1. #1
    Evthingatitsapptime

    Reacties
    6.241
    07-06-2008

    Profeet David (Vader van profeet Suleiman)

    Ik heb een boek over het leven van de profeten en er staat dat David trouwde met de moeder van Suleiman "ba3d al fitna"...

    Er wordt echter nergens gezegd wat die fitna is.

    Heeft iemand een idee? Graag ook duidelijke referenties.

    Alvast bedankt.

  2. #2
    Umm S.

    Reacties
    7.641
    27-05-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Welk boek is het?
    Auteur, titel en uitgeverij..?


  3. #3
    Evthingatitsapptime

    Reacties
    6.241
    07-06-2008

    - Qisaas al Anbiya
    - Al Imam al Hafiz Abi-il-fida-Ismail-Bin-Kathir-Al-Dimasqi

  4. #4
    Evthingatitsapptime

    Reacties
    6.241
    07-06-2008

    Wel, ik haal het onderwerp aan omdat de profeet David in zowel het christelijke als in het joodse geloof nogal wat op zijn kerfstok heeft, zoals overspel met een getrouwde vrouw en de moord van haar man om daarna zelf met haar te kunnen trouwen, maar in de islam is hij juist heel voorbeeldig.

    In feite kan je die verhalen over Batseba (volgens de Hebreeuwse Bijbel, de vrouw met wie hij dat overspel pleegde en de moeder van Salomon) niet terugvinden in de islam. Niet in de Koran en niet in de Hadith, maar er wordt wel gesproken over een fitna. En om nu alle twijfel weg te nemen, wil ik graag weten wat dan die fitna is, want ik ben toch wel nieuwsgierig geworden.

  5. #5
    Evthingatitsapptime

    Reacties
    6.241
    07-06-2008

    Vooruit, waar zijn al die moslims die anders zo luid zijn?

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    406
    07-08-2009

    Uit de vertaling van soerat Saad

    17. Verdraag hetgeen zij zeggen en gedenk onze dienaar David, heer van macht; voorzeker hij was altijd tot God geneigd.

    18. Wij onderwierpen de bergen om met hem (God) te verheerlijken bij avond en ochtend.

    19. En de vogelen die tezamen verzameld waren, waren hem allen gehoorzaam.

    20. En Wij versterkten zijn koninkrijk en gaven hem wijsheid en een beslissend oordeel.

    21. En heeft het verhaal van de tegenstanders u bereikt? Hoe zij over de muur van zijn kamer klommen;

    22. Hoe zij bij David binnenkwamen en hij hen vreesde. Zij zeiden: "Vrees niet, wij zijn twee procesvoerders, waarvan de ene de ander onrecht heeft aangedaan; spreek daarom recht tussen ons in waarheid en handel niet onrechtvaardig en leid ons naar het rechte pad."

    23. "Deze is mijn broeder; hij heeft negen en negentig ooien, en ik heb maar één ooi. Toch zegt hij: 'Geef haar aan mij' en hij was mij in het dispuut de baas."

    24. David zeide: "Voorzeker, hij heeft u onrecht aangedaan door uw ooi te eisen naast zijn eigen ooien. En voorzeker, vele der mededingers doen elkaar onrecht aan, met uitzondering van hen, die geloven en goede werken doen: en zij zijn slechts weinigen." En David bemerkte, dat Wij hem hadden beproefd, daarom vroeg hij om vergiffenis van zijn Heer en zich tot Hem wendend, viel hij in gebed neder.

    25. Daarom gaven Wij hem bescherming en inderdaad had hij een dichte toenadering en een voortreffelijk toevlucht tot Ons.

    26. (Wij zeiden): "O David, Wij hebben u als stedehouder op aarde aangewezen, spreek daarom recht over de mensen naar waarheid en volg (hun) begeerten niet, anders zullen zij u van de weg van Allah afleiden." Degenen, die van de weg van Allah afdwalen zullen gewis een strenge straf ontvangen, omdat zij de Dag des Oordeels vergeten.

    27. En Wij hebben de hemelen en de aarde en alles wat er tussen is niet tevergeefs geschapen - Dat is het vermoeden der ongelovigen. En wee de ongelovigen vanwege het Vuur.

    28. Zullen Wij degenen, die geloven en goede werken doen op dezelfde wijze behandelen als de onheilstichters op aarde of moeten Wij de godvruchtigen en de bozen gelijk stellen?

    29. Het Boek dat Wij aan u hebben geopenbaard is vol van zegeningen, laat hen dus over zijn verzen nadenken en laat de verstandigen er lering uit trekken.

    30. En aan David schonken Wij Salomo; een voortreffelijke dienaar, die altijd (tot Ons) geneigd was.
    Voor al u feestelijke hapjes, salades en gerechten, bezorging door heel Nederland. Pm ons voor meer info of mail naar farhana@live.nl
    Klik hier voor foto's:http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3499248
    &
    http://biz.marokko.nl/index.php?nav=...fotos#id=10942

  7. #7
    Übergeek

    Reacties
    1.042
    18-11-2009

    Misschien ging die fitna over Dawoed (David) en Djaloet (Goliath).


  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    161
    05-05-2010

    Preciese bron aub.

  9. #9
    mohammed

    Reacties
    1.685
    13-07-2002

    nou als er fitna staat in de manier waarop jij het verteld dan heb jij dat zelf geschreven maar anders staat het niet in qisas el anbiya.
    voorts weten wij van de joden dat zij over elke profeet wel iets slechts hebben bedacht en zelf geschreven.
    wat ze allemaal niet over mosa a.s. hebben bedacht
    en over sulaiman a.s.
    en al helemaal over lut a.s.
    Maar het meest walgelijke wat ze ooit hebben gezegd is wat ze over isa a.s. hebben gezegd.
    Dit past wel binnen de ongehoorzaamheid van de joden.

    Zij hebben met de hand geschreven boeken, en wij hebben het gereciteerde woord van allah s.w.t.(betekenis van quran)
    Wij hebben de quran in een boek gezet als hulpmiddel.
    Want het boek is bij allah s.w.t.
    En zoals allah s.w.t. ons verteld in suratu el baqara:
    thalika elkitabu la raiba fiha(dat boek betekenend dat boek dat bij allah s.w.t. is daarin is geen twijfel)
    Wij hebben geen boek, wij hebben het gereciteerde woord van allah s.w.t.

    Wij hebben het bewijs tegen hen in het hiernamaals.
    Its easier to forgive an enemy than to forgive a friend.

  10. #10
    Evthingatitsapptime

    Reacties
    6.241
    07-06-2008

    Citaat Geplaatst door CateringFarhana Bekijk reactie
    Uit de vertaling van soerat Saad

    17. Verdraag hetgeen zij zeggen en gedenk onze dienaar David, heer van macht; voorzeker hij was altijd tot God geneigd.

    18. Wij onderwierpen de bergen om met hem (God) te verheerlijken bij avond en ochtend.

    19. En de vogelen die tezamen verzameld waren, waren hem allen gehoorzaam.

    20. En Wij versterkten zijn koninkrijk en gaven hem wijsheid en een beslissend oordeel.

    21. En heeft het verhaal van de tegenstanders u bereikt? Hoe zij over de muur van zijn kamer klommen;

    22. Hoe zij bij David binnenkwamen en hij hen vreesde. Zij zeiden: "Vrees niet, wij zijn twee procesvoerders, waarvan de ene de ander onrecht heeft aangedaan; spreek daarom recht tussen ons in waarheid en handel niet onrechtvaardig en leid ons naar het rechte pad."

    23. "Deze is mijn broeder; hij heeft negen en negentig ooien, en ik heb maar één ooi. Toch zegt hij: 'Geef haar aan mij' en hij was mij in het dispuut de baas."

    24. David zeide: "Voorzeker, hij heeft u onrecht aangedaan door uw ooi te eisen naast zijn eigen ooien. En voorzeker, vele der mededingers doen elkaar onrecht aan, met uitzondering van hen, die geloven en goede werken doen: en zij zijn slechts weinigen." En David bemerkte, dat Wij hem hadden beproefd, daarom vroeg hij om vergiffenis van zijn Heer en zich tot Hem wendend, viel hij in gebed neder.

    25. Daarom gaven Wij hem bescherming en inderdaad had hij een dichte toenadering en een voortreffelijk toevlucht tot Ons.

    26. (Wij zeiden): "O David, Wij hebben u als stedehouder op aarde aangewezen, spreek daarom recht over de mensen naar waarheid en volg (hun) begeerten niet, anders zullen zij u van de weg van Allah afleiden." Degenen, die van de weg van Allah afdwalen zullen gewis een strenge straf ontvangen, omdat zij de Dag des Oordeels vergeten.

    27. En Wij hebben de hemelen en de aarde en alles wat er tussen is niet tevergeefs geschapen - Dat is het vermoeden der ongelovigen. En wee de ongelovigen vanwege het Vuur.

    28. Zullen Wij degenen, die geloven en goede werken doen op dezelfde wijze behandelen als de onheilstichters op aarde of moeten Wij de godvruchtigen en de bozen gelijk stellen?

    29. Het Boek dat Wij aan u hebben geopenbaard is vol van zegeningen, laat hen dus over zijn verzen nadenken en laat de verstandigen er lering uit trekken.

    30. En aan David schonken Wij Salomo; een voortreffelijke dienaar, die altijd (tot Ons) geneigd was.
    Dankjewel.

  11. #11
    Evthingatitsapptime

    Reacties
    6.241
    07-06-2008

    Citaat Geplaatst door Afrah Bekijk reactie
    Misschien ging die fitna over Dawoed (David) en Djaloet (Goliath).
    Wat is daar zo fitna aan? Een gevecht tussen twee mannen.

    Noem mij pervers, maar ik dacht eerder aan iets seksueels. Ook omdat het ook over zijn vrouw gaat: hij kreeg met haar Suleiman ba3d al fitna.

    Ik zal eens kijken als ik dat ding even kan inscannen of zo, want het komt uit een boek en ik kan het online niet onmiddellijk vinden.

  12. #12
    Evthingatitsapptime

    Reacties
    6.241
    07-06-2008

    Citaat Geplaatst door Animus Bekijk reactie
    Preciese bron aub.
    Zie boven.

  13. #13
    Evthingatitsapptime

    Reacties
    6.241
    07-06-2008

    Citaat Geplaatst door ithran Bekijk reactie
    nou als er fitna staat in de manier waarop jij het verteld dan heb jij dat zelf geschreven maar anders staat het niet in qisas el anbiya.
    voorts weten wij van de joden dat zij over elke profeet wel iets slechts hebben bedacht en zelf geschreven.
    wat ze allemaal niet over mosa a.s. hebben bedacht
    en over sulaiman a.s.
    en al helemaal over lut a.s.
    Maar het meest walgelijke wat ze ooit hebben gezegd is wat ze over isa a.s. hebben gezegd.
    Dit past wel binnen de ongehoorzaamheid van de joden.

    Zij hebben met de hand geschreven boeken, en wij hebben het gereciteerde woord van allah s.w.t.(betekenis van quran)
    Wij hebben de quran in een boek gezet als hulpmiddel.
    Want het boek is bij allah s.w.t.
    En zoals allah s.w.t. ons verteld in suratu el baqara:
    thalika elkitabu la raiba fiha(dat boek betekenend dat boek dat bij allah s.w.t. is daarin is geen twijfel)
    Wij hebben geen boek, wij hebben het gereciteerde woord van allah s.w.t.

    Wij hebben het bewijs tegen hen in het hiernamaals.
    Op dit niveau voer ik geen dialoog met jou.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    161
    05-05-2010

    Citaat Geplaatst door Sharpy Bekijk reactie
    Wat is daar zo fitna aan? Een gevecht tussen twee mannen.

    Noem mij pervers, maar ik dacht eerder aan iets seksueels. Ook omdat het ook over zijn vrouw gaat: hij kreeg met haar Suleiman ba3d al fitna.

    Ik zal eens kijken als ik dat ding even kan inscannen of zo, want het komt uit een boek en ik kan het online niet onmiddellijk vinden.
    Fitnah in de arabische bewoording staat niet voor iets seksueels. Fitnah kan veel zaken betekenen, waaronder:

    Beproeving en testen
    Dood en verderf
    Onenigheid tussen mensen
    Het aanbidden van iets anders dan Allah
    Het opzettelijk doden van een onschuldig persoon

    Zie:
    http://islamqa.com/en/ref/22899

    Ik vraag me dan ook af waarom je het direct als iets seksueels opvat.
    Je vertaalt het overigens ook verkeerd. Dit is wat er staat:

    وقال محمد بن سعد: أنبأنا محمد بن عمر الواقدي، حدثني هشام بن سعد، عن عمر مولى عفرة، قال: قالت يهود، لما رأت رسول الله صلى الله عليه وسلم يتزوج النساء انظروا إلى هذا الذي لا يشبع من الطعام، ولا والله ماله همة إلا إلى النساء، حسدوه لكثرة نسائه، وعابوه بذلك فقالوا: لو كان نبياً ما رغب في النساء. وكان أشدهم في ذلك حيي بن أخطب، فأكذبهم الله وأخبرهم بفضل الله وسعته على نبيه صلوات الله وسلامه عليه فقال: «يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمْ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» يعني بالناس رسول الله صلى الله عليه وسلم «فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكاً عَظِيماً» يعني ما أتى الله سليمان بن داود كانت له ألف امرأة. سبعمائة مهرية وثلاثمائة سرية، وكانت لداود عليه السلام مائة امرأة منهن امرأة أوريا أم سليمان بن داود التي تزوجها بعد الفتنة هذا أكثر مما لمحمد صلى الله عليه وسلم. وقد ذكر الكلبي نحو هذا وأنه كان لداود عليه السلام مائة امرأة ولسليمان ألف امرأة، منهن ثلاثمائة سرية.
    "een van hen is de moeder van Sulaymaan alayhi salaam, die hij huwde na de fitnah.."

    Jij vertaalde het als: "Hij kreeg met haar Sulaymaan ba3d al fitnah".
    Maar dat is niet wat er staat.

    Het kan zijn dat de fitnah waarover gesproken word, de oorlog is tussen hem en Jaloet.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    161
    05-05-2010

    Gevonden:
    http://www.rafha.com/vb/showthread.php?t=3500

    Alleen is het van de Israiliyaat, dus niet echt betrouwbaar.

    هذه القصة يذكرها كثير من المؤرخون ومنهم ابن الأثير رحمه الله من باب حدثو عن بني اسرائيل ولاحرج لكن هذه القصة مكذوبة لأن القصص كما يقول الامام أحمد رحمه الله ليس لها أسانيد فيحصل فيها الغبش والدخل وقدنبه على بطلانها المحققون من هذه الأمة لأن الأنبياء معصومون من الكبائر أما الصغائر فيقعون فيها على الصحيح لكن الله يلهمهم التوبة منها أما بالنسبة لفتنة داودمع الملكين وسجوده لله ذلك أنه سمع من أحد الخصمين فحكم مباشرة دون أن يسمع حجة الآخر امتحانا من عند الله فظن عليه السلام أنها فتنة وأن تصرفه غير صحيح فسجد توبة وندما........
    هذا ماأعرفه من خلال اطلاع قديم وبعد للعهد
    فلعل الرؤية تجلت بعد هذا الطرح المقتضب
    أسأل الله أن يرزقنا الحق والصواب والله أعلم...