+ Reageer
1 tot 4 van 4
    MVC Lid

Reacties
    450
    12-05-2010

Voorlichting chronische ziektes in andere talen.

Salaam iedereen

Ik hoop via dit topic hulp te krijgen van anderen om iets wat ik toch erg belangrijk vind. Het is mij erg opgevallen dat de informatie die men krijgt over chronische ziektes zoals kanker, MS, epilepsie etc. enkel beschikbaar is in het nederlands. Dit kan voor problemen zorgen wanneer bij allochtoonse families die niet goed nederlands kunnen of de uitleg over de diagnose of medicatie moeilijk te verstaan is in het nederlands.

Nu zijn er hier mensen die misschien weten of er bepaalde voorlichtingsbrochures wel degelijk aangeboden worden in het arabisch en welke niet? Mensen die nog iets kwijt willen over de aangeboden zorg die men kreeg van niet-islamitische zorgverlers die niet goed was, deze verhalen zijn ook welkom.

Het is slechts een klein initiatief waar ik aan wil werken en inshaAllah zal slagen omdat ik het een erg belangrijk punt vind.

Ma3assalaam.

Help me om zieke zusters en broeders beter te voorlichten!
    http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3607184

MVC Lid

Reacties
    450
    12-05-2010

Komop mensen dit gaat om jullie gezondheid en het beter voorlichten van familieleden die ernstig ziek zijn.

MVC Lid

Reacties
    579
    10-02-2010

Citaat Geplaatst door Hindi_Zahra Bekijk reactie
    Salaam iedereen

Ik hoop via dit topic hulp te krijgen van anderen om iets wat ik toch erg belangrijk vind. Het is mij erg opgevallen dat de informatie die men krijgt over chronische ziektes zoals kanker, MS, epilepsie etc. enkel beschikbaar is in het nederlands. Dit kan voor problemen zorgen wanneer bij allochtoonse families die niet goed nederlands kunnen of de uitleg over de diagnose of medicatie moeilijk te verstaan is in het nederlands.

Nu zijn er hier mensen die misschien weten of er bepaalde voorlichtingsbrochures wel degelijk aangeboden worden in het arabisch en welke niet? Mensen die nog iets kwijt willen over de aangeboden zorg die men kreeg van niet-islamitische zorgverlers die niet goed was, deze verhalen zijn ook welkom.

Het is slechts een klein initiatief waar ik aan wil werken en inshaAllah zal slagen omdat ik het een erg belangrijk punt vind.

Ma3assalaam.
    Salaam zuster,

Goed initiatief van jou! Als ik jou was zou ik de volgende dingen doen:
    1. een aantal ziekenhuizen in de grote steden bellen met de vraag of ze die folders hebben. Bel wel de juiste afdeling. Voor epilepsie en MS is dat afdeling Neurologie, en kanker de afdeling Oncologie. Je kan ook bellen naar de landelijke patientenorganisaties of die meer weten.

2. Je kan op google zoeken naar patiëntenfolders van ziekenhuizen in andere talen. Je vindt ongetwijfeld wat.

3. Je kan via google ook zoeken naar informatie over die ziekten vanuit ziekenhuizen in arabisch-talige landen.

Let er wel op dat de informatie klopt. Behandelingen kunnen tussen ziekenhuizen verschillen, en zeker tussen landen. Laat ze altijd nalezen door een medisch geschoold iemand, en liefst iemand in het betreffende vakgebied!

Deze link moet je zeker bekijken: http://www.ikcnet.nl/page.php?id=3055&nav_id=110

Succes !!

MVC Lid

Reacties
    450
    12-05-2010

Citaat Geplaatst door Muslim_NL Bekijk reactie
    Salaam zuster,

Goed initiatief van jou! Als ik jou was zou ik de volgende dingen doen:
    1. een aantal ziekenhuizen in de grote steden bellen met de vraag of ze die folders hebben. Bel wel de juiste afdeling. Voor epilepsie en MS is dat afdeling Neurologie, en kanker de afdeling Oncologie. Je kan ook bellen naar de landelijke patientenorganisaties of die meer weten.

2. Je kan op google zoeken naar patiëntenfolders van ziekenhuizen in andere talen. Je vindt ongetwijfeld wat.

3. Je kan via google ook zoeken naar informatie over die ziekten vanuit ziekenhuizen in arabisch-talige landen.

Let er wel op dat de informatie klopt. Behandelingen kunnen tussen ziekenhuizen verschillen, en zeker tussen landen. Laat ze altijd nalezen door een medisch geschoold iemand, en liefst iemand in het betreffende vakgebied!

Deze link moet je zeker bekijken: http://www.ikcnet.nl/page.php?id=3055&nav_id=110

Succes !!
    Enorm bedankt voor je reactie! Ik ben zelf gelukkig studerende in de radiologie en heb dus momenteel gelukkig genoeg medische kennis. Het is me dan ook iets wat me opviel wanneer ik stages deed en ik vind het een jammere zaak, want elke patiënt heeft recht op een deftige uitleg.

Het zal sowieso wel een lange zoektocht worden als ik voor elke ziekte elk ziekenhuis ga moeten contacteren of ze in meerdere talen informatie heb. Het zou dus efficiënter zijn moest ik inderdaad de patiëntenorganisatie of eventueel farmaceutische bedrijven van bepaalde medicatie kunnen contacteren. Dan ben ik inderdaad ineens zeker dat de vertaalde informatie klopt en zal mijn initiatief misschien wel gesteund worden.

Ik zal zeker eens via google wat proberen op te zoeken, bedankt voor de tip! Ik zie net dat je link wel wat in het arabisch heeft voor kanker. Maar kanker is dan weer veel voorkomender dan MS. Dus ik denk dat ik me nu eerst ga concentreren op MS en andere zeldzame ziektes.

Bedankt!!

Otla Vliegtickets Al Hoceima
Nieuws
Lifestyle
Sport