1. #16
    AloOo

    Reacties
    3.025
    05-08-2002

    Kerst, houdt in dat je deels n heidens feest viert, en de "vermeende" geboorte feest van de profeet jezus ?

    Waarom zou n moslim daar aan mee moeten doen ?

  2. #17
    4 4 4 4

    Reacties
    11.901
    10-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door slimmie
    Hoi jimpie,
    Hierbij wil ik alsnog topic reageren. Ik ben het met je eens als je zegt dat je kinderen niet alles wat ze willen hebben kan geven. Maar daar gaat het nu niet over. Het gaat er nu om dat een klein kind geen benul van het geloof heeft en om zich heen zoveel spannende en leuke dingen ziet. Hoe ga je daar als marokaanse moslim(a) mee om. Ik moet zeggen dat ik dat heel moeilijk vind. Hoe moet je een kind wat net een aantal jaar oud is uitleggen waarom je geen kerstboom neemt. Zo'n kind begrijpt dat toch niet! Die ziet alleen dat het grootste deel van het land waar hij woont verlicht is met kerstversiering die hij vreselijk mooi vindt. Terwijl je ook kunt denken ik zet er één neer, want het heeft toch geen betekenis voor mij. Begrijp me niet verkeerd hoor, want ik voed mijn kind zeker islamitisch op maar het is alleen zo dat ik vind dat omdat wij hier wonen en opgroeien we toch een stukje cultuur van dit land aannemen (en ik bedoel de leuke en positieve punten). Maar dat betekent niet dat je gelijk naar de andere kant moet door slaan ( zoals jij zegt met het vriendje naar de kerk!?). Je bent er als ouder nog altijd zelf bij in hoever je dingen laat gaan. Je kan best een dingen van een andere cultuur overnemen met behoud van je eigen cultuur.

    Eindelijk een normale gewone intelligente vraag

    Ik zou gewoon een klein (nep of niet) boompje nemen (dat je een kerstboompje thuis hebt wil niet zeggen dat je opeens overtuigd Christen bent geworden, het gaat om het zgn "gezelligheidsgevoel wat moslims ook hebben met de Ramadan") . En als het suikerfeest is of een ander feest zou ik het Nederlandse buurkindje ook uitnodigen.

    Het moet wel van 2 kanten komen natuurlijk, anders wordt
    het NOOIT wat.


  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    13
    14-12-2002

    jimpie,
    Ten eerst hoort een kerstboom niet bij het (echte) christendom. Christenen nemen alleen een kerststal en geen kerstboom. Dus de kerstboom is wel degelijk een stukje cultuur. En ik heb vaak genoeg gehoord (zelfs van mensen uit de 1ste generatie) dat het door de islaam niet wordt verboden. Dus waarom niet? Nog meer argumenten?

  4. #19
    ..................

    Reacties
    10.222
    16-09-2002

    Origineel gepost door slimmie
    he doc25, wel goed lezen! Beide uitspraken komen van jimpie
    ik had goed lezen. Staat er niet bij dat die uitspraken van jimpie zijn.
    Heb je medische vragen ? klik dan op hier: HIER


  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    13
    14-12-2002

    hoe leg je hem uit dat wij geen varkensvlees eten terwijl de meeste kinderen in zijn klas dat wel doen ?
    hoe leg je hem uit dat wij alleen hala vlees eten terwijl de meeste kinderen in zijn klas alles mogen eten?
    hoe leg je hem uit dat we moeten vasten terwijl de meeste kinderen in zijn klas dat niet doen ?

    Doc25,
    De dingen die jij aankaart zijn dingen die heel duidelijk door de islaam worden verboden of voorgeschreven. Dat zijn ook voor mij dingen waar geen discussie over mogelijk is. Maar een kerstboom nemen, als je kleine kinderen hebt die dat leuk vinden, lijkt me met de punten die jij aangeeft niet vergelijkbaar.

  6. #21
    Gedenk Allah...

    Reacties
    918
    15-07-2002

    Origineel gepost door slimmie
    jimpie,
    Ten eerst hoort een kerstboom niet bij het (echte) christendom. Christenen nemen alleen een kerststal en geen kerstboom. Dus de kerstboom is wel degelijk een stukje cultuur. En ik heb vaak genoeg gehoord (zelfs van mensen uit de 1ste generatie) dat het door de islaam niet wordt verboden. Dus waarom niet? Nog meer argumenten?
    Hoe dan ook het het hoort bij het KerstFeest...Ik zie ook geen Hollander een schaap slachten met het offerfeest...
    Wij marokkanen zijn echt dom...gewoon om erbij te horen neem ik een kerstboom NOT!...En een kind zal heus niet dood gaan als ik het weiger...
    Bij middagtijd.Waarlijk, de mens is verliezend.Behalve degenen die geloven en goede daden verrichten en anderen tot de waarheid aansporen en anderen aansporen in geduld (103:1-3)

  7. #22
    ..................

    Reacties
    10.222
    16-09-2002

    Origineel gepost door slimmie
    jimpie,
    Ten eerst hoort een kerstboom niet bij het (echte) christendom. Christenen nemen alleen een kerststal en geen kerstboom. Dus de kerstboom is wel degelijk een stukje cultuur. En ik heb vaak genoeg gehoord (zelfs van mensen uit de 1ste generatie) dat het door de islaam niet wordt verboden. Dus waarom niet? Nog meer argumenten?
    sjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeess, wat wil je nou ???? neem gewoon een boom als je er zo graag 1 wil !!! of moeten wij ook perse een boom nemen ?!
    damn
    Heb je medische vragen ? klik dan op hier: HIER


  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    13
    14-12-2002

    hoi grendel,
    bedankt voor je compliment! En inderdaad heb ik al een kleine kerstboom (nog geen halve meter) gekocht. En mijn kleine is hier zo blij mee, dus ik ook!!!!!!!!!!!!

  9. #24
    ..................

    Reacties
    10.222
    16-09-2002

    Origineel gepost door slimmie
    hoe leg je hem uit dat wij geen varkensvlees eten terwijl de meeste kinderen in zijn klas dat wel doen ?
    hoe leg je hem uit dat wij alleen hala vlees eten terwijl de meeste kinderen in zijn klas alles mogen eten?
    hoe leg je hem uit dat we moeten vasten terwijl de meeste kinderen in zijn klas dat niet doen ?

    Doc25,
    De dingen die jij aankaart zijn dingen die heel duidelijk door de islaam worden verboden of voorgeschreven. Dat zijn ook voor mij dingen waar geen discussie over mogelijk is. Maar een kerstboom nemen, als je kleine kinderen hebt die dat leuk vinden, lijkt me met de punten die jij aangeeft niet vergelijkbaar.
    ja, maar hoe leg je het je kind van 3 uit ???
    Heb je medische vragen ? klik dan op hier: HIER


  10. #25
    AloOo

    Reacties
    3.025
    05-08-2002

    Origineel gepost door slimmie
    jimpie,
    Ten eerst hoort een kerstboom niet bij het (echte) christendom. Christenen nemen alleen een kerststal en geen kerstboom. Dus de kerstboom is wel degelijk een stukje cultuur. En ik heb vaak genoeg gehoord (zelfs van mensen uit de 1ste generatie) dat het door de islaam niet wordt verboden. Dus waarom niet? Nog meer argumenten?
    Ja maar de mensen van de 1ste generatie zijn geen rechtsgeleerden.

    Argumenten aangaande religie moeten wel onderbouwt worden met argumenten uit de bronnen van de Islaam.

    Trwns, als monotheist, past het toch echt ook wel niet, om een heidensfeest te vieren.

    Je kunt je kind leren ook extra verwennen op de Islm feesten en hem/haar het gevoel te geven dat ook wezenlijk onderdeel is van haar/zijn identiteit.

    Natuurlijk dat ie feesten van anderen moet respecteren.

    Gezelligheid is denk niet het argument.

  11. #26
    MVC Lid

    Reacties
    13
    14-12-2002

    citaat:
    Origineel gepost door slimmie
    he doc25, wel goed lezen! Beide uitspraken komen van jimpie

    ik had goed lezen. Staat er niet bij dat die uitspraken van jimpie zijn.




    sorry doc25, je hebt gelijk!

  12. #27
    AloOo

    Reacties
    3.025
    05-08-2002

    Grendel een islm kind kan een niet islm kind uitnodigen op de islm feesten en het islm kind kan uitgenodigt worden bij het niet-islm kind als getuiging van respect en begrip voor elkaars identiteiten.

    Als ik je goed begrijp, zouden niet-moslims de gezelligheids aspect van het offerfeest en suikerfeest vieren ?

  13. #28
    ..................

    Reacties
    10.222
    16-09-2002

    Origineel gepost door slimmie
    hoi grendel,
    bedankt voor je compliment! En inderdaad heb ik al een kleine kerstboom (nog geen halve meter) gekocht. En mijn kleine is hier zo blij mee, dus ik ook!!!!!!!!!!!!
    bedankt grendel, je hebt onze blonde trien blij gemaakt.
    Heb je medische vragen ? klik dan op hier: HIER


  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    13
    14-12-2002

    MeuslitriX
    En ik heb vaak genoeg gehoord (zelfs van mensen uit de 1ste generatie) dat het door de islaam niet wordt verboden

    ik heb het ook van anderen die in de moskee van de imaam te horen hebben gekregen, dat een kerstboom niet haram is. Met de bovenstaande opmerking wil ik alleen maar aangeven dat zelfs die groep ruimdenkend kan zijn!

  15. #30
    MVC Lid

    Reacties
    13
    14-12-2002

    sjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeess, wat wil je nou ???? neem gewoon een boom als je er zo graag 1 wil !!! of moeten wij ook perse een boom nemen ?!
    damn

    hé doc25,
    Als je er zo over denkt waarom doe je dan mee aan deze discussie? En laat ik heel duidelijk zijn; ik wil helemaal niemand een boom opdringen, ik ben alleen geïntreseerd in jullie meningen!