1. #1
    Bring Islaam Back!

    Reacties
    484
    24-08-2004

    Smile Do's & Don't

    Salaam Aleikom

    Elk jaar weer, overal waar ik kom; moskee, school, thuis, bij anderen/ forum etc. Wanneer Ramadaan aanbreekt, blijkt iedereen in ene zich te bekomeren om wat haraam/hallaal is. Het wakker maken van ''Ramadan Moslim's'' is erg belangrijk, Maar mijn topic gaat hier niet specifiek over maar over de vragen die er elk jaar weer naar boven komen.

    ''Mag ik mijn tandenpoetsen tijdens vasten, mag ik naar de tandarts, mag ik deo op doen, mag ik kauwgom kauwen, mag ik gel in mijn haar, mag ik, mag ik, en nog eens mag ik..'' Vragen waar mijn hoofd van knapt (met alle respect voor de broeders en zusters die zich hierom bekommeren, toppie! Maar elk jaar dezelfde reeks vragen..)

    Laten we nou even hier op een rijtje zetten met daliel wat mag en wat niet. Dat scheelt heel wat topic's!

    Hieronder vindt je de links met alle vragen die op deze topic te vinden zijn.


    Het gebruik van siwaak tijden ramadaan

    Mond spoeling tijdens vasten

    tandenpoetsen tijdens ramadaan


    Bloed afstaan tijdens vasten

    Oogdruppels tijdens vasten

    Prikken tijdens vasten

    Niet met opzet eten of drinken

    Jonge kinderen die willen vasten

    Natte droom tijdens ramadaan

    Gebruik van parfum tijdens ramadaan

    Gebruik van parfum

    Wordt iemand die niet vast een ongelovige?

    Zwangere vrouw die niet in staat is om gemiste dagen in te halen

    Verbreken roddel en lasterpraat het vasten van een persoon?

    Als mensen het gehele jaar door het gebed en de Quraan verwaarlozen maar wanneer ramadaan aanbreekt besteden zij hier wel aandacht aan

    Het enige dat veel mensen tijdens de ramadaan bezig houdt is het eten en slapen. De ramadaan wordt daarmee een maand van luiheid. Ook is het zo dat sommigen onder hen zich s'nachts vermaken en overdag slapen, het advies hierover


    Sommige mensen eten terwijl er voor de 2 keer geroepen wordt naar het Fadjr gebed tijdens de Ramadaan, hoe correct is hun vasten?


    Volstaat de intentie om tijdens de gehele Ramadhaan te vasten i.p.v de aparte intentie voor elke dag apart?

    Hoe kan het vasten helpen in het bedwingen van onze lusten?


    “Ik reciteer vaak de Qor’aan; desondanks begrijp ik de betekenis ervan niet. Beloont Allaah mij dan toch?”


    “Wat voor woorden van leiding heeft U voor de Moslim gemeenschap, met de komst van de Ramadaan?”

    Het gebruik van kohl, henna en cosmetica tijdens ramadaan

    Effecten van geneesmiddelen en medische behandelingen op het vasten

    Behoort imsaak tot de soenna of is het een innovatie?

    Hier een aantal vragen en antwoorden over Qiaam el lail;

    Zijn er bepaalde aantal (Raka'aat) voor de Qiyaam (nacht/avondgebed na het 'isha-gebed) of niet?


    Als iemand bidt achter een Imaam die meer bidt dan 11 raka'aat, moet hij de Imaam volgen of moet hij weggaan als hij klaar is met 11 raka'aat?


    Sommige A-Iemmah verlengen de Doe'aa tijdens de Ramadhaan en sommige maken het kort; wat is de correcte wijze?

    Wat is het oordeel over het volgen/opzoek gaan naar A-iemmah die mooie stemmen hebben (om daarachter te bidden)?

  2. #2
    Bring Islaam Back!

    Reacties
    484
    24-08-2004

    Het gebruik van de siewaak 1 tijdens het vasten.

    Vraag: Er zijn mensen die graag hun tanden niet willen poetsen met een tandenstokje tijdens het vasten…Ze vrezen dat dit het vasten ongeldig maakt…wat is de geprefereerde tijd voor het tandenpoetsen in de Ramadan?

    Antwoord: Vrees hebben om de tanden te poetsen met een tandstokje tijdens het vasten of buiten het vasten is niet door de Qor’aan of Soenna 2 te bewijzen, dit omdat Assiewaak tot de Soenna van de profeet behoort. In de bekende authentieke hadith is overgeleverd dat de profeet zei:”Het is een reiniging voor de tanden, en een oorzaak van tevredenheid van de Heer”. Siewaak is toegestaan en aan te raden na het verrichten van de kleine wassing, voor het gebed, bij het waken en tijdens het vasten….
    Sheikh Ibn Al ‘oethaymien

  3. #3
    Bring Islaam Back!

    Reacties
    484
    24-08-2004

    Mondspoeling tijden het vasten.

    Vraag: Wanneer een persoon zijn mond spoelt of neusgaten wast en het water komt tot zijn keel, wat niet opzettelijk gebeurd. Maakt dit het vasten ongeldig?

    Antwoord: Wanneer een persoon zijn mond spoelt of neusgaten wast, en het water komt tot zijn keel, dan is het vasten van desbetreffende persoon niet ongeldig, omdat hij dat niet met opzet gedaan heeft. Allah de Verhevene zegt:”En er is geen zonde voor jullie in de fouten, die jullie daarmee (per ongeluk) hebben gemaakt, maar wel in wat jullie harten zich hebben voorgenomen” 3.

    Sheikh Ibn Al ‘otheymien

  4. #4
    Bring Islaam Back!

    Reacties
    484
    24-08-2004

    Het islamitische oordeel over het gebruik van de tandenborstel tijdens het vasten.

    Vraag: Is het toegestaan om de tanden te poetsen met tandpasta na de eerste zonschemering tijdens het vasten? En als het wel toegestaan is, maakt het bloed wat van de tanden vrij komt tijdens het gebruik van de tandenborstel, het vasten ongeldig?

    Antwoord: Het is toegestaan om na de eerste zonschemering, (wanneer men zich onthoudt van het eten, drinken…) gebruik te maken van tandpasta en een tandenborstel om de tanden te poetsen. Sommige geleerden zien het als afkeurenswaardig voor een vastende om de siewaak te gebruiken na de middag, omdat de geur uit de mond van een vastende verdwijnt. Men kan wel de etensresten van zijn tanden verwijderen. Wat betreft het gebruik van tandpasta, het is af te raden om het te gebruiken, dit omdat tandpasta een geur en smaak heeft. Het beste is dat men tandpasta na de sahoer gebruikt, en als het toch noodzakelijk gebruikt moet worden dan moet er rekening gehouden worden met het slikken van de tandenpasta. Het bloed dat vrij komt van de tanden na het poetsen met een tandenborstel maakt het vasten niet ongeldig.
    Sheikh Ibn Djiebrien

  5. #5
    Bring Islaam Back!

    Reacties
    484
    24-08-2004

    Bloed afstaan tijdens het vasten.

    Vraag: Wat is de islamitische oordeel over een persoon die bloed heeft afgestaan tijdens het vasten voor een onderzoek.

    Antwoord: Dit maakt het vasten niet ongeldig, omdat het noodzakelijk is om bloed op te nemen bij zulke onderzoeken. Tevens valt dit niet onder de zaken die het vasten ongeldig maken.


    Sheikh Ibn Baaz

  6. #6
    Bring Islaam Back!

    Reacties
    484
    24-08-2004

    Maakt de oogdruppel het vasten ongeldig?

    Vraag: Is het gebruik van oogdruppels, niet toegestaan tijdens het vasten en wordt het vasten hiermee ongeldig?

    Antwoord: Wat bekend is, is dat de oogdruppel het vasten niet ongeldig maakt. Geleerden verschillen van mening als de oogdruppel tot de keel komt. De oogdruppel maakt het vasten niet ongeldig omdat het oog niet een voedingsbron is.

    Sheikh Ibn Baaz

  7. #7
    Bring Islaam Back!

    Reacties
    484
    24-08-2004

    Het oordeel over een prik tijdens het vasten.

    Vraag: beïnvloeden de medische prikken het vasten tijdens de Ramadan?

    Antwoord: Medische prikken worden onderscheiden in twee categorieën: de bedoeling van de eerste categorie is het voeden van het lichaam, dit neemt de plaats in van andere voedingsmiddelen. Zulke prikken maken het vasten ongeldig, omdat het met de bedoeling gebruikt wordt om de lichaam te voeden. Het voeden van de lichaam tijdens het vasten op welke manier dan ook maakt het vasten ongeldig. Tot de tweede categorie behoren prikken die niet voedzaam zijn, deze maken het vasten niet ongeldig. Deze soorten prikken zijn niet te vergelijken met eten of drinken. Het vasten is altijd geldig totdat er iets optreedt wat het vasten ongeldig maakt, en wel terug te vinden is in de Qor’aan of de Soenna.

    Sheikh Ibn Al ‘otheymien

  8. #8
    Bring Islaam Back!

    Reacties
    484
    24-08-2004

    Morgen gaan we verder, Insja Allah!

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    16
    15-01-2004

    Shoukran voor het zetten van deze nuttige informatie.
    Allah ie 3ewnek Insha Allah.

    MC
    Silah bin Ashyam zei:“Laat de dood je motto zijn, want zodoende zal het je niet uit maken of je de ochtend rijk bereikt of problemen in dit leven hebt.”

  10. #10
    Gelukkig Getrouwd

    Reacties
    1.438
    20-02-2003

    Salaam alaykoem zuster sista.

    moge Allah je belonen zeer nuttige info (y)

    7ayaki-lah

    Wasalaam

  11. #11
    Bring Islaam Back!

    Reacties
    484
    24-08-2004

    Wa iejekoum, Graag gedaan..

  12. #12
    Bring Islaam Back!

    Reacties
    484
    24-08-2004

    Niet met opzet eten of drinken tijdens het vasten.

    Vraag: Wat is de oordeel over iemand die niet met opzet (door vergeetachtigheid) eet of drinkt tijdens het vasten. Is een persoon die hem ziet eten of drinken verplicht om hem te herinneren dat hij aan het vasten is?

    Antwoord: Het vasten van degene die niet met opzet eet of drinkt is geldig. Maar wanneer hij zich herinnert dat hij vast, dient hij hetgeen wat hij in zijn mond heeft meteen uit te spugen. Aboe Hoerayra heeft overgeleverd dat de profeet gezegd heeft:”Wie zich vergist en tijdens het vasten eet of drinkt, dient zijn vasten niet te verbreken. Allah heeft hem opgevoed”. Vergeetachtigheid wordt niet bestraft, Allah zegt:”Onze heer bestraf ons niet als wij vergeten of als wij fouten maken” 1. Wat betreft degene die een ander ziet eten of drinken tijdens het vasten dient hem eraan te herinneren, omdat dit tot het afraden van het slechte behoort, de profeet heeft gezegd:”Wie het verwerpelijke ziet, dient het te veranderen met zijn handen, en als hij daartoe niet in staat is dient hij dit te doen met zijn tong en als hij daartoe niet in staat is dan met zijn hart”. Het niet eten met opzet (door vergeetachtigheid) tijdens het vasten behoort niet tot het verwerpelijke, desbetreffende persoon wordt vergeven voor hetgeen wat hij gedaan heeft.

    Sheikh Ibn Al ‘otheymien


  13. #13
    Bring Islaam Back!

    Reacties
    484
    24-08-2004

    Een kind die de puberteit niet bereikt heeft is niet verplicht te vasten, hij dient wel aangespoord te worden om te vasten.

    Vraag: Mijn zoon heeft plezier in het vasten van Ramadan, doch het vasten van Ramadan schaadt hem. Moet ik het hem verbieden?

    Antwoord: Als het kind de puberteit niet bereikt heeft dan is het vasten voor hem niet verplicht, maar wanneer hij daartoe in staat is zonder belemmeringen en schadelijke gevolgen, mag hij wel vasten. De metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) geboden hun kinderen te vasten. Ze gaven hun kinderen speelgoed om de tijd door te brengen. Wanneer het vasten hun kinderen schaadde, verboden ze hen het vasten.

    Sheikh Ibn Al ‘otheymien

  14. #14
    LOVE YOU MOESS 4EVER

    Reacties
    4.714
    26-04-2004

    gadoor meid!

    zo leer je wat bij!

    mashallah

  15. #15
    het rustige lid

    Reacties
    27
    14-06-2004

    Zeer goeie topic zuster

    Wasalaam
    Hoe sterker de wind, des te steviger de boom.