1. #1
    R+ I *

    Reacties
    12.595
    31-05-2006

    De maffia van de FIFA

    WK Voetbal Laat de ballen maar vallen
    De tovenaar krijgt alles voor elkaar

    De WK-loting van vandaag is één grote goochelshow, met FIFA-baas Sepp Blatter als dirigent. Een wereldkampioenschap voetbal zonder complottheorie is niet nieuw. Een overzicht van vijf decennia intriges.

    Haal diep adem, sluit u af voor uw omgeving en probeer de volgende alinea te begrijpen. Bij de loting voor het WK zijn de 32 deelnemende landen ingedeeld in vier groepen, waaruit één voor één wordt getrokken. Landen uit dezelfde pot kunnen elkaar dus niet treffen. De basis voor deze indeling is een obscure ranglijst (niet de FIFA-ranglijst) die de FIFA speciaal hanteert voor WK-lotingen. Gekozen is om niet de ranglijst van november te nemen, maar die van oktober. Goed voor ons, tussen twee haakjes, want daardoor is Nederland groepshoofd. Verder heeft de FIFA de gekwalificeerde landen geografisch opgesplitst, zodat de Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse ploegen elkaar niet treffen. Mocht dat toevallig wél gebeuren, dan wordt er alsnog geschoven. Wie het nog begrijpt, mag het zeggen.

    Farce
    ‘De loting is één grote farce’, zegt David Yallop, Engelse onderzoeksjournalist en auteur van het boek How They Stole The Game. ‘En niet alleen deze. In het verleden heeft FIFA het al zo vaak gedaan. Ze zorgen ervoor dat de grote voetballanden zo ver mogelijk komen. De reden: geld. Want hoe meer grote landen er in de eindfase van het toernooi spelen, des te sexier voetbal is. En daardoor betalen sponsoren en media meer voor het product voetbal. Weet je hoeveel alleen dat ene tv-shot van die schoen die aftrapt voor de WK-finale al waard is? Weet je hoeveel sponsoren willen betalen om op die schoen te staan? Miljoenen, miljarden. Vind je het gek dat er alles aan wordt gedaan om de juiste ploegen met de juiste mensen met de juiste schoenen in dat shot te krijgen? Dat gerommel geldt niet alleen voor de loting van het WK zelf, maar ook voor de wijze waarop ploegen er komen. Kijk naar de manier waarop Frankrijk naar het WK is getoverd ten koste van Ierland.’


    De Hand
    Frankrijk-Ierland? Was dat niet die play-off die beslist werd door De Hand van Henry? Yallop: ‘Yep. Het begon al bij de loting voor die play-offs. Een paar dagen voor de trekking besliste de FIFA ineens dat Frankrijk, Portugal, Rusland en Griekenland zogenaamd beschermd waren en dus niet tegen elkaar konden loten. Wij noemen zoiets ‘moving the goalposts’.’

    Damien Duff, aanvaller van de Ierse nationale ploeg, weet het zeker. Stampvoetend, het gezicht zo rood als zijn haar: ‘Het is een complot! De FIFA wil de grote teams op het WK, en vooral de teams die door adidas worden gesponsord. Adidas sponsort het WK en het Franse elftal. Kijk naar de loting, naar de scheids die weigert voor de handsbal van Henry te fluiten. Het is een schande.’

    Yallop: ‘Zo werkt het nu eenmaal. Het is misschien heel romantisch als een klein landje als Ierland op het WK staat, maar voetbal op dat niveau is niet romantisch. Volg de geur van het geld en je komt uit bij de mensen die werkelijk de macht hebben in het voetbal: Sepp Blatter en zijn onderkoningen. Die zorgen er wel voor dat de grote sponsoren en de grote marketingbureaus op hun wenken bediend worden. Blatter laat een loting echt niet bepalen door zoiets onvoorspelbaars als het lot. Hij stuurt, hij manipuleert. Het thuisland moet ver komen, de Duitslanden en Braziliës van deze wereld ook. Hoe? Ken je dat verhaal van die voorverwarmde balletjes? Dat is geen mop. Dat is echt gebeurd – ik heb mensen diep in de organisatie van de FIFA gesproken die het bevestigen.’

    Schurk
    Andrew Jennings, auteur van het boek FOUL! The secret world of FIFA, weet waarover zijn collega Yallop spreekt: ‘Ik heb jarenlang onderzoek gedaan naar omkoping en corruptie binnen de FIFA. De conclusie is heel simpel: Blatter is een schurk. En dat geldt ook voor een hele hoop mensen in zijn nabijheid. Begin deze eeuw heeft sportmarketingbedrijf ISL – eigendom van dezelfde familie die ook adidas heeft opgericht – honderd miljoen euro smeergeld in de FIFA gepompt om zich te verzekeren van de uitzendrechten van het WK. Dat geld is weg. Foetsie. Verdwenen in de diepe zakken van Blatter & co. Voor een deel is het vervolgens doorgesluisd naar de afgevaardigden van een aantal kleine Afrikaanse, Caribische en Oost-Europese landen om hun stem te kopen zodat Blatter werd verkozen en herkozen tot FIFA-president.’ Yallop: ‘Er zijn enveloppen met 50.000 euro onder de hoteldeuren door geschoven.’


    Pissig
    Jennings: ‘Hoe het komt dat Blatter nog nooit veroordeeld is voor omkoping en corruptie? You tell me. De politie heeft met huiszoekingsbevelen op de stoep bij de FIFA gestaan. Er loopt nog altijd een strafprocedure tegen hem in Zwitserland. De openbare aanklager is al jaren bezig met het verzamelen van bewijzen. Ik ben ervan overtuigd dat hij Blatter uiteindelijk aan het kruis nagelt. Ooit. Maar eigenlijk is het ongelofelijk dat Blatter nog steeds in het zadel zit. De nationale voetbalbonden hadden hem er natuurlijk allang uit moeten gooien, maar ze zijn allemaal laf en hopen dat ze zelf kunnen meeprofiteren. Niemand die hem en zijn medeschurken aanspreekt op hun gedrag. Ze laten zich in hun ogen pissen door Blatter en zijn kliek. En als het erop aankomt, smeken ze om meer.’

    Yallop zucht nog maar eens diep. ‘Voetbal zou van ons allemaal moeten zijn. Maar dat is het niet. Het is van de FIFA. Ze hebben het spel van ons gestolen. Of ik ga kijken naar de loting? Nee. Naar de wedstrijden deze zomer wel, denk ik. Maar bij elk WK moet ik denken aan de finale van 1998: Frankrijk-Brazilië. Schitterende pot, maar het vak van de FIFA-gedelegeerden was leeg. Ze zaten vrijwel allemaal met de rug naar het raam in de geluidsdichte vipboxen, waar hooggehakte dames champagne schonken. Dat zegt alles, denk ik.’

    Toch benieuwd wat goochelaar Sepp deze loting uit zijn hoge hoed tovert? Vanavond 18.00 uur, Kaapstad: show, spektakel & balletje-balletje.

    http://www.depers.nl/sport/358205/Ba...-balletje.html

    Wat denken jullie? Fictie of feit? Ik geloof dit verhaal wel, de macht van de sponsors reikt ver, heel ver.

  2. #2
    R+ I *

    Reacties
    12.595
    31-05-2006

    Live getuige zijn van deze farce? Het begint nu....