Verscholen in een pand aan het marktplein bij winkelcentrum ’40-’45 in Amsterdam Nieuw-West zit een exotische supermarkt die erg populair is Marokkanen komen er graag vanwege de lage prijzen. Het loopt storm in de winkel, die veel buitenissige dingen verkoopt “Ze komen hiervoor uit Utrecht en Rotterdam”


Bij de kassa’s van Vers Centrum Tanger slibben de rijen alweer langzaam dicht. Vrouwen, veelal met hoofddoek, leggen hun boodschappen op de loopband. Met volle plastic tassen verlaten ze de winkel, 1500 vierkantemeter met vooral Marokkaanse, Turkse en Surinaamse specialiteiten. Sommige vrouwen hebben hun man meegenomen om de vele
tassen te dragen. Op deze woensdagmiddag om half twaalf is het in winkelcentrum Plein ’40-’45 nog rustig, maar in de supermark aan het Marktplein, hebben ze over klandizie op dit tijdstip niets te klagen. “Op zaterdag kom ik hier dus nooit. Veel te druk”, zegt Nadia. Ze tuurt ondertussen in het koelvak met zeker twintig verschillende soorten vis. “Deze winkel is erg bekend onder Marokkanen. Waarom ze hier graag komen? De prijs natuurlijk! Een andere Marokkaanse winke in de buurt is al failliet. Die was te duur.” Ook Malika komt hier graag vanwege de lage prijzen. Met in haar ene hand een stokbrood, duwt ze met de andere een kinderwagen voort, onderin volgestouwd met boodschappen. De supermarkt is volgens haar ook buiten Amsterdam bekend. “Vrienden komen zelfs uit Utrecht en Rotterdam hier heen om boodschappen te doen.” Vers Centrum Tanger is nu vijf maanden open en de zaken gaan goed. En dat terwijl de winkel op een nogal onopvallende plek zit: boven de Aldi aan het Marktplein op de eerste etage. “Supermarkten zitten bijna nooit op de eerste verdieping. Maar de klanten komen hier toch. Ik moet zeker tien keer per dag de deuren een paar minuten sluiten, omdat het hier anders te vol wordt”, zegt eigenaar Ahmed Barghaoul. Hij neemt even pauze in zijn kantoor naast de kassa, zijn slagerskleding met bloed erop nog aan. Eigenaar of niet, Barghaoul staat graag achter de toonbank van de vleesafdeling, de trots van zijn winkel. “We verkopen heel veel verschillende soorten vlees. Ik heb een toonbank van 18 meterlang. Alles halal natuurlijk.” “Zeven jaar geleden zat hier de Kwamtumhallen. Het heeft al die tijd leeggestaan.” Zelf is Barghaoul Marokkaans, maar hij verkoopt producten uit veel verschillende landen. “Ik ben ondernemer, iedereen is hier welkom: Algerijn, Turk, Nederlander, Marokkaan of Jood.” Barghaoul speelt met zijn zaak in op gevoelens van heimwee bij de klanten. “Stel dat jij in Marokko woont en je stuit op een winkel met Nederlandse producten dan ga je daar toch ook naar binnen om te snuffelen.” Barghaoul werkt naar eigen zeggen 90 uur per week, zeven dagen. Hij heeft een hekel aan mensen die rond werktijd op straat rondhangen. “Van alle kritiek van Wilders op Marokkanen ga ik alleen maar harder werken.
Daar word ik juist strijdbaar van.”


bron: http://www.readmetro.com/show/en/Ams...20100928/1/13/