1. #1
    gezegend met vreugde

    Reacties
    10.297
    24-11-2009

    Boete voor bedrijven die sollicitatiebrieven niet beantwoorden



    BRUSSEL - Bedrijven worden binnenkort wettelijk verplicht om te antwoorden op sollicitatiebrieven.

    ‘Amper drie op de tien sollicitatiebrieven worden beantwoord. Dat werkt demotiverend', zegt Hans Bonte. Het SP.A-kamerlid diende dan ook een wetsvoorstel in dat bedrijven verplicht om elke sollicitant te antwoorden. De kamercommissie Sociale Zaken is het voorstel goedgezind. ‘Een beetje onverwacht', zegt Bonte. ‘Want er bestond al een afspraak tussen de sociale partners om elke sollicitatiebrief te beantwoorden. In de realiteit komt daar echter niets van in huis. Dat blijkt uit de cijfers die vele commissieleden hebben wakkergeschud.'

    ‘Eigenlijk zouden bedrijven sollicitatiebrieven spontaan moeten beantwoorden, uit elementaire beleefdheid', zegt Maggie De Block (Open VLD). ‘Vandaar dat we ons niet tegen dit wetsvoorstel kanten. Het is duidelijk dat de eerder gemaakte afspraken met de werkgeversorganisaties tot nu toe dode letter zijn gebleven.'

    Bedrijven die zich na het ontvangen van een sollicitatiebrief in stilte blijven hullen, zullen in de toekomst door de arbeidsrechtbank kunnen worden bestraft met een ‘eerder zachte boete', aldus Bonte, van 500 euro. Hij verwacht dat onder meer de VDAB en de Werkwinkels, die werkzoekenden begeleiden, de hardleerse bedrijven op het spoor zullen komen.

    ‘Voor een sollicitant is het zeer demotiverend om almaar brieven te schrijven die niet worden beantwoord. Zeker in tijden van crisis, waarbij we erover moeten waken dat werkzoekenden de nodige inspanningen blijven leveren om opnieuw aan de slag te gaan, is het zaak die mensen voldoende te stimuleren.'

    Bonte, die verwacht dat zijn voorstel nog voor de zomervakantie wordt goedgekeurd, wilde in eerste instantie dat bedrijven binnen de maand een sollicitant zouden antwoorden. Maar dat stuit op verzet van Open VLD. ‘Wij pleiten toch voor een langere termijn, omdat een selectieprocedure niet altijd binnen de maand is afgelopen. Wat moet je de mensen op dat moment dan zeggen?', aldus nog Maggie De Block.

    Spontane sollicitaties hoeven bedrijven niet te beantwoorden. ‘We beperken de wet tot gepubliceerde vacatures in de pers en op het internet', zegt Bonte. Hij hoopt dat de wet ook komaf zal maken met personeelsadvertenties die ‘eigenlijk alleen maar een vorm van verkapte reclame zijn'.

    Bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=E62O23EH

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    1.260
    05-02-2007

    Zeer goed plan.

  3. #3
    gezegend met vreugde

    Reacties
    10.297
    24-11-2009

    Citaat Geplaatst door Uccen Bekijk reactie
    Zeer goed plan.
    Vind ik ook

    Het toont toch van geen enkel respect om niet te antwoorden. En bedrijven zouden daar het voorbeeld van moeten geven.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    470
    25-11-2009

    Het lijkt mij heel erg sterk dat er maar 3 op de 10 brieven worden beantwoord.

    Ik vind het belachelijk om er boetes op te zetten, wat als een klein bedrijf 10.000 brieven krijgt? Die gaat failliet aan het beantwoorden ervan.

    Of wat denk je van al die mensen die brieven sturen naar functies waar ze totaal niet voor in aanmerking komen, zodat ze wel gesolliciteerd hebben maar hun uitkering kunnen behouden.

    Of brieven (zoals ik wel eens heb gekregen). "Hierbij solliciteer ik op de functie omdat het moet van het GAK".... die heb ik dus meteen doorgestuurt naar het GAK (nu UWV).
    Chuck Norris Facts (http://www.chucknorrisfacts.com/):
    * When the Boogeyman goes to sleep every night, he checks his closet for Chuck Norris.
    * Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.
    * There is no theory of evolution. Just a list of creatures Chuck Norris has allowed to live.

  5. #5
    Atheist

    Reacties
    3.122
    12-01-2006

    Belachelijk.
    Dan kun je een bedrijf om zeep helpen door 10.000 open sollicitaties te schrijven.

    Dit zou alleen moeten gelden voor brieven die n.a.v. een vacature worden gestuurd, niet voor open sollicitaties.

    Algemene beleefdheid dwing je niet af met dit soort regeltjes. Dan kunnen we ook wel wettelijk verplichten dat mensen een hand moeten geven bij een begroeting. Ook een basaal teken van fatsoen, maar dat wordt ook niet altijd gedaan. Fatsoen valt niet af te dwingen.
    And when the steward of the feast did taste of the water from the pots, it had become wine. And they knew not whence it had come. But the servants did know, and they applauded loudly in the kitchen. And they said unto the Lord, "How the Hell did you do that?!" And inquired of him, "Do you do children's parties"? And the Lord said, "No." Rowan Atkinson

  6. #6
    gezegend met vreugde

    Reacties
    10.297
    24-11-2009

    Citaat Geplaatst door Chuck_Norris Bekijk reactie
    Het lijkt mij heel erg sterk dat er maar 3 op de 10 brieven worden beantwoord.

    Ik vind het belachelijk om er boetes op te zetten, wat als een klein bedrijf 10.000 brieven krijgt? Die gaat failliet aan het beantwoorden ervan.
    Of wat denk je van al die mensen die brieven sturen naar functies waar ze totaal niet voor in aanmerking komen, zodat ze wel gesolliciteerd hebben maar hun uitkering kunnen behouden.

    Of brieven (zoals ik wel eens heb gekregen). "Hierbij solliciteer ik op de functie omdat het moet van het GAK".... die heb ik dus meteen doorgestuurt naar het GAK (nu UWV).


    Zoveel brieven zullen ze wel niet krijgen voor één functie hé, overdrijven is ook een vak

    De mensen die totaal niet in aanmerking komen, die horen geen antwoord te krijgen. Daar ben ik het wel met jou over eens.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    6.223
    15-03-2007

    Als Colruyt bv. al zijn brieven moet beantwoorden, dat is toch bijna niet haalbaar?

  8. #8
    gezegend met vreugde

    Reacties
    10.297
    24-11-2009

    Citaat Geplaatst door sjanghai Bekijk reactie
    Belachelijk.
    Dan kun je een bedrijf om zeep helpen door 10.000 open sollicitaties te schrijven.
    Dit zou alleen moeten gelden voor brieven die n.a.v. een vacature worden gestuurd, niet voor open sollicitaties.

    Algemene beleefdheid dwing je niet af met dit soort regeltjes. Dan kunnen we ook wel wettelijk verplichten dat mensen een hand moeten geven bij een begroeting. Ook een basaal teken van fatsoen, maar dat wordt ook niet altijd gedaan. Fatsoen valt niet af te dwingen.

    Jij hebt duidelijk niet héél de tekst gelezen.

    "Spontane sollicitaties hoeven bedrijven NIET te beantwoorden."

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    470
    25-11-2009

    Citaat Geplaatst door Saida25 Bekijk reactie


    Zoveel brieven zullen ze wel niet krijgen voor één functie hé, overdrijven is ook een vak

    De mensen die totaal niet in aanmerking komen, die horen geen antwoord te krijgen. Daar ben ik het wel met jou over eens.
    Hangt een beetje van de baan af... wat dacht je van Ballenjongen bij Ajax, Bierproever bij Heiniken, Testrijder bij Spijker, Game tester bij EA etc etc..

    Ik heb ook wel eens enkele honderden reacties op 1 vacature gekregen. En dat was helemaal geen bijzondere baan.
    Chuck Norris Facts (http://www.chucknorrisfacts.com/):
    * When the Boogeyman goes to sleep every night, he checks his closet for Chuck Norris.
    * Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.
    * There is no theory of evolution. Just a list of creatures Chuck Norris has allowed to live.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    470
    25-11-2009

    Citaat Geplaatst door Saida25 Bekijk reactie
    Jij hebt duidelijk niet héél de tekst gelezen.

    "Spontane sollicitaties hoeven bedrijven NIET te beantwoorden."
    Je moet dan gewoon op een vacature van dat bedrijf wachten.
    Chuck Norris Facts (http://www.chucknorrisfacts.com/):
    * When the Boogeyman goes to sleep every night, he checks his closet for Chuck Norris.
    * Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.
    * There is no theory of evolution. Just a list of creatures Chuck Norris has allowed to live.

  11. #11
    kritisch-analytisch

    Reacties
    4.870
    16-11-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Wordt lekker duur voor de sollicitanten. Want om te bewijzen dat je brief verstuurd is, zul je het aangetekend moeten doen!
    Een email kun je al helemaal niet bewijzen dat deze is aangekomen.
    Also sprach Zarathustra.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    470
    25-11-2009

    Citaat Geplaatst door sjanghai Bekijk reactie

    Algemene beleefdheid dwing je niet af met dit soort regeltjes. Dan kunnen we ook wel wettelijk verplichten dat mensen een hand moeten geven bij een begroeting. Ook een basaal teken van fatsoen, maar dat wordt ook niet altijd gedaan. Fatsoen valt niet af te dwingen.

    Absoluut!
    Chuck Norris Facts (http://www.chucknorrisfacts.com/):
    * When the Boogeyman goes to sleep every night, he checks his closet for Chuck Norris.
    * Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.
    * There is no theory of evolution. Just a list of creatures Chuck Norris has allowed to live.

  13. #13
    gezegend met vreugde

    Reacties
    10.297
    24-11-2009

    Citaat Geplaatst door Chuck_Norris Bekijk reactie
    Hangt een beetje van de baan af... wat dacht je van Ballenjongen bij Ajax, Bierproever bij Heiniken, Testrijder bij Spijker, Game tester bij EA etc etc..

    Ik heb ook wel eens enkele honderden reacties op 1 vacature gekregen. En dat was helemaal geen bijzondere baan.
    Euhm het gaat over bedrijven in België, dat klein landje in het zuiden van Nederland

    Sorry, maar bedrijven moeten het goede voorbeeld geven en mensen die niet in aanmerking komen op de hoogte brengen. Hoe ze dat doen maakt mij niet veel uit.
    Als ze daar zogezegd geen geld voor hebben, dan moeten ze ook geen werknemer zoeken.

  14. #14
    gezegend met vreugde

    Reacties
    10.297
    24-11-2009

    Citaat Geplaatst door Chuck_Norris Bekijk reactie
    Je moet dan gewoon op een vacature van dat bedrijf wachten.

    Nee hoor, je kunt spontaan solliciteren en als ze op dat moment geen open vacatures hebben, dan zullen ze jouw gegevens wel bewaren
    Als je spontaan solliciteert verwacht je minder snel een antwoord dan wanneer er sprake is van een vacature.

  15. #15
    gezegend met vreugde

    Reacties
    10.297
    24-11-2009

    Citaat Geplaatst door Marrakick Bekijk reactie
    Wordt lekker duur voor de sollicitanten. Want om te bewijzen dat je brief verstuurd is, zul je het aangetekend moeten doen!
    Een email kun je al helemaal niet bewijzen dat deze is aangekomen.
    Ik vroeg me ook al af hoe dat precies in zijn werk gaat. Aangetekend gaan solliciteren is te belachelijk.

    Trouwens, je kunt via mail wel aangeven dat je een melding krijgt wanneer deze is gelezen