1. #1
    Gemeenste lid.

    Reacties
    1.586
    03-08-2002

    Couscous is gezellig, maar haute cuisine....?

    Ik vind het altijd heel leuk en gezellig om met mijn vrouw en / of schoonfamilie couscous te eten. Dan probeer ik ook wel van die balletjes te maken in mijn hand, maar dat lukt maar slecht. Volop lachen natuurlijk. Maar nu ff over de couscous zelf, wat is er nou eigenlijk zo speciaal aan? Het is wel lekker, maar ook niet dat je zegt, "wauw". De groenten zijn doorgaans helemaal slap gekookt, waardoor er gen smaak meer aan zit. De couscous zelf is niks anders dan hele fijne rijst. Couscous moet het echt hebben van de jus/saus die erbij zit. Als ik eerlijk mag zijn eet ik liever Chinees, knapperige groenten, Turks, veel vlees, Italiaans, sensationele kruiden, Surinaams, pittig, Hollands, voedzaam en lekker mits er een goede jus aangemaakt is. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar ik wil jullie niet teveel de grond instoppen.
    Ik heb nooit slaap.


  2. #2
    *Marrakchia*

    Reacties
    976
    05-06-2002

    Re: Couscous is gezellig, maar haute cuisine....?

    Origineel gepost door Junkie
    Ik vind het altijd heel leuk en gezellig om met mijn vrouw en / of schoonfamilie couscous te eten. Dan probeer ik ook wel van die balletjes te maken in mijn hand, maar dat lukt maar slecht. Volop lachen natuurlijk. Maar nu ff over de couscous zelf, wat is er nou eigenlijk zo speciaal aan? Het is wel lekker, maar ook niet dat je zegt, "wauw". De groenten zijn doorgaans helemaal slap gekookt, waardoor er gen smaak meer aan zit. De couscous zelf is niks anders dan hele fijne rijst. Couscous moet het echt hebben van de jus/saus die erbij zit. Als ik eerlijk mag zijn eet ik liever Chinees, knapperige groenten, Turks, veel vlees, Italiaans, sensationele kruiden, Surinaams, pittig, Hollands, voedzaam en lekker mits er een goede jus aangemaakt is. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar ik wil jullie niet teveel de grond instoppen.
    Blijkbaar maakt je vrouw of je schoonfamilie de couscous verkeerd!
    Nederlands eten....waaaaaahahahhahahaha laat me niet lachuh!
    Geef mij maar tagine!! Da best there is.....

    *...Marrakech Bladi...*


  3. #3
    Gemeenste lid.

    Reacties
    1.586
    03-08-2002

    Origineel gepost door fardou
    Ik eet ook graag Italiaans!!mmmmmmmmm
    Maar Nederlands eten?????Dat vind ik bijna allemaal vieieieiies!!!!!
    Kom maar eens Hutspot bij Junkie eten.
    Ik heb nooit slaap.


  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    17.647
    28-08-2002

    eiiiiiiiiik hutsepot sorry heb er slechte herrineringen aan
    Ondertekening verwijderd door een Moderator
    Klik hier voor meer info

  5. #5
    Gemeenste lid.

    Reacties
    1.586
    03-08-2002

    Valt me trouwens mee dat couscous niet met brood gegeten wordt! Hahahahaha
    Ik heb nooit slaap.


  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    17.647
    28-08-2002

    Origineel gepost door Kadir
    Turks,mmmmmmmmmmmmm, vlees,mmmmmmmmm
    pilaf,bukme,durum
    Ondertekening verwijderd door een Moderator
    Klik hier voor meer info

  7. #7
    Gemeenste lid.

    Reacties
    1.586
    03-08-2002

    Origineel gepost door Kadir
    Nederlands is best wel lekker eigenlijk, Aardappelen(puree kan ook, nog lekkerder) Lekkere groenten erbij, en nog wat vlees, mmmmmmmmm
    Precies, volgens mij eten Nederlanders qua groenten gevarieerder dan Marokkanen. Ik zal niet alles op gaan noemen, want dat is saai. En Nederlanders koken vandaagdedag ook internationaal. Ikzelf expirementeer heel veel in de keuken. De Marokkaanse keuken heeft zeker goeie eigenschappen, maar dagelijkse kost? Nee, shokran.
    Ik heb nooit slaap.


  8. #8
    Gemeenste lid.

    Reacties
    1.586
    03-08-2002

    Als jullie nou ook alle echte onzin meteen verwijderen naar de daarvoor bestemde corner ben ik tevreden. Om met MissHajar te spreken....tazzz. Hier komt toch niemand, man.
    Ik heb nooit slaap.


  9. #9
    *Marrakchia*

    Reacties
    976
    05-06-2002

    Origineel gepost door Junkie
    Precies, volgens mij eten Nederlanders qua groenten gevarieerder dan Marokkanen. Ik zal niet alles op gaan noemen, want dat is saai. En Nederlanders koken vandaagdedag ook internationaal. Ikzelf expirementeer heel veel in de keuken. De Marokkaanse keuken heeft zeker goeie eigenschappen, maar dagelijkse kost? Nee, shokran.
    Dan heb je zeker nog nooit van Tangia gehoord....ga maar langs Marrakech en daar schotelen ze je een heerlijke Tangia voor, met groentes die ze hiero in Nederland niet eens hebben....

    *...Marrakech Bladi...*


  10. #10
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Maar daar heeft Lassie nu wat op gevonden! Op die saaie couscous die eigenlijk maar naar niks smaakt. Couscous met een smaakje.
    Kweenie hoor, misschien wel handig voor de luie kok. Doe mij maar neutrale couscous, dan maak ik er zelf wel wat lekkers bij.

  11. #11
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Couscoussalade met chinese kool (4 personen)

    Nodig:
    150gr couscous
    1 el krenten of rozijnen
    2,5dl hete groentebouillon

    Voor de dressing:
    2,5 el azijn
    1 el (olijf)olie
    1 tl mosterd
    7 el magere yoghurt
    5 el water
    2 tl groentebouillonpoeder
    1 tl kerriepoeder
    1 teentje knoflook, geperst
    16 sprietjes bieslook, fijngeknipt
    zout en peper

    Voor de salade:
    250gr chinese kool in smalle reepjes
    2 appels, in blokjes
    4 mandarijntjes in parten
    50 gr veldsla
    4 hardgekookte eieren, in parten
    2 el geroosterde zonnebloempitten

    Doe de couscous met de krenten in een schaal. Schenk de bouillon erover en laat de couscous wellen zolang als dat volgens de gebruiksaanwijzing moet (verschilt per couscous).

    Klop een dressing van de ingredienten voor de dressing. Meng 2/3 ervan door de couscous met krenten.
    Schep de kool, appel en mandarijntjes er luchtig doorheen. (dus niet stouwen en pletten, zorg dat de schaal lekker groot is.)
    Garneer de salade met de veldsla en partjes ei. Druppel de achtergehouden dressing eroverheen en bestrooi met de zonnebloempitten.

    Ik maak hem meestal met witte kool (is al gesneden verkrijgbaar bij de AP ) en met ananas ipv mandarijntjes. En pijnboompitten smaken ook net zo lekker.

    Ik zie nu alleen dat deze salade wordt aangeprezen als een typische lente-salade.

  12. #12
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Dit komt alweer wat winterse over:

    Kikkererwtenstoofschotel met feta (4 personen)

    Nodig:
    1 courgette
    2 uien
    2 tenen knoflook
    1 el olijfolie
    1 tl paprikapoeder
    1 tl komijn
    1 tl koriander
    1 blik gepelde tomaten (400gr)
    1 blik kikkererwten (400gr)
    200gr feta

    Courgette wassen en in blokjes snijden.
    Uien pellen en grof snipperen.
    Knoflook pellen en hakken.
    In pan olie verhitten. Ui en courgette omscheppend ca 5 min. bakken. Paprikapoeder, komijn, koriander en knoflook erdoor scheppen en nog een minuutje bakken.
    Voeg de tomaten uit blik erbij (met sap en alles) en laat aan de kook komen. Afgedekt een minuut of 20 heel zachtjes stoven. Uitgelekte kikkererwten erbij doen en even meewarmen.
    Feta indien nodig in blokjes snijden en op het laatst bij de schotel voegen.

    Serveren met couscous. (Hehe, daar komt dan eindelijk de couscous!)
    In het oorspronkelijke recept stond 'Serveren met couscous of pitabroodjes', maar dat past niet bij dit topic, dus eten wij het met couscous.

    Dit recept komt trouwens uit de Allerhande, de salade met de kool stond ooit in de Trouw.

  13. #13
    *Marrakchia*

    Reacties
    976
    05-06-2002

    he karima_lal.....weet je op diegene van de foto lijkt.....op susan van days of our lives......kijk je dat? Degene die Kristen nadoet.....wie is dat op de foto? Yekma tie?

    *...Marrakech Bladi...*


  14. #14
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door Bahjaouia
    he karima_lal.....weet je op diegene van de foto lijkt.....op susan van days of our lives......kijk je dat? Degene die Kristen nadoet.....wie is dat op de foto? Yekma tie?
    Yes! Ik lijk op iemand! Ik ben het dus gewoon zelf op die foto. Of moet ik niet blij zijn met de gelijkenis? Ik heb namelijk geen idee wie susan van days of our lives is.

  15. #15
    *Marrakchia*

    Reacties
    976
    05-06-2002

    Origineel gepost door karima_lal
    Yes! Ik lijk op iemand! Ik ben het dus gewoon zelf op die foto. Of moet ik niet blij zijn met de gelijkenis? Ik heb namelijk geen idee wie susan van days of our lives is.
    ben jij dat.............??? :toink: euhmmmm susan van days of our lives is een verstrooide vrouw die haar kind onder druk heeft verkocht aan Kristen.....die susan is een beetje ziekie in haar hoofd.... je moet maar zelf een keertje kijken.....belgie 1 iedere dag (behalve zondag) om 16.55u
    groet B.

    *...Marrakech Bladi...*