1. #76
    MVC Lid

    Reacties
    490
    17-01-2003

    Origineel gepost door IFRIQUIA
    [B]Als sommige beweren dat ariff in Marokko arm is hebben jullie gelijk, maar ook in Rabat heb je arme mensen .
    Onzin! ga je marokkaanse regerings praatjes ergens anders verkopen!
    als Arif arm is dan is het arm gehouden door deze racistische regering!
    dan is het leeggerooft jaarlijks door deze arabo racistische regering! anders hoe verklaar je alleen dat Nador op papier alleen maar de 2de rijkste stad na casa blanca is??! en dit gegeven is zelf een bekende feit ook in marokko! en het is ook achter te halen want de meeste vreemde valuta die marokko binnenkomt komt via Rif. en het is ook een bekende feit dat meeste inkomen die marokko binnenhaalt (zelfs veel meer dan toerisme komt via de overgemaakte gelden van Riffijnen! dus nogmaals ga je regeringspraatjes ergens anders verkopen!
    we zijn arm omdat we arm gerooft zijn al 50 jaar lang!

    Origineel gepost door IFRIQUIA
    Het is een groot probleem armoede maar niet alleen in Marokko .
    Alle landen hebben ermee te maken vooral die landen in Afrika .
    Een voorbeeld een plaatsje in Marokko Azemour genoemd 80 km van Casablanca (waar overigens ook armoede bestaat) is er ook geen gas en licht als je te afgezonderd leeft het kost eenvoudig TE veel om voor iedereen een draadje en een leidinginkje te leggen. Hier in NEDERLAND als je op een afgelegen plek woont moet je ook buta gas kopen en aggregaat kopen want de nuon gaat echt niet voor jou alles bouwen tenzij je alles zelf betaald .
    En inderdaad de marok regering is verantwoordelijk maar het doet wat het kan en het gaat steeds beter .
    nou hopen dat alles goed gaat voor de slachtoffers van de beving en met Marokko het land van mij en jou !!!!
    Nogmaals ga je bla bla praatjes ergens anders verkopen! en zeg tegen je bazen de arabisten elite van marokko: deze keer hebben jullie een damn grote probleem! want deze aardbeving heeft niet alleen de aarde geschudt, maar ook de mensen wakker geschudt in Arif! en heeft ook de sluier open gedaan over dit smerige appartheid politiek die tegen onze riffijnse volk is en was ingesteld! praatjes van armoede daar en zo en zus, dat verkoopt nietmeer met dit huidige generatie. kennelijk moeten we op z'n minst autonomie hebben, dan kunnen we zelf onze zaakjes regelen! en dan zullen we zien hoe wij zullen slagen om het 1 van de beste gebieden van Noord Afrika te maken. want 50 jaar knoeien met onze rechten en met onze gelden is zat genoeg! 50 jaar stelen van onze volk is genoeg! en ik weet dondersgoed waar ik overpraat! er zijn zelfs de docummenten zelfs door dit regering vrijgegeven waarin blijkt dat 50 jaar lang onze gebied is leeggeroofd! en dit feit kan zelfs nu de ergste huigelaar van marokko nietmeer ontkennen. en jij denkt hier onwetende riffijnse jongeren bezig te houden met je goedkopepraat??
    nu of nooit! anders gaan rare dingen gebeuren! genoeg is genoeg. wij het volk van Rif hebben niet alleen vijanden in de vorm van de elite die marokko regeert, maar ook regeringsknechten als jij die deze appartheid zolang mogelijk willen laten duren. en maar telkens tussen de gewone mensen hen praatjes verkopen. en voor ons verre vijanden crieeren om ons bezig te houden (bijvoorbeeld vijanden in het midden oosten terwijl die gasten 5000 km van ons ver wonen) dit allemaal zodat jullie ondertussen ons leegroven. en dan kom je met dat goedkope achterhaalde praatjes van je??! tazzz op jou! als jij denkt dat het nog verkoopbaar is!
    maar nogmaals binnenkort is alles voorbij! de meeste van ons willen jullie niet eens een 2de kans geven. het is al te laat!.

  2. #77
    MVC Lid

    Reacties
    779
    11-08-2003

    waarom reageer je helemaal uit belgie ?
    het is nooit te laat om te veranderen want tijd is er altijd

  3. #78
    MVC Lid

    Reacties
    490
    17-01-2003

    belgie, duistland, de europese unie, amerika. je mag van mij alles erbij halen. maar nu even inhoudelijk reageren!

    Nogmaals ik weet dat je geen antwoord kan geven. omdat je gewoon onzin aan het uitkramen bent! en wat ik schreef in mijn reacties is gewoon de keiharde warheid die ieder marokkaan kent.

    Nogmaals reageer inhoudelijk dan!

  4. #79
    MVC Lid

    Reacties
    490
    17-01-2003

    Ifriquia! ja jij asoussie! wees een man en reageer inhoudelijk zoals ik bij jou gedaan heb. waarom wil je niet inhoudelijk reageren? je opende deze topic met leugens die ik onderuit heb gehaald. nu verwacht ik dat je ze hard moet maken of ben je daar niet man genoeg voor? assoussie?!
    je hebt alleen je laffe gezicht laten zien zonder maar 1 keer op mijn reactie in tegaan waarin ik je totaal onderuit heb gehaald en ik heb je zelfs ontmaskerd als een makhzan handlanger die tussen de Riffijnse jongeren anti westerse haat sentimenten verspreidt en aanleert, zodat jij ze kan bezig houden met zaken die hun niet aangaan! of te wel je crrieert ze vijanden om hun eigen zorgen te kunnen verduzelen.

    ik zou zeggen asoussie wees een man en quoteer mijn quotes


    Alle quotes! vooral mijn eerste quotes aan jou toe. want deze laatste zijn niet eens belangrijk. reageer gewoon op de eerste tekst waarin ik je jouw geopende topic als leugens en propaganda bestempelde

  5. #80
    MVC Lid

    Reacties
    779
    11-08-2003

    Onzin! ga je marokkaanse regerings praatjes ergens anders verkopen!
    als Arif arm is dan is het arm gehouden door deze racistische regering!
    dan is het leeggerooft jaarlijks door deze arabo racistische regering! anders hoe verklaar je alleen dat Nador op papier alleen maar de 2de rijkste stad na casa blanca is??! en dit gegeven is zelf een bekende feit ook in marokko! en het is ook achter te halen want de meeste vreemde valuta die marokko binnenkomt komt via Rif. en het is ook een bekende feit dat meeste inkomen die marokko binnenhaalt (zelfs veel meer dan toerisme komt via de overgemaakte gelden van Riffijnen! dus nogmaals ga je regeringspraatjes ergens anders verkopen!
    we zijn arm omdat we arm gerooft zijn al 50 jaar lang!

    1) hhahahahhahah meen je dat dit is laster en smaad pure
    leugens met een wrange smaak naar rascisme.


    Nogmaals ga je bla bla praatjes ergens anders verkopen! en zeg tegen je bazen de arabisten elite van marokko: deze keer hebben jullie een damn grote probleem! want deze aardbeving heeft niet alleen de aarde geschudt, maar ook de mensen wakker geschudt in Arif! en heeft ook de sluier open gedaan over dit smerige appartheid politiek die tegen onze riffijnse volk is en was ingesteld! praatjes van armoede daar en zo en zus, dat verkoopt nietmeer met dit huidige generatie. kennelijk moeten we op z'n minst autonomie hebben, dan kunnen we zelf onze zaakjes regelen! en dan zullen we zien hoe wij zullen slagen om het 1 van de beste gebieden van Noord Afrika te maken. want 50 jaar knoeien met onze rechten en met onze gelden is zat genoeg! 50 jaar stelen van onze volk is genoeg! en ik weet dondersgoed waar ik overpraat! er zijn zelfs de docummenten zelfs door dit regering vrijgegeven waarin blijkt dat 50 jaar lang onze gebied is leeggeroofd! en dit feit kan zelfs nu de ergste huigelaar van marokko nietmeer ontkennen. en jij denkt hier onwetende riffijnse jongeren bezig te houden met je goedkopepraat??
    nu of nooit! anders gaan rare dingen gebeuren! genoeg is genoeg. wij het volk van Rif hebben niet alleen vijanden in de vorm van de elite die marokko regeert, maar ook regeringsknechten als jij die deze appartheid zolang mogelijk willen laten duren. en maar telkens tussen de gewone mensen hen praatjes verkopen. en voor ons verre vijanden crieeren om ons bezig te houden (bijvoorbeeld vijanden in het midden oosten terwijl die gasten 5000 km van ons ver wonen) dit allemaal zodat jullie ondertussen ons leegroven. en dan kom je met dat goedkope achterhaalde praatjes van je??! tazzz op jou! als jij denkt dat het nog verkoopbaar is!
    maar nogmaals binnenkort is alles voorbij! de meeste van ons willen jullie niet eens een 2de kans geven. het is al te laat!.

    2) Ik wil dat je gelukkig wordt en bespaar me je revolutie shit dat gaat echt niet gebeuren kom lekker naar casablanca ik ben er weer dit weekend heb weer wat zaakjes te regelen .

    ik kom in een cafe op moulay rachid laat me weten dan nodig ik je uit mag je wat eten en drinken bij me maar gedraag je wel anders jaag je de andere klanten weg.
    het is nooit te laat om te veranderen want tijd is er altijd

  6. #81
    MVC Lid

    Reacties
    779
    11-08-2003

    je bent wel eerlijk geweest met een ding je koppigheid dammm !!!
    het is nooit te laat om te veranderen want tijd is er altijd

  7. #82
    MVC Lid

    Reacties
    779
    11-08-2003

    komt u uit belgie allez dat is toch niet erg joh ......maar heb jij wel vrienden of mensen die van u houden u reacties zou hun schrik kunnen geven ...hihihihhii
    het is nooit te laat om te veranderen want tijd is er altijd

  8. #83
    MVC Lid

    Reacties
    779
    11-08-2003

    .......of slaag
    het is nooit te laat om te veranderen want tijd is er altijd

  9. #84
    MVC Lid

    Reacties
    779
    11-08-2003

    Door de Geachte Scottie opgemerkt met als bron de kwaliteitskrant De Volkskrant .


    Dokter Najat herbergt Casa's straatkinderen

    Op het Marokkaanse platteland en in de steden worden tienduizenden kinderen aan hun lot overgelaten of verkocht. Een deel slijt zijn leven op straat, terwijl de rest in de prostitutie werkt of als moderne slaven de huishoudens van de rijken draaiende houdt. Slot van een serie over Marokko.

    Met snelle passen komt ze het vertrek binnen. Een kleine, charmant ogende vrouw, zorgvuldig opgemaakt, hyperslank en gekleed in een modieus broekpak. Niks hoofddoek of neergeslagen blik. Hier staat een modern leiderstype. De Franse ambassadeur heeft haar net het Légion d'Honneur opgespeld vanwege haar verdiensten voor de opvang van straatkinderen en slachtoffers van kinderarbeid in Marokko. Onderweg naar kantoor heeft ze echter de hoge versierselen weer afgedaan. ,,Ik hou niet van uiterlijk vertoon.''

    Najat M'jid Maalla noemt zichzelf een vechter. ,,Ik ga uitdagingen en confrontaties niet uit de weg. Dat heb ik van thuis. Ik kom uit een arme familie waar je moest knokken om het hoofd boven water te houden. Maar mijn ouders zagen het belang van goed onderwijs in, ook voor meisjes. Daarom kon ik studeren.''

    Ze promoveerde op seksuele uitbuiting van kinderen. ,,Dat zat hier nog helemaal in de taboesfeer. En ook nu is het zo dat als een werkstertje door de heer des huizes of een van zijn zonen zwanger wordt gemaakt, zij altijd de schuld krijgt, ook voor de rechter.''

    Voor Najat, inmiddels directeur van het Hay Hassani-ziekenhuis voor moeder en kind in Casablanca, sloeg het uur van de waarheid toen ze als kinderarts in aanraking kwam met Unicef , het kinderfonds van de Verenigde Naties. ,,Het opende mijn ogen voor het lijden van kinderen. Ik dacht: het leed van de hele wereld kan ik niet oplossen, dus laat ik me beperken tot mijn eigen omgeving, hier in Casa. Tien jaar geleden ging ze met vier medestanders de straat op en begon de misère van Marokkaanse kinderen in kaart te brengen.

    ,,We ontdekten dat alleen al in deze stad zo'n vierduizend kinderen op straat leven, onder wie zesjarigen. Ze zijn van huis weggelopen of gestuurd en houden zich in leven door te bedelen, diefstallen te plegen of zich te laten prostitueren. Je vindt ze bij havens, op trein- en busstations, markten en zelfs begraafplaatsen. Sommigen lijden aan seksueel overdraagbare ziektes en andere aandoeningen, velen zijn verslaafd aan het snuiven van lijm of verdunde verf en hebben geen onderwijs genoten. Ze stompen af door kou, honger en geweld.''

    ,,Ik was verbijsterd over de ernst en omvang van deze misstand en over de laksheid van de overheid. Lokale en landelijke overheden lieten het probleem net links liggen, maar gecoördineerd beleid bestond er nergens.''

    Sinds de beginjaren is er volgens Najat wel iets veranderd. Al is het niet onvoldoende. ,,De regering ziet straatkinderen niet als slachtoffers van sociale ellende, maar als criminelen. Ze worden opgepakt en ondergebracht in inrichtingen van het ministerie van jeugd en sport die berucht zijn om hun gewelddadige sfeer.''

    Behalve het probleem van de straatkinderen is er de kinderprostitutie die daar voor een belangrijk gedeelte mee samenhangt. Op straat rondzwervende meisjes en jongens van twaalf, dertien jaar vallen in handen van pooiers en komen zo in het circuit terecht. Volgens onderzoek van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken telt Marokko duizenden prostituees beneden de zeventien jaar; meisjes en jongens. Onder hun klanten zijn niet alleen buitenlandse toeristen en zeelui, maar ook Marokkanen. Inmiddels blijkt er zelfs een exportmarkt te zijn ontstaan. Zo is een tijd geleden ten noorden van Marrakech een netwerk opgerold dat jongens van veertien leverde aan bordelen in Italië.

    En dan kent Marokko nog het fenomeen van de kinderarbeid. Daarbij gaat het om zo'n half miljoen kinderen. Sommige gaan overdag naar school, maar moeten elk moment van hun vrije tijd werken. Andere zijn analfabeet. Het merendeel werkt in de land- en tuinbouw of leurt op straat met sigaretten en snoep. In situaties waarin een alleenstaande moeder het gezin draaiende moet zien te houden, zijn ze vaak de enige bron van inkomsten. In de provincie worden tienduizenden meisjes door hun (straatarme) ouders verhuurd aan tussenhandelaars. Deze laten hen op contractbasis werken als hulpje bij gegoede families in de steden. Daar maken ze soms werkdagen van twintig uur, zonder dat ze zelf een cent in handen krijgen. Hun schamel loon gaat direct naar pa.

    Najat: ,,Al deze wantoestanden zijn beschaafde landen onwaardig, zeker een islamitische samenleving als de onze. Nou ja, en dan kun je twee dingen doen; vanaf de zijlijn kritiek leveren, of erin stappen en zelf iets opstarten.'' Zo werd de hulporganisatie Bayti geboren, die nu internationale bekendheid geniet. Als voorbeeld van activiteiten die worden ontwikkeld, noemt Najat M'jid de druk die Bayti uitoefent op de werkgeefsters van huishoudelijke hulpen om hen zover te krijgen dat de jonge meisjes drie keer per week naar school mogen.

    Terugkomend op het probleem van de straatkinderen zegt ze: ,,Wij zetten de zaak nadrukkelijk op de agenda en maken duidelijk dat de oorzaak ligt bij de slechte sociaal-economische situatie waarin ons land verkeert. Die maakt werkloze en verarmde ouders onverschillig voor hun plichten, leidt tot dronkenschap, het uiteenvallen van gezinnen en jaagt kinderen het huis uit.''

    Hoe werkt Bayti? Najat: ,,We proberen eerst het vertrouwen van de jonge zwervers te winnen, behandelen hen met respect, luisteren naar ze. Als er dan een band is ontstaan, organiseren we sportactiviteiten en theatervoorstellingen, geven seksuele voorlichting, regelen bezoeken aan het badhuis, verschaffen medische zorg. Zo komt er geleidelijk wat meer regelmaat in hun leven, leren ze in teamverband werken, vertrouwen in mensen te krijgen. Na verloop van tijd, als ze daarvoor rijp zijn, wordt er opvang geregeld in een van onze centra.''

    ,,Daar wordt hen discipline bijgebracht, leren ze verantwoordelijkheid dragen voor anderen, krijgen ze onderwijs of professionele training. Tegelijkertijd neemt een van onze sociaal werkers, met instemming van het kind, contact op met het gezin. Die leren de ouders, die meestal uit de lagere sociale klassen stammen, hoe zij beter en op een minder gewelddadige manier met hun kind kunnen communiceren. Ze krijgen administratieve bijstand en we kijken hoe het gezinsinkomen kan worden verbeterd, zodat de jongen of het meisje niet meer uit werken behoeft te worden gestuurd. Dat is vooral belangrijk voor kinderen beneden de veertien, want die proberen we als het maar enigszins kan terug in het gezin te krijgen. Oudere kinderen krijgen professionele scholing en er wordt via stageplaatsen gewerkt aan blijvende integratie in het arbeidsproces.''

    En dan is het gesprek ineens afgelopen en haast Najat M'jid zich naar haar volgende afspraak. Eerder had ze al gezegd: ,,Ik word gedreven door een grote hartstocht.''

    Niemand die daaraan twijfelt.

    Nog wat links die leiden naar verhelderende informatie over het land van jullie overgrootouders ... : over joden, christenen en over de dubieuze rol van Mohammed, de 6-e:

    http://www.trouw.nl/religieenfiloso...4412889207.html
    het is nooit te laat om te veranderen want tijd is er altijd

  10. #85
    MVC Lid

    Reacties
    779
    11-08-2003

    Nou heel Marokko heeft problemen alleen jij ziet het niet beste massin je gedraagt je als een clown.
    het is nooit te laat om te veranderen want tijd is er altijd