1. #1
    CEO of M.I.M.

    Reacties
    9.792
    09-03-2002

    Acne

    INLEIDING

    Acne vulgaris, kortweg acne genoemd, is de medische term voor jeugdpuistjes. Vrijwel iedereen krijgt in de puberteit acne. Bij de één zijn het enkele puistjes, bij de andere is het een uitgebreide huidaandoening die veel psychische problemen kan geven en het plezier in het dagelijks leven kan vergallen. Met veel puistjes ga je immers liever niet naar feestjes.


    HOE ONTSTAAT HET?

    Acne berust op een ontsteking van de talgklierfollikel. Bij het ontstaan van acne spelen verschillende factoren een rol. In de meeste gevallen begint acne in de puberteit, wanneer de huid onder invloed van hormonen allerlei veranderingen ondergaat. De talgklieren in het gezicht, op de rug en de borst worden groter en procuderen meer huidsmeer of talg, die bovendien dikker is van samenstelling. Indien er te veel talg wordt afgescheiden, kan het talg zich ophopen en de uitvoergang van de talgklier (de porie) verstopt raken. Deze talgophopingen worden meeëters of comedonen genoemd. Er zijn oppervlakkige meeëters (zwarte comedonen) en meer onderhuids gelegen meeëters (witte omedonen). De talgophoping wordt nog versterkt door toegenomen verhoorning van de uitvoergang van de talgklier, waardoor deze extra nauw wordt. Daarnaast bevinden zich in de talgklieren tal van bacteriën, die zich snel kunnen vermenigvuldigen en de talg omzetten in vetzuren. Door de opgehoopte talg en de irriterende vrije vetzuren zet de verstopte follikel steeds verder uit en scheurt uiteindelijk open. De irriterende stoffen komen in de aangrenzende huid terecht en veroorzaken een ontsteking. Hierdoor ontstaan pukkels en puistjes.

    Sommige vormen van acne ontstaan door uitwendige factoren. Meestal gaat het om contact met stoffen die een verstopping van de talgklier veroorzaken, zoals bepaalde cosmetica. Verder moet hier gedacht worden aan olie-houdende of chloor-houdende producten in bepaalde beroepen en industrieën. Ook mechanische factoren (druk en wrijven) kunnen een bestaande acne verergeren. Voorbeelden hiervan zijn acne onder de kinrand van een helm en op het voorhoofd onder een voorhoofdsband. Ten slotte zijn er nog verschillende geneesmiddelen die aanleiding kunnen geven tot het ontstaan of verergeren van acne. Men moet hier vooral aan denken als acne plotseling optreedt of op een ongewone plaats op oudere leeftijd ontstaat. Tot deze geneesmiddelen behoren onder andere prednison en sommige middelen tegen tuberculose en epilepsie (vallende ziekte).

    ACNE HEEFT NIETS TE MAKEN MET:

    Het eten van verkeerd voedsel
    Omdat acne vaak gepaard gaat met een vette huid, wordt nogal eens gedacht dat het voedsel het ontstaan van acne bevordert. Vooral varkensvlees, chocola en patat worden als deboosdoeners beschouwd. Het is nooit gelukt dit verband in etenschappelijk onderzoek aan te tonen. Ook voedselallergie speelt bij acne geen rol.

    Een vitaminetekort
    Het heeft dan ook geen zin vitaminepreparaten tegen acne te slikken.

    Slechte hygiëne
    Vaak denkt men dat acne hierdoor wordt veroorzaakt omdat de huid er zo "vies" uitziet en een vettig aspect heeft met meeëters, pukkels en puistjes. Ook dit is een fabel. Hygiëne houdt geen verband met acne. Overmatig wassen met water en zeep heeft geen zin en kan zelfs schadelijk zijn voor de huid.

    Infecties
    Acne is geen infectieziekte en wordt dus nooit van de ene mens op de andere overgedragen.

    Transpiratie
    Talgvorming en transpiratie hebben niets met elkaar te maken. Sterk transpireren heeft geen invloed op de ernst van acne.

    Spanningen of stress
    Eerder is het omgekeerde het geval: een ernstige acne kan aanzienlijke psychische spanning oproepen (minderwaardigheidsgevoel). Wel zijn er aanwijzingen dat een bestaande acne door stress kan verergeren.

  2. #2
    CEO of M.I.M.

    Reacties
    9.792
    09-03-2002

    WAT ZIJN DE VERSCHIJNSELEN?

    Acne wordt gekenmerkt door het voorkomen van meeëters, rode pukkels (papels) en puistjes (pustels). Als het een hevige ontsteking is, ontstaan onderhuidse ontstekingen die na genezing lelijke littekens kunnen achterlaten. Het uitknijpen van puistjes of krabben werkt ontstekingen in de hand.


    BIJZONDERE VORMEN VAN ACNE

    Behalve acne vulgaris, hetgeen betekent "gewone" (=meest voorkomende vorm van) acne, zijn er nog enkele vormen van acne met een ander beeld of een ander beloop.

    Bij sommige vrouwen treedt ongeveer een week voor de menstruatie een verergering van de acne op, waarschijnlijk tengevolge van hormonale schommelingen. Ook kan acne verergeren tijdens de zwangerschap.

    Een ernstige vorm van acne is acne conglobata, die voornamelijk bij mannen voorkomt en vaak lang na het 20e jaar blijft bestaan. De ontstekingen verlopen veel heviger dan bij acne vulgaris. De schouders, de rug en de borst zijn over het algemeen erger aangedaan dan het gezicht. Kenmerkend zijn de grote onderhuidse knobbels en abcessen (met pus gevulde holtes), die uiteindelijk genezen met achterlating van ontsierende littekens.

    Soms komt acne voor op ongewone plaatsen, zoals in de oksels, de liezen en op de billen. Meeëters vormen een belangrijke aanwijzing dat het om acne gaat. De steeds terugkerende ontstekingen en abcessen kunnen de patiënt veel ongemak bezorgen. Deze vorm van acne komt meestal voor na het 20e levensjaar.

    Sommige mensen met acne, veelal jonge vrouwen met geringe acne, kunnen zo geobsedeert raken door de huidaandoening, dat iedere pukkel wordt opengekrabt of uitgeknepen, waardoor de ontsteking alleen maar erger wordt en littekenvorming ontstaat (acne excoriée).

    HOE WORDT DE DIAGNOSE GESTELD?

    Acne is over het algemeen zo gemakkelijk te herkennen dat de diagnose gewoonlijk kan worden gesteld op grond van het klinisch beeld. Aanvullende diagnostiek is vrijwel nooit nodig.


    WAT IS DE BESTE BEHANDELING?

    Ofschoon de behandelingmogelijkheden voor acne de laatste jaren enorm zijn toegenomen, blijft acne een aandoening met een chronisch karakter. Acne is niet van de ene dag op de andere verdwenen. Zelfs lichtere vormen van acne vereisen vaak langdurige aandacht. Acne kan niet echt worden genezen. Wel lukt het meestal ervoor te zorgen dat de acne "rustig" wordt en rustig blijft totdat er uiteindelijk genezing optreedt. Een standaardbehandeling voor acne bestaat niet. Wanneer de ontstekingsverschijnselen op de voorgrond staan is de behandeling anders dan wanneer het vooral om meeëters gaat. De ernst van de aandoening, de klachten, maar ook leeftijd en geslacht, bepalen met welk anti-acne middel zal worden gestart. Aangezien ook niet vaststaat hoe men zal reageren op de behandeling en het enige tijd kan duren voordat een middel "aanslaat", is acne een aandoening die maatwerk vereist, waarvoor men als huisarts wel enige ervaring moet hebben. Wel is er een soort vaste volgorde, waarbij men begint met eenvoudige lokale middelen, daarna met antibiotica en ten slotte met andere medicijnen voor inwendig gebruik.

    Bij de behandeling heeft men de keuze uit diverse middelen die op verschillende manieren werken.

    Middelen die de versterkte verhoorning van de afvoergang tegengaan
    Hiertoe behoren o.a. salicylzuur, benzoylperoxide (zoals Benzac®) en vitamine A-zuur. Zij worden toegepast in crème, gel of lotion. Deze middelen zorgen ervoor dat de huid afschilfert zodat de talg die de poriën verstopt gemakkelijk naar buiten kan. Het ontstaan van meeëters wordt hierdoor tegengegaan. Daarnaast remmen deze middelen ook in geringe mate de bacteriegroei. Bij de lichte vormen van acne kan hiermee vaak worden volstaan. Een bezwaar van benzoylperoxide en vitamine A-zuur is dat deze stoffen de huid in het begin van de behandeling vaak irriteren. Daarom begint men vaak voorzichtig. Als de voorgeschreven crème goed wordt verdragen kan de sterkte/concentratie worden verhoogd en de frequentie van smeren toenemen.

    Middelen die de groei van bacteriën tegengaan
    Behalve het reeds genoemde benzoylperoxide zijn het vooral antibiotica die op deze manier werken. Zij kunnen zowel uitwendig als inwendig worden toegepast. De meeste inwendige gebruikte antibiotica zijn tetracycline en Minocin®. Indien voor een dergelijke behandeling gekozen wordt, dient dit langere tijd (vaak vele maanden) gegeven te worden. De dosering is in het algemeen erg laag. Antibiotica die uitwendig worden toegepast zijn erythromycine en clindamycine.

    Middelen die de ontstekingen remmen
    Bepaalde corticosteroïden (bijnierschorshormonen) onderdrukken de ontstekingsreactie. Bij acne worden deze stoffen echter niet of nauwelijks toegepast omdat het nadeel van de bijwerkingen niet opweegt tegen de voordelen. Alleen bij bijzondere vormen van acne kan het zinvol zijn plaatselijke injecties met corticosteroïden te geven. Ook sommige antibiotica, waaronder de eerdergenoemde tetracycline en Minocin®, hebben een ontstekingsremmende werking.

    Middelen die de talgvorming verminderen
    Van de "pil" is al lang bekend dat deze talgvorming kan beïnvloeden. Er zijn anticonceptiepillen op de markt die een gunstig effect hebben op acne, bv. Diane-35®. De "Diane pil" is een "lichte" pil die gewoon als voorbehoedmiddel gebruikt kan worden. Men dient er rekening mee te houden dat de anti-conceptie werking van "de pil" kan verminderen door het gelijktijdig gebruik van orale antibiotica zoals bv. tetracycline. Gedurende die tijd zullen daarom extra anti-conceptieve maatregelen moeten worden genomen. Een ander middel dat de talgproductie onderdrukt is Roaccutane®, dat een stof bevat die verwant is aan vitamine A-zuur. Dit is een zeer effectief middel voor inwendig gebruik. Het wordt uitsluitend voorgeschreven bij ernstige vormen van acne, die onvoldoende reageren op andere middelen. Het middel heeft potentiële ernstige bijwerkingen en risico's, met name tijdens gebruik in de zwangerschap. Ook mag het niet worden toegepast in combinatie met inwendig gebruikte antibiotica. De voor- en nadelen van deze behandeling dienen zorgvuldig tegen elkaar te worden afgewogen.

    WAT KAN MEN ZELF NOG DOEN?

    De ultraviolette stralen in zonlicht hebben een gunstige invloed op acne. In de zomer zijn jeugdpuistjes meestal veel minder actief dan in de winter. Een goed advies is dan ook: profiteer 's zomers zo veel mogelijk van de zon. Ook een hoogtezonkuur levert soms een opvallend resultaat op. Een intensieve blootstelling aan zonlicht of kunstmatige UV-bronnen wordt ontraden in verband met het risico op huidkanker. Overdaad schaadt!

    Het is belangrijk zich te realiseren dat sommige middelen die de dokter heeft voorgeschreven tegen acne (zoals vitamine A-zuur en bepaalde tetracyclines) de huid als het ware extra gevoelig maken voor zonlicht. De behandeling van acne heeft altijd even tijd nodig om in te werken. Soms duurt het 1-3 maanden voordat een bevredigend resultaat is bereikt. Ten slotte is het verstandig niet steeds van het ene middel naar het andere over te schakelen. Als een bepaald middel niet afdoende helpt, is het vaak beter er een ander middel bij te geven. Omdat bij het ontstaan van acne meerdere factoren samen een rol spelen zal meestal een pakket van maatregelen nodig zijn, zodat de aandoening op meerdere fronten tegelijk wordt bestreden.

  3. #3
    CEO of M.I.M.

    Reacties
    9.792
    09-03-2002

    WAT ZIJN DE VOORUITZICHTEN?

    Acne is een onschuldige aandoening, die bij de meeste patiënten na enkele jaren vanzelf verdwijnt. Meestal verdwijnt acne voor het 25e jaar, maar soms blijft de aandoening bestaan tot op oudere leeftijd.


    klik hierop

    zin en onzin over acne


    en mochten jullie tips hebben voeg die toe aan deze topic ik denk dat veel leden hier wel wat aan kunnen hebben
    gelukkig ben ik er al een jaar vanaf

  4. #4
    CEO of M.I.M.

    Reacties
    9.792
    09-03-2002

    Origineel gepost door HighClassLady
    Hoe ben jij er vanaf gekomen?

    HCL.

    dermatoloog die heeft mij uiteindelijk geholpen met veel smeerseltjes en pilletjes ben ik toen aan de diane 35 gegaan en sindsdien gaat het perfect mijn gezicht is nu aan de littekens die ik had aan het genezen nou gaan die natuurlijk niet helemaal 100% weg maar het zit er veel beter uit

  5. #5
    CEO of M.I.M.

    Reacties
    9.792
    09-03-2002

    Origineel gepost door HighClassLady
    Ik heb ook de Diane35 gekregen van de huisarts, moet er nog mee beginnen. Verder heb ik ook een hydro gel gekocht bij de Apotheek, weet niet meer precies hoe het heet. Ik heb ook littekentjes op m'n gezicht, hoe krijg je die 't best weg?

    HCL.

    je moet goed voor je huid zorgen
    als je last hebt van acne heb je meestal last van een vette huid dus moet je altijd je gezicht verzorgen met vetvrije produkten
    tegenwoordig heb je veel produkten die speciaal zijn voor de acne huid

    scrubben helpt ook daarmee verwijder je dode huidcellen en maak je plaats voor nieuwe je littekens zullen daardoor niet helemaal verdwijnen maar zullen wel minder worden

    een tip van mijn vriendin
    maak een mengsel van suiker met een paar druppels citroensap en scrub daarmee je gezicht het prikt wel door de sap maar is super natuurlijk

    er schijnt een hele dure creme te zijn voor littekens
    ik heb het ooit nagevraagd en toen werd mij een smeersel bijna aangesmeerd van helena rubenstein van €80 maar ik had het toen niet
    een week later liep ik een andere douglas binnen en toen ik het vroeg bleek die creme helemaal geen littekens te verwijderen
    er schijnt er wel een te zijn maar welke dat weet ik nog steeds

    en dan heb je ook nog altijd laser behandeling tegen littekens maar dat is zo duur

  6. #6
    CEO of M.I.M.

    Reacties
    9.792
    09-03-2002

    wat wel het nadeel is van de diane 35
    dat je er wel wat van aankomt dat verschilt wel van persoon maar je komt wel aan bij mij was het ruim 5 kg maar dat komt ook voornamelijk doordat je hormoonhuishouding compleet veranderd

  7. #7
    aya ralla bouya

    Reacties
    4.347
    25-02-2002

    ik had daar ooit pillen voor gehad..roacutane als ik het goed heb...
    heeft wel geholpen.. maar zodra je er meestopt zag je ze terug komen... toen heb ik het 4 maanden lang geslikt... en jah nu heb ik lekker niks meer

    ik kwam er alleen niet van bij... ik viel af...
    maar het stomme is het lijkt net of je huidkanker hebt als je die pillen slikt je lippen die worden zo drooooooog dat er overal sneetje's in komen... je huid die verveld ieuwww

    ale dat wou ik zeggen

    =emsoem=
    oday ghis wo edjzoun, sfayie ra tsensouna
    aday iedar ofous esinien d'l kiya...

  8. #8
    .:.Getrouwde Lid.:.

    Reacties
    2.123
    18-10-2002

    Litteteken creme van Biodermal werkt ook uitstekend....en van Diane pil hoef je niet perse van aan te komen, alleen als je zelf al de aanleg voor hebt. Mijn zus is geen kilo van bij gekomen...





    http://hellokitty.altervista.org/hello_kitty/animate/animated1.gifhttp://hellokitty.altervista.org/hello_kitty/animate/animated6.gif[/IMG]


  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    595
    10-07-2003

    Bij mij heeft de diane niets geholpen. Ik heb nu zwaardere medicijnen in combinatie met diane 35. De pillen die zij mij heeft gegeven zijn ook alleen via het ziekenhuis te verkrijgen en tijdens de ziekenhuis bezoeken moet ook mijn bloed worden gecontroleert. Ik heb alles wat ik via de huisarts heb verkregen gebruikt en ondank de laatst verkregen medicijnen heb ik nog steeds minimaal resultaat.

    Ik zit er best wel mee omdat het mij best wel fustreert af en toe. Het uiterlijk is toch best wel belangrijk voor een vrouw. Ik geef de hoop nog niet op aangezien het een langere periode duurt voordat deze medicijnen resultaat geven.
    Beslama!!!!!!!

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    676
    24-10-2003

    ZOn is juist nie goed, in de zon wordt je huid dikker, dan gaan ze tijdelijk weg. wordt t weer winter komt t extra veel weer trug door de ophopingen onder de huid
    Heb jij nog baby/kinder kleding en spulletjes die je niet gebruikt? Ik geef ze aan kinderen in Marokko!

    http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4305627

  11. #11
    Me & Mo ...

    Reacties
    8.664
    29-05-2002

    MVC Premium MVC Premium
    kgebruik gewoon reinigingspads van clearasil, helpt echt goe, verwijderd alle onzuiverhede...

    Tatou.

    Voor alle gelegenheden...


  12. #12
    .:.Getrouwde Lid.:.

    Reacties
    2.123
    18-10-2002

    Origineel gepost door HighClassLady
    Ik denk dat ik die Litteken creme dan maar eens ga proberen! Waar kan je 'm halen?

    HCL.
    Bij drogist of apotheek.....





    http://hellokitty.altervista.org/hello_kitty/animate/animated1.gifhttp://hellokitty.altervista.org/hello_kitty/animate/animated6.gif[/IMG]


  13. #13
    .:.Getrouwde Lid.:.

    Reacties
    2.123
    18-10-2002

    Origineel gepost door HighClassLady
    Dank u!

    En wat kost het ongeveer?

    HCL.
    Hmm dat weet eerlijk gezegd niet meer, het is in ieder geval niet super duur...het is een kleine tubbe.
    Het werkt wel goed, bij mij tenminste wel!







    http://hellokitty.altervista.org/hello_kitty/animate/animated1.gifhttp://hellokitty.altervista.org/hello_kitty/animate/animated6.gif[/IMG]


  14. #14
    Gebanned

    Reacties
    489
    03-02-2003

    Origineel gepost door HighClassLady
    Dank u!

    En wat kost het ongeveer?

    HCL.
    Hoi HCl!

    Ik heb ook littekens...En heb Littekencreme van Biodermal geprobeerd..Echt waardeloos ..werkte niet!

    Ik ben nu dus opzoek naar iets anders!

    Maar littekencreme van biodermal kost 11.95 ongeveer!

  15. #15
    .:.Getrouwde Lid.:.

    Reacties
    2.123
    18-10-2002

    Origineel gepost door Sfenza
    Hoi HCl!

    Ik heb ook littekens...En heb Littekencreme van Biodermal geprobeerd..Echt waardeloos ..werkte niet!

    Ik ben nu dus opzoek naar iets anders!

    Maar littekencreme van biodermal kost 11.95 ongeveer!
    Bij ieder persoon is het verschillend, bij mij heeft het uitstekend geholpen geen litteteken meer over........en de littetekens moeten natuurlijk ook niet 10 jaar oud zijn, dan gaat het moeilijk weg.





    http://hellokitty.altervista.org/hello_kitty/animate/animated1.gifhttp://hellokitty.altervista.org/hello_kitty/animate/animated6.gif[/IMG]