are hinting at divorce. The ruling is that divorce does not take place unless that was his intention. If he did not intend to divorce her or he does not know what his intention was at the time when he spoke these words, then divorce does not take place.

    Shaykh Ibn Baaz (may Allaah have mercy on him) was asked about a man who said to his wife, "I don't want you" a number of times. He said: These words do not constitute divorce if that was not his intention. This is a hint but is not divorce. His wife is still his wife, and he does not have to do anything.

    Fataawa al-Talaaq by Shaykh Ibn Baaz, p. 68.

  4. #19
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Citaat Geplaatst door Oeght-Maryem Bekijk reactie
    Ja het lijkt erop, maar in deze fatwa wat jij plaatste is het niet dat de man iets beloofd/zweert met de hand op de Koran..of gewoon het verbreken van een eed
    Zoieso was ik ongesteld dus een talaq zou die toch niet geven op dat moment..was meer een soort dreiging van dit gaat een einde tussen ons worden,,zo zei hij dat,en daarbij dat hetgene wat ik zei niet waar was
    Het doet me meer denken aan onderstaande fatwa.,,,dat je beloofd dat je gaat scheiden of einde tussen ons maar je belofte niet nakomt zeg maar
    Zoieso wist hij achteraf niet eens meer wat hij gezegd had omdat hij erg boos was(logisch ook)

    Een roker heeft tegen zijn vrouw gezegd: “Als ik rook, dan ben je van mij gescheiden.” Vervolgens heeft hij de verleiding niet kunnen weerstaan en greep hij naar een sigaret. Wat is het oordeel hierover?

    Vraag ontvangen op: 10 juni 2007

    Antwoord:

    Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

    Deze man dient slechts te komen met ‘Kaffaarat ul-Yamien’ (boetedoening voor het verbreken van een eed). Hij dient tien behoeftige mensen te voeden. Dit omdat zijn gedane uitspraak slechts bedoeld was als bevestiging van het stoppen met roken. Zijn bedoeling was daarentegen niet het scheiden van zijn vrouw. Vandaar dat wij zeggen: “Aangezien jij deze uitspraak hebt gedaan ter bevestiging van jouw voornemen te stoppen met roken, maar jij je hier niet aan kon houden, dient hij alleen te komen met ‘Kaffaarat ul-Yamien’.”

    Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
    Liqaa’aat Ba bul-Maftoeh, blz. 82


    Dat hij op de Koran gezworen heeft heeft in het geheel NIKS te maken met een eventueel in blinde woede geuite bewoordingen, snap je vandaar deze fatwa die ik geplaatst heb ter illustratie van woede en je daarna NIKS meer HERINNEREN van wat je gezegd hebt. Hij heeft de Koran alleen maar gebruikt om aan te geven dat hij de waarheid sprak ten tijde van zijn uitgesproken eed wa Allahu ahlem, snap je. Dit wordt dus NIET als een uitgesproken wens met de bijbehorende intentie tot het uit elkaar gaan gezien aldus de dragers van kennis hierover. Wa Allahu ahlem. Het gaat dus niet zozeer om de eed als wel zijn intentie en bedoeling erbij. Dat zou je het beste aan je man kunnen vragen waarom hij de Koran erbij gepakt heeft meis om zekerheid hierover te krijgen en duidelijkheid te scheppen over deze zaak.

    De door jou geplaatste fatwa is mijns insziens dus niet of nauwelijks relevant voor de door jouw geschetste situatie meis. Wa Allahu ahlem.

  5. #20
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Citaat Geplaatst door Oeght-Maryem Bekijk reactie
    klopt maar als je een eed af legt op de Koran of zomaar een eed, en je houd er niet aan moet je wel een boetedoening afleggen zoals het voorbeeld van die man die zei ik ben van je gescheiden als ik weer ga roken, en toen ging hij roken en ging vervolgens niet van haar scheiden..dus moest hij een boetedoening afleggen op die eed die hij niet nakwam
    En ja dat zweren op de Koran deed hij dus om zijn woord kracht bij te zetten dat het niet klopte wat ik dacht, en aangezien hij dus zo boos was zei hij erbij dit word een einde tussen ons,of dit gaat een einde tussen ons worden

    Dus ja moeilijke situatie, het was zoieso geen talaq, want anders zou hij zeggen gewoon jij bent taliq, want als hij op dat moment wou scheiden had hij dat gezegd..en zoieso ik had mijn menstruatie dus mocht hij zoieso geen talaq geven, en volgens bepaalde geleerde zoals Sheich Bin Baaz en andere is een talaq zeggen ook niet geldig als het in de menstruatie word gezegd

    Maar achteraf wist hij het niet eens meer, want het was midden in de nacht en hij was uit zijn bed gekomen en dus moe, en daarna ging hij weer slapen, en hij was dus erg woedend en emotioneel..dan weet je daarna niet eens wat je allemaal zegt..dat heb ik zelf ook ..als ik echt boos ben en een jankbui dan kan ik allerlei dingen uitkramen die je achteraf niet meer herinnert of niet bedoelde

    Duidelijk verhaal lieverd. In jullie geval heeft je man de waarheid gesproken en dus is er ook niks aande hand voor wat betreft die eed die hij uitgeproken heeft ten aanzien van het waarheidsgehalte van zijn eed vanwege de geuitte beschuldiging naar hem toe door jou. En die fatwa van mij gaat juist in op de uitgesproken woorden na de eed die niet verbroken is omdat datgeen wat je man zie de waarheid was , snap je. Je man heeft het in woede gezegd zonder die intentie van scheiding, wa Allahu ahlem, dat zul je bij je man na moeten gaan, en daarnaast kan hij het zich niet meer herinneren. Het gaat om de intentie van scheiding lieverd en niet zozeer het woord talaq alleen en wel of niet een periode hebben, vandaar dat de door mij geplaatste fatwa het meest relevante is voor een vergelijkbare situatie als die van jullie, snap je. Ghair insha -Allah!

  6. #21
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Anas Ibn Maalik [Radhiya Allahu ‘anhu] overlevert van de Boodschapper van Allah [SallAllahu ‘alayhi wa selam] dat hij gezegd heeft: “Één van de voorlopers van het Uur: de verspreiding van obsceniteiten [in woorden in daden], het verbreken van de familie banden, men zal een betrouwbaar mens voor verrader houden en men zal verraders in vertrouwen nemen.” [Hadeeth bij Al-Bazaar, in Al-Mu’djam Al-Awsat van At-Tabaarini en in de Musnad van Imaam Ahmad volgend ‘Umar. Zie Saheeh Al-Djaami’ As-Sagheer 5/213]

  7. #22
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    hoe erg is laster? :

    Overgeleverd van `Aisha r.a. < Op een dag zei ik tegen de boodschapper van Allah s.a.w.s. over Safiye < Deze fouten (onvolledigheden) en het feit dat ze kort is is genoeg reden voor jou (om haar niet lief te hebben). > De profeet s.a.w.s. < Je hebt zo slecht gesproken. (Als de zonde van dit woord) in zee zou woerden gegooid, zou het de zee vervuilen en later stinken. > Een andere dag had ik het het weer over een persoon met de Profeet s.a.w.s.. Hij gaf me dit antwoord < Als mij alle wereldse rijkdom gegeven zou worden, zou ik nog steeds niet de slechte eigenschappen van mensen opnoemen. > Door Abu Dawud en Tirmidhi.

  8. #23
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Volgens Anas [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Boodschapper van Allah [SallAllahu ‘alayhi wa selam] gezegd: “Er komt een tijd waarin degene die zich geduldig aan zijn godsdienst vasthoudt zal zijn als iemand die een brandende steenkool vastheeft.” [Rechtsgeldige hadeeth bij At-Tirmidhi. Veel ahadeeth getuigen van zijn rechtsgeldigheid –shawaahid-. Zie Djaami’ Al-Usuul van Ibn Kathir 4/10 hadeeth nr. 7455]

  9. #24
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Volgens Ibn Umar [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] gezegd: “Er komt een tijd waarin de mensen zich in de moskeeën zullen verzamelen en er zullen bidden terwijl er onder hen niet één enkele echte gelovige is.” [Hadeet bij Haakim in zijn Mustadrak. Hij zegt dat hij rechtsgeldig is en hij voldoet aan de voorwaarden van de Saheeh Bukhari en Muslim. Ad-Dahabi bevestigd dit]

    Volgens Abu Hurairah [Radhiya Allahu ‘anhu]: “Er zal een tijd komen waarin men de Quran zal reciteren terwijl het lezen niet verder reikt dan het strottenhoofd [het zal het hart niet raken] en dan zal er een tijd komen waarin de Kafeer, de Munafiq en de Mushrik met de gelovige redetwisten terwijl hij de argumenten van deze laatst [gelovige] zal gebruiken.” [Bij Hakim. Hij verklaart de keten rechtsgeldig, bevestigd door Ad-Dahabi. Zie Al-Mustadrak 4/451]

  10. #25
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011



    Ruling on swearing on the Mushaf and the expiation for breaking such an oath :

    I swore on the Mushaf and put my hand on it, but I could not fulfil the oath. Is there any expiation?



    Praise be to Allaah.

    Firstly:

    An oath is not binding unless it is sworn by one of the names of Allaah or by one of His attributes.

    Swearing on the Qur’aan is swearing by the word of Allaah which is one of His attributes. As for swearing by the Mushaf, if what is meant is the words of Allaah contained therein, then it is an Islamically acceptable oath, but if what is meant is the paper and ink, then it is an oath by something other than Allah, which is shirk, as the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whoever swears by something other than Allaah has committed an act of kufr or shirk.” Narrated by al-Tirmidhi (1535) and Abu Dawood (3251); classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi.

    Hence it is better not to swear by the Mushaf, because the Mushaf contains the words of Allaah, and it contains paper and ink.


    As for putting one’s hand on the Mushaf or inside it, this is an innovated thing which some people do for emphasis to warn the one who is swearing the oath against lying.



    Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) was asked about the ruling on swearing by the Mushaf.

    He (may Allaah have mercy on him) replied: It is not permissible to make vows or swear oaths except by Allaah or by one of His attributes. If a person swears by Allaah, may He be glorified and exalted, then there is no need to bring the Mushaf for him to swear on it, because swearing on the Mushaf was not done at the time of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) or at the time of the Sahaabah; even after the Mushaf was compiled in book form they did not swear on it, rather a person would swear by Allaah without swearing on the Mushaf.

    End quote from Fataawa Noor ‘ala al-Darb.

    It says in a statement of the Islamic Fiqh Council:

    2 – It is not essential for the person who is swearing the oath to place his hand on the Mushaf, Torah or Gospel when swearing for his oath to be valid, but it is permissible if the judge deems it essential so as to warn the one who is swearing the oath against lying.

    3 – It is not permissible for the Muslim to place his hand on the Torah or Gospel when swearing an oath, because these copies that are in circulation are distorted and that are not in the original form that was revealed to Moosa and ‘Eesa (peace be upon them), and because the sharee’ah with which Allaah sent His Prophet Muhammad (peace and blessings of Allaah be upon him) has abrogated the laws that came before it.

    End quote from Fataawa Islamiyyah (3/463)

    Secondly:

    If a person swears an oath then he cannot fulfil that oath, he has to offer expiation. The expiation for breaking an oath (kafaarat yameen) is explained in the answer to question no. 45676.

    And Allaah knows best.

  11. #26
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Imaam ‘Abd Allah Ibn Al-Mubaarak heeft volgens een overleveringsketen die teruggaat tot Abu Umayya Al-Djumahi [Radhiya Allahu ‘anhu] overgeleverd dat de Boodschapper van Allah [SallAllahu ‘alayhi wa selam] gezegd heeft: “Reken op drie tekenen van het uur; één ervan is dat men kennis gaat zoeken bij de pseudo-wetenschappers [al-asaaghir].” [Saheeh hadeeth. Zie Kitaab Az-Zuhd van Ibn Al-Mubaarak, verbeterd door Al-A’zami p. 20 hadeeth nr. 61. Zie ook Saheeh Al-Djaami’ As-Sagheer van Al-Baani 2/243 hadeeth nr. 2203]

    Toen Ibn Al-Mubaarak [Rahimahu Allaah] vroeg over die mensen antwoordde hij: “Dat zijn mensen die [in de naam van de godsdienst spreken] maar in feite hun eigen meningen uiten. Dus ze kijken niet na of hun argumenten ondersteund worden door de Quran, de Sunnah en de uitspraken van de echte geleerden. Ze hebben de godsdienstwetenschap niet van mensen die echt kennis bezitten geleerd, maar door zelf boeken te lezen, en wie wetenschap uit boeken haalt die begaat heel veel fouten.”

    Ibn Mas’uud [Radhiya Allahu ‘anhu] zou gezegd hebben: “De mensen zullen op het rechte pad blijven zolang ze kennis opdoen van de metgezellen van de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] en van de echte wetenschappers [alkaabir]. Eens ze zich gaan laten onderrichten door pseudo-wetenschappers zullen ze van mening gaan verschillen en hun ondergang tegemoet gaan.” [Zie het boek Kitaab Az-Zuhd p. 281 hadeeth nr. 815]

  12. #27
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Volgens Abu Sa’eed Al-Khudri [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Boodschapper van Allah [SallAllahu ‘alayhi wa selam] gezegd:

    “De man die de slechte positie zal hebben bij Allah op de Dag van de Opstanding, is degene die, nadat hij zaken heeft verteld aan zijn vrouw en nadat zij hetzelfde gedaan heeft, haar geheim begint te verraden.” [Saheeh Muslim nr. 1437. Abu Dawud nr. 4870. Ahmad in Al-Musnad 3/69]

  13. #28
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    'Ali Ibn Talib [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft gezegd:

    “Je geheim is je gevangene, en als je erover praat, ben jij het die zijn gevangene wordt.”

    Een van de wijzen heeft tegen zijn zoon gezegd:

    “Mijn kind! Wees vrijgevig in het uitgeven van geld voor de rechtvaardige zaken en wees de bewaarder van geheimen van iedereen. De meest lovenswaardige vrijgevigheid is het uitgeven op het gebied van vroomheid en de [lovenswaardige] gierigheid bestaat erin geheimen te bewaren.”

  14. #29
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Werkwijze van de vervloekte shaytan :

    Er werd overgeleverd dat de profeet s.a.w.s. gezegd heeft: < Iblis stuurt zijn soldaten uit over de aarde en hij zegt hen: < degene onder jullie die erin slaagt om een moslim te doen afdwalen, krijgt van mij een kroon!

    > De profeet heeft vervolgens gezegd: < Hij zal degene die een moslim het meest heeft doen dwalen dichter bij hem brengen.

    Ze stormen weg en toen ze terugkwamen zei één van hen: < Ik ben die ene blijven lastigvallen totdat hij van zijn vrouw gescheiden is. > Iblis zei hem < Je hebt niets gedaan! hij zal met een andere vrouw trouwen!

    > Een andere zei hem < Ik heb die ene niet met rust gelaten totdat ik onenigheid gezaaid heb tussen hem en zijn broeder. > hij zei hem < Je hebt niets gedaan! Hij zal zich met hem verzoenen!

    > Een andere zei hem < Ik heb die ene niet met rust gelaten totdat hij ontucht gepleegd heeft! > Iblis zei hem < Het is uitstekend wat je gedaan hebt! > en hij liet hem dichterbij komen en hij zette hem de kroon op. >

  15. #30
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Bruidschat :

    < En geeft de vrouwen hun bruidsschatten als een schenking, maar wanneer zij zo goed voor jullie zijn iets ervan (van de bruidschat terug te geven): eet er dan met plezier en welbehagen van. > Q.4:4