1. #151
    MVC Premium

    Reacties
    521
    30-03-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Thuglady
    hey lieverd maar ik kan niet;ga me zo schuldig,en rot voelen als ik ga eten!ik denk dat ik het gewoon ga volhouden binnen enkele uurtjes mogen we wel eten!ik ga gewoon in mijn bed kruipen.Veel liefst
    Je hoeft je niet schuldig te voelen liever.....Beterschap....

  2. #152
    MVC Lid

    Reacties
    41
    20-10-2005

    Asalam alekoem broeders en zusters,
    Ik vond het een interessante onderwerp en wou graag ook wat plaatsen het is wel een beetje lang maar het is het zeker waard elhamdoulillah..


    2. De Koe (el-Baqarah) over het vasten

    183. O, jullie gelovigen, het vasten is je voorgeschreven, zoals het degenen die vóór je waren was voorgeschreven, opdat je vroom zult zijn.

    184. Voor een zeker aantal dagen (zul je vasten) maar wie onder u ziek is, of op reis, vaste een aantal andere dagen - er is een losprijs voor degenen, die niet kunnen vasten - het voeden van een arme. Maar hij, die vrijwillig goed doet, het zal beter voor hem zijn. Het vasten is goed voor je, indien je het beseft.

    185. De maand Ramadan is die, waarin de Koran als een richtsnoer voor de mensen werd neergezonden als duidelijke bewijs van leiding en onderscheid. Wie daarom deze maand beleeft, laat hem daarin vasten. Maar wie ziek of op reis is, een aantal andere dagen. God wenst gemak voor jouw en geen ongemak, en opdat je het aantal zult voltooien en opdat je God's grootheid zult prijzen, omdat Hij je terecht heeft geleid en opdat je dankbaar zult zijn.

    186. En wanneer Mijn dienaren je over Mij vragen, zeg dan: "Ik ben nabij. Ik verhoor het gebed van de smekeling, wanneer hij Mij aanroept." Daarom moeten zij naar Mij luisteren en in Mij geloven, opdat zij geleid zullen worden.

    187. Het is je veroorloofd, om op de nacht van het vasten tot uw vrouwen in te gaan. Zij zijn een gewaad voor u en jij bent haar een gewaad. God weet, dat je onrechtvaardig hebt gehandeld tegenover jezelf en heeft Zich met barmhartigheid tot jouw gewend en je verlichting geschonken. Daarom mag je nu tot haar ingaan en betrachten, hetgeen God je heeft verordend; en eet en drinkt, totdat bij de dageraad de witte draad zich onderscheidt van de zwarte draad. Voltooit dan het vasten tot het vallen van de avond. En verbreng je tijd niet met uw vrouwen wanneer je in de Moskeeën houdt. Dit zijn de beperkingen van God - dus nadert deze niet. Zo zet God zijn geboden uiteen voor de mensen, opdat zij vroom zullen zijn.

  3. #153
    MVC Lid

    Reacties
    41
    20-10-2005

    Salam alekoem

    Voor de broeders en zusters die zich vaak afvragen of ze creme parfum eerst bidden dan eten, mondspray of wat dan ook moet/mogen doen tijdens de ramadan. insha'allah..

    Hier zijn de andwoorden insha'allah



    Is het toegestaan om parfum te dragen tijdens Ramadan?




    Vraag: Is het toegestaan om parfum te dragen tijdens Ramadan?

    Antwoord: Het is toegestaan parfum te dragen tijdens Ramadan, dit maakt het vasten niet ongeldig. Alle geurtjes en parfums in het bijzonder maken het vasten niet ongeldig of dit nu gebruikt wordt tijdens Ramadan of daarbuiten en ongeacht of het hier gaat om verplichte of optionele vasten.

    Wie parfum opdoet terwijl hij vast, verbreekt het vasten niet. Het is echter niet toegestaan om wierook en poedervormige parfums, zoals muskus op te snuiven.”

    De Permanente Commissie voor het geven van Fatwa’s
    (Ladjnah Daa’imah liel Iftaa)

    Sheich Ibn cOethaymien zei: “Met betrekking tot parfum, het is toegestaan voor de vastende om dit op te doen aan het begin van de dag en aan het eind van de dag, ongeacht of het hier nu gaat om olie, parfum enz. Het is echter niet toegestaan om wierook op te snuiven, omdat wierook deeltjes bevat, die als je deze inademt via je neus in je maag kunnen komen. De Profeet (vrede zij met hem) zei dan ook tegen Laqiet ibnoe Sabrah: “Reinig je neus grondig, behalve als je vastende bent.”

    Sheich Ibn cOethaymien

  4. #154
    MVC Premium

    Reacties
    56
    17-10-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Thuglady
    hey lieverd maar ik kan niet;ga me zo schuldig,en rot voelen als ik ga eten!ik denk dat ik het gewoon ga volhouden binnen enkele uurtjes mogen we wel eten!ik ga gewoon in mijn bed kruipen.Veel liefst
    Thuglady: sorriej dat ik het moet zeggen , maar ik heb gelezen dat je geen tijd mocht doden ( jij ging tog lekker in je bed kruipen om het vol te houden? )

    ( Allah weet het beste )
    s

  5. #155
    MVC Premium

    Reacties
    521
    30-03-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door hasj mimoun
    Thuglady: sorriej dat ik het moet zeggen , maar ik heb gelezen dat je geen tijd mocht doden ( jij ging tog lekker in je bed kruipen om het vol te houden? )

    ( Allah weet het beste )
    Klopt je moet tijdens de Ramadan iets nuttigs doen....
    Dus niet slapen lieverd ik heb je gezegt dat je beter kon eten en later het gaat inhalen...

  6. #156
    MVC Premium

    Reacties
    56
    17-10-2005

    MVC Premium MVC Premium
    dat vind ik ook

    en je hebt dan meer zekerheid dat je vasten geld

    in dat geval dat jij ging slapen heb je minder zekerheid

    wat heb je liever??..........
    NU heb je zelf een antwoord op je vraag gegeven. ( met een beetje hulp van ons )
    s

  7. #157
    MVC Premium

    Reacties
    521
    30-03-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Inderdaad, wij helpen jou alleen een handje en moet maar zelf weten....

  8. #158
    MVC Premium

    Reacties
    56
    17-10-2005

    MVC Premium MVC Premium
    juist
    s

  9. #159
    MVC Lid

    Reacties
    347
    23-10-2005

    Citaat Geplaatst door SsiSta
    Vraag: Als een persoon een natte droom gehad heeft tijdens het vasten van Ramadan, wordt zijn vasten dan ongeldig?

    Antwoord: Een natte droom maakt het vasten niet ongeldig, omdat het niet met opzet geschiedt. Desbetreffende persoon moet de grote wassing verrichten. De grote wassing kan uitgesteld worden tot voor het volgende gebed. Er is geen kwaad voor degene, die ‘s nachts geslachtsgemeenschap heeft gehad met zijn vrouw, de grote wassing uit te stellen tot het Fadjr gebed.

    Er is overgeleverd dat de profeet ’s morgens djoenoeb opstond na ’s nachts gemeenschap te hebben gehad met zijn vrouw(en).

    Dit geldt ook voor een vrouw die menstruatie, nifaas heeft gehad. Zij kan de grote wassing uitstellen tot voor het volgende gebed. Haar vasten is geldig…Beiden moeten rein zijn bij het aanbreken van de gebedstijden. En Allah is de Alwetende, de Alhorende. Sheikh Ibn Baaz
    hoe verricht je de grote wassing?

  10. #160
    MVC Lid

    Reacties
    347
    23-10-2005

    Weet het al thanks mooizo:

  11. #161
    Allahou Akbar!

    Reacties
    472
    20-08-2005

    Sista, je bent bekend geworden met je topic. Je staat namelijk in de NRC

    Op de website http://www.marokko.nl/ was het druk de eerste avond van de ramadan, vooral bij het onderwerp 'ramadan do's en don'ts'. Deelneemster SsiSta heeft het topic geopend en citeert schriftgeleerden die advies geven over bijvoorbeeld het gebruik van oogdruppels (mag, zolang het niet in de keel komt) of tandpasta (alleen als de zon onder is). ,,Je hebt veel vragen van me beantwoord'', reageert een bezoeker.

    Zie voor hele artikel; http://www.ramadanfestival.nl/index....=nieuws&nid=53

  12. #162
    MVC Premium

    Reacties
    521
    30-03-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Amin!

  13. #163
    MVC Lid

    Reacties
    381
    07-07-2006

    Citaat Geplaatst door SsiSta
    Hoe zich te wassen bij de grote wassing:

    Men begint door “Bismillah” te zeggen met de intentie om de grote wassing uit te voeren. Driemaal zijn handen wassen tot de polsen, vervolgens zijn intieme delen wassen. De kleine wassing verrichten, men kan zijn voeten wassen of dit tot het eind uitstellen. Met vochtige handen wrijft men over de hoofdhuid, voor een vrouw is het voldoende om driemaal water te gieten over haar haren te wrijven zonder haar vlechten los te maken. De imam Tiermidie levert over dat Oem Salama aan de profeet (vzmh) vroeg:“Ik vlecht mijn haar, hoe moet ik mijn grote wassing verrichten, moet ik mijn vlechten losmaken?” “Nee,” antwoordde de profeet (vzmh), “ het is voldoende om er driemaal water overheen te gieten.” Vervolgens wast men driemaal zijn hoofd en oren, iedere keer met een handje vol water. Dan giet men water over de rechterkant en men wast die van boeven naar beneden, hierop de linkerkant Men moet letten op de verborgen delen van het lichaam, zoals de navel, oksels, de onderkant van de knieën en anderen.

    “Als de profeet (vzmh) zijn grote wassing verrichtte,” zei Aisha, “dan begon hij
    (vzmh) zijn edele handen te wassen alvorens ze in het water te steken, vervolgens waste hij (vzmh) zijn intieme delen, deed de kleine wassing als voor het gebed, bevochtigde zijn haren, wast zijn hoofd driemaal en goot vervolgens water over zijn gehele lichaam.” (Tiermidie)
    wat betreft het zeggen van bismmialah, heb ik een vraagje tijdes de loedoe wat moet je zeggen bij iedere handeling, want ik zeg nooit wat, ik doe de loedoe wel zo als het moet want ik heb gehoord dat je het woord alah niet in onreine ruimtes mag zeggen zoals de badkamer en de toilet?

    mogen god je belonnen

    wa salamoe alyakoem

  14. #164
    Changed girl

    Reacties
    886
    16-02-2006

    Mijn zus is 5maanden zwanger, en de ramadan is er weer bijna inshAllah,

    Moet zij meedoen met de ramadan of mag ze proberen en als het echt niet gaat, stoppen?

    Hoe zit het eigenlijk voor zwangere vrouwen ?

    wa salaam aleykoem

  15. #165
    Changed girl

    Reacties
    886
    16-02-2006

    selam aleykoem broeders en zusters,

    mag ik hierbij ook eens de smeekbede die we moeten zeggen om ons vaste te verbreken.

    Ik ken het niet helemaal daarmee , het begint met Allah oe malaka soemtoe , wa 7la skieka ftertoe , dijheb da mahoe .... en de rest ken ik zo vaag .

    als iemand mij hier het juiste wil plaatsen , ben ik jullie eeuwig dankbaar.

    Moge Allah ons belonen als moslims die elkaar kennis bij leren.

    wa salaam aleykoem