1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    315
    12-01-2010

    discussie met mijn tante

    Gisteren had ik een discussie met mijn tante. We hadden het over de ondekkingsfase van kinderen. Haar zoontje is nu anderhalf jaar en alles wat je voor zijn neus zet dat wil hij dan pakken. We kunnen nooit rustig thee drinken want dan komt hij aanlopen en wil hij aan het glas zitten, kortom gevaarlijk allemaal. Ik kom vaak bij mijn tante en we kunnen dan ook nooit rustig praten etc.. Gisteren had ik het er over of het dan niet een idee is om mijn neefje te leren om niet aan spullen te komen die niet van hem zijn of waarmee hij niet mag spelen. Zij vindt dit onzin, het is een kind en hij moet gewoon lekker op ontdekking gaan en hij mag dan gewoon op knopjes drukken van de stereo, boeken uit de boekenkast vandaan halen. Ik vind dit echt niet kunnen. Verder verzet ze dan spullen zoals glazen theelichten etc... Ik zou mijn kindje vanaf het eerste moment aanleren dat hij niet aan spullen mag komen net zo lang tot hij doorheeft. Om spullen te gaan verplaatsen vind ik zo onzin, behalve wanneer het om gevaarlijke dingen van glas gaat of hete dingen die zou ik dan wel uit zijn zicht halen. maar zoals de standaard dingen die in een woonkamer kunnen staan als een boekenkast en stereo, deze zou ik echt niet verzetten!Kortom mijn kind moet gewoon leren om van spullen af te blijven wat niet van hem is. Je kan toch als je op bezoek gaat ook niet van mensen verwachten dat ze al hun spullen in de woonkamer verzetten omdat jij dan met je kind op bezoek komt:-swat vinden jullie?

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    315
    12-01-2010

    kom op mamma's vier keer bekeken maar geen reactie's! Ik ben erg benieuwd naar wat jullie er van vinden. Het zou leuk zijn als er ook tips komen hoe je hier mee om kunt gaan insAllah ;-)

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    4.325
    04-01-2010

    Jou tante heeft wel gelijk. Kinderen van die leeftijd zijn meestal op onderzoek uit. Nieuwsgierig. De meeste kinderen van die leeftijd zijn zo.

    Ps ben geen mama maar heb wel verstand van kinderen.

  4. #4
    SuNShiNe

    Reacties
    3.433
    11-12-2003

    Kinderen zijn op die leeftijd inderdaad nieuwsgierig, maar dat betekend niet dat je ze hun gang moet laten gaan altijd nee zeggen ook al begrijpen ze er weinig van. En het helpt wel voor degene die denken dat het toch niet veel zal uitmaken, als mijn jongste nu ergens aanzit roepen zijn broers vanzelf al neej dat mag niet.

  5. #5
    Sos Mi Vida

    Reacties
    976
    27-12-2009

    Ik vind dat je tante gelijk heeft!
    Het zijn kleine kinderen en het is onze verantwoordelijkheid om een zo veilig mogelijke ruimte voor de kleintjes te creeeren.
    Als die een lepeltje pakt laaat dat kind!! als dat kind een boekje wilt pakken of aan de stereo zit so what??!!
    Ik zou me juist zorgen gaan maken mocht een kind van die leeftijd stil zijn in een hoekje zitten of alleen tv zit te kijken!!
    Overigens uit eigen ervaring met kinderen in de familie wanneer ze ergens anders op bezoek zijn dat ze zich wel gedragen.

    Laat aub een kind kind zijn er zijn wel ergere dingen in het leven dan een kind dat je niet rustig een kopje thee laat drinken!

  6. #6
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    een kind leert heel snel. hoe jonger ze zijn hoe sneller ze leren. als je iets verplaatst en niks, zal het kind niks leren. als je benoemd wat wel en niet mag, zal het kind dit leren. het kan lang duren omdat kinderen altijd de grenzen willen zoeken en verleggen. jij als ouder moet altijd aangeven waar de grenzen liggen.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    305
    18-05-2010

    Citaat Geplaatst door eerbiedigmens Bekijk reactie
    Gisteren had ik een discussie met mijn tante. We hadden het over de ondekkingsfase van kinderen. Haar zoontje is nu anderhalf jaar en alles wat je voor zijn neus zet dat wil hij dan pakken. We kunnen nooit rustig thee drinken want dan komt hij aanlopen en wil hij aan het glas zitten, kortom gevaarlijk allemaal. Ik kom vaak bij mijn tante en we kunnen dan ook nooit rustig praten etc.. Gisteren had ik het er over of het dan niet een idee is om mijn neefje te leren om niet aan spullen te komen die niet van hem zijn of waarmee hij niet mag spelen. Zij vindt dit onzin, het is een kind en hij moet gewoon lekker op ontdekking gaan en hij mag dan gewoon op knopjes drukken van de stereo, boeken uit de boekenkast vandaan halen. Ik vind dit echt niet kunnen. Verder verzet ze dan spullen zoals glazen theelichten etc... Ik zou mijn kindje vanaf het eerste moment aanleren dat hij niet aan spullen mag komen net zo lang tot hij doorheeft. Om spullen te gaan verplaatsen vind ik zo onzin, behalve wanneer het om gevaarlijke dingen van glas gaat of hete dingen die zou ik dan wel uit zijn zicht halen. maar zoals de standaard dingen die in een woonkamer kunnen staan als een boekenkast en stereo, deze zou ik echt niet verzetten!Kortom mijn kind moet gewoon leren om van spullen af te blijven wat niet van hem is. Je kan toch als je op bezoek gaat ook niet van mensen verwachten dat ze al hun spullen in de woonkamer verzetten omdat jij dan met je kind op bezoek komt:-swat vinden jullie?
    wanneer jij kinderen hebt moet je even je eigen topic gaan lezen, je kan een kind moeilijk vastbinden he, je tante heeft gelijk

  8. #8
    Bijna Lid

    Reacties
    546
    14-10-2010

    naast het moeder zijn heeft een moeder een tweede taak ''politieagent spelen'' dit hoort erbij zoals moeder zijn er ook bij hoort.

    je behoort je kindje inderdaad te vertellen dat het niet mag soms wel 100 keer per dag. daarnaast moet je je kindje natuurlijk niet gaan uitlokken door allemaal kleine hebbedingetjes op een plaats te zetten waar hij bij kan komen.

    ik vind dat je best je mening mag hebben maar aangezien jij zelf geen moeder bent moet je niet te snel oordelen dat iemand het ''fout doet''.

    ik denk dan namelijk ook aan mezelf voor dat ik trouwde ik had ook zoveel ideeen en wist het wel allemaal beter..zo dacht ik ook in mezelf. maar de waarheid is toch even anders.
    het feit dat kindjes snel leren klopt maar op die leeftijd mijn kindje is bijna zelfde leeftijd vergeten kindjes dingen snel. ze weten wel dat iets niet mag maar vaak vergeten ze ook dingen dus vandaar dat je het soms 100 keer moet zeggen.

    wat je dan kunt doen is op zijn hoogte knielen hem aankijken en zeggen Nee mag niet ... nee (naam van het kind) mag dit niet...Nee! en dit paar keer herhalen en dit herhaal je zn 10 a 20 keer per dag. en op een gegeven moment komt het wel aan.

    gister nog was ik even in de keuken iets gaan pakken en mijn telefoon lag op de vensterbank naast de bank. de kleine was op de bank geklommen en had mijn telefoon in zn handen. toen ik zijn noem riep schrok hij. hij liet de telefoon los en klom snel van de bank en rende weg. ik heb toen echt mn lach moeten inhouden want het zag er ongelooflijk lief uit.

    maargoed...je kindje duidelijk maken dat iets niet mag hoort bij een opvoeding maar daarnaast moet je je kindje niet uitlokken door leuke spulletjes neer te leggen wat hij graag wilt hebben. en ook moet je niet bij ieder dingetje roepen dit mag niet dat mag niet. dat is gewoon zielig voor het kind. en als je tante op bezoek komt kun je toch best even je kaarsjes op een hogere plank zetten zn bigdeal is dat toch niet?

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    77
    27-09-2007

    Citaat Geplaatst door Dija24 Bekijk reactie
    Ik vind dat je tante gelijk heeft!
    Het zijn kleine kinderen en het is onze verantwoordelijkheid om een zo veilig mogelijke ruimte voor de kleintjes te creeeren.
    Als die een lepeltje pakt laaat dat kind!! als dat kind een boekje wilt pakken of aan de stereo zit so what??!!
    Ik zou me juist zorgen gaan maken mocht een kind van die leeftijd stil zijn in een hoekje zitten of alleen tv zit te kijken!!
    Overigens uit eigen ervaring met kinderen in de familie wanneer ze ergens anders op bezoek zijn dat ze zich wel gedragen.
    Laat aub een kind kind zijn er zijn wel ergere dingen in het leven dan een kind dat je niet rustig een kopje thee laat drinken!

    Dit herken ik wel bij mijn nichtje van bijna 1 jaar, thuis en bij oma is ze lekker druk bezig met spulletjes pakken/verplaatsen en achter de kat aanrennen. Maar bij andere mensen is ze heel rustig en blijft ze bij haar moeder zitten.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    2.250
    12-09-2009

    Zolang je geen kinderen hebt moet je nooit in discussie gaan met moeders, want je weet gewoon niet waar je het over hebt.
    Eens in je leven heb jij al je kennis en kunde nodig die je ooit hebt geleerd.

  11. #11
    OFFLINE

    Reacties
    9.656
    08-12-2007

    Citaat Geplaatst door tetouani79 Bekijk reactie
    een kind leert heel snel. hoe jonger ze zijn hoe sneller ze leren. als je iets verplaatst en niks, zal het kind niks leren. als je benoemd wat wel en niet mag, zal het kind dit leren. het kan lang duren omdat kinderen altijd de grenzen willen zoeken en verleggen. jij als ouder moet altijd aangeven waar de grenzen liggen.

    Dat klopt, meestal makkelijk aan te leren dus. Toen mijn zusje klein was, deed ze dacht echt nooit. We zeiden altijd mag niet, want.. Dus op een gegeven moment speelde ze ook alleen met haar speelgoed. Zelfs de koelkast en oven had geen last van haar.
    OFFLINE

  12. #12
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door l7obl3mar Bekijk reactie
    Jou tante heeft wel gelijk. Kinderen van die leeftijd zijn meestal op onderzoek uit. Nieuwsgierig. De meeste kinderen van die leeftijd zijn zo.

    Ps ben geen mama maar heb wel verstand van kinderen.

    Als opvoeder die jij je kind te "begeleiden"

    Dit houd in dat een kind bepaalde dingen "moet" leren

    Als opvoeder is het juist goed om juist bewust bepaalde dingen te laten staan en uit te leggen dat hij/zij hier niet aan mag komen

    Praat duidelijk en wees consequent!

    Ook dient er een gevolg (lees straf) als een kind niet gehoorzaamt

    Klinkt absurd voor sommigen maar uiteindelijk pluk je er de vruchten van.

    Hoe klein ze ook zijn ze snappen het vrij snel.

    Kijk ze duidelijk aan en geef aan dat ze daar niet aan mogen komen vertel erbij dat wanneer ze het weer doen dat ze dan op de strafstoel moeten of in de hoek

    Herhaal dit en blijf ten alle tijde kalm


    Vergeet niet dat wanneer je weer naar je kind toegaat dat je het nog even na bespreekt.

    Geloof mij maar ze zijn het snel afgeleerd!

    Topicstartster ik ben het met jou eens maar ik weet niet of jij degene bent die haar hier op dient te wijzen.

    Zij is nou eenmaal de moeder van je neefje en zij denkt hier aan goed te doen.

    Jij hebt je zegje gedaan en hopelijk doet ze er ook iets mee.
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  13. #13
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door juf. Bekijk reactie
    Zolang je geen kinderen hebt moet je nooit in discussie gaan met moeders, want je weet gewoon niet waar je het over hebt.

    Nonsens!

    Genoeg moeders die keer op keer bewijzen dat ze er niets van bakken!

    Daarentegen genoeg niet moeders die wel weten hoe het "hoort"

    Dus moeder zijn betekent niet per definitie dat ze het beter weten
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    1.467
    28-07-2010

    Ik ben nog niet getrouwd dus heb ook geen kind,maar mijn kind zou alleen maar bij mij thuis of bij mijn moeder overal aan mogen komen en ontdekken,niet in het huis van anderen.

    Ik vind dat opvoeden begint vanaf het moment dat de baby wordt geboren. Er wordt vaak gedacht dat baby's toch van niks begrijpen,maar dat is een misvatting. Zelfs als ze een paar maanden oud zijn kunnen ze huilen om extra aandacht te krijgen van hun ouders. Vaak huilen ze alleen om die reden 's nachts,zodat de moeder toch langskomt. Ze hebben een eigen willetje zeg maar en het is de taak van de ouder om aan te geven dat niet alles zal gaan zoals de baby het wilt,ja zelfs tijdens de ontdekkingsfase.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    341
    28-04-2009

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    Nonsens!

    Genoeg moeders die keer op keer bewijzen dat ze er niets van bakken!

    Daarentegen genoeg niet moeders die wel weten hoe het "hoort"
    Dus moeder zijn betekent niet per definitie dat ze het beter weten

    Het (bovenste)cursief is het gevolg van het vetgedrukte!


    PS er wordt aangeraden een kind vanaf zes maanden (kruipperiode) al aan te geven wat hij/zij wel niet mag!

    Tsja degenen die nu zeggen je moet het kind kind laten zijn, ja natuurlijk maar er zijn grenzen!! Een kind hoort niet in de buurt van een oven/tv/stereo of kasten te komen klaar; speelgoed bestaat niet voor niets en een moeder ben je ook niet om je kind zijn gang t elaten gaan, diegenen die dat wel doen in deze periode moeten vooral niet huilen als het eenmaal pubers zijn, tsja grenzen dan zoek!
    Laatst gewijzigd door Alweeranoniem: 24-10-2010 om 02:09 Reden: -