1. #1
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    loslaten van je je kind

    salaam alaikoum beste moeder(of moeders van de toekomst).
    een kind is een zegen en een geschenk van Allaah. je koestert dit en doet je best om je kind tot een goede persoon/moslim te laten opgroeien.

    op een dag komt een vreemd persoon die je kind met je gaat delen. of het nou om een dochter of een zoon gaat. een man of vrouw zal ervoor zorgen dat je kind ergens anders gaat wonen. je kind zal zijn of haar aandacht en hart moeten delen.veel van de dames zullen ergsn anders(andere stad) gaan wonen. somige ouders hebben hier moeite mee. moeite met loslaten en ruimte geven aan hun kind om een eigen gezin te starten. er zijn ouders
    ( met name moeders) die zich bezighouden met hun kind. bemoeien met de relatie en het huishouden van hun kind. dit kan voor problemen zorgen binnen het huwelijk van het kind. deze ouders hebben niet door wat ze doen en veroorzaken. zij missen hun kind. dit bemoeien is hun manier om aan te geven dat zij niet los kunnen laten.

    hoe zal jij als ouder hiermee om gaan?hoe kan jij dit voorkomen. voor velen van ons is dit nog niet het geval, maar ik denk hier overna.
    ik heb een sterke band met mijn dochter. ik zal op een dag ook moeten loslaten, daarom houdt dit mij nu al bezig.de topic is bedoeld om ons gedachtes hierover te vrije loop te geven.

    vertel ons hoe jij het (eventueel) gaat doen.alvast bedankt.

  2. #2
    Cum grano salis

    Reacties
    6.731
    09-05-2010

    Citaat Geplaatst door tetouani79 Bekijk reactie
    salaam alaikoum beste moeder(of moeders van de toekomst).
    een kind is een zegen en een geschenk van Allaah. je koestert dit en doet je best om je kind tot een goede persoon/moslim te laten opgroeien.

    op een dag komt een vreemd persoon die je kind met je gaat delen. of het nou om een dochter of een zoon gaat. een man of vrouw zal ervoor zorgen dat je kind ergens anders gaat wonen. je kind zal zijn of haar aandacht en hart moeten delen.veel van de dames zullen ergsn anders(andere stad) gaan wonen. somige ouders hebben hier moeite mee. moeite met loslaten en ruimte geven aan hun kind om een eigen gezin te starten. er zijn ouders
    ( met name moeders) die zich bezighouden met hun kind. bemoeien met de relatie en het huishouden van hun kind. dit kan voor problemen zorgen binnen het huwelijk van het kind. deze ouders hebben niet door wat ze doen en veroorzaken. zij missen hun kind. dit bemoeien is hun manier om aan te geven dat zij niet los kunnen laten.

    hoe zal jij als ouder hiermee om gaan?hoe kan jij dit voorkomen. voor velen van ons is dit nog niet het geval, maar ik denk hier overna.
    ik heb een sterke band met mijn dochter. ik zal op een dag ook moeten loslaten, daarom houdt dit mij nu al bezig.de topic is bedoeld om ons gedachtes hierover te vrije loop te geven.

    vertel ons hoe jij het (eventueel) gaat doen.alvast bedankt.

    Volledig loslaten doe je nooit (je laat je kinderen letterlijk los maar figuurlijk
    blijf je aan elkaar "vast zitten")

    We moeten onze kinderen helpen wanneer nodig door met onze kinderen op een opbouwende manier te praten en NOOIT slecht spreken over de
    schoonfamilie.
    Wanneer bv je dochter komt uit huilen over haar man of schoonfamilie denk
    dan twee keer na en laat je dochter uithuilen en vertel haar dat ze sabr moet
    hebben.Ga nooit de problemen willen oplossen of ruzie maken.

    Tenminste zo denk ik er NU over, maar ik hoop toch dat ik het op deze manier
    zal kunnen doen inca'Allah.

  3. #3
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    de voorbeelden die je geeft zijn tupische voorbeelden waarin een moeder9meestal) tips gaat geven aan haar dochter. deze tips kunnen rampzalig zijn voor het huwelijk. ze kan van de man van haar dochter een vijand maken. dit zie je soms gebeuren.

  4. #4
    La Vie en Rose

    Reacties
    35.904
    08-02-2002

    Daar wil ik nog niet eens aan denken.

    Tegen dan ben ik een stuk ouder en wijzer, dus het zal vanzelf gaan veronderstel ik.
    I love my 2 boys. I gave them life...
    They gave me a reason to live.

  5. #5
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    Citaat Geplaatst door SweetRose Bekijk reactie
    Daar wil ik nog niet eens aan denken.

    Tegen dan ben ik een stuk ouder en wijzer, dus het zal vanzelf gaan veronderstel ik.
    niets gaat vanzelf. je zult bewust moeten omgaan met dit soort zaken. het heeft allemaal met opvoeden en je rol als ouder.

    waarom zou je nu hier niet over willen denken. is het de angst die je tegen houdt of heb je geen kinderen en snap je niet wat ik precies bedoel?

  6. #6
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    ik zie dat je wel een kind hebt. sorry

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    1.825
    23-03-2004

    mijn moeder wilt heel graag dat ik bij haar in de buurt ga wonen, in woon nu in belgie en mijn moeder in brabant, het is maar 45 min rijden, ik kom om de week wel een weekend, maar dat vind ze niet genoeg, ze mist ons mij en mijn kinderen.

    ik probeer een leven hier op te bouwen , maar dat lukt niet als mijn moeder er steeds op aandringt dat ik terug moet komen ik vind dit echt moeilijk!!!!

    ik zou zelf ook wel terug willen komen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, ivm met werk en mijn man die eigenlijk niet terug wilt gaan en het hier naar zn zin heeft.




    ik zelf naar mn kinderen toe ben ook moeilijk in het loslaten.....ze zijn ook nooit naar een kinderdagverblijf geweest ofzo, of bij iemand achterlaten om op te passen vind ik ook altijd moeilijk en gebeurt alleen als het echt dringend is...mohiem moeilijk hoor dat loslaten gebeuren

  8. #8
    La Vie en Rose

    Reacties
    35.904
    08-02-2002

    Als ik er nu al aan ga denken, dan ga ik mezelf ziek maken.
    Want ik ben een zeer emotionele op dat vlak.

    Ik heb mijn zoontje nog maar 11 maanden bij me.
    Laat me aub nog tenminste 20jaar van hem thuis genieten .

    Maar weet je, toen ik trouwde en mijn ouderlijk huis verliet, kreeg ik ineens een groot begrip voor mijn ouders en zeker voor mijn moeder.
    Het moet toch verschrikkelijk zijn je kind los te laten dacht ik op dat ogenblik. IK heb er nadien zeer veel om gehuild.

    Tis eigenlijk daarom dat ik er nog niet aan wil denken.


    Het klinkt , maar dit is mijn persoonlijke mening hierover.
    I love my 2 boys. I gave them life...
    They gave me a reason to live.

  9. #9
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    Citaat Geplaatst door Soukaina22 Bekijk reactie
    mijn moeder wilt heel graag dat ik bij haar in de buurt ga wonen, in woon nu in belgie en mijn moeder in brabant, het is maar 45 min rijden, ik kom om de week wel een weekend, maar dat vind ze niet genoeg, ze mist ons mij en mijn kinderen.

    ik probeer een leven hier op te bouwen , maar dat lukt niet als mijn moeder er steeds op aandringt dat ik terug moet komen ik vind dit echt moeilijk!!!!

    ik zou zelf ook wel terug willen komen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, ivm met werk en mijn man die eigenlijk niet terug wilt gaan en het hier naar zn zin heeft.




    ik zelf naar mn kinderen toe ben ook moeilijk in het loslaten.....ze zijn ook nooit naar een kinderdagverblijf geweest ofzo, of bij iemand achterlaten om op te passen vind ik ook altijd moeilijk en gebeurt alleen als het echt dringend is...mohiem moeilijk hoor dat loslaten gebeuren
    kan ik mij voorstellen dat jij het moeilijk vindt. een balans is soms moielijk te vinden. en je wilt je moeder niet het gevoel geven dat je geen respect hebt voor haar woorden.

  10. #10
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    Citaat Geplaatst door SweetRose Bekijk reactie
    Als ik er nu al aan ga denken, dan ga ik mezelf ziek maken.
    Want ik ben een zeer emotionele op dat vlak.

    Ik heb mijn zoontje nog maar 11 maanden bij me.
    Laat me aub nog tenminste 20jaar van hem thuis genieten .

    Maar weet je, toen ik trouwde en mijn ouderlijk huis verliet, kreeg ik ineens een groot begrip voor mijn ouders en zeker voor mijn moeder.
    Het moet toch verschrikkelijk zijn je kind los te laten dacht ik op dat ogenblik. IK heb er nadien zeer veel om gehuild.

    Tis eigenlijk daarom dat ik er nog niet aan wil denken.


    Het klinkt , maar dit is mijn persoonlijke mening hierover.
    hahahaha. geniet van je kind hoor.
    het is dus de angst voor het loslaten.
    je geeft aan dat emotie te sterk is voor dit soort zaken. ben je dan niet bang om zo een moeder te zijn? het gaat bij de meesten immer om de emotie

  11. #11
    Getrouwd

    Reacties
    2.483
    26-02-2005

    Ik denk dat k het heel zwaar mee ga krijgen....
    strax gaan mijn schoondochters/zoons nog een topic openen op m.nl van k heb een heks van een schoonmmoeder

  12. #12
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    hahahaha. dat hoop ik niet voor je

    maar waarom denk je dat je het zwaar gaat krijgen?
    en als je daar nu aan denkt, zou je je best doen om het toch anders te doen?

  13. #13
    Feel Good

    Reacties
    6.580
    18-10-2001

    MVC Premium MVC Premium
    Wat mij opvalt is dat je de relatie tussen dochter en ouders onderstreept, terwijl de problemen veel vaker liggen in de relatie van ouders met schoondochter/zoon. Ik zie dat jij 2 zoons hebt, hoe zit het daar dan mee?

  14. #14
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    wat je zegt klopt wel. alleen (ik noem het) wantrouwen richting schoon zoon/dochter gaat via eigen kind. wanneer je kind bij je is begin met praten over dienst echtgeno(o)t(e).

    ik ben hier even aan het generaliseren hoor...

    ik heb twee dochters en een zoon.
    zoals ik aangaf heb ik een sterke band met zijn oudste dochter. ik weet dat er een dag komt waarop ik haar moet overhanddigen aan een andere man. dit is iets natuurlijk. maar ik weet dat ik daar moeite mee zal hebben. dit laatste hoeft geen probleem te zijn, mits ik mijn emotie niet de overhand laat. rationeel denken is wat nodig is op zo een moment. en natuurlijk mijn kind en haar man alle geluk toewensen insha'allah.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    2.489
    02-02-2009

    het is wel megamoeilijk dit probleem maar ik denk niet dat er een bepaalde oplossing voor is behalve dan zoveel mogelijk met imaan en takwa te reageren op gebeurtenissen. Wel goed dat er een topic over wordt geopend
    Pas op dat het hiernamaals jou zomaar overkomt, wie weet is vanavond jouw tijd al op...haast je naar gebed, zakaat en het eeuwig durende succes!!!.The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “On the Day of Resurrection, when people who had suffered affliction are given their reward, those who were healthy will wish their skins had been cut to pieces with scissors when they were in the world!!!