Marokko Community
03-09-2010 00:12:21
Adverteren op MAROKKO.nl

Ga terug   Marokko Community > Algemeen > Marokkaanse jongeren en actualiteiten
Marokkaanse jongeren en actualiteiten Geef je mening over actuele zaken die in de pers zijn verschenen. Media & Beeldvorming.
» Bezoek ook nieuws.marokko.nl | Video

Adverteren op MAROKKO.nl
Ook misbruik op blindeninternaat

Reageer

Opties
Oud 18-03-2010, 18:45   #1
lap_doek
-----

lap_doek is Offline
Geslacht: Vrouw Vrouw
Reacties: 20.498
lap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nl
Credits: 0
Ook misbruik op blindeninternaat

Gepubliceerd: 18 maart 2010 13:00 | Gewijzigd: 18 maart 2010 18:01
Door onze redacteur Joep Dohmen
Rotterdam, 18 maart. In blindeninstituut Sint Henricus in Grave zijn in de jaren zestig blinde en slechtziende kinderen langdurig seksueel misbruikt door vijf Fraters van Tilburg. Een zesde Frater zou schuldig zijn aan mishandeling.
Foto Chris Keulen
Nieuwsthema - Misbruik binnen de Rooms-Katholieke Kerk
Infographic - Meldingen van seksueel misbruik op interactieve kaart
Link - Indien u wilt reageren kunt u e-mailen naar misbruik@nrc.nl

Het misbruik was intern bekend, zeggen betrokken leerlingen, maar ging de doofpot in. Met een melding in 1985 van een oud-leerling deed de orde niets.

Dat blijkt uit het onderzoek van NRC Handelsblad en de Wereldomroep naar misbruik in katholieke internaten, seminaries en scholen.

„Misdadig”

Jan Koppens, hoogste bestuurder van de Fraters van Tilburg, noemt het misbruik „misdadig”. Het blindeninstituut voor jongens in Grave stond tot in de jaren tachtig onder leiding van de fraters.

Sint Henricus is het derde internaat waarover in korte tijd gedocumenteerde beschuldigingen worden geuit. Eerder kwamen Huize Don Rua in ’s-Heerenberg en pensionaat Eikenburg in Eindhoven in opspraak.

Dit keer getuigen vier oud-leerlingen van Sint Henricus, die er vanaf 1962 verbleven. Onafhankelijk van elkaar zeggen ze vanaf hun zesde jaar regelmatig seksueel misbruikt te zijn door de fraters.

„Het gebeurde enkele keren per week in de klas – de andere kinderen konden het toch niet zien – of in een opslaghok”, zegt Peter Dijcks (54), beleidsmedewerker bij het ministerie van Sociale Zaken. Het misbruik ging bij hem drie jaar door. Oud-leerling Theo Carpentier (54) meldt „herhaaldelijk” te zijn lastiggevallen. Peter Verhoeven (53), nu IT’er bij Océ in Venlo, overkwam het wekelijks, ook jarenlang. Een vierde – die anoniem wil blijven – werd vier jaar seksueel misbruikt.

Vijf fraters

De leerlingen noemen vijf fraters die zich aan hen vergrepen. Verschillende andere fraters mishandelden de kinderen, waarbij de naam van een van de fraters door vrijwel alle leerlingen wordt genoemd.

Het misbruik was bekend bij de orde, maar die gaf er geen ruchtbaarheid aan. Ouders en autoriteiten werden niet geïnformeerd. Wel werd een frater verplaatst naar een school in Suriname.

Dijcks keerde in 1985 terug naar het instituut om zijn verhaal te doen. „Ik kreeg de bevestiging dat men het al die tijd geweten had”, zegt hij. „En niet alleen van die ene frater, ook van anderen. Men was echter niet van plan er iets mee te doen. Ik moest de zaak maar laten rusten. Een aanbod om mijn jarenlange therapie te betalen, deden ze niet. Ik had, en heb, het er moeilijk mee. Ik weet nog hoe eenzaam en verlaten ik me voelde.”

Verhoeven voelde zich hulpeloos. „We mochten maar vier keer per jaar naar huis; waren dag en nacht overgeleverd aan de fraters. Zoals frater D. van handenarbeid, die tegen mij aan ‘reed’. Of frater R. die me bij zich in bed nam, frater Y. die de bijnaam ‘lullengraaier’ had en frater F. die geen grens kende tussen genegenheid en seksueel misbruik.”

De komst van leken in het instituut, eind jaren zestig, was een omslag. Verhoeven: „Toen nam de druk van de fraters af.”

Overleden

De betrokken fraters zijn overleden, bevestigt de orde. Provinciaal overste Koppens (76) verwerpt het misbruik van blinde kinderen krachtig. Hij wil niet ingaan op het beleid in die dagen. „Wij staan open voor persoonlijke gesprekken met de slachtoffers. Maar we reageren niet naar buiten toe, in afwachting van de resultaten van het extern onderzoek naar het misbruik binnen de Kerk.”

De orde van de Fraters van Tilburg bestaat sinds 1844 en houdt zich wereldwijd bezig met onderwijs en opvoeding. De fraters trokken zich in de jaren tachtig terug uit het blindeninstituut.

Ook in andere instellingen van de Fraters van Tilburg heersten wantoestanden in de jaren vijftig, zestig en zeventig. NRC Handelsblad registreerde afgelopen weken 23 meldingen van mishandeling en seksueel misbruik in internaten van de fraters.

http://www.nrc.nl/nieuwsthema/misbru...indeninternaat

Naar boven Reageren met citaat

Oud 18-03-2010, 18:50   #2
Hard_to_kill
Verbannen

Hard_to_kill is Offline
Geslacht: Man Man
Reacties: 1.193
Hard_to_kill wordt binnenkort heel populairHard_to_kill wordt binnenkort heel populairHard_to_kill wordt binnenkort heel populairHard_to_kill wordt binnenkort heel populair
On-topic:

.....niet te geloven...

Oud 18-03-2010, 18:51   #3
lap_doek
-----

lap_doek is Offline
lap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nllap_doek is wereldberoemd op Marokko.nl
Citaat:
erhoeven voelde zich hulpeloos. „We mochten maar vier keer per jaar naar huis; waren dag en nacht overgeleverd aan de fraters. Zoals frater D. van handenarbeid, die tegen mij aan ‘reed’. Of frater R. die me bij zich in bed nam, frater Y. die de bijnaam ‘lullengraaier’ had en frater F. die geen grens kende tussen genegenheid en seksueel misbruik.”
Ongelofelijk.

Oud 18-03-2010, 18:56   #4
Hard_to_kill
Verbannen

Hard_to_kill is Offline
Hard_to_kill wordt binnenkort heel populairHard_to_kill wordt binnenkort heel populairHard_to_kill wordt binnenkort heel populairHard_to_kill wordt binnenkort heel populair
Citaat:
Geplaatst door lap_doek Bekijk reactie
Ongelofelijk.

Wallah illa dit is ongeloofelijk zwak van die geile priesters en bisschoppen die jaren lang ongestraft de zwakkeren en weerlozen en kinderen hebben misbruikt dat ze pas nu worden berecht..

Oud 18-03-2010, 18:57   #5
lap_doek
-----

lap_doek is Offline
Citaat:
Geplaatst door Hard_to_kill Bekijk reactie
Wallah illa dit is ongeloofelijk zwak van die geile priesters en bisschoppen die jaren lang ongestraft de zwakkeren en weerlozen en kinderen hebben misbruikt dat ze pas nu worden berecht..
Nu pas beginnen ze met praten.

Oud 18-03-2010, 19:01   #6
Hard_to_kill
Verbannen

Hard_to_kill is Offline
Citaat:
Geplaatst door lap_doek Bekijk reactie
Nu pas beginnen ze met praten.

Ze3ma ze moeten nog beginnen met diverse onderzoeken van inclusief 80jarigen priesters die nog in dienst zijn ja..

Ik vraag me eigen af of Johannes paulus de 2 en deze nieuwe Benedictus zich ook daaraan schuldig hebben gemaakt..

Oud 18-03-2010, 19:06   #7
aplat
MVC Lid

aplat is Offline
Reacties: 39.242
aplat heeft gebedeld om reputatiepunten :Daplat heeft gebedeld om reputatiepunten :Daplat heeft gebedeld om reputatiepunten :Daplat heeft gebedeld om reputatiepunten :Daplat heeft gebedeld om reputatiepunten :Daplat heeft gebedeld om reputatiepunten :Daplat heeft gebedeld om reputatiepunten :Daplat heeft gebedeld om reputatiepunten :Daplat heeft gebedeld om reputatiepunten :Daplat heeft gebedeld om reputatiepunten :Daplat heeft gebedeld om reputatiepunten :D
Credits: 5
Citaat:
Ze3ma ze moeten nog beginnen met diverse onderzoeken van inclusief 80jarigen priesters die nog in dienst zijn ja..

Ik vraag me eigen af of Johannes paulus de 2 en deze nieuwe Benedictus zich ook daaraan schuldig hebben gemaakt..
Dat is de vraag die iedereen zich zo langzamerhand stelt, ja.

Oud 18-03-2010, 19:10   #8
Hard_to_kill
Verbannen

Hard_to_kill is Offline
Citaat:
Geplaatst door aplat Bekijk reactie
Dat is de vraag die iedereen zich zo langzamerhand stelt, ja.

TM denkt van wel en hij fantaseert zelfs dat Mark Dutroux een contract had van het Vaticaan..

The Pelican Brief..

Oud 18-03-2010, 19:12   #9
Gitane
MVC Lid

Gitane is Offline
Reacties: 4.376
Gitane is een zeldzame schelp in de grote oceaanGitane is een zeldzame schelp in de grote oceaanGitane is een zeldzame schelp in de grote oceaanGitane is een zeldzame schelp in de grote oceaanGitane is een zeldzame schelp in de grote oceaanGitane is een zeldzame schelp in de grote oceaanGitane is een zeldzame schelp in de grote oceaan
Is niet grappig.............

Kijken hoe vaak hij dat zo zegt..... Life is beautiful

Oud 18-03-2010, 19:15   #10
Hard_to_kill
Verbannen

Hard_to_kill is Offline
Citaat:
Geplaatst door Gitane Bekijk reactie
Is niet grappig.............

Hallo lieverd..

Heel het leven is 1 big Joke als zelfs gelovigen zo laag zakken dat ze misbruik maken van hun machtspositie..

Oud 18-03-2010, 19:33   #11
Weld_Nas
Prince of Balout

Weld_Nas is Offline
Locatie: Een plek die ik nooit wil verruilen soms in bed, soms stad, soms daar dan daar dan toeren en sjansen heerlijk en kweet dames daar houden jullie van ik ook
Reacties: 326
Weld_Nas maakt een goede startWeld_Nas maakt een goede start
NU MAG WILDERS EEN WOORDJE ZEGGEN ROTVENT!!

wanneer komt hij hier met antwoord

Oud 18-03-2010, 19:41   #12
Gitane
MVC Lid

Gitane is Offline
Reacties: 4.376
Gitane is een zeldzame schelp in de grote oceaanGitane is een zeldzame schelp in de grote oceaanGitane is een zeldzame schelp in de grote oceaanGitane is een zeldzame schelp in de grote oceaanGitane is een zeldzame schelp in de grote oceaanGitane is een zeldzame schelp in de grote oceaanGitane is een zeldzame schelp in de grote oceaan
Citaat:

Hallo lieverd..

Heel het leven is 1 big Joke als zelfs gelovigen zo laag zakken dat ze misbruik maken van hun machtspositie..
Probleem is dat iedere pedofiel misbruikt maakt van een kind, en dat is altijd machtsmisbruik. Taboe is het ook overal, maar ik denk dat de taboe misschien groter is binnen de kerk (allowel ook binnen andere geloven en gemeenschappen). Het is maar goed dat er nu eindelijk over gepraat kan worden.. Ik vind dat dus eigenlijk een positief punt voor de Katholieke kerk (dat het er nu uitkomt dus hè). Wat lijkt me het vreselijk om slachtoffer te zijn (geweest) van pedofilie.....en het dan jarenlang hebben moeten opkroppen.....

Kijken hoe vaak hij dat zo zegt..... Life is beautiful

Oud 18-03-2010, 19:42   #13
DeGeleBallon
Er kómt geen einde a

DeGeleBallon is Offline
Reacties: 47
DeGeleBallon komt net kijken
Gatverdamme! Dit is wel heel erg zielig! Dit gaat wel heel erg ver.

Oud 18-03-2010, 19:52   #14
Hard_to_kill
Verbannen

Hard_to_kill is Offline
Citaat:
Geplaatst door Gitane Bekijk reactie
Probleem is dat iedere pedofiel misbruikt maakt van een kind, en dat is altijd machtsmisbruik. Taboe is het ook overal, maar ik denk dat de taboe misschien groter is binnen de kerk (allowel ook binnen andere geloven en gemeenschappen). Het is maar goed dat er nu eindelijk over gepraat kan worden.. Ik vind dat dus eigenlijk een positief punt voor de Katholieke kerk (dat het er nu uitkomt dus hè). Wat lijkt me het vreselijk om slachtoffer te zijn (geweest) van pedofilie.....en het dan jarenlang hebben moeten opkroppen.....

Klopt schat, maar daarom heb ik persoonlijk wat tegen de Vaticaan en de gesloten kerken want, WAT HEBBEN HUN ACHTER GESLOTEN DEUREN TE VERBERGEN GITANE, WAT?

Zelfs Diego Armando Maradonna die geen moslim is heeft zich dat afgevraagd en geen antwoord gekregen..

Ik ga ff youtuben, mss dat ik dat terug kan vinden..

Oud 18-03-2010, 20:23   #15
Lantismo
Kharthoem & Doha..

Lantismo is Offline
Locatie: ina lillah wa ina ilayhi raji3oen Amhjahad KH. 28-08-2008 fi zomrati allah allahoma arhamho waj3alho min ahli aljana warozkna sabran allohma amien
Reacties: 13.598
Lantismo is wereldberoemd op Marokko.nlLantismo is wereldberoemd op Marokko.nlLantismo is wereldberoemd op Marokko.nlLantismo is wereldberoemd op Marokko.nlLantismo is wereldberoemd op Marokko.nlLantismo is wereldberoemd op Marokko.nlLantismo is wereldberoemd op Marokko.nlLantismo is wereldberoemd op Marokko.nlLantismo is wereldberoemd op Marokko.nlLantismo is wereldberoemd op Marokko.nlLantismo is wereldberoemd op Marokko.nl
MVC Premium MVC Premium
Credits: 5
Is normaal.
3amer rajel la rke3 fe lerd dlil ou 3amer el asad ma tnawih anamla. Arajel besah ila ken dar m3ak jmil ou yakhser elmal wa igoul khliha Tekhla. Wa el youm Ya nes walina fi wakt tbahdil ou ketro a3lina sheb el medala. Bki ya 3ini a3la Forsan el khiel li salko hbabhoem fi youm el hasla. Ieh ya lebniya bedeltie dheb benhas ou hsabtie rasek dartie mezia hakda tnadmie watsibie el madi fatek. Walie yanfakh fi Lben labouda maychtak fi denya. A Tafla a Lef3a yahdiek Rabi malki hak, a bouya kendier ana li gelbie hnin a khlaya 3andi Rabi ou ma3andi hnin men rahmat Allah makentin. Si Lantismo

Reageer

Opties

Berichtregels
Je mag niet nieuwe onderwerpen starten
Je mag niet reageren
Je mag niet bestanden bijvoegen
Je mag niet je reacties wijzigen

Smilies zijn aan
[IMG] Code is aan
HTML Code is uit

RSS-Feed 'Marokko Community' Feed voor alle RSS-Feeds 'Marokko Community' Feedburner voor 'Marokko Community'

De tijden worden getoond in GMT +2. Het is nu 00:12.
Marokko Media & Doelgroepmarketing Powered by HIP/Media