1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    9.896
    24-10-2002

    Vraagje over woedoe

    Salaam broeders/zusters,

    Kan iemand mij vertellen hoe en wat de volgorde zijn van de woedoe.

    Wil graag zekerheid ben erover aan het twijvelen komt verschillen manieren tegen.

    Verwijs me niet door naar de een site, leg het me hier graag uit.

    Het geslacht, hoe en wanneer moet men dit doen.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    180
    05-09-2003

    Wa aleikoem salaam warahmatoeAllah wabarakatoehoe,

    Je kunt de volgende site heel goed voor gebruiken:
    http://www.al-islaam.com/al-islaam/a...wassing/2.html

    KLEINE WASSING WOEDO

    Als je de douche in gaat zeg je Bismillah(in naam van Allah). Je begint nu met het:

    Drie keer je handen goed wassen
    Nu moet je drie keer je mond spoelen waarbij je je handen gebruikt als tandenborstel
    Dan moet je drie keer je neus schoonmaken je snuift het water in en daarna weer uit
    Dan maak je je hele gezicht drie keer schoon
    Nu maak je je rechterarm schoon tot aan je elleboog dit herhaal je drie keer. En je doe het zelfde met je linkerarm
    Nu neem je water en begin je bij het begin van je haargrens tot aan het botje dat je aan het einde van je haargrens hebt.
    (correctie) Het is soennah, om de woorden ashadoe Illa Ilaha Illalah wa ashaodoe enna moehammadan Rasoelallah.(ik getuig dat er geen god is dan allah en dat Mohammad zijn boodschapper.)
    Nu maak je in een keer je rechter en linkeroor schoon d.m.v. je duim en wijsvinger, met water
    Nu was je rechter voet tot je enkels schoonmaken en daarna je linker voet (soenah om tussen je tenen met je pink te gaan tot het daar ook vochtig is)


    Tot de Soennah van de boodschapper van Allah behoort ook dat de moslim niet hoort te verspillen in het gebruik van water bedoeld voor de kleine wassing. De profeet waste zijn ledematen drie maal en zei:
    "Wie er meer aan toevoegt, heeft het slecht gedaan en begaat onrecht."
    (Overgeleverd door Aboe Daawoed en is goed gekwalificeerd door Al- Albaanie in Sah’ih’ Abie Daawoed (123))

    Wat betreft je geslachtsdeel, deze moet je bij elke toiletgebruik met water wassen. Dit is een verplichting. Bij elk toiletgebruik moet je water gebruiken als je geen water kan vinden, dan kun je (VOLGENS MIJ) volstaan met 3x toiletpapier of 3x een steen gebruiken. Ik heb daar een hadith overgelezen. Insha allah als ik die hadith heb gevonden zal ik hem zsm hier plaatsen.
    Het is wel zo dat je na elke toilet gebruik van onder moet schoon maken en het is voldoen om daarvoor 3x toiletpapier voor te gebruiken. Allahoe a3lam of het voor dat je gebed verricht voldoende is? Het makkelijkste is gewoon (na toiletgebruik) water mee nemen naar het toilet, in een flesje en daarna woedoe te verrichten. Allahoe a3lam

    wa aleikoem salaam
    De profeet (Salalahoe 3alaihie wasalam) zei:

    'Allah kijkt niet naar jullie lichamen en uiterlijk, maar Hij kijkt naar jullie harten.' (Moesliem)

  3. #3
    Soebhan Allah

    Reacties
    371
    19-11-2003

    masha Allah
    Ya Moeqalib el Qoeloeb, Thebit Qalbi 'ala Dienek

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    180
    05-09-2003

    ik heb dit nog kunnen vinden over het schoonmaken van je geslachtsgedeelte:

    Belangrijke mededeling
    Het is geen voorwaarde voor de wassing om je geslachtsdelen (voor- en achterkant) te wassen, omdat het wassen van je geslachtsdelen dient te geschieden na het urineren of ontlasten. Dit heeft niets te maken met de kleine wassing. (bron: al-islaam.com)

    Wolverine, ik heb hier geen hadith over. In het boekje 'Het Gebed', zeggen ze:
    'het is soennah vlak voor en tijdens de woedoe steeds de geloofsbelijdenis te herhalen. Mijn excuses er staat er niet bij dat het soennah is. Je kunt het ook bij een andere handeling opzeggen. Het is mij zo aangeleerd.Allahoe a3lam.

    wa aleikoem salaam
    De profeet (Salalahoe 3alaihie wasalam) zei:

    'Allah kijkt niet naar jullie lichamen en uiterlijk, maar Hij kijkt naar jullie harten.' (Moesliem)

  5. #5
    Geen 18.

    Reacties
    4.081
    04-05-2003

    Zelf heb ik een programma op iqra gevolgd en het ging toevallig over al woedoe....de sheig zei dat je inderdaad de shahada moet doen wanneer je je hoofd wast.....wa alahoe a3lam
    wa salaam 3alaikoem

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    180
    05-09-2003

    djazakallahoe ghairan nesrine
    De profeet (Salalahoe 3alaihie wasalam) zei:

    'Allah kijkt niet naar jullie lichamen en uiterlijk, maar Hij kijkt naar jullie harten.' (Moesliem)

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    9.896
    24-10-2002

    Bedankt voor jullie antwoorden,

    Maar nog is het me niet duidelijk hoe ik mijn geslachtdeel(voor als achter)moet wassen.

    Vraag me af hoe vaak het moet, hoe het moet, wanneer het moet

    Inchallah kan iemand me helpen

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    180
    05-09-2003

    Salaam broeder mocrobrains, op jouw vraag heb ik al een antwoord gevonden bij al-islaam.com

    Belangrijke mededeling
    Het is geen voorwaarde voor de wassing om je geslachtsdelen (voor- en achterkant) te wassen, omdat het wassen van je geslachtsdelen dient te geschieden na het urineren of ontlasten. Dit heeft niets te maken met de kleine wassing. (bron: al-islaam.com)

    Dus na gebruik van het toilet (urineren of ontlasten), moet je of met een flesje of met een emmer met water meenemen en dan je onderkant 3x schoonspoelen. Dit doe je doormiddel van je linkerhand die deze ledematen met water schoonspoelt. Het is volgens de soennah om met je rechterhand te eten enz. en met je linkerhand je af te vegen en daar schoon te maken met water.

    En zusterf_mouslima:
    Tot de Soennah van de boodschapper van Allah behoort ook dat de moslim niet hoort te verspillen in het gebruik van water bedoeld voor de kleine wassing. De profeet waste zijn ledematen drie maal en zei:
    "Wie er meer aan toevoegt, heeft het slecht gedaan en begaat onrecht."
    (Overgeleverd door Aboe Daawoed en is goed gekwalificeerd door Al- Albaanie in Sah’ih’ Abie Daawoed (123))
    De profeet (Salalahoe 3alaihie wasalam) zei:

    'Allah kijkt niet naar jullie lichamen en uiterlijk, maar Hij kijkt naar jullie harten.' (Moesliem)

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    180
    05-09-2003

    wa iyakie zuster
    De profeet (Salalahoe 3alaihie wasalam) zei:

    'Allah kijkt niet naar jullie lichamen en uiterlijk, maar Hij kijkt naar jullie harten.' (Moesliem)

  10. #10
    jhb

    Reacties
    934
    11-10-2002

    Bidden.....
    [GLOW=deeppink]Wees in de wereld alsof je een vreemdeling
    of reiziger bent... Als het avond word verwacht dan niet dat het weer ochtend wordt... En als het ochtend word verwacht dan niet dat het weer avond word... Gebruik je gezondheid voordat je ziek bent en je leven voordat je ziek bent en je leven voordat je dood gaat...
    [/GLOW]

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    9.896
    24-10-2002

    Salaam broeders/zusters,

    Bedankt voor jullie antwoorden inchallah worden jullie beloont voor Allah swt.

    Dus als ik het goed begrijp hoef ik bij de woedoe mijn geslachtdelen niet te wassen.

    Elke keer als ik naar de wc ga, moet ik me 3 keer schoonmaken met me linkerhand.

    Kan iemand vertellen of dit goed is ofniet.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    180
    05-09-2003

    Ja dat is helemaal correct broeder

    100% juist
    De profeet (Salalahoe 3alaihie wasalam) zei:

    'Allah kijkt niet naar jullie lichamen en uiterlijk, maar Hij kijkt naar jullie harten.' (Moesliem)

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    1.286
    27-11-2007

    Citaat Geplaatst door Wolverine Bekijk reactie
    En niemand die de hadieth kan vinden die zegt dat je la ilaha ila lah moet zeggen als je bij de woedoe je haar wast?
    Dat is niet van de Soennah omdat te zeggen, dat hebben mensen zelf verzonnen. Wassalaam
    .

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    844
    19-09-2007

    moet je ook je geslacht wassen ?

    maar hoe kan je dat doen met kleren aan ?

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    1.286
    27-11-2007

    Citaat Geplaatst door wat Bekijk reactie
    moet je ook je geslacht wassen ?

    maar hoe kan je dat doen met kleren aan ?
    Je geslachtdeel daar begin je mee dan pas de woedoe.


    met kleren aan?

    gewoon in de toilet daar begin je met je geslachtsdeel wassen.
    .