1. #1
    Knowledge

    Reacties
    2.140
    20-02-2010

    Vasten op een Vrijdag.

    Mag ik gewoon op de Vrijdag vasten als ik van plan ben om de Zaterdag ook te vasten?
    The Last Prophet (PBUH) said: "Verily the one who recites the Qur'an beautifully, smoothly, and precisely, he will be in the company of the noble and obedient angels. And as for the one who recites with difficulty, stammering or stumbling through its verses (because he doesn't know how to read it but is trying to), then he will have TWICE that reward."

  2. #2
    Knowledge

    Reacties
    2.140
    20-02-2010

    Dus het mag gewoon?
    The Last Prophet (PBUH) said: "Verily the one who recites the Qur'an beautifully, smoothly, and precisely, he will be in the company of the noble and obedient angels. And as for the one who recites with difficulty, stammering or stumbling through its verses (because he doesn't know how to read it but is trying to), then he will have TWICE that reward."

  3. #3
    Knowledge

    Reacties
    2.140
    20-02-2010

    Dus als ik de Zaterdag gewoon mee vast dan is het gewoon toegestaan, begrijp ik dat nou goed?
    The Last Prophet (PBUH) said: "Verily the one who recites the Qur'an beautifully, smoothly, and precisely, he will be in the company of the noble and obedient angels. And as for the one who recites with difficulty, stammering or stumbling through its verses (because he doesn't know how to read it but is trying to), then he will have TWICE that reward."

  4. #4
    Knowledge

    Reacties
    2.140
    20-02-2010

    Citaat Geplaatst door el_Ghareeba Bekijk reactie
    Dus je moet of vandaag gevast hebben, of je gaat zaterdag vasten, en je wilt zaterdag ook vasten toch. Maar je mag niet alléén de vrijdag vasten.
    Ik wil morgen vasten (vandaag eigenlijk dus het is al Vrijdag) en de zaterdag inderdaad. Dus dat is gewoon toegestaan..
    The Last Prophet (PBUH) said: "Verily the one who recites the Qur'an beautifully, smoothly, and precisely, he will be in the company of the noble and obedient angels. And as for the one who recites with difficulty, stammering or stumbling through its verses (because he doesn't know how to read it but is trying to), then he will have TWICE that reward."

  5. #5
    Knowledge

    Reacties
    2.140
    20-02-2010

    Citaat Geplaatst door el_Ghareeba Bekijk reactie
    Ja insha´Allah, dat is terug te vinden in dat artikel van Alyaqeen.
    Okay bedankt meid
    The Last Prophet (PBUH) said: "Verily the one who recites the Qur'an beautifully, smoothly, and precisely, he will be in the company of the noble and obedient angels. And as for the one who recites with difficulty, stammering or stumbling through its verses (because he doesn't know how to read it but is trying to), then he will have TWICE that reward."

  6. #6
    Knowledge

    Reacties
    2.140
    20-02-2010

    Citaat Geplaatst door el_Ghareeba Bekijk reactie
    graag gedaan. Moge je vasten geaccepteerd worden. amien.
    Allahouma ameen !!
    The Last Prophet (PBUH) said: "Verily the one who recites the Qur'an beautifully, smoothly, and precisely, he will be in the company of the noble and obedient angels. And as for the one who recites with difficulty, stammering or stumbling through its verses (because he doesn't know how to read it but is trying to), then he will have TWICE that reward."

  7. #7
    Alhamdullillah

    Reacties
    1.738
    08-03-2007

    Citaat Geplaatst door al-9owwah Bekijk reactie
    Ik wil morgen vasten (vandaag eigenlijk dus het is al Vrijdag) en de zaterdag inderdaad. Dus dat is gewoon toegestaan..
    a salamoe aleikom lieve zuster,

    als je zaterdag wil vasten moet je de donderdag en vrijdag vasten.
    dus je vast dan donderdag, vrijdag, zaterdag en bijv zondag.

    dit mag niet: vrijdag,zaterdag en zondag.

    je moet donderdag ook vasten...

    ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord
    wa3aleikom a salam.

  8. #8
    Lerend

    Reacties
    382
    27-08-2009

    Citaat Geplaatst door misskissi Bekijk reactie
    a salamoe aleikom lieve zuster,

    als je zaterdag wil vasten moet je de donderdag en vrijdag vasten.
    dus je vast dan donderdag, vrijdag, zaterdag en bijv zondag.

    dit mag niet: vrijdag,zaterdag en zondag.

    je moet donderdag ook vasten...

    ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord
    wa3aleikom a salam.
    wat bouw je allemaal, als je de dag voorof na vrijdag vast is het goed dit kan.
    ~~ De hele kunst van het spreken is: " begrepen te worden''~~

  9. #9
    Knowledge

    Reacties
    2.140
    20-02-2010

    En als ik nou gewoon de Za en Zo vast? Dan kan dat gewoon toch?
    The Last Prophet (PBUH) said: "Verily the one who recites the Qur'an beautifully, smoothly, and precisely, he will be in the company of the noble and obedient angels. And as for the one who recites with difficulty, stammering or stumbling through its verses (because he doesn't know how to read it but is trying to), then he will have TWICE that reward."

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    2.607
    16-02-2010

    Citaat Geplaatst door al-9owwah Bekijk reactie
    En als ik nou gewoon de Za en Zo vast? Dan kan dat gewoon toch?
    Ja dan kan het gewoon, het ging namelijk specifiek over de vrijdag..
    Tevens is dit terug te vinden in de fatwa van alyaqeen, inshaAllaah.

    http://www.al-yaqeen.com/nieuw/bibli...kel.php?id=173

  11. #11
    Alhamdullillah

    Reacties
    1.738
    08-03-2007

    Citaat Geplaatst door al-9owwah Bekijk reactie
    En als ik nou gewoon de Za en Zo vast? Dan kan dat gewoon toch?
    a salamoe al3eikom,

    ik heb gelezen dat als je zaterdag en zondag wilt vasten moet je ook donderdag en vrijdag vasten.

    ik zelf ben ik keer op een vrijdag begonnen maar dat mocht niet je moest beginnen bij de donderdag dan vrijdag en dan zaterdag enz.

    wa3aleikom asalaam

  12. #12
    Knowledge

    Reacties
    2.140
    20-02-2010

    Citaat Geplaatst door misskissi Bekijk reactie
    a salamoe al3eikom,

    ik heb gelezen dat als je zaterdag en zondag wilt vasten moet je ook donderdag en vrijdag vasten.

    ik zelf ben ik keer op een vrijdag begonnen maar dat mocht niet je moest beginnen bij de donderdag dan vrijdag en dan zaterdag enz.

    wa3aleikom asalaam
    En wat als ik nog maar twee verplichte dagen verplichte moet vasten? Moet ik dan alsnog die Donderdag en Vrijdag vasten?
    The Last Prophet (PBUH) said: "Verily the one who recites the Qur'an beautifully, smoothly, and precisely, he will be in the company of the noble and obedient angels. And as for the one who recites with difficulty, stammering or stumbling through its verses (because he doesn't know how to read it but is trying to), then he will have TWICE that reward."

  13. #13
    mowqi3 da3wa salafia

    Reacties
    707
    30-01-2006

    Citaat Geplaatst door al-9owwah Bekijk reactie
    En wat als ik nog maar twee verplichte dagen verplichte moet vasten? Moet ik dan alsnog die Donderdag en Vrijdag vasten?
    Salaam alaykoem zuster
    Je hebt een duidelijk bewijs gekregen hier en de andere zuster heeft geen bewijs getoond.
    Volg het gene waar bewijs van is en dat is duidelijk dat indien je de vrijdag wilt vasten pak je een dag ervoor of een dag erna erbij.
    Wasalaam
    De profeet zei(Allah zijn salaah en salaam zij met hem"

    Degene met wie Allah het beste voor heeft, die geeft hij het (juiste)begrip in de godsdienst.

    Overgeleverd door Albugaarie en Muslim

  14. #14
    mowqi3 da3wa salafia

    Reacties
    707
    30-01-2006

    Aboe Hoerayra (r.a.) verhaalt dat hij de Boodschapper van Allah (s.a.a.w.s.) hoorde zeggen : "Niet een van jullie behoort op vrijdag te vasten, tenzij hij op de daaraan voorafgaande , of de daarop volgende dag vast." (Boekhari


    In Bukharie en Muslim staat de bovenstaande sahih hadith vermeld. Deze is overgeleverd door Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) en hij verhaalt daarin dat hij de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) het bovenstaande heeft horen zeggen.
    De profeet zei(Allah zijn salaah en salaam zij met hem"

    Degene met wie Allah het beste voor heeft, die geeft hij het (juiste)begrip in de godsdienst.

    Overgeleverd door Albugaarie en Muslim

  15. #15
    mowqi3 da3wa salafia

    Reacties
    707
    30-01-2006

    Vraag:

    Is het toegestaan om alleen op de zaterdag te vasten?

    Antwoord:

    Alle lof zij Allah.

    De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Vast niet op de zaterdag, behalve als het jullie verplicht is gesteld. Als iemand van jullie slechts beschikt over de twijgen van een boom of een druifsteel, laat hem dan hierop kauwen (om zodoende zijn vasten te verbreken).”
    (Aboe Daawoed)

    Aboe Dawoed zegt het volgende over deze overlevering: “Imam Maalik heeft gezegd dat deze overlevering een leugen is (gefabriceerd).”

    Deze overlevering is dus niet correct. Degene die een blik werpt op deze overlevering ziet dat de keten van deze overlevering niet klopt. Tevens staat deze overlevering haaks op andere, sterkere overleveringen.

    Een voorbeeld hiervan is de volgende overlevering van de Profeet (vrede zij met hem): “De Profeet liep op een vrijdag binnen bij Djoewayriyah bint ul-Haarith waarop zij tegen hem zei dat zij vastte. Hierop zei de Profeet (vrede zij met hem): “Heb jij gisteren gevast?”, waarop zij ontkennend antwoordde. “Ga jij morgen vasten?”, vroeg hij haar. Waarop zij wederom ontkennend antwoordde. “Verbreek dan je vasten”, zei de Profeet tegen haar.
    (al-Boekhaari en Moeslim)

    De dag volgend op de vrijdag is natuurlijk de zaterdag. De Profeet (vrede zij met hem) heeft het dus toegestaan om op de zaterdag te vasten en deze overlevering is terug te vinden in Sahieh al-Boekhaari. Daarnaast is het overgeleverd dat Oemmoe Salamah werd gevraagd: “Welke dagen vastte de Profeet het vaakst? waarop zij zei: “Zaterdag en zondag.”

    In de Soennah is dus - zowel middels woorden als daden - terug te vinden dat het vasten op de zaterdag niet verboden is.

    Wat betreft de eerste overlevering en het handelen ernaar, daarover bestaat meningsverschil onder de geleerden. Sommigen onder hen zijn van mening dat, vanwege de zwakheid van de overlevering, er niet naar gehandeld moet worden. Er is dus geen bezwaar tegen het vasten op zaterdag. Het moge duidelijk zijn dat er geen oordelen geveld kunnen worden op basis van zwakke overleveringen.

    Sommige geleerden hebben deze overlevering als Sahieh of Hasan verklaard. Om de overleveringen met elkaar te verzoenen verklaren zij het vasten uitsluitend op zaterdag slechts Makroeh (afkeurenswaardig) is. Er is volgens hen niets tegen wanneer dit gebeurt in combinatie met het vasten op de dag ervoor en/of de dag erna. Dit was de mening van onder anderen Imam Ahmad.

    Als de dag van cArafah, cAashoeraa’ of de tiende dag van Moeharram op een zaterdag valt, dan is het niet Makroeh om deze te vasten.

    Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymie
    De profeet zei(Allah zijn salaah en salaam zij met hem"

    Degene met wie Allah het beste voor heeft, die geeft hij het (juiste)begrip in de godsdienst.

    Overgeleverd door Albugaarie en Muslim