Marokko Community
31-07-2010 09:50:08
Adverteren op MAROKKO.nl

Ga terug   Marokko Community > Yasmina > Huwelijk & Islam
Huwelijk & Islam Alles over het huwelijk binnen de Islam. Discussieer mee en geef je mening over dit onderwerp.
» Bezoek ook Islam Levensbeschouwing

Adverteren op MAROKKO.nl
- Trouwen zonder toestemming van je ouders?

Reageer

Opties
Oud 12-02-2010, 13:41   #1
Liefdevol.
My Love.

Liefdevol. is Offline
Geslacht: Vrouw Vrouw
Reacties: 3.996
Liefdevol. wordt binnenkort heel populairLiefdevol. wordt binnenkort heel populairLiefdevol. wordt binnenkort heel populairLiefdevol. wordt binnenkort heel populairLiefdevol. wordt binnenkort heel populair
MVC Premium MVC Premium
Credits: 5
- Trouwen zonder toestemming van je ouders?

[Is dat toegestaan binnen de Islam? Ik was benieuwd naar het antwoord en op internet trof ik hieronder vermelde uitleg aan. Heeft iemand misschien een hadieth of een betrouwbare bron waarin dit vermeld staat?]

Citaat:
Binnen de Islam hebben de ouders de verplichting, om een passende levenspartner te vinden voor hun kinderen. We zouden kunnen zeggen dat dit de laatste 'belangrijke daad' is als ouder voor zijn kinderen.

Deze verplichting uit zich soms dat de ouders al heel vroeg op zoek gaan naar een passende huwelijkskandidaat. Hier is op zich niets mis mee. Waar wel problemen ontstaan is dat de kinderen soms gedwongen worden om te trouwen met iemand met wie ze absoluut niet willen. De Islam verbiedt dit.

Tegenover de verplichting van de ouders staat ook het recht van de kinderen om ja of nee te zeggen op een huwelijkskandidaat. De kinderen hebben ook het recht om zelf met een huwelijkskandidaat te komen.

Binnen de fiqh kent men het principe van kafa'a, de zogenaamde 'passendheid' of 'geschiktheid'. Dat wil zeggen dat degene die men op het oog heeft om mee te trouwen 'past' bij hem of haar. Dit recht op kafa'ah ligt bij de vrouw die wil gaan trouwen en bij haar ouders (voogd). Beiden kunnen hier aanspraak op maken.

Het is ongewenst om tegen de wensen van de ouders in te gaan (let wel: niet 'haram', maar 'ongewenst').

Als jouw ouders geldige redenen hebben, dan zou ik daar zeker even bij stilstaan. Ze zijn ouder dan jij, meer ervaren en wellicht dus ook juist om jou ervan te weerhouden niet te trouwen met deze persoon.

Ons advies: Het beste in zulke gevallen is om een derde persoon in te schakelen, bijvoorbeeld een gerespecteerd lid van de gemeenschap uit jouw nabije omgeving liefst een imam die wordt vertrouwd door uw familie. Leg de situatie uit aan hem en laat hem praten met jouw ouders.

Onthoudt en vergeet het nooit: iets wat voor jou is voorbeschikt kan de hele wereld bij elkaar niet van jou afnemen. Maar aan de andere kant als iets niet voor jou voorbehouden is, dan kan de hele wereld bij elkaar het jou nog niet schenken!

Vertrouw op de Almachtige en vertouw op Zijn Oordeel en Wijsheid.
Moge de Almachtige je zegenen in je Dien en de beste keuzes voor je openstellen.

Naar boven Reageren met citaat
Oud 12-02-2010, 19:25   #2
Baboe
Meerdere gebruikers

Baboe is Offline
Reacties: 336
Baboe komt net kijken
Credits: 0
ik notificeer even en kom er later wel op terug.
Iets wat voor jou is voorbeschikt kan de hele wereld bij elkaar niet van jou afnemen. Maar aan de andere kant als iets niet voor jou voorbehouden is, dan kan de hele wereld bij elkaar het jou nog niet schenken!

Oud 12-02-2010, 21:01   #3
EmptyInside

EmptyInside is Offline
Reacties: 345
EmptyInside komt net kijken
De ouders willen het beste voor hun dochter/zoon.

Oud 12-02-2010, 22:48   #4
Liefdevol.
My Love.

Liefdevol. is Offline
Liefdevol. wordt binnenkort heel populairLiefdevol. wordt binnenkort heel populairLiefdevol. wordt binnenkort heel populairLiefdevol. wordt binnenkort heel populairLiefdevol. wordt binnenkort heel populair
MVC Premium MVC Premium
Citaat:
Geplaatst door Baboe Bekijk reactie
ik notificeer even en kom er later wel op terug.
Oké!

Oud 13-02-2010, 04:23   #5
ithran
mohammed

ithran is Offline
Geslacht: Man Man
Reacties: 1.111
ithran komt net kijken
nswer: Upon a proposal coming for one’s child, parents are responsible for the selection of the spouse for their children with the consent of the child. One aspect deals with the compatibility between the intended couples. The other deals with parental consent so as to give the couple their blessings. Having this in the midst of your mental reservoirs, take note of what Rasulullah (sallallaahu alayhi wa sallam) mentioned: ‘a nikah without the consent of the wali is batil‘ (void, not having any religious weight.) Here Batil can mean one of two things: such a nikah is void, and thus you both would be living in the state of adultery and sin; or as other scholars have stated, batil means a wretched, disliked and a reprehensible action had taken place in the Sight of Allah (subhanahu wa ta’ala). Both definitions imply that one should be cautious with their independent mindset on marriage. Thus, a person insisting on marring a partner without parental consent would be aiding Shaytan to get the better of them. Parents usually toil in the best interest of their children, and their decisions are to prove this as well. Thus, parents examine areas of compatibility in order to be able to give their consent to the most suitable partner. Thus, a son or daughter should never overlook this significant aspect. Matchmakers and third parties eager to volunteer their help should not forget the importance of including parents/guardians (who raised a child worthy enough for the third party to marry off) and other persons as part of the marital process. To ignore critical guardians would be to cause an unwanted and avoidable curse-filled violation upon the self.
By contrast, if the girl and boy are a good moral couple, pious and upright in their actions, and the parents refuse to get such a couple married without just cause, and instead seek a corrupt person for their child, then the matter would be entirely different. Generally, such is not the case. As we are aware, ‘good boys and good girls’ do not refuse the request of their parents to things that are based on good faith and religiosity. When there is disagreement over the proposal that seems good, then of course the parents of the dissenting party (son or daughter) should defer to the child. And as always in the matters of great importance to one’s life, salaat ul isthikhara (prayer for guidance from Allah) should be undertaken.
Thus, depending on the situation, permissibility may exist for some, while not for others.
May Allah (subhanahu wa ta’ala) bless us all with good religious, faithful and compatible people to be with. Allah (subhanahu wa ta’ala) loves people who marry with goodness, and help others get married on levels of the ‘conformity of compatibility’ and ‘good consent.’ Ameen.
Allah certainly knows best.

Kan ik geboren worden zonder mijn ouders???

Oud 13-02-2010, 10:37   #6
Just_Smile04
MVC Lid

Just_Smile04 is Online
Reacties: 31
Just_Smile04 komt net kijken
natuurlijk niet!!! het moet niet gekker worden
hoe kan je dat in je hoofd halen om zonder je ouders toestemming te trouwen raaaarrrrrrrrrrrrrreeee vogels!

dat mag alleen als je gescheiden bent heb ik gehoord maar dan nog zou ik het niet doen

Oud 13-02-2010, 12:54   #7
Baboe
Meerdere gebruikers

Baboe is Offline
Baboe komt net kijken
ik ben van mening dat ouders verplicht zijn hun toestemming te geven als er geen geldige ISLAMITISCHE reden is waardoor zoon of dochter niet zou mogen huwen. bv geen moslim, dronkelap, drugsverslaafde, loverboy.....

weigeringen op basis van schoonheid, afkomst, onbekendheid en andere waardeloze weigeringen gaan in tegen de islamitische regels.

spijtig maar toch gebeurd het onderste meest bij marokkanen.

ouders zijn ook maar mensen

ouders kunnen ook bij het verkeerde eind zijn

ouders zijn ouders en verdienen respect maar ook kinderen hebben recht op respect, wederzijds dus

niet iedere ouder wilt het beste voor de kinderen want heel veel huwelijken zijn met toestemming van de ouders gebeurd en toch stranden ze omdat schoonmoeder het leven een hel maakt van het koppeltje.

dus nee, ik ben zelf getrouwd maar mochten mijn ouders mij voordien verboden hebben om met iemand te trouwen, uiteraard moslim dan had ik iemand anders als wali aangesproken omdat ik weet dat ik met een moslim zou trouwen dus alle andere tegenwerkingen aanvaard ik niet.

ouders draaien trouwens bij

ik ben op aarde gezet dankzij allah subhana wata3ala en mijn ouders wil ik op handen en voeten dragen maar zij moeten ook de rechten kennen van de kinderen

het is geven en nemen en niet alleen eisen!

voor mij is een ouder geen ouder als hij op basis van futuliteiten het huwelijk verbiedt voor zoon of dochter.

dat is een hypocriet.
Iets wat voor jou is voorbeschikt kan de hele wereld bij elkaar niet van jou afnemen. Maar aan de andere kant als iets niet voor jou voorbehouden is, dan kan de hele wereld bij elkaar het jou nog niet schenken!

Oud 15-02-2010, 13:58   #8
Liefdevol.
My Love.

Liefdevol. is Offline
MVC Premium MVC Premium
Citaat:
Geplaatst door Just_Smile04 Bekijk reactie
natuurlijk niet!!! het moet niet gekker worden
hoe kan je dat in je hoofd halen om zonder je ouders toestemming te trouwen raaaarrrrrrrrrrrrrreeee vogels!

dat mag alleen als je gescheiden bent heb ik gehoord maar dan nog zou ik het niet doen
Ik zou niet trouwen zonder de toestemming van mijn ouders, maar was benieuwd wat de Islam hierover zegt.
Citaat:
ik ben van mening dat ouders verplicht zijn hun toestemming te geven als er geen geldige ISLAMITISCHE reden is waardoor zoon of dochter niet zou mogen huwen. bv geen moslim, dronkelap, drugsverslaafde, loverboy.....

weigeringen op basis van schoonheid, afkomst, onbekendheid en andere waardeloze weigeringen gaan in tegen de islamitische regels.

ouders zijn ouders en verdienen respect maar ook kinderen hebben recht op respect, wederzijds dus

niet iedere ouder wilt het beste voor de kinderen want heel veel huwelijken zijn met toestemming van de ouders gebeurd en toch stranden ze omdat schoonmoeder het leven een hel maakt van het koppeltje.

dus nee, ik ben zelf getrouwd maar mochten mijn ouders mij voordien verboden hebben om met iemand te trouwen, uiteraard moslim dan had ik iemand anders als wali aangesproken omdat ik weet dat ik met een moslim zou trouwen dus alle andere tegenwerkingen aanvaard ik niet.

ik ben op aarde gezet dankzij allah subhana wata3ala en mijn ouders wil ik op handen en voeten dragen maar zij moeten ook de rechten kennen van de kinderen

voor mij is een ouder geen ouder als hij op basis van futuliteiten het huwelijk verbiedt voor zoon of dochter.

dat is een hypocriet.

Oud 15-02-2010, 14:05   #9
Amoera.
MoCCino. ♥

Amoera. is Offline
Locatie: Wie denkt een betere vriend dan Allah(swt) te hebben, kent zijn Schepper niet goed. En wie denkt een grotere vijand te hebben dan zichzelf, kent zichzelf niet goed.
Reacties: 4.502
Amoera. is wereldberoemd op Marokko.nlAmoera. is wereldberoemd op Marokko.nlAmoera. is wereldberoemd op Marokko.nlAmoera. is wereldberoemd op Marokko.nlAmoera. is wereldberoemd op Marokko.nlAmoera. is wereldberoemd op Marokko.nlAmoera. is wereldberoemd op Marokko.nlAmoera. is wereldberoemd op Marokko.nlAmoera. is wereldberoemd op Marokko.nlAmoera. is wereldberoemd op Marokko.nlAmoera. is wereldberoemd op Marokko.nl
MVC Premium MVC Premium
Citaat:

dat is een hypocriet.
Indeed. Zonder een geldige Islamitische reden, kan een ouder geen 'nee' zeggen!
Zoals in het heilige boek ook vermeldt staat.
Als je je rijk wilt voelen, tel dan alles op wat je hebt dat je met geld niet kunt kopen.

Oud 15-02-2010, 14:11   #10
Boezied
boezied beizeod

Boezied is Offline
Geslacht: Man Man
Reacties: 1.332
Boezied maakt een goede startBoezied maakt een goede start
in geval van het meisje is het altijd verplicht dat haar walie toestemming geeft, anders is het huwelijk niet rechtsgeldig. Dit was aan de orde geweest twee weken geleden tijdens vrijdagslezing in moskee al ummah.

Oud 15-02-2010, 21:03   #11
Baboe
Meerdere gebruikers

Baboe is Offline
Baboe komt net kijken
Citaat:
Geplaatst door Amoera. Bekijk reactie
Indeed. Zonder een geldige Islamitische reden, kan een ouder geen 'nee' zeggen!
Zoals in het heilige boek ook vermeldt staat.
inderdaad maar dan gaan we terug naar het begin. grijpen de ouders dan wel op een gezonde manier naar ons heilig boek of heerst cultuur alweer? spijtig maar het tweede komt toch het meest voor.

Citaat:
Geplaatst door Boezied Bekijk reactie
in geval van het meisje is het altijd verplicht dat haar walie toestemming geeft, anders is het huwelijk niet rechtsgeldig. Dit was aan de orde geweest twee weken geleden tijdens vrijdagslezing in moskee al ummah.
ja dat weten we nou ook wel. als vader van het meisje geen geldige reden heeft dan kan ze iemand anders als wali aanstellen maar een man mag toch zonder toestemming trouwen?

Reageer

Opties

Berichtregels
Je mag niet nieuwe onderwerpen starten
Je mag niet reageren
Je mag niet bestanden bijvoegen
Je mag niet je reacties wijzigen

Smilies zijn aan
[IMG] Code is aan
HTML Code is uit

RSS-Feed 'Marokko Community' Feed voor alle RSS-Feeds 'Marokko Community' Feedburner voor 'Marokko Community'

De tijden worden getoond in GMT +2. Het is nu 09:50.
Marokko Media & Doelgroepmarketing Powered by HIP/Media