1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    554
    26-09-2003

    Vrije wil?

    Hebben wij mensen een vrije wil of worden wij aangestuurd door de Almachtige?

    Hoe moeten wij het lot zien?
    Is alles in ons leven voorbestemd of hebben wij mensen de vrije keus om dingen te doen?

    Met andere woorden kiezen wij zelf een bepaalde richting, of is de richting al voor ons gekozen?

    Ik zou graag mensen aan het woord hebben met een serieuze reactie.

    In de hoop op een leuke discussie.

  2. #2
    Offline

    Reacties
    639
    10-03-2003

    Ik kies voor de vrije wil, want als ons pad al uitgest.ippeld is, zou de uitdaging voor ons om ons best te doen om deze tijdelijke test te doorstaan, niet bestaan. Immers, wat je ook doet...het staat vast dat jij of in de hemel terecht komt of in de hel. Klinkt in mijn oren niet logisch.

    Kaatje.

  3. #3
    IDIOOT GEEN JOOD

    Reacties
    2.280
    06-05-2003

    Origineel gepost door Ghizzy
    Ik kies voor de vrije wil, want als ons pad al uitgest.ippeld is, zou de uitdaging voor ons om ons best te doen om deze tijdelijke test te doorstaan, niet bestaan. Immers, wat je ook doet...het staat vast dat jij of in de hemel terecht komt of in de hel. Klinkt in mijn oren niet logisch.

    Kaatje.
    Er is een vrije wil, alleen heb je de keuze uit goed of slecht...

    Telkens weer.....


    EN wat je intentie is, je Nia, daar gaat het om.

    Wat wil je bereiken met de keuze die je maakt,
    wat is je bedoeling ermee.

    Eigenlijk is je wil dus niet vrij. Het lot is wel degelijk bezegeld. Zie het als een schaak spel met miljarden combinaties als je echt alle mogelijke stappen zou weten dan is het lot van dat spelletje ook bezegeld, wat je ook doet je zult verliezen wat voor stap je ook maakt al zie je dat niet meteen in het begin.

    Zo ook zijn er 2 uitkomsten hemel en hel.
    De keuze is telkens goed of slecht. Jij weet niet
    wanneer je sterft de al machtige wel. Als je afdwaald, dus slecht en slecht is verder weg van goed, zul je weer goed goed moeten maken om op het zelfde uit te komen. Kans berekeningen die niet te berekenen zijn zelfs niet in het HEXA decimaal.

    Als je naar de hemel wil zul je altijd goed ipv slecht willen doen.
    Je weet altijd wanneer je iemand beduveld of je zin door drukt of iemand bespeeld of gebruikt al lijkt het zo onschuldig.

    Je weet het altijd, maar je geeft er niet altijd gehoor aan.
    Je zoekt zelfs naar excuses om je gemoedsrust te schenken.

    Mensen bedriegen elkaar en vaak ook zichzelf.

    Iemand die niet zelfbewust is, zoals een geestelijkgehandicapte oftewel een mongool, is gevrijwaard.

    Alles heeft een rede voor zijn bestaan. Dat iemand dood moet om plaats te maken voor een ander is maar een klein voorbeeld.

    Vraag me soms echt af hoeveel mensen er wel niet zijn geweest van af adam en eva?

    Er wordt gezegd dat er zoveel geesten zijn dat als je een spel laat vallen je enkele zou raken. En daarvan is een deel gelovig en een deel ongelovig.

    Als je met de wonderen van het bestaan bezig houdt dan vult dat een groot deel van je bewondering voor Allah. Dan zie je een glimp van hoe groots alles is in een note dop.

  4. #4
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Ik geloof niet in een almachtige die ons aanstuurt, maar ook niet in een 100% vrije wil. Veel van wat wij doen wordt behoorlijk beinvloedt door gewoontes, je opvoeding, wat je 'hoort te doen', wat je baas zegt, reclames, enzovoort.

  5. #5
    geen

    Reacties
    1.415
    11-10-2002

    SH66T6N Heeft gelijk...

    Ik geloof zeker in het lot dat bepaalt...en daarnaast heb je een eigen wil, die zeker wordt beïnvloed door je omgeving..Om maar een voorbeeld te noemen;
    - Je wilt iets bereiken om je ouders tevreden te stellen zodat ze trots op je kunnen zijn of anderzijds je doet je vrienden (bad boys of girls) na om erbij te horen, wat soms negatieve uit kan lopen..Ik denk dat het goede en slechte pad hier dus ook mee te maken heeft..Wie volg je je Walidien (=je ouders) of je vrienden?????..Soms denk je ik wil een goede studie achter de rug hebben zodat ik later allerlei leuke dingen kan kopen en dat kunnen mensen zien wat ik bereikt heb, of ik koop die leuke jas, wat zal ik er leuk uitzien, mijn vrienden zullen het wel gaaf vinden, of wat dan ook!!!..Als je handelt dan denk je altijd hoe zullen de mensen denken..Heel psyco eigenlijk!!!!!!!???
    Dat je je naar je omgeving gaat gedragen gebeurt onbewust..Mensen kunnen nou eenmaal niet zonder elkaar..
    Als een moslim ben ik geboren
    Tot de moslim-gemeenschap zal ik behoren
    en als een moslim wil ik dood gaan
    en inshaAllah naar de hemel gaan?

  6. #6
    IDIOOT GEEN JOOD

    Reacties
    2.280
    06-05-2003

    Allah had ons kunnen creeëren netals de mieren. Ieder met een gemeenschappelijke taak.

    Maar heeft een vrije wil gegeven aan een ieder om hem daar dankbaar voor te zijn.

    Hoe je hem daarvoor kunt danken staat omschreven in de Koran.

    Die hem dankt zal hij belonen met een schenking groter dan het bestaan. Wie hem niet in zijn bestaan erkent dus ook niet eert zal worden gestraft met tornen die tevens ondenkbaar zijn.

    Trachten is het begin en hij zal je een hand reiken.

    Het is een innerlijk gevecht tussen menselijke verlangens en een goddelijke beloning.

    Het is vasthouden en niet meer loslaten. Griphouden is het moeilijkste omdat het leven zowel verleidingen en afleidingen kent.

    Het is niet voor niets een feit dat wetenschap een kwelling met zich meebrengt, omdat je voor een ander die het niet beheerst onbegrijpelijk wordt. Netals dat sommige dingen niet te bevatten zijn behalve voor de (natuur)wetenschapper. Is geloof niet te bevatten behalve voor de gelovige.