1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    2
    04-03-2010

    Ras-el-Hanout

    Beste forumlezers,

    Mijn topicstart gaat over Ras-el-Hanout. Sinds ik in Marokko ben geweest, ben ik verslingerd geraakt aan de tanjin (en aan Marokko). Ik vind het heerlijk eten en heb ook enorm gesmuld toen ik daar in Marokko was.

    Uiteraard wil de kok in mij dit gerecht ook thuis maken en opeten. Alleen kom ik tekort op het kruidenmengsel. Het smaakt toch niet zoals het daar smaakte. Ik probeer wel wat met komijn, gember en de reutemeteut aan kruiden die Google aanraadt, maar het kan niet opboxen tegen een home-made mengsel, het welbekende ras-el-hanout. Ik mis de smaak echt.

    Echter, ik ben een kaaskop en heb dus geen idee waar ik een zakje kan kopen. Heb al wel bij een marokkaanse slager geprobeerd, maar deze liet mij een zakje kipkruiden kopen. Ook lekker, maar niet wat ik zoek. Bij een paar andere marokkaanse winkels werd het ook niet verkocht. Kan ook zijn dat ik het niet uitgelegd kreeg bij de winkeliers (mijn arabisch is slecht), want ik weet pas nu dat het ras-el-hanout heet (google is je beste vriend).

    Ik heb wel een klein zakje van de moeder van een Marokkaanse collega gekregen, maar dat is nu op. Deze collega werkt helaas niet meer bij ons, en mijn toevoer van ras-el-hanout is dus opgedroogd. (Zineb, als je dit leest, je kruidenmengsel is op en I NEED MORE)

    Nu kom ik op internet veel recepten tegen voor het zelf maken, maar ik wil het echte werk: gemaakt door iemand die er verstand van heeft. Weten jullie een winkeltje in Den Haag waar ik een goede ras-el-hanout kan kopen?

    Even naar Marokko gaan is er niet bij voor mij, dus een adres in Den Haag zou fantastisch zijn. Wie helpt mij verder?

    Thanx!

    edit: zoekfunctie van dit forum is uitgeschakeld Kon dus niet zoeken naar eerdere topics.

  2. #2
    mijn meisje.

    Reacties
    15.273
    20-04-2004

    je komt uit denhaag daar heb je genoeg marokkaanse slagers je moet bij meerdere marokkaanse slagers kijken tegenwoordig verkopen ze die toch echt wel..en anders in beverwijk amsterdam zul je die zeker vinden..
    Degenen die het meest beproefd worden zijn de profeten en daarna de rest van de mensen afhankelijk van hun goedheid. Een persoon wordt beproefd aan de hand van zijn geloof. Hoe sterker zijn geloof is, des te meer hij beproefd wordt. En hoe zwakker zijn geloof is, des te minder hij beproefd wordt. En het beproeven van een persoon duurt voort en laat hem niet los totdat hij rondloopt en niets van zijn zonden meer met zich meedraagt.”

  3. #3
    mijn meisje.

    Reacties
    15.273
    20-04-2004

    ik heb even wat voor je opgezocht..

    marokkaanse slagerij Mabrouk op de Driebergenstraat 353 in den haag verkopen ze zeker ras el hanout...
    Degenen die het meest beproefd worden zijn de profeten en daarna de rest van de mensen afhankelijk van hun goedheid. Een persoon wordt beproefd aan de hand van zijn geloof. Hoe sterker zijn geloof is, des te meer hij beproefd wordt. En hoe zwakker zijn geloof is, des te minder hij beproefd wordt. En het beproeven van een persoon duurt voort en laat hem niet los totdat hij rondloopt en niets van zijn zonden meer met zich meedraagt.”

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    1.394
    24-10-2006

    Ras- ElHanoet kun je gewoon bij de marokaanse slager halen. ik koop het ook altijd daar

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.825
    23-03-2004

    al koop je alle zakjes ras el hanout van de wereld, dan nog zal je taijn helaas niet smaken als die je in marokko hebt gegeten!

    het eten in marokko smaakt gewoon anders doordat je daar bent, andere omgeving, klimaat , mensen, de ingredienten zijn daar ook allemaal vers!

    waarom denk je dat we ieder jaar weer onze spullen pakken en vertrekken om die lange reis te maken, hahahahahahah...................


    maar nog veel succes, proberen kan geen kwaad!

  6. #6
    Just me

    Reacties
    4.594
    09-02-2008

    Soukaina22 je hebt gelijk... vooral het vlees is daar altijd verser/malser...

    Ras el hanout moet je in principe overal bij marokkaanse winkels/slagers kunnen verkrijgen... schrijf het desnoods op en laat het ze lezen...
    Als je tevens een nieuwe tagine haalt moet die wel eerst een nachtje weken in water. ... Succes

    " Alleen liefde en vriendschap bieden ons de illusie dat we niet alleen zijn''


    'Het slechte begint altijd onschuldig.'


    De boekenclub http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=1663399


  7. #7
    Batataiqren

    Reacties
    33
    27-02-2010

    ik zal je vertellen ik heb het voorige x bij ALDI gekocht en hij was echt goedddddddd

    ze hadden hm in de aanbieding en d8 nou proberen tog hahah

    Our greatest glory is not never falling, but rising every time we fall.


  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    2
    04-03-2010

    Citaat Geplaatst door Soukaina22 Bekijk reactie
    al koop je alle zakjes ras el hanout van de wereld, dan nog zal je taijn helaas niet smaken als die je in marokko hebt gegeten!

    het eten in marokko smaakt gewoon anders doordat je daar bent, andere omgeving, klimaat , mensen, de ingredienten zijn daar ook allemaal vers!

    waarom denk je dat we ieder jaar weer onze spullen pakken en vertrekken om die lange reis te maken, hahahahahahah...................


    maar nog veel succes, proberen kan geen kwaad!
    Klopt helemaal, maar om toch Marokko een beetje in huis te halen (wat ik graag doe met het eten), is een goede kruidenmix erg fijn.

    Ik heb het gisteren weer gemaakt (Tajine met kip) en het smaakt weer bijna net zoals daar. En dat is al goed genoeg hoor. En dat mededankzij die kruidenmix van mijn collega.

    Ik zal eens gaan kijken strakjes bij de Marokkaanse slager.

    Shukran!

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    6.148
    20-11-2004

    Als je iemand kent die daar op vakantie naartoe gaat,vraag of hij/zij het mee wil nemen.Ik ben bang dat de ras elhanout van hier toch anders is dan die uit Marokko..Zelfs in Marokko hebben ze verschillende mengsels,ik heb een van ma en een van mijn zusje gekregen maar ze verschillen ook.
    "Als ik een Arabische leider was, zou ik nooit een overeenkomst met Israël tekenen. Dat is normaal; we hebben hun land afgenomen. Het is waar dat God het aan ons beloofd heeft, maar waarom zou hen dat interesseren? Onze God is niet de hunne. Er is het anti-semitisme geweest, de Nazi’s, Hitler, Auschwitz, maar was dat hun fout? Zij zien maar één ding: we zijn hier gekomen en we hebben hun land gestolen. Waarom zouden ze dat aanvaarden?" David Ben Gurion, de eerste premier van israel.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    1.157
    30-12-2002

    Je moet anders even naar de Utrechtse bazaar in Vleuten. Daar hebben ze heerlijke ras elhanout. Je kan het kopen bij het kraampje tegenover de ingang waar meerder kruiden en brood etc. te koop is.

    Veel succes.

  11. #11
    Meisjes zijn leuker!

    Reacties
    2.080
    09-03-2006

    Je kan ook je eigen mix maken:

    - paprikapoeder
    - zwarte peper en witte peper
    - kurkumapoeder
    - safraanpoeder
    - gemberpoeder

    Je kan deze kruiden bij alle turkse/marokkaanse winkels los kopen in zakjes.
    Doe van alle kruiden een eetlepel in een potje en goed mengen.

    En wil je een rode saus in je tajine, dan doe je meer v/d paprikapoeder. Wil je een wat gelere saus, dan doe je meer v/d kurkumapoeder.

    Zout niet mee mengen, maar apart aan je tajines toevoegen.

  12. #12
    Cynicus

    Reacties
    341
    26-06-2006

    MVC Premium MVC Premium
    je komt uit den haag,ken je de bakker Marakach de winkel er naast verkoopt Ras El Hanout.heb het daar vandaag nog gezien is een turkse winkel of ze lekker zijn weet, ik niet gebruik altijd mijn zelf gemaakte .

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    1.691
    14-06-2009

    Zoals de meiden hier al melden, in marokko smaakt ALLES anders. Raad je aan om ff naar Beverwijk te gaan, word doodgegooid met kruiden. Als ik voor zn een kraampje sta, dat raak ik altijd de kluts kwijt hahaha. Alles ruikt goed, en hoe meer keuze, hoe moeilijker t is om te kiezen (ik dan) dus moedertje lief gaat standaard mee, die van mij is namelijk een pro kwa eten (zegt iedereen over zn eigen ma!) dus zij weet welke kruiden voor welk gerecht enz.




    Wat ik dus probeer te zeggen in mn lange verhaal hier boven, ga naar Beverwijk hahaha

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    9
    13-01-2011

    @THERETURNOFKITY
    daar heb je gelijk in meid.... Ras el Hanout moet uit minstens 12 tot 14 kruiden bestaan.


    -Gember
    -Nootmuskaat
    -Kaneel
    -Cardamon
    -Foeli
    -Zwarte Peper
    -Komijn
    -Cubeb (soort jenever bessen)
    -Long Pepper,
    -Curcuma
    -Coriander Zaad
    -Lavendel
    -Ster Anijs

    Afhankelijk van het gerecht kun je rode paprika aan toe voegen of cyaan peper. Maar niet als ingredient van in Ras el Hanout inbegrepen kopen.
    Het merk Monuza is een aanrader, verkrijgbaar bij delicatessen winkels, is duurder dan die van de slager, maar goedkoper dan in Marokko. Ik neem deze zelfs mee naar Marokko, en iedereen vindt het kwalitatief zeer goed.