1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    33
    10-03-2002

    Kalmte tijdens het Gbed

    Assalaamoe aleikoem wa rahmatellahi ta'ala wa barakatoeh, Broeders en Zusters. Niet-moslims ook gegroet.

    Een Stuk tekst uit het boekje van Sheikh Mohammad Salih al-Munajjid:

    Gebrek aan kalmte in het gebed

    Eén van de ernstigste vormen van diefstal of bedriegen, is bedriegen in het gebed. De Boodschapper van Allah heeft gezegd: “De ernstigste soort dief is degene die steelt van zijn gebed.” De mensen vroegen, “O Boodschapper van Allah, hoe kan iemand van zijn gebed
    stelen?” Hij zei: “Door rukoo’ en sujood niet goed te doen.” (overgeleverd door Abu Dawud, 1/533; zie ook Saheeh al-Jaami’, 7224) Dit gebrek aan kalmte en nalatigheid om te pauzeren in rukoo’ en sujood, om gelijk na de rukoo’ op te staan of goed te zitten tussen de sujoods kan worden opgemerkt bij velen van degenen die bidden, en nauwelijks een moskee is vrij van voorbeelden van mensen die niet de goede kalmte hebben in het gebed. Correcte bedaardheid is één van de pijlers van het gebed, die zonder ongeldig is. Dit is een serieuze zaak. De Profeet heeft gezegd:
    “Iemands gebed is niet goed genoeg totdat zijn rug recht is in rukoo’ en sujood.” (overgeleverd door Abu Dawud, 1/533; zie ook Saheeh al-Jaami’, 7224) Er is geen twijfel dat de gebrek aan goede kalmte slecht is. De persoon die hieraan schuldig is, verdient het om te worden berispt en bedreigd met bestraffing. Abu ‘Abdullaah al-Ash’ari verhaalde dat de Profeet zijn Metgezellen leidde in het gebed, daarna ging hij met een groep van hen zitten. Een man kwam en begon te bidden, maar maakte zijn bewegingen snel als een kip die op de grond pikt.
    De Profeet zei: “Zien jullie dit? Eenieder die sterft en dit heeft gedaan, is gestorven buiten de gemeenschap van Mohammed, en zijn gebed is als een kraai die bloed pikt. De persoon die bukt, dan pikt in zijn sujood, is als een hongerige man die niet meer eet dan 1 of 2 dadels – wat voor goeds zal hem dat doen?” (overgeleverd door Ibn Khuzaymah in zijn Saheeh 1/332; zie ook al-Albaani, Sifat Salaat al-Nabi (Het Gebed van de Profeet beschreven) 1313)
    Zayd ibn Wahb zei: “Hudhayfah zag een man die zijn rukoo’ en sujood niet goed uitvoerde. Hij zei: “Je hebt niet gebeden en als je zou sterven, zou je sterven op een manier anders dan die is geopenbaard door Allah aan Mohammed.’” (overgeleverd door al-Bukhaari, zie al-Fath, 2/274) Als iemand zich bewust is van deze beslissing, dan zou hij het gebed moeten herhalen en berouw tonen aan Allah als hij faalt het gebed met de goede kalmte uit te voeren; hij hoeft niet al zijn voorgaande gebeden te herhalen, zoals is vermeld in de hadeeth “Herhaal je gebed, daar je niet hebt gebeden.”



    Onrustig zijn en het maken van onnodige bewegingen in het gebed

    Bijna niemand van de mensen die bidden, is vrij van dit probleem, omdat zij het bevel van Allah niet volgen (interpretatie van de betekenis): “…En staat voor Allah in ootmoed.” (Soerat al-Baqarah ayah 238) ; en ze falen om de woorden van Allah te begrijpen (interpretatie van de betekenis): “Waarlijk, de gelovigen slagen. Degenen die nederig zijn in hun salaat.” (Soerat al-Mu’minoon ayah 1-2)

    Toen de Profeet werd gevraagd over het gladmaken van de aarde voor het neerwerpen op de grond, zei hij, “Veeg het niet als jullie bidden; als jullie moeten, veeg dan het grond één keer.” overgeleverd door Abu Dawud, 1/581; zie ook Saheeh al-Jaami’, 7452) De geleerden vermelden dat aanhoudende, buitengewone, onnodige bewegingen iemands gebed ongeldig maken. Hoe kunnen die onrustige personen voor Allah staan, kijkend naar hun horloges, hun kleren rechtmakend, hun vingers in hun neus stoppend, naar rechts en links en naar de lucht kijkend, en niet vrezend dat Allah hun gezichtsvermogen zou kunnen wegnemen of dat Shaytaan hun gebed zou kunnen stelen?


    M'a salaama

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    70
    10-02-2002

    Alaikoem salaam wa rahmatloellah wa baraktouh

    Jazzakellah aidan inshaAllah
    Moge Allah jou belonen.
    Het is zeer zeker belangerijk op rustig te kunnen bidden en niet afgeleid te worden. Daar hebben misschien velen last van, Allahoe 3alm

    wa salaam

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    132
    21-02-2002

    asalaam aleikoem

    Ik vind het heel erg, maar ik heb best vaak last van, dat ik helemaal niet geconcentreerd ben tijdens het bidden, vooral na een drukke dag.

    Maar mijn broer vertelde mij ooit dat wanneer je aan het bidden bent, je eigen moet concentreren op god die voor je staat. En ik vroeg me af kun je dit wel doen??? (Misschien klinkt dit wel raar)
    Maar kan iemand mij aub vertellen wat je het beste kunt doen om je concentratie 100% bij het gebed te houden??? (tips)

    Ik zou het zeer op prijs stellen.

    Ma' salaam

    mina

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    3.306
    24-02-2002

    dank je wel voor je tips ik zal ze inchallah gaan toepassen.
    en alhamdoulilah, dat er nog genoeg mensen zijn die nog aan hun geloof denken,
    dank je wel

  5. #5
    erelid

    Reacties
    399
    13-08-2001

    Prachtige woorden !

    Salahdin

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    33
    10-03-2002

    Yaa salaaam,


    Het klopt dat je dit moet proberen voor te stellen, maar op naar mijn mening een andere manier dan velen dit begrijpen en doen...

    Je voorstellen alsof je voor Allah (swt) staat....houdt bv in een nederige houding aannemen en je gebed correct uitvoeren. En niet je inbeelden dat je werkelijk voor Allah (swt) staat..Want hoe moet je je dan voorstellen dat Allah (swt) er uit ziet? Hij (swt) gaat ons begrip te boven...dus een werkelijke voorstelling (in gedachte) kan je van Allah (swt) niet maken.

    Het zelfde geldt Wallahoe 'alem voor wat onze broeder zei..mbt jehannam en jennah... Als je teveel bezig bent met het voorstellen op die manier...dan hou je je bezig met alles behalve het gebed! Want je bent bezig met het maken van een beeld van Jehannam en Jennah, maar hoe zit het dan met het daadwerkelijke gebed. Op hoeveel dingen kan een mens zich tegelijker tijd concentreren?....

    Naar mijn mening is het dus meer dat je een soort voorzichtigheid in acht moet nemen. Namelijk als ik een fout maak.....misschien zal ik daar wel voor gestraft worden in Jehannam, dus zal ik mijn uiterste best moeten doen om mijn gebed rustig, correct en geconcentreerd uit te voeren.

    Ik zeg hierbij Wallahoe 'alem want dit is mijn interpretatie van hoe je met dit soort zaken zou moeten bezig houden.

    Er is trouwens in het engels een boekje op www.islam-qa.com te vinden die gaat over concentratie tijdens het gebed. Een aanrader!

    Nog even over het dichthouden van je ogen tijdens het gebed. Ik heb gelezen dat dit niet toegestaan is. (ik heb gezocht naar een tekstje op mijn computer maar kan hem even niet vinden....ik zoek inshaAllah morgen verder)

    M'a salaama

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    33
    10-03-2002

    Ya salaam,

    Kleine toevoeging...Je moet kijken naar de plek waar je met je hoofd op de grond zit...tijden soedjoed

  8. #8
    Fix me...

    Reacties
    3.189
    06-10-2001

    Allah y barrak fiek

    Salaam,

    ik vond het zeer plezierig om dit stuk van je te lezen. Ik herken er best wat in want soms heb ik er eerlijkwaar ook last van dat ik inneens ontdek dat mijn gedachten totaal ergens anders zijn. Gelukkig heb ik de methode gevonden om tijdens het gebed mn ogen de hele tijd gesloten te houden en ik de aanwezigheid van Allah lijk te voelen. Het is alsof Hij voor je staat en je voor Hem bidt. Ik ben blij dat ik me nu beter kan concentreren zo op het gebed.
    Ma3a salama, Kenitrya
    What's love got to do with it?

  9. #9
    ayat20

    Reacties
    8.811
    02-11-2002

    Mag het nou wel ogen dicht? Bij de soujoud dan.Bij mij gaan de ogen automatisch dicht.
    Onze herinneringen aan onze trouwdag zijn als koekkruimels, je komt ze steeds weer tegen

    Die man heeft een sprookjeshuwelijk, als hij thuiskomt zit er een heks op de bank.