1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    48.061
    06-02-2001

    Marokkaan krijgt Prins Claus Prijs

    Citaat Geplaatst door kelly
    Marokkaan krijgt Prins Claus Prijs

    DEN HAAG De Marokkaanse wetenschapper
    Mohammed Chafik krijgt vandaag de Grote
    Prins Claus Prijs 2002.De prijs,waaraan
    100.000 euro is verbonden,zal worden
    uitgereikt door prins Willem-Alexander
    in de Ridderzaal in Den Haag.

    Het Prins Claus Fonds bekroont Chafik
    vanwege zijn inzet voor de emancipatie
    van de Berbercultuur.Hij schreef onder
    meer een Berber-Arabisch woordenboek.
    Chafik werd dit jaar benoemd tot rector
    van een cultureel instituut in Rabat.

    De Prins Claus Prijzen zijn ingesteld
    bij de 70e verjaardag van prins Claus.
    Behalve de hoofdprijs zijn er nog negen
    andere prijzen van elk 25.000 euro.
    .

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    326
    03-06-2002

    Origineel gepost door foouuaad
    Ik ben blij dat een marokkaan een prijs krijgt!! maar wat is de achter liggende gedachten achter deze prijs?? Ik vertrouw de j.... niet.....willen ze hier het bewust zijn van berbers versterken om intern problemen binnen de marokkaanen te ondersteunen??????
    wees niet zo bang man! Ik ben van mening dat Chafik goed werk doet en tegenwoordig zijn arabieren en berbers zo door elkaar gemixt dat ze niet tegen elkaar opgezet kunnen worden! Wij zijn marokkanen en voor diegenen die onderscheid menen te moeten maken die zijn maar zielig bezig! Maar er is niets mis met het in kaart brengen van je Rootz!

    Groet,
    Riady
    Iwa Tbarkellah 3liekum a chebab

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    197
    30-08-2002

    wat een onzin arab berbers wordenboek. ik ben berber maar ik kies voor arab
    is the bibel god"s word? www.islamicity.com/multimedia/cybertv/ch28/

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    326
    03-06-2002

    Origineel gepost door Cyclop
    wat een onzin arab berbers wordenboek. ik ben berber maar ik kies voor arab
    Waarom is het onzin??? Kijk dat jij daarvoor kiest moet je zelf weten maar daarom wil het zeggen dat iedereen jou maar moet gaan volgen in je keuze
    Iwa Tbarkellah 3liekum a chebab

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    326
    03-06-2002

    Origineel gepost door kelly
    Deze persoon heeft iets gedaan, waarvoor hij nu beloont wordt! Namelijk ervoor zorgen dat ten eerste de berberse taal gehandhaafd wordt en ten tweede de bevordering van het beheersen van de Arabische taal....Hoe je het went of keert er wonen vandaag de dag miljoenen Amzighen in Marokko, die geen 1 woord Arabisch verstaan of spreken.

    Ik zie er dus niets negatiefs in....
    Zou je het wel negatief vinden als het een berbers woordenboek was dan???
    Iwa Tbarkellah 3liekum a chebab

  6. #6
    MVC Premium

    Reacties
    19
    27-11-2002

    MVC Premium MVC Premium
    die is goed. want inderdaad er zijn vele berberen die hun eigen taal niet goed berheersen. als mijn ma me vraagt om iest te vertalen dat ze op tv hoort. dan ben ik echt aan het zoeken naar woorden. maar ik denk dat je vele nederlandse woorden niet in het berbers hebt. maar dit kan ik ook mis hebben
    Ondertekening verwijderd door een Moderator
    Klik hier voor meer info

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    100
    15-10-2002

    Origineel gepost door chebakrullenbol
    die is goed. want inderdaad er zijn vele berberen die hun eigen taal niet goed berheersen. als mijn ma me vraagt om iest te vertalen dat ze op tv hoort. dan ben ik echt aan het zoeken naar woorden. maar ik denk dat je vele nederlandse woorden niet in het berbers hebt. maar dit kan ik ook mis hebben
    dat krijg je als een taal niet onderwezen wordt in een land waar imazighen vandaag nog de meerderheid vormen...

    maarre inshallah zal dat in de toekomst veranderen en zal onze taal Tamazight onderwezen worden

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    100
    15-10-2002

    Re: Marokkaan krijgt Prins Claus Prijs

    Origineel gepost door kelly
    Marokkaan krijgt Prins Claus Prijs

    DEN HAAG De Marokkaanse wetenschapper
    Mohammed Chafik krijgt vandaag de Grote
    Prins Claus Prijs 2002.De prijs,waaraan
    100.000 euro is verbonden,zal worden
    uitgereikt door prins Willem-Alexander
    in de Ridderzaal in Den Haag.

    Het Prins Claus Fonds bekroont Chafik
    vanwege zijn inzet voor de emancipatie
    van de Berbercultuur.Hij schreef onder
    meer een Berber-Arabisch woordenboek.
    Chafik werd dit jaar benoemd tot rector
    van een cultureel instituut in Rabat.

    De Prins Claus Prijzen zijn ingesteld
    bij de 70e verjaardag van prins Claus.
    Behalve de hoofdprijs zijn er nog negen
    andere prijzen van elk 25.000 euro.


    DEN HAAG (ANP) - De Marokkaanse wetenschapper/schrijver Mohammed Chafik krijgt woensdag de Grote Prins Claus Prijs 2002. Hij ontvangt de prijs van 100.000 euro uit handen van prins Willem-Alexander in de Ridderzaal in Den Haag.

    Chafik wordt bekroond vanwege zijn inzet voor de emancipatie van de Berbercultuur, aldus het Prins Claus Fonds. De schrijver publiceerde onder andere een Berber-Arabisch woordenboek en het Manifeste Amazigh, volgens het fonds ,,aftrap en ijkpunt voor de emancipatie van de Berbertaal- en cultuur.

    Chafik is dit jaar benoemd tot rector van het Institut Royal de la Culture Amazigh in Rabat. Dit werd in 2001 opgericht. Volgens het fonds weerspiegelt dit de erkenning van de Berbercultuur en -taal in Marokko.

    De Prins Claus Prijzen zijn ingesteld bij de 70e verjaardag van prins Claus. Ze worden jaarlijks toegekend aan kunstenaars en denkers en aan culturele organisaties in Afrika, Azië, Latijns Amerika en de Cariben, voor bijzondere prestaties op het gebied van cultuur en ontwikkeling. Behalve de hoofdprijs zijn er nog negen andere prijzen van 25.000 euro.

    Bron: http://www.utrechtsnieuwsblad.nl

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    197
    30-08-2002

    Origineel gepost door Hamidon
    dat krijg je als een taal niet onderwezen wordt in een land waar imazighen vandaag nog de meerderheid vormen...

    maarre inshallah zal dat in de toekomst veranderen en zal onze taal Tamazight onderwezen worden
    als je zo er over denkt dan ben je een berbers jood
    is the bibel god"s word? www.islamicity.com/multimedia/cybertv/ch28/

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    44
    23-07-2002

    reactie

    Het is maar goed dat we een koning hebben die de ontwikkeling v.d. Amazigh cultuur en taal niet in de weg staat het is wel anders dan zijn voorgangers hoewel ze ook berberse bloed hadden.

    Tmazight 4EVER
    pluk de dag

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    326
    03-06-2002

    Origineel gepost door kelly
    Nee.... was er maar een Nederlands-berbers woordenboek, dan kon ik zelf mijn eigen taal grotendeels leren schrijven....
    Ja gelijk heb je Kelly dat is wel jammer iwa wie weet komt dat nog
    Iwa Tbarkellah 3liekum a chebab

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    326
    03-06-2002

    Origineel gepost door Cyclop
    als je zo er over denkt dan ben je een berbers jood
    Doe niet zo zielig man
    Iwa Tbarkellah 3liekum a chebab

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    100
    15-10-2002

    L'Economiste magazine heeft eind januari een interview met M. Chafiq gepubliceerd. Het interview gaat over de oprichting van een Instituut voor Tamazight. Binnenkort vergadert het Algemeen Bestuur om de statuten en het budget te bespreken.


    Mohamed Chafiq, 75 jaar oud, is een man van karakter. Hij brengt zijn vrije tijd door met veel lezen, het werken in zijn tuin en naar de markt gaan. Hij is buitengewoon punctueel in zijn afspraken. Aan mensen met een afspraak die te laat komen, heeft hij maar een antwoord: zonder pardon terugsturen. In zij kantoor, grotendeels bezet door een bibliotheek uitkijkend op een grote tuin, brengt hij veel tijd door met het lezen van boeken over psychologie, pedagogie en linguïstiek. Hij beheerst Arabisch, Tamazigh en Frans want, zegt hij: "elk van deze talen heeft een eigen wereldbeeld". Met zijn accentloos Frans vertelt hij dat hij elke dag een uur zit met zijn neus in "Lisaan Al Arab", het grootste Arabische woordenboek. En hij doet het altijd met plezier. Hij onderbreekt ons vaak tijdens ons gesprek om even snel een boek uit zijn bibliotheek te halen en zijn betoog te illustreren met voorbeelden.

    In 1944 werd M. Chafiq uit het Lyceum waar hij docent was verbanen naar aanleiding van de stakingen ter ondersteuning van het Memorandum voor de Onafhankelijkheid. Hij werd in het verre Midelt (een kleine stad in de Hoge Atlas) gestationeerd. Later werd hij inspecteur bij het Ministerie van Onderwijs. Hij heeft sindsdien verschillende hoge posten in het onderwijs bekleed. Ook was hij directeur van het College Royale te Rabat.

    Amazigh organisaties hebben het ergste kunnen voorkomen Sommige roepen hard op dat de opstand van Imazighen in Algerije mogelijk ook in Marokko een feit zal zijn. M. Chafiq denkt er anders over. De Amazigh beweging in Marokko heeft een andere geschiedenis gekend. Dankzij de organisaties bleef het militantisme binnen de perken. Men deed voornamelijk cultureel werk. Daardoor was het mogelijk om de frustraties te kanaliseren. De machthebbers begrepen de noodzaak om de culturele eisen van Imazighen tegemoet te komen


    Interview met Mohamed Chafiq:


    U bent sinds kort aan het hoofd van het Instituut voor Tamazight, wat zijn uw prioriteiten?
    Allereerst moet het Instituut georganiseerd worden. In overleg met een team van wetenschappers, nog in vorming, zullen er verschillende afdelingen binnen het Instituut komen. Een van de voornaamste taken is het ordenen en het standaardiseren van de taal. Wij gaan verschillende pedagogische methoden bestuderen die ons in staat stellen de taal op de meest verantwoordelijke en moderne manier te onderwijzen. Maar wij hebben meer dan alleen een taal. Wij moeten ook de literatuur en de kunst gaan bestuderen. Voortreffelijke boeken geschreven in Tamazight zijn in de laatste tien jaar gepubliceerd. De beste roman die ik in de laatste jaren heb gelezen is in Tamazight geschreven: "Ussan Semmaden" (Koude dagen). De roman is van de hand van een advocaat uit Casablanca. Ook de poëzie is rijk. De moderne dichters hebben een nieuwe stijl geïntroduceerd. Daarmee hebben ze de oude structuur van de amazigh dichtkunst omvergegooid. Dat zijn vernieuwingen die men moet bestuderen. Verder gaat het Instituut gedegen onderzoek verrichten op het gebied van kunstuitingen en ambacht. Architectuur, weverij, tatoeages en kaligrafie. Ik heb me altijd verwonderd over Amazigh vrouwen die, zonder het te weten, Tifinagh als motief in de weverij gebruiken.


    Hoe ver bent u dan?
    De Raad van Bestuur vergadert binnenkort. Er komt een bestuurlijk kader en de statuten. Ook komen er richtlijnen voor het besteden van het budget. Ik hoop dat we binnen twee à drie maanden kunnen functioneren. Tot nu toe hebben wij nog geen budget en geen locatie.

    Het invoeren van Tamazight werd ook in de laatste onderwijshervormingen opgenomen. Maar deze hervormingen zijn traag. Denkt u dat de invoering van Tamazight een feit zal zijn?
    Ik heb de indruk dat het Ministerie van Onderwijs met problemen kampt. Ons Instituut zal de taak hebben om pedagogische instrumenten aan te bieden binnen de afgesproken tijd


    Er zijn verschillende meningen m.b.t. het schrift die men voor Tamazigt zal gebruiken. Bent u daar ook mee bezig?
    Wij zullen binnen het Instituut over deze kwestie debatteren. Ik denk persoonlijk dat het mogelijk is de drie schriften tegelijk te standaardiseren, te weten het Arabische, het Latijnse en het Tifinagh-schrift. Het Amazigh schrift is praktisch opgelost en voldoet aan de eisen van de moderne ontwikkelingen. Maar, het is nodig om ook een standaard Tamazight te hebben die in Arabisch en in Latijn geschreven kan worden. Dit met het oog op de communicatie met de buitenwereld. Verscheidenheid aan schriften mag ons niet afschrikken. Andere landen hebben niet minder dan elf gestandaardiseerde alfabetten. India heeft twaaf erkende talen.


    Hoe kan het Instituut een mogelijke concurrentie aangaan met andere bewegingen in het land die ook meer aandacht vragen voor Tamazight binnen het overheidsapparaat?
    Het Instituut zal het werk van organisaties niet hinderen. Wij hebben geen middelen zowel moreel als juridisch om hun in de weg te staan. Wij zullen samenwerken met hen. Het oprichten van het Instituut beantwoordt enkel aan de eisen die in het Manifesto van 2000 zijn opgenomen. Een belangrijke verworvenheid.

    De viering van het Amazigh Nieuwjaar, de eisen van het Manifesto... al deze eisen om de Amazigh identiteit te erkennen zijn in de laatste tijd naar voren gehaald. Wat denkt u hiervan? Is er sprake van een politieke agenda?
    Politiek vloeit voort uit de cultuur. Politiek ontstaat daar waar mensen van hun cultuur bewust worden. Evenwel bepaalt de cultuur het economische leven van de mensen. Ik denk b.v. dat wij Marokkanen een andere definitie hebben van wat arbeid is dan de Duitsers. Ik heb de indruk dat de Duitsers grote waarde hechten aan arbeid als waardevol voor hun economische activiteit. Voor hen is arbeid niet alleen een rijkdom maar ook een psychologische voorwaarde. Ze kunnen er niet zonder. Bij ons, daarentegen, is arbeid een noodzakelijke kwaad die wij moeten vermijden als het even kan. Om geld te verdienen rekenen Marokkanen vooral op de toeval, de Staat en zelfbedrog. Wanneer men zich zwak voelt, beroept men zich op de voorzienigheid. Ik heb vaak mensen horen klagen over de weinige aandacht die de overheid hen schenkt. Om excuus te vinden voor het gebrek aan middelen haalt men voorbeelden uit vroege tijden toen de overheid alle burgers welvaart en voorspoed bezorgde. Men vergeet dan dat in vroege tijden de overheid over gigantische middelen beschikte omdat men toen over veel landen heerste.



    Voor u hebben dus al die Amazigh bewegingen zuiver culturele motieven?
    Natuurlijk. Wanneer mensen eisen dat hun taal moet worden onderwezen, dan worden ze gezien als een politieke beweging. Onze eisen zijn niet voortgekomen uit de drang om een coup te plegen. Onze eisen zijn geleidelijk aan ontstaat en vanaf de jaren zestig gestalte gekregen. Maar, bij gebrek aan aandacht voor onze problemen werden wij verplicht om meer druk uit te oefenen. Onze druk is het antwoord op de onderdrukking en marginalisatie. In 1982 werd een academicus in de gevangenis opgesloten omdat hij beweerde dat Tamazight is een taal net als Arabisch. Mensen straffen omdat ze Amazigh zijn is een immorele zaak.


    Hoe verklaart u de groeiende belangstelling voor de Amazigh kwestie? Wij leven nu in een tijd die rijp is om zaken openlijk te bespreken. Mensen begrijpen meer dan ooit de betekenis van hun identiteit. Organisaties doen hun werk en leggen de mensen uit waar het om gaat. Ook de machthebbers zijn niet meer doofstom. Er is respons.


    Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de Amazigh kwestie in goede banen wordt geleid?
    ZM de Koning heeft in zijn toespraak van 30 juli 2001 het debat geopend. Hij heeft alle Marokkanen uitgenodigd om over de fundamenten van hun identiteit na te denken. Veel van onze landgenoten denken dat wij voor goed zijn gearabiseerd. Daarom zegt men dat wij niet over onze amazighiteit hoeven te praten. Dat is niet nodig. Dat is gevaarlijk, volgens hun. Maar een Aamzigh zal nooit de eigen identiteit verloochenen. Het is onzin om van Amazigh te verlangen dat hij of zij een Arabisch van tweede rang wordt. Dat is immoreel. Ik heb vaak debatten aangegaan met mensen die zich overtuigd Arabieren voelen. Maar, wanneer ik hun vertel dat ik een Amazigh ben, wordt ik van racisme beschuldigd.

    Als laatste, beweert men dat wij allemaal Marokkanen zijn. Laten we dan onze Marokkaniteit als hoogste goed vrijwaren van misverstanden. Wanneer wij over onze identiteit debatteren dan vind ik dat wij zorgvuldig moeten zijn. Wij moeten een meer wetenschappelijk karakter aan het debat geven. In het manifesto van 2000 hebben wij gepleit voor het onderwijzen van de geschiedenis van Marokko zoals het hoort. Dat wil zeggen het onderwijzen van een Marokkaanse geschiedenis zonder vervalsing. Vandaag de dag begint de eerste les op school met de geschiedenis van de Arabische dorpen en stammen van voor de opkomst van de Islam. Het Arabische nationalisme is via deze deur ons land binnengekomen. De pan-arabisten hebben het onderwijs gekaapt. Ze doen er mee wat ze willen.

    Mahjoubi Aherdane en Mohand Laenser zijn aan het hoofd van politieke formaties die de amazigh identiteit verdedigen. Wat denkt u over hun werk
    Ze doen wat ze kunnen in een ongezond politiek klimaat. Andere mensen beweren dat ze veel meer kunnen.


    Bent u voor het oprichten van een amazigh politieke partij
    Deze gedachte leeft onder veel jonge mensen. Ze zouden er beter aan doen een andere naam aan hun partij te geven zonder het woord Amazigh te gebruiken. Dat is het geval van pan-arabistische partijen die in het openbaar ook hun ware identiteit niet onthullen. (einde interview)

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    100
    15-10-2002

    Oorspronkelijk uit: L'Economiste magazine
    Vertaald uit het Frans door Syphax-redactie

    Bron: Syphax.nl

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    197
    30-08-2002

    Origineel gepost door kelly
    Ach klein kind toch....... ga toch eens je luier verschonen, want het begint hier aardig te stinken naar "racisme"!!!!!
    kan je niet tegen verlies *** wijf
    is the bibel god"s word? www.islamicity.com/multimedia/cybertv/ch28/