1. #1
    moi

    Reacties
    347
    14-08-2006

    Talking heerlijke gerechten voor een etentje, feest, enz

    heeey,

    Nou wou gewoon graag wat recepten meegeven. Iedereen is welkom om zijn heerlijke gerechten mee te delen. Maakt niet uit welke keuken, zolang het lekker is

    ik zal zowel voorgerechten als hoofdgerechten als desserts plaatsen

    Smakelijk
    If war is the answer..... It must be a very stupid question!!!

  2. #2
    moi

    Reacties
    347
    14-08-2006

    ramadan soep

    Het is eerste dag van Ramadan dus leek het me een goed idee om daarom een recept voor ramadansoep te plaatsen. Laat het jullie smaken!!

    soep voor 8 personen:

    ingredienten:

    - 250g vlees ( kalfs of schaapvlees)
    - 2 uien
    - 10 kleine witte uien
    - 200g kikkererwten (pois chiches)
    - 4 tomaten
    - 4 stengels selder
    - 1 boeketje peterseli
    - 1 boeketje koriander
    - 2 dosisen safraan
    - 1/2 half glas rijst (klein glas zoals die kleine mosterd potjes)
    - 1 soeplepel geconcentreerde tomatenpuree
    - 50g bloem
    - 1 theelepel zout
    - 1 theelepel peper



    hoe maken:

    >laat de kikkererwten 12H op voorhand weken in koud water ( als je daar geen tijd voor hebt kan je geweekte kikkererwten kopen in bokaal of blik)

    > snijd het vlees in kleine stukken. Pel de uien en snijdt ze in stukken. Pel de tomaten en laat ze in hun geheel. Doe alles in een grote pot met de kikkererwten, de safraan, het zout en de peper. Voeg hier bij 2,5 liter water. Laat het geheel 20 min koken met het deksel er half op en op een gematigd vuur

    > was de koriander en peterseli en hak ze grof. Snijdt de selder in kleine stukjes.

    > Voeg de rijst, de geconcentreerde tomatenpuree, de koriander, peterseli, selder en de kleine uitjes toe in de soep. Laat alles nog een 10à15 min koken. Daarna voeg je de bloem toe aangelengd met koud water, terwijle je in de soep aan het roeren bent om klonters te voorkomen.

    >Laat alles nog zo'n 5min verder pruttelen en roer van tijd tot tijd. Serveer goed warm en zet op tafel dadels en citroensap. Zodat men kan toevoegen op eigen smaak.





    Hopelijk vinden jullie het lekker
    If war is the answer..... It must be a very stupid question!!!

  3. #3
    moi

    Reacties
    347
    14-08-2006

    wortelen met komijn

    een heerlijk bijgerechtje

    voor 6 personen:

    -800g wortelen
    - 1 rode paprika
    - 2 citroenen
    - 1/2 boeketje koriander
    - 6 teentjes look
    - 1 theelepel komijn ( ik gebruik zowel de poeder als de granen, dus van elk een halve theelepel)
    - olijfolie
    - zout
    - harissa voor wie het liever wat pikant wil.


    hoe maken:

    > schil de wortelen. Was de paprika et verwijder de pitjes. Was de look, maar pel ze niet!

    > vul een pot met koud water. Voeg zout toe (naar eigen smaak) en voeg ook de wortelen, de paprika en de look toe. Breng dit alles tot koken en laat het dan nog 20min verder koken. De gekookte wortelen moeten nog iet wat ' al dente' zijn. Test geregelmatig of ze al klaar zijn met een mespunt.

    >Haal de groenten uit de pot en snijdt de wortelen in schijfjes van 1cm dikte. Bewaar ze in de frigo.

    > Pel de look en de paprika. Plet ze samen in een bordje met een vork tot een puree. Voeg zout toe en het sap van de citroenen (let op dat ze niet te zuur wordt), de gehakte koriander, de komijn en olijfolie.Meng alles goed alvorens de wortelen er bij te voegen. Roer de wortelen voorzichtig door de 'marinade'. Serveer koud.

    foto: http://www.cuisine-gratuite.com/big/...s-au-cumin.jpg
    If war is the answer..... It must be a very stupid question!!!

  4. #4
    moi

    Reacties
    347
    14-08-2006

    tarte tatin met appelen

    een dessert speciaal voor de zoetebekken

    voor 8 personen

    ingredienten voor het deeg:

    - 100g boter op kamertemperatuur
    - 300g bloem
    - 125g kristalsuiker
    - 1 ei
    - zout

    hoe maken:

    > snijdt de zacht boter in kleine stukjes. Voeg er de bloem, de suiker en een snuifje zout bij. Meng dit met de vingers tot een zandaachtig textuur.

    >Voeg er 1 opgeklopt ei aan toe en meng het geheel tot een bol.

    > Laat het deeg 1u in de frigo rusten.

    > Rol het deeg uit tot een dikt van 3mm en snijdt de grote van je pan uit.



    ingredienten gekarameliseerde appelen:

    - 150g suiker (ik gebruik meestal basterd suiker)
    - 1 citroen
    - 75g boter
    - 1k appelen
    - water


    hoe maken:

    > Meng de suiker met 2 eetlepels water en wat druppels citroensap. Breng dit alles aan de kook in een ovenvaste pan met dikke bodem op een matig vuur. Roer voortdurend! Je kan ook wat kanneel toevoegen, maar sommige mensen hebben dat niet graag

    > Wanneer de karamel een gouden kleur krijgt, haal de pan van het vuur en voeg de boter er bij.

    > Schil de appelen en snijdt deze in vieren. Zorg ervoor dat de appelen een stevig vruchtvlees hebben. Leg de appelen in de pan. Zorg er voor dat ze goed tegen elkaar liggen.

    >Leg het deeg op de appelen. Druk aan, niet te hard. De taart ziet er mooier uit wanneer je de rand van de deeg onder de appels legt. Dit doe je zo: Til de buitentse appels op en legt de rand van de deeg onder de appel.

    > bak de taart in de pan in een voorverwarmde oven vn 180 graden voor ongeveer 40min

    >Haal de pan uit de oven. Leg een bord op de pan en draai de pan om. Let op dat je geen karamel op je morst, zodat je jezelfd niet verbrand.

    > Serveer warm met een bol vanille ijs of slagroom


    Smullen maar

    foto: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/4...778_MEDIUM.jpg
    If war is the answer..... It must be a very stupid question!!!

  5. #5
    moi

    Reacties
    347
    14-08-2006

    Jullie mogen gerust reageren om de recpeten eventueel wat aan te passen of een variant er van mee te geven
    If war is the answer..... It must be a very stupid question!!!

  6. #6
    moi

    Reacties
    347
    14-08-2006

    Beghrir

    voor 8 personen:

    ingredienten:

    - 500g fijn griesmeel
    - 2 opgeklopte eieren
    - 20g gist
    - 1 fles spuitwater
    - 1/2 theelepel zout


    hoe maken:

    > Meng in een kom de meel met de eieren, het zout, het gist (opgelost in wat water). en voeg het spuitwater er aan toe tot het deeg loops genoeg is.

    > bedek de kom met een handdoek en laat het 30 min op kamertemperatuur rusten

    > en dan bakken in de pan. Ik doe wat olie in mijn deeg zodanig dat ik niet steeds mijn pan moet invetten.

    > serveer met boter en honing


    er zijn mensen die het eten als ontbijt (waaronder mijn ventje) andere mensen eten het liever als dessert
    If war is the answer..... It must be a very stupid question!!!

  7. #7
    moi

    Reacties
    347
    14-08-2006

    vanavond zal ik recepten voor lekkere koekjes en desserts er op zetten
    If war is the answer..... It must be a very stupid question!!!

  8. #8
    Lekker zoet

    Reacties
    58
    08-04-2010

    goed beschreven, mashaallah
    Koraan geeft mij Rust, Dou3a's geven me mijn Verlangens, Sbar geeft mij Kracht, Islaam is mijn Leven en Djenna is mijn Streven Incha Allah

    Ya Rabi Incha Allah.

  9. #9
    moi

    Reacties
    347
    14-08-2006

    Citaat Geplaatst door Druifje383 Bekijk reactie
    goed beschreven, mashaallah
    bedankt ik doe mijn best
    morgen plaats ik nog wat nieuwe receptjes heb nog gn tijd gehad wegens examens

    Het zullen koekjes recepten zijn. voor laid bv
    If war is the answer..... It must be a very stupid question!!!

  10. #10
    moi

    Reacties
    347
    14-08-2006

    Wink perzische rijstebloemkoekjes

    Voor wie eens wat anders wilt voor Laid bijvoorbeeld.

    Lekker bij typische zwarte thee die perzen en turken vaak drinken of koffie.

    oki dus voor circa 22 stuks

    wat heb je nodig:

    het deeg:
    - 75g poedersuiker, gezeefd
    - 225g zachte boter
    - 300g rijstebloem
    - 75g zelfrijzende bakmeel
    - 1 eierdooier
    - 1 eetlepel rozenwater

    voor de afwerking:
    - 150g poedersuiker, gezeefd
    - rozenwater
    - roze voedingskleurstof (faculatief, maar geeft het glazuur een mooi kleurtje )
    - gesuikerde rozenblaadjes of viooltjes



    hoe maken:


    > meng de suiker, boter, rijstebloem, bakmeel, eierdooier en rozenwater. en vorm het deeg tot een bal. pak het in wat folie en leg het te koelen in de koelkast.

    > Verwarm de oven voor op 160°C en bekleed 2 bakplaten met bakpapier

    > Haal het deeg uit de koelkast en vorm kleine balletjes ( niet te klein). Ik pak wat deeg in mijn hand en rol het tot een balletje. Dan terwijl het balletje op mijn handpalm ligt dan druk ik het zachtjes plat met mijn duim. Leg ze daarna op de bakplaat en laat ruimte tussen de de platgedrukte balletjes.

    > bak de koekjes 15-20min, naargelang hoe jij ze het liefst eet. De koekjes moeten wel stevig zijn maar toch nog licht goudkleurig zijn. Laat ze helemaal af koelen op de bakplaten

    >Voor het glazuur doe de poedersuiker in een kom en voeg zo veel rozenwater toe tot er een dik vloeibaar papje ontstaat. doe voor de gene die het willen wat roze voedingskleurstod bij zdat het een babyroze kleur krijgt.

    > giet met behulp van een lepel willekeurige strepen of cirkels over de koekjes (of met een klein spuitzakje wat je ook in huis hebt). Leg op elk koekje een gesuikerd rozenblaadje of viooltje ( hoeft niet per se mensen maar oogt gewoon mooi) laat het glazuur hard worden alvorens te serveren.




    oooow ja kan iemand me uit leggen hoe ik foto's bestanden van mn pc kan uploaden in mijn berichten? Want geloof me ze zien er echt verukkelijk uit.
    If war is the answer..... It must be a very stupid question!!!

  11. #11
    Lekker zoet

    Reacties
    58
    08-04-2010

    Citaat Geplaatst door S_E_L_I_N Bekijk reactie
    bedankt ik doe mijn best
    morgen plaats ik nog wat nieuwe receptjes heb nog gn tijd gehad wegens examens

    Het zullen koekjes recepten zijn. voor laid bv

    inchaAllah
    Koraan geeft mij Rust, Dou3a's geven me mijn Verlangens, Sbar geeft mij Kracht, Islaam is mijn Leven en Djenna is mijn Streven Incha Allah

    Ya Rabi Incha Allah.