1. #76
    GETROUWD.NL

    Reacties
    215
    16-04-2008

    Ik lees deze topic met veel interesse, ben zelf niet Marokkaans, maar ik ben er zeker wel 4 x per jaar en ik heb gemerkt dat de prijzen flink omhoog zijn gegaan, met name groente en fruit.
    Daar waar ik vroeger, heel makkelijk deed in Marokko....( "WAT!!!!!" zo goedkoop is 't hier!!!) Denk ik daar nu anders over.
    Mijn vraag is.. Hoe was het dan vroeger, met de good old Gulden? Hoe waren de verhoudingen toen?

    ik heb niet veel kennis betreffende economie, had een mager 6je eindexamen, maar, voor mensen die nu met rot opmerkingen komen: Mensen die vragen stellen zijn slim en die dat niet doen...zijn DOM

  2. #77
    MVC Lid

    Reacties
    37
    19-11-2014

    Citaat Geplaatst door barbie2de Bekijk reactie
    Import en export heeft weinig te maken met de wisselkoers van de dirham.

    Marokko heeft 19 miljard euro schuld bij de IMF. (en geen 19 biljoen)
    bron: http://www.grenzeloos.org/artikel/vi...hp/id/598.html

    Het IMF heeft als doelstelling o.a.:
    Het verbeteren van de wisselkoers stabiliteit.

    Om te mogen toetreden tot het IMF dient ieder lidstaat een quota (lidgeld) betalen. Indien een land niet in staat is om voldoende buitenlands geld te verdienen (door uitvoer van diensten en/of goederen) en zodoende betalingsproblemen als gevolg kunnen krijgen, kunnen ze dan een beroep doen op het IMF om geld te lenen, echter dient het wel een lidstaat te zijn.
    Lidstaten die geld lenen van het IMF dienen accoord te gaan met een aantal voorgestelde hervormingen met als doel het stabiliseren van de betalingsbalans. Deze hervormingen hebben te maken met verhoging van belastingen, staatbedrijven e.d. privatiseren, overheidsuitgaven verlagen, etc. Het IMF waakt dan ook over de aanpassingen en zorgt ervoor dat het internationale betalingsverkeer beter verloopt.

    bron: http://www.monetairezaken.nl/monetairefonds.html

    Echter aan de top van het IMF staat de hoogste autoriteit: de Raad van Gouverneurs ('Board of Governors'), welke bestaat uit de presidenten van de Centrale Bank (van de lidstaten) en ministers van Financiën.

    Centrale bank van Amerika = de FED
    minister van financien = de directeur van de FED

    Dus dat maakt de directeur van de FED de baas over de IMF !!!
    En de IMF beslist de economische programma van o.a. marokko

    Maar de FED (federale reserve) is in tegenstelling tot de europese centrale bank, een prive onderneming dus commercieel. De FED is in handen van de 4 rijkste en machtigste families van amerika. Zij mogen zoveel geld drukken als zij willen. Zij zijn zo machtig dat zij degene zijn die in amerika de loonbelasting heffen.

    conclusie: Marokko heeft schuld aan de IMF, de IMF beslist de economische programma, om de dirham te stabiliseren en de schuld terug te betalen.
    Maar de IMF = FED, en de FED is alleen uit op meer geld en macht.
    Dus met andere woorden als landen geld lenen van IMF dan lenen ze het in werkelijkheid van de FED (wat een Amerikaanse prive bedrijf is) dus ook Nederland???