1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Hadith van de dag

    Stuur een mailtje naar hadithvandedag@gmail.com en ontvang elke dag een andere hadith, insha Allaah.

    Voel je vrij hier verschillende, betrouwbare ahadith te plaatsen.



    Aqiedah (Geloofsleer)


    Tawheed (Monotheïsme)
    Ik geloof in Allaah
    Geen andere Godheid dan Allah‏
    Heeft de Profeet Allah gezien?
    Houding tegenover Allah
    Wees gerust, alles is vastgesteld

    Imaan (Geloof)
    Over zelfonderzoek
    Een moslim is verplicht te luisteren en te gehoorzamen‏
    Een greintje imaan in het hart‏

    Qor'aan
    Soerah al-Ikhlaas


    Fiqh (Jurisprudentie en wetgeving)



    Gebed
    Smeekbede tijdens de Sadjdah‏
    Een overtreding begaan
    Het gebed
    Beloning voor het gebed

    Huwelijk
    Het opzeggen van dou'a voor gemeenschap


    Kleding
    Het dragen van goud
    Goud en zijde

    Eten
    Het slachten van dieren
    Drinkmanieren
    Een derde voor voedsel, een derde voor drinken en een derde voor adem

    De dood
    Paradijs en Hel
    Niet naar de dood verlangen
    Oprechtheid leidt tot het paradijs
    Intentie en oprechtheid‏
    Berouw tonen
    De sleutel van het Paradijs‏
    Bescherming tegen het hellevuur‏
    Zelfmoord
    Barmhartigheid van Allah

    Ziekte
    Pijn genezen

    Sadaqa (liefdadigheid)
    Het begroeten wanneer je het huis binnengaat
    Het voedsel voor twee is voldoende voor drie‏
    Geld uitgeven voor familie is sadaqa
    Genadig zijn tegenover kinderen
    Bedelen
    Bedelen is een soort wond
    Elkaar presentjes geven

    Gedrag
    Arrogantie zal niet tot het Paradijs leiden
    Twee soorten mensen die het waard zijn om jaloers op te zijn‏
    Een moslim is de broeder van een moslim
    Goed gedrag
    Omgang met buren‏
    Goedheid en zonde‏
    Het teruggeven van het recht van de onderdrukte
    Houdt van je zuster of broeder, omwille van Allaah
    Het mishandelen van dieren is ongeoorloofd
    Kiezen voor het eenvoudigste
    Geduld

    Vasten
    Ar-Rayyaan‏

    Dromen
    Het zien van de Profeet in een droom

    Ouders
    Wie moet ik volgen?‏
    Gehoorzaamheid aan de ouders
    Beloning voor een miskraam

    Vrouwen
    Het gebed van een vrouw is beter in haar huis
    Gelovige behoort een gelovige vrouw niet te haten
    Vrouwen goed behandelen
    Een vrome gelovige vrouw


    Afbeeldingen

    Honden en afbeeldingen‏
    Het maken van afbeeldingen‏

    Overig
    De meest geliefde namen door Allah
    De aandacht van de Islam voor de moskeeën‏
    Het vermeerderen van de beloning

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Het begroeten wanneer je het huis binnengaat

    Van: Hadith van de dag (hadithvandedag@gmail.com)
    Verzonden: donderdag 21 augustus 2008 9:49:19
    Aan:
    Titel: Het begroeten wanneer je het huis binnengaat

    Anas verhaalt dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) tegen hem zei: "O zoon, wanneer je je huis binnengaat, begroet dan je mensen. Het is een bron van zegeningen voor jou en de leden van je familie."

    Overlevering: Tiermiedie

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Over Zelfonderzoek

    Van: Hadith van de dag (hadithvandedag@gmail.com)
    Verzonden: maandag 18 augustus 2008 10:43:48
    Aan:
    Titel: Over Zelfonderzoek

    Aboe Hoerairah verhaalt dat hij de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) hoorde zeggen: "Voorwaar, Allah wilde een leproos, een kale en een blinde van de Kinderen van Israël beproeven, dus stuurde Hij een engel (in menselijke gedaante).

    De engel kwam bij de leproos en zei: 'Van wat voor iets houd jij het meest?' Hij zei: 'Een mooie (huids-) kleur en een mooie huid, en dat van mij weggaat wat de mensen haten. Hij raakte hem aan en de ziekte ging van hem weg en hij kreeg een mooie kleur. En toen vroeg hij: 'Van wat voor eigendommen houd jij het meest?' Hij zei: 'Kamelen.' Daarop werden er tien maanden zwangere vrouwtjeskamelen gegeven, en werd hem gezegd: 'Moge Allah er voor je zegeningen in brengen.

    Toen ging de engel naar de kale, en zei: Van wat voor iets houd jij het meest?' Hij zei: Mooi haar en dat van mij weggaat wat de mensen haten.' Hij raakte hem aan en zijn ziekte ging van hem weg en hij kreeg mooi haar. Hij vroeg: 'Van wat voor eigendommen houd jij het meest? Hij zei: 'Koeien.' Toen kreeg hij drachtige koeien en zei hij: 'Moge Allah er voor je zegeningen in brengen.'

    Daarop ging hij naar de blinde, en zei: 'Van wat voor iets houd jij het meest?' Hij zei: 'Dat Allah mijn gezichtsvermogen herstelt zodat ik de mensen kan zien.' Toen raakte hij hem aan, waarop Allah zijn gezichtsvermogen herstelde. Daarop vroeg hij: 'Van wat voor eigendommen houd jij het meest?' Hij zei: 'Geiten.' Toen kreeg hij een zwangere geit. De dieren vermenigvuldigden zich snel, zodat er één een vallei vol kamelen had, er één een vallei vol koeien had en één een vallei vol geiten had. Na verloop van tijd bezocht de engel de (voormalige) leproos in zijn gedaante (als mens), en zei: 'Ik ben een arm en behoeftig mens en heb al mijn middelen tot onderhoud tijdens mijn reis uitgeput en ik heb buiten Allah geen middelen om mijn reis te voltooien. Ik vraag jou, in Naam van Degene Die jou een mooie kleur en mooie huid en eigendommen heeft gegeven, mij een kameel te geven om mijn reis te voltooien.'

    Hij zei: 'Ik heb veel verplichtingen.' De engel zei: 'Het is of ik jou eerder heb gezien, was jij geen leproos, die door de mensen gemeden werd, die daarop door Allah werd geraakt?' Hij zei: 'Ik heb deze eigendommen van mijn voorvaderen geërfd.' De engel zei: 'Als je liegt, moge Allah je dan terugbrengen in de toestand waarin jij was.'

    Toen kwam hij in zijn gedaante (als mens) bij de (vroeger) kale man en herhaalde zijn verzoek aan hem en hij kreeg een soortgelijk antwoord als hij van de leproos gekregen had. Ook tegen hem zei hij: 'Als je liegt moge Allah je dan terugbrengen in de toestand waarin je was.'

    Toen bezocht de engel de blindeman in zijn vroegere gedaante, en zei: 'Ik ben een arm en behoeftig mens en heb al mijn middelen tot onderhoud tijdens mijn reis uitgeput en ik heb buiten Allah geen middelen om mijn reis te voltooien. Ik vraag jou in de Naam van Degene Die jou jouw gezichtsvermogen teruggegeven heeft, geef mij een geit die mij van nut kan zijn bij het bereiken van mijn bestemming.' Hij zei: 'Ik was inderdaad blind, en Allah heeft mij mijn gezichtsvermogen teruggegeven. Jij mag nemen wat je wilt en je mag achterlaten wat je wilt. Bij Allah, ik zal jou niets weigeren dat jij in de Naam van Allah, de Heer van Eer en Glorie, wilt nemen.' Hij (de engel) zei: 'Houd alles wat je hebt. Jullie zijn beproeft. Allah is zeker met jou behaagd en Hij is vertoond op jouw metgezellen."

    Overlevering: Buchaarie en Muslim

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Het zien van de Profeet in een droom
    Van: Hadith van de dag (hadithvandedag@gmail.com)
    Verzonden: maandag 11 augustus 2008 10:53:34
    Aan:
    Titel: Het zien van de Profeet in een droom

    Aboe Hoerairah verhaalt dat de Profeef (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Hij die mij in zijn droom ziet is alsof hij mij ziet als hij wakker is, - of het lijkt alsof hij mij ziet terwijl hij wakker is – want Satan kan mijn gedaante niet aannemen."

    Overlevering: Al-Buchaarie en Muslim

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Bedelen
    Van: Hadith van de dag (hadithvandedag@gmail.com)
    Verzonden: dinsdag 5 augustus 2008 15:54:56
    Aan:
    Titel: Bedelen

    Aboe 'Abdoellah az-Zoebair ibn Al-Awwaam verhaalt dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Het is beter voor een ieder van jullie als hij touwen pakt, de bergen intrekt, en een pak hout op zijn rug draagt, en het dan verkoopt en zo beschermt Allah zijn gezicht, (het is beter) dan dat hij de mensen vraagt, of zij het hem nu geven of niet."

    Overlevering: Al-Bucharie

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Paradijs en Hel
    Van: Hadith van de dag (hadithvandedag@gmail.com)
    Verzonden: woensdag 30 juli 2008 12:47:59
    Aan:
    Titel: Paradijs en Hel

    Aboe Huraira verhaalt dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) werd gevraagd: "Wat zal de meeste mensen in het Paradijs brengen?" Hij antwoordde: "Vrees voor Allah en een goed karakter." Hij werd gevraagd: "Wat zal de meeste mensen in de Hel brengen?" Hij zei: "De mond en de geslachtsdelen."

    Overlevering: Tiemiedie

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Genadig zijn tegenover kinderen
    Van: Hadith van de dag (hadithvandedag@gmail.com)
    Verzonden: dinsdag 29 juli 2008 9:42:46
    Aan:
    Titel: Genadig zijn tegenover kinderen

    Aboe Hoerairah verhaalt dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) Hasan bin Ali kuste. Hij was in het gezelschap van Aqra' ibn Haabis. Aqra' zei: "Ik heb tien kinderen, maar ik heb nog nooit een van hen gekust." De Boodschapper van Allah (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) keek naar hem, en zei: "Wie niet genadig is, wordt niet begenadigd."

    Overlevering: Al-Buchaarie en Muslim

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Wat verloopt dit vreselijk stroef zeg, :/

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    )))))))))(((((((((

  10. #10
    Vreemde vogel.

    Reacties
    1.542
    13-07-2005

    Het gaat over het geloof. Begrijpelijk toch?
    Het is me duidelijk geworden dat de huidige Intifada op een geniepige manier bloediger, harder en zwaarder is dan we thuis op TV kunnen zien.


  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    1.840
    15-10-2005

    Ik ga een mail sturen.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    1.320
    30-01-2007

    Super! Ik ga me gelijk aanmelden.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    335
    06-02-2008

    Ik heb gemaild

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Citaat Geplaatst door Precumida Bekijk reactie
    Het gaat over het geloof. Begrijpelijk toch?
    , ik opende een keertje een topic met als titel: Wat begint er met de N en eindigt op euken? (Nasi uit eigen keuken) Nou, gelijk een hele heisa en m'n topic ging als een tierelier,

    Citaat Geplaatst door hananschoonheid Bekijk reactie
    Ik ga een mail sturen.
    Insha Allaah!

    Citaat Geplaatst door Escapiste Bekijk reactie
    Super! Ik ga me gelijk aanmelden.
    Insha Allaah!!

    Citaat Geplaatst door runner180cc Bekijk reactie
    Ik heb gemaild
    , maa shaa Allaah.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    1.840
    15-10-2005

    Ik heb het al gestuurd.