1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    552
    18-09-2002

    Waarom moeten moslims vasten en wat houd vasten in?

    Waarom moeten Moslims vasten en wat houdt vasten in?
    Ramadan
    (Dit jaar start de Ramadan op woensdag 6 november 2002)

    O gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven zoals het degenen die voor u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn. (Koran 2:183)

    De Ramadan is een bijzondere maand voor moslims, overal in de wereld. Het is de maand waarin de eerste openbaringen van de Heilige Qor´aan aan profeet Mohammed (vzmh) plaats vonden. Het vasten in deze maand is verplicht voor alle moslims. De Schepper heeft het vasten altijd aan de mens voorgeschreven. Daarom is in vrijwel alle religies in de wereld nog een traditie van vasten te herkennen of zij hebben die ooit in een of ander vorm gekend. Vasten heeft in het Arabisch de betekenis van "zich onthouden van .".
    Toegepast op de religie heeft het vasten de betekenis gekregen van het uit vroomheid afzien van: eten; drinken; seksuele relaties en alles wat geacht wordt het vasten te kunnen verbreken. Het vasten begint bij het aanbreken van de dageraad en eindigt met het ondergaan van de zon.

    Wat is Ramadan?
    Ramadan is de negende maand van de Islamitische kalender [[1- Muharram, 2- Safar, 3- Rabi' ul-awwal, 4- Rabi' ul-akhir, 5- Djumada al-owla, 6- Djumada al-akhira 7- Radjab, 8- Sha'ban, 9- Ramadan, 10- Shawwal, 11- Dhu' l-qa'ada, 12- Dhu' l-hidjdja]] en tevens de vastenmaand. Wat Ramadan bijzonder maakt onder alle maanden is dat het naast: de getuigenis; het gebed; de bedevaart en de armenbelasting, één van de zuilen van de islam is.

    Omdat het islamitische kalender gebaseerd is op het maanstelsel, duurt een maand 29 a 30 dagen en er zijn 354 dagen in een jaar en is daarom 11 dagen korter dan het zonnejaar. Dit betekent dat de Ramadan beurtelings in alle seizoenen terechtkomt; herfst, winter, lente en zomer, hetgeen de rechtvaardigheid van onze Schepper weergeeft. Anders zouden de moslims in een werelddeel constant in lange, hete zomerdagen moeten vasten, terwijl anderen in korte, koude winterdagen moeten vasten.

    Naar het voorbeeld van de profeet Mohammed (vzmh), wordt in deze maand gedurende de dag gevast en worden veel vrijwillige nachtgebeden verricht. Moslims verwelkomen het vasten zoals de aarde de regen, omdat het een maand van goede dingen is. Het begin van de Ramadan is de genade van Allah, het midden van de Ramadan is de vergeving van Allah en het einde van de Ramadan is de redding van de Hel. De mensen doen in deze maand meer gebeden tot Allah zodat ze in geloofsovertuiging toenemen. De Ramadan is een maand van: tolerantie, liefdadigheid, verbroedering en bezinning. Het is een maand waarin mensen extra verdraagzaam, toeschietelijk en vrijgevig zijn. Een maand waarin de eenheid en saamhorigheid van de mensheid centraal staan.

    In veel Islamitische landen, maar ook in Nederland, is het gebruikelijk om in deze periode de familie- en vriendschapsbanden extra aan te trekken. Het elkaar uitnodigen, bezoeken en samen het vasten verbreken hoort hierbij. De behoeftigen voeden en kleden gebeurt frequenter in deze maand. Bovenal is de maand Ramadan een periode om de gunsten van God te waarderen, de waarde van het voedsel te leren kennen en aan Hem dankbaarheid te tonen.
    Spirituele (geestelijke) voordelen van het vasten

    Het vasten leert de mens zichzelf te bedwingen en kan ons eigenschappen aanleren zoals discipline, uithoudingsvermogen en vooral zelfbeheersing. Verder leert het ons respect ten aanzien van de medemens en God. Elke dag dat men vast, kan men zodoende als een overwinning beleven. Het leert ons de baas te zijn over onze begeerten en lusten. Het maakt ons bovenal gehoorzaam aan God.

    Sociale voordelen van het vasten
    Het vasten geeft de mensheid een groot gevoel van saamhorigheid . Iedereen heeft een vast dagritme ingesteld in deze maand en alle moslims waar ook ter wereld vasten gedurende deze maand. Een ander belangrijk aspect van de maand Ramadan en het vasten is, dat het ons leert medeleven te hebben met de armen of anderen die in welk opzicht dan ook minder bedeeld zijn. Het is belangrijk dat wij mensen aan elkaar denken en rekening houden met elkaar, zodat we liefde en barmhartigheid voor elkaar ontwikkelen en elkaar als gelijke zien. Wat een voorwaarde is voor een betere wereld.
    Fysieke voordelen van het vasten
    Het is medisch bewezen dat het vasten het lichaam zuivert, het ontdoet van achtergebleven schadelijke stoffen en het helpt om het overtollige vocht en vet kwijt te raken. Het geeft rust aan het hart en zenuwstelsel en bevordert de bloedsomloop. Het kan zelfs sommige allergieën genezen. Dit zijn slechts enkele fysieke voordelen van het vasten.

    Wie behoren te vasten?
    Het vasten is verplicht voor degene die:
    1. Moslim is
    2. Geestelijk en lichamelijk gezond is
    3. Niet op reis is
    4. Volwassen is (volgens de islamitische wetten); bij een meisje is dat na de eerste menstruatie en bij een jongen na de eerste zaadlozing
    5. Rein is na de menstruatie en nadat de kraambloeding is gestopt.
    Voor vrouwen die zwanger zijn en/of borstvoeding geven geldt een uitzondering. Wanneer zij vrezen dat het vasten hun gezondheid of die van het kind (de kinderen) kan schaden, zijn zij vrijgesteld van het vasten. Ze moeten dan wel hun vasten inhalen.

  2. #2
    Waar leidt de weg heen?

    Reacties
    69
    14-08-2002

    Alle daden en werken die een mens in zijn leven verricht zijn voor zich zelf.

    Behalve het vasten, dat doet een gelovige voor Allah .
    Alle dank en lof behoort Allah toe.


  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.062
    12-09-2002

    Ik hoorde laatst van een turkse collega, dat het eigenlijk de bedoeling was om maar drie dagen te vasten, nou wisten ze niet welke drie en hebben er gewoon een maand van gemaakt, zodat ze die drie dagen niet missen, kan jij hem uit deze illusie helpen?

    alvast bedankt

  4. #4
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    na nee hoor

    vasten is gewoon een mand lang. in deze maand kan men zich mentaal sterker voelen omdat je de honger overwind, je liechaam heeft dan ook rust en kan bezig zijn met het afbreken van andere afzalstoffen die we in onslichaam hebben, je hebt dan ook soladiriteit met ander mensen die geen geld hebben en honger leiden, zo ga je ook zakaat(armen belasting)geven.
    wat ramadan ook zo bijzonder maakt is dat het in deze maand de koran is geopenbaard. als je wat meer wilt weten verwijs ik je naar islamitische sites, daar kan je veel vinden.


    de engel komt het even uitleggen

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    100
    22-10-2002

    Bismiellahie Arahmanier Rahiem

    Salaam aleikoem

    Ik denk dat ze met die drie dagen de witte dagen bedoelt dus de 13,14,15, van elke maan maand.

    wa salaam aliekoem wr wb

  6. #6
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    Question hoe

    Origineel gepost door Oem zackaria
    Bismiellahie Arahmanier Rahiem

    Salaam aleikoem

    Ik denk dat ze met die drie dagen de witte dagen bedoelt dus de 13,14,15, van elke maan maand.

    wa salaam aliekoem wr wb

    wat bedoel je met de witte dagen als ik het vragen mag. ik heb er nog nooit van gehoord. kan je het nader uitleggen aub. dank je wel
    salaam.


    de engel wil meer weten

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    10
    22-08-2002

    Cool

    ik heb een vraag een vriendin van me moet nog 7 dagen inhalen van de ramadan van vorig jaar mag ze het dit jaar ook inhalen of geldt dat dan niet meer.haar moeder weet het niet en ze durft het niet tegen haar vader te zeggen

    alvast bedankt.

    ik wens iedereen een gezegende ramadan

  8. #8
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    denk het niet

    Origineel gepost door tangergirl2002
    ik heb een vraag een vriendin van me moet nog 7 dagen inhalen van de ramadan van vorig jaar mag ze het dit jaar ook inhalen of geldt dat dan niet meer.haar moeder weet het niet en ze durft het niet tegen haar vader te zeggen

    alvast bedankt.

    ik wens iedereen een gezegende ramadan

    ik denk niet dat zij het nog kan inhalen, ze had daarvoor een jaar de tijd. het is de bedoeling dat je je tijd inhalt voor de volgende ramadan en niet er na. het ennige wat ze kan doen nu denk ik is allah vragen om het haar te vergeven.
    hopelijk heb ik je kunnen informeren.


    de engel weet het niet zeker

  9. #9
    ..................

    Reacties
    10.222
    16-09-2002

    Re: denk het niet

    Origineel gepost door tetouani79
    ik denk niet dat zij het nog kan inhalen, ze had daarvoor een jaar de tijd. het is de bedoeling dat je je tijd inhalt voor de volgende ramadan en niet er na. het ennige wat ze kan doen nu denk ik is allah vragen om het haar te vergeven.
    hopelijk heb ik je kunnen informeren.


    de engel weet het niet zeker
    tetouani, ben je nu een moefti !?? zeg geen rare dingen als je het niet zeker weet !!

    Antwoord:
    Je moet die dagen inhalen + voor elke dag 1 arme mens voeden.
    Heb je medische vragen ? klik dan op hier: HIER


  10. #10
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    Re: Re: denk het niet

    Origineel gepost door doc25
    tetouani, ben je nu een moefti !?? zeg geen rare dingen als je het niet zeker weet !!

    Antwoord:
    Je moet die dagen inhalen + voor elke dag 1 arme mens voeden.

    ik zeg niet dat ik een moefti ben, maar probeer gewoon een antwoord te geven op haar vraag. trouwens als je met opzet niet vast of inhaalt dan moet je of voor elke dag 30 dagen inhalen of voor elke dag 60 armen voeden, heb ik het nou weer fout ??
    je hoeft mij niet gelijk aan te vallen, we weten ellemaal wel eens iets niet, dan moet jij mij coregiren als jij het beter weet.

    de engel hangt hier geen geleerde uit

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    32
    17-02-2002

    ik denk dat je het voor de volgende ramadan moet inhalen, meer weet ik niet en ik ben het met tetouani 79 eens je moet niet iemand aanvallen op wat hij weet. help hem als hij het fout heeft. groetjes ihsane
    ihsane.l

  12. #12
    ..................

    Reacties
    10.222
    16-09-2002

    aanvallen ? voelen jullie je snel op je teentjes getrapt ? mijn knipoog in de reactie van tetouani zegt genoeg.
    Heb je medische vragen ? klik dan op hier: HIER


  13. #13
    ..................

    Reacties
    10.222
    16-09-2002

    Nogmaals het antwoord:
    je moet het voor de volgende ramadan inhalen. Als je dat niet doet (zonder geldige reden) dan moet je het daarna inhalen + 1 arme voeden per dag die je moet inhalen.

    Bron voor mensen die arabisch verstaan (het is een geluidsfragement dus je hoeft niet te lezen ):

    http://www.islamway.com/bindex.php?s...&fatwa_id=1510
    Heb je medische vragen ? klik dan op hier: HIER


  14. #14
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    zooo

    dat hoor ik dus nu vor het eerst. maar je haalt die dagen toch zomaar niet in, je doet het expres om het zomaar te noemen, wat ik weet is dat je dan voor elke dag 30dagen moet inhalen of 60 armen voeden, maar dat van inhalen en 1persoon voeden is nieuw voor me. of is is dat weer iets anders?? weet jij het??
    bedankt voor het vragment.


    de engel wil wete hoe het nou is

  15. #15
    Getrouwd lid

    Reacties
    2.586
    22-06-2002

    Ik hb gehoord dat je het na de ramadan mocht inhalen je moest die dageninhalen en geld betalen om armen te voeden zoiets
    2. De Koe (el-Baqarah) ayaa 255.
    God! Er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestaande. Sluimer, noch slaap overmant Hem. Al wat in de hemelen en wat op aarde is, behoort Hem. Wie kan bij Hem bemiddelen zonder Zijn verlof? Hij kent het geen voor hen is en wat achter hen is en zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, dan wat Hij wil. Zijn troon strekt zich uit over hemelen en aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet; Hij is de Verhevene, de Grote.