1. #31
    MVC Lid

    Reacties
    3.180
    03-04-2003

    Origineel gepost door Scottie
    Nou, we willen absoluut niet terug naar de jaren 50 van de vorige eeuw.

    Een aspekt van de hoofddoekkwestie is de bedoelingen van sommige moslims. De islam is een vorm van de samenleving inrichten met een geestelijke aan het hoofd. Iran enzovoort.

    Ik citeer mezelf: De hoofddoek is een uiting van geloof en van een geloof dat ook zegt een staatsinrichting te zijn. Als de staat niet volgens de islam is ingericht heeft de islam haar doel niet bereikt. Omdat Nederland niet volgens een geloof is ingericht en geen geloof het doel mag hebben de staat volgens haar regels in te richten zijn ongevraagde confrontaties met een geloof ongewenst.

    De angst is: nu een hoofddoek, straks een moefti als minister-president en geestelijken als minister. En geen openbare scholen meer en rechters met een hoofddoek of tulband? Daar gaat het om. Wat wil de moslim met zijn geloof?


    Het is niet 'nu' de hoofddoek. Die hoofddoek is er al dertig, veertig jaar. Niemand heeft er ooit problemen mee gehad, alleen omdat nu vrouwen hoogopgeleider zijn, en dus terecht komen in de rechtbank, nu opeens is het 'een probleem'.

    Jij wil door de 'bedoelingen' van sommige moslims, de rest van de groep slachtofferen? Niet iedere moslim wenst een islamitische overheid, niet iedereen voldoet aan jouw -manke- beeld.

    Moslims lijken te denken dat "Vrijheid van meningsuiting" en "vrijheid van geloof" betekent dat iedereen maar mag doen wat hij wil. Dat nu is een ernstig misverstand. In Nederland bestaat alleen vrijheid in gebondenheid. Hier komt de vrijheid pas tot stand door de regels en afspraken. Die wij respecteren om die betrekkelijke vrijheid mogelijk te maken. In Nederland kun je juist niet doen wat je wilt, als dat betekent dat je geen rekening houdt met anderen. In nederland moet je de hele dag rekening houden met anderen: daarom zeggen sommigen dat het hier zo vol is.
    Ik denk dat aan de moraal van 'moslims' veel nietmoslims een puntje kunnen zuigen. Wie is die 'wij' daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven. Het feit dat wij, niet-moslims, moslima's tolereren hoofddoeken te dragen, dat heet nu 'rekening houden met anderen'. Jij wil misschien wel rekening houden met anderen, zolang het in je eigen voordeel blijft.

    In Nederland is overeenstemming over geloofsuitingen: niet op openbare scholen, niet bij overheidsfunctionarissen en niet in het openbaar. Geloof is een prive-zaak: je geloof belijdt je thuis en in de kerk.
    Klinkklare onzin, er bestaat totaal geen overeenstemming. Het hangt van gemeenten, van openbare scholen zelf af hoe zij met de hoofddoekkwestie omgaan. Net zoals dat is bij het sluiten van homohuwelijken. Godzijdank hebben we dat ook niet geprobeerd weer dat vast te leggen in een wetje of een regeltje.

    Moslims en Marokkanen die moslim zijn zouden heel wat meer serieus worden genomen als zij dat opdringen van hun geloofsuitingen, niet hun geloof, zouden staken. Niemand kan iets hebben tegen de islam of welk ander geloof, maar in Nederland confronteer je een ander niet met je geloof, dat is heel ongewenst.
    Het is maar waar je je aan bloot wil stellen. Ik ken mensen die nog nooit een moslim gezien hebben. Ik stel voor, als jij zo'n koudwatervrees voor 'moslims' hebt, dan moet je óf je ogen sluiten, of ergens in Noordoost-Groningen gaan wonen.

    Vraag blijft: "wat willen moslims? Vrijheid in gebondenheid of de totale macht over de inrichting van onze samenleving?" Op die vraag moet een antwoord komen, want tot nu toe is het angstwekkend stil gebleven.

    Scottie.
    Wat moslims willen, is net zo irrelevant als de vraag wat 'de blanken willen', of wat 'de autochtonen willen', of 'de roodharigen willen'. Men is een individu in dit land, en vanuit die kennis dient men het individu te behandelen. Dat betekent niet dat er geen richtlijnen moeten zijn hoe men zich bijvoorbeeld dient te kleden op het werk. Maar laat men dat alsjeblieft al bedrijf, als instantie zélf uitmaken, daar hebben we geen patriarchale overheid voor nodig.
    Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children <>< (Khalil Gibran)

  2. #32
    Engel...Duivel..?

    Reacties
    1.570
    05-12-2002

    hahahaha ik lach me dood hier ik hou van dames scottie niet van heren

    srry
    ya habibi laaaaa, trouh ba3eed enta nasseely wa fi alby el waheed enta illy fi alby wallah tefdal el dinya killa!!!........

  3. #33
    Gematigd Extremist

    Reacties
    795
    28-01-2004

    Origineel gepost door the_destiny

    ja zoals ik al vaker zeg.. NEDERLANDERS zijn NEPPE mensen!!!
    Ze houden alles in zichzelf en durven niks recht in je egzicht te zeggen.
    Maar roddelen dat kunnen ze als de BESTE!!!
    Als er 1 volk bekent staat als direct en recht door zee zijn het de Nederlanders, sommigen noemen dat bot en onbeschofd en soms hebben ze gelijk.

    Sommige dingen waren beter in de jaren 50 Scotsman, orde en dicipline zijn soms een goed middel om een samenleving een beetje op orde te houden.

    Het probleem is dat Nederland alle normen waarden en moraal van de jaren 50 resoluut overboord heeft gekieperd zoals geen enkel land ter wereld.

    In andere landen was er weerstand tegen de jaren 70 hippie mentaliteit. Hier in Nederland was die er amper, in Nederland is tot op de dag van vandaag geen conservatieve stroming die de normen en waarden niet opnieuw moet uitvinden zoals het CDA maar ze nooit kwijt is geraakt.

    Als ik kijk in welke staat Nederland zich nu bevind denk ik dat we na de jaren 60 en 70 iets teveel doorgeschoten zijn waardoor we nu opgescheept zitten met door de staat gesubsidieerd afwerkplekken waar wethouders zich laten bevredigen, een binnenstad van onze hoofdstad die verbouwd is tot een 1 groot bordeel, en een politie die nog geen 15% van de misdrijven oplost.

    Tempelier, aardsconservatief
    "But apart from the sanitation, the medicine, education, wine, public order, irrigation, roads, the fresh-water system and public health, what have the Romans ever done for us?"

  4. #34
    MVC Lid

    Reacties
    3.180
    03-04-2003

    Origineel gepost door minga
    dank u dame trouwens ben je nog vrijgezel ...ik val voor hoofddoekjes :P

    Als goed moslim weet je natuurlijk dat relaties niet mogen, dat foto's/afbeeldingen niet mogen en zeker geen afbeeldingen van vrouwen bij wie er nog een strookje haar vrij komt en die nogal wat make-up draagt. Die hoofddoek is trouwens bestemd om de schoonheid te verbergen, maar als ik jouw woorden lees, klopt dat niet. Als het goed was, zou je niet op hoofddoekjes moeten vallen...

    Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children <>< (Khalil Gibran)

  5. #35
    Engel...Duivel..?

    Reacties
    1.570
    05-12-2002

    "Als het goed was, zou je niet op hoofddoekjes moeten vallen..."


    ahh dat is flauw ik weet het haram maar ja luister eens wie heeft ooit gezegd dat ik een goede moslim was ik probeer het wel ja maar ja...ik blijf ook mens en heb ook behoeftes
    ya habibi laaaaa, trouh ba3eed enta nasseely wa fi alby el waheed enta illy fi alby wallah tefdal el dinya killa!!!........

  6. #36
    Memento mori

    Reacties
    7.256
    04-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Nou, Minga, je bent een schat m/v maar ga niet hier zitten te romantiseren. Dit is een serieuze discussie . Luister nou toch eens naar Jacko en mij.

    Ben je een vrouw of een man? Oh nou zie ik het. Een man, met een vrouwenplaatje. Mondo cane ...

  7. #37
    Memento mori

    Reacties
    7.256
    04-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Nou, Arabchristen, ik ben het niet met je eens:

    Het is niet 'nu' de hoofddoek. Die hoofddoek is er al dertig, veertig jaar. Niemand heeft er ooit problemen mee gehad, alleen omdat nu vrouwen hoogopgeleider zijn, en dus terecht komen in de rechtbank, nu opeens is het 'een probleem'.

    Het is wel die hoofddoek. Vrouwen komen nu in banen en functies terecht, dat is goed. Ik ben tegen die hoofddoek in winkels, maar absoluut tegen hoofddoeken in overheidsfuncties. Vrouwen die rechter zijn mogen geen hoofddoek op, je draaft een beetje door.

    De overheid die ons allemaal vertegenwoordigt dient onpartijdig te zijn. Daarom is Vrouwe Justitia beblinddoekt. Geen doek, geen kruis op borst, geen keppel en geen tulband. Ik begrijp niet waarom moslims dat niet accepteren. Zij wisten, toen ze naar Nederland kwamen en komen dat wij een scheiding hebben tussen staatsinrichting en invloed van geloof.

    Jij wil door de 'bedoelingen' van sommige moslims, de rest van de groep slachtofferen? Niet iedere moslim wenst een islamitische overheid, niet iedereen voldoet aan jouw -manke- beeld.

    Moslims vormen nog wel degelijk een groep en zijn niet ge-indivudialiseerd. Men geeft immers hoog op van de groepssamenhang? Zoekt steun bij elkaar. Als een Marokkaan door de politie wordt neergeschoten is niet alleen zijn familie bedroefd maar breekt er zowat een revolutie, met geweld en vernielingen plaats.

    Ik ben blij te lezen dat niet iedere moslim een niet-moslim- overheid wil. Dat zeg jij, maar in moskeen worden hele andere zaken bepleit. Ik ben geen moslim maar ik weet wel dat de islam alleen geslaagd is als het land een islamitische regering en rechtspraak heeft. Wie zegt dat er binnen de moslimgemeenschap in Nederland geen mensen zijn een islamstaat willen? Willen moslims zich dan neerleggen bij een democratische regering waarin hun geloof geen invloed heeft, waarin de islam zich beperkt tot de moskee? En je invloed uitoefent in het stemhokje?

    Dat zou betekenen dat moslims afvallig zijn aan hun geloof, daar de islam een totalitaire staat beoogt, met alleen moslimgelovigen in de regering en in het bestuur. De islam wil wel degelijk een regering van alleen moslims, op basis van hun wetten. En geen politiek partijen, verkiezingen en volksinvloed. Er is immers maar een partij en dat is de islam?

    Ik denk dat aan de moraal van 'moslims' veel nietmoslims een puntje kunnen zuigen. Wie is die 'wij' daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven. Het feit dat wij, niet-moslims, moslima's tolereren hoofddoeken te dragen, dat heet nu 'rekening houden met anderen'. Jij wil misschien wel rekening houden met anderen, zolang het in je eigen voordeel blijft.

    Wij=Nederlanders die hun geloof thuis laten, staan voor de scheiding van staatsinrichting en geloof en zijn voor democratie op basis van een Grondwet.

    Tolereren=gedogen in afwachting van verdere maatregelen. Tolereren is toestaan bij gebrek aan regels die verbieden. Jij verwart acceptatie met tolerantie. De doek is niet geaccepteerd. Niet cultureel en niet legaal, slechts getolereerd.

    Het tolereren van de hoofddoek heeft niets te maken met "rekening houden met". Die doek is een overval op de samenleving, die nu nadenkt over maatregelen om aan het gedogen een eind te maken. Niet om te accepteren maar om te voorkomen. Omdat wij hier geen nadrukkelijke uitingen van een geloof wensen en al helemaal niet in overheidstaken: leger, rechtspraak en opsporing. Nederland bereidt maatregelen voor om een sluipnende invloed van de islam in overheidstaken te voorkomen. Houd er goed rekening mee dat tolerantie waar Nederland zogenaamd beroemd om is slechts een dun laagje is dat ligt over strenge opvattingen.

    Het is maar waar je je aan bloot wil stellen. Ik ken mensen die nog nooit een moslim gezien hebben. Ik stel voor, als jij zo'n koudwatervrees voor 'moslims' hebt, dan moet je &oacute;f je ogen sluiten, of ergens in Noordoost-Groningen gaan wonen.

    Uit dit voorbeeld van "Oost-Groningen" blijkt hoe jij je in ieder geval vergist in de Nederlandse geest. Niet wij gaan weg, anderen passen zich aan aan de hier heersende opvattinen. Sinds de komst van grote groepen immigranten, rond de 15-e eeuw naar de Hollandse provincies is dat zo gegaan. Grote groepen met andere culturen en andere geloven zijn na 3 generaties opgegaan in de gemeenschap waar ze wilden wonen. Daartoe werden in de eerste steden al maatregelen genomen om bevolgingsgroepen te mengen en te voorkomen dat religieuse partijen aan machtsinvloed gingen doen. Zeg maar, dat dat kanaliseren en beheersen van de instroom en integratie van nieuwkomers een Hollandse traditie is en en instrument is om een stabiliteit te garanderen.

    Ik ben duidelijk: als moslims vinden dat zij in Nederland geen goed moslim kunnen zijn, er zijn talloze landen waar dat wel kan.
    Nederland wordt zonder langdurige strijd en revolutie geen land waar moslims andere rechten en plichten hebben dan andere gelovigen. "Als je beter kunt, moet je beter gaan".

    Moslims beginnen nu tegen de grenzen van de tolerantie aan te lopen en bemerken dat er een taaie volhardendheid onder die zogenaamde "belangstelling voor andere culturen" ligt.

    In zeker opzicht heb je gelijk als je zegt: Jij wil misschien wel rekening houden met anderen, zolang het in je eigen voordeel blijft. Zet "Nederlanders" in de plaatst van "jij" en je slaat de spijker op zijn kop.

    Wat moslims willen, is net zo irrelevant als de vraag wat 'de blanken willen', of wat 'de autochtonen willen', of 'de roodharigen willen'. Men is een individu in dit land, en vanuit die kennis dient men het individu te behandelen. Dat betekent niet dat er geen richtlijnen moeten zijn hoe men zich bijvoorbeeld dient te kleden op het werk. Maar laat men dat alsjeblieft al bedrijf, als instantie zélf uitmaken, daar hebben we geen patriarchale overheid voor nodig.

    Ongelijk. Nederlanders zijn in hoge mate ge-individualiseerd, maar dat geldt niet voor allochtonen. Die hangen nog sterk aan de groep. Nederlanders hangen uiterlijk niet meer aan een groepsidentiteit maar als Nederlanders stemmen, dan doen ze dat op grond van dezelfde religieuse opvattingen, een overeen gekomen mensbeeld en opvattingen over de "ideale" samenleving en op basis historisch gegroeide en gedeelde waarden en normen. Sterker nog, "de Nederlander" is weer op zoek naar een groepsgevoel. De euforie rond koninklijke huwelijken, voetbal en bij concerten, bij politieke en religieuse groeperingen toont die behoefte aan groepscohesie aan.

    Onze overheid is juist niet partiarchaal=beschermend/betuttelend. Het zijn juist die drammende moslima's die de overheid dwingen structuur aan te brengen en de regels aan te scherpen.

    Lokale overheden kunnen geen eigen maatregelen ten aanzien van kledingvoorschriften geven. De richtlijnen worden uitgevaardigd door de overheid. Een ambtenaar die weigert een homostel te trouwen moet weg omdat ambtenaren geacht worden loyaal te zijn aan de locale maar zeker aan de Rijksoverheid die de stem van de kiezers uitvoert.

    De tijd dat steden hun eigen regels maakten, die overigens niet zoveel verschilden dateert uit de late Middeleeuwen toen Nederland nog niet bestond en de steden de machtscentra waren.

    Particuliere bedrijven hebben meer vrijheden, toch mogen zij niet toestaan dat personeel bloot is omdat de Rijksoverheid voorschrijft dat bloot zijn niet mag, tenzij aangegeven.

    Nee, over die doek en de machtsaspiraties van de islam zijn we nog lang niet uitgepraat. "Het begint bij een agent met een hoofddoek en het gaat verder met druk uitoefenen om rechten terug te draaien omdat sommige moslims zich storen aan ongehuwde moeders, homo's die ook een huis kunnen huren dat kruis op die kerktoren. Ik vrees dat de strijd nog maar net begonnen is.

    Scottie.

  8. #38
    4 4 4 4

    Reacties
    11.901
    10-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door Tempelier
    Als er 1 volk bekent staat als direct en recht door zee zijn het de Nederlanders, sommigen noemen dat bot en onbeschofd en soms hebben ze gelijk.

    Sommige dingen waren beter in de jaren 50 Scotsman, orde en dicipline zijn soms een goed middel om een samenleving een beetje op orde te houden.

    Het probleem is dat Nederland alle normen waarden en moraal van de jaren 50 resoluut overboord heeft gekieperd zoals geen enkel land ter wereld.

    In andere landen was er weerstand tegen de jaren 70 hippie mentaliteit. Hier in Nederland was die er amper, in Nederland is tot op de dag van vandaag geen conservatieve stroming die de normen en waarden niet opnieuw moet uitvinden zoals het CDA maar ze nooit kwijt is geraakt.

    Als ik kijk in welke staat Nederland zich nu bevind denk ik dat we na de jaren 60 en 70 iets teveel doorgeschoten zijn waardoor we nu opgescheept zitten met door de staat gesubsidieerd afwerkplekken waar wethouders zich laten bevredigen, een binnenstad van onze hoofdstad die verbouwd is tot een 1 groot bordeel, en een politie die nog geen 15% van de misdrijven oplost.

    Tempelier, aardsconservatief

    Hallo..............wat is dat allemaal, Crusader

    Met Amsterdam is helemaal niks aan de hand.

    De bussen met toeristen komen hier nog elke dag aan.

    En over hippies gesproken,

    misschien heb je die documentaire laatst gezien op TV over de legalisering van soft-drugs.

    Ik zie die oude agenten nog voor me, met weemoed denkend aan al die lieve "flower power" people........
    Toen kreeg je een roos.

    Als je nu al een beetje verkeerd kijkt, krijg je een mep voor je bek.
    Maar dat komt door de verharding van de maatschappij en daarvoor zijn verschillende oorzaken.


    Grendel, made in 1969 (Year of Love, Peace en . . . )

  9. #39
    Gematigd Extremist

    Reacties
    795
    28-01-2004

    En wat komen die toeristen hier doen? Zich vergapen aan het Sodom en Gommora aan de Amstel.

    Wat wij Nederlanders vrijwel allemaal normaal vinden, daar verbazen toeristen uit de rest van de (westerse) wereld zich over. Dat ze er naar komen kijken wil nog niet zeggen dat ze het thuis ook zo zouden regelen. En het is de vraag of wij er trots op moeten zijn.

    Maar is er een conservatieve stroming in Nederland die zegt: mmhh, het door de staat bouwen van afwerkplekken voor heroine prostituees moeten we dat eigenlijk wel normaal vinden?

    Volgens mij alleen de fundamentalistische christenen. Ik bedoel: wat zijn de normen en waarden in Nederland nog als dat iedereen dat normaal vind?

    En ik heb die documantaire pas gezien (ben altijd geinterreseerd in soft drugs ). Daar zag je precies het moment waarop de Nederlandse politie de mist in is gegaan. Dat feest in Kralingen, toen de politie niet ingreep maar begon met gedogen.

    Als de politie toen wel de grenzen had vastgesteld had je misschien nu nog een roos kunnen krijgen inplaats van een klap voor je bek. Want als de politie niet ingrijpt wie gaat jou dan straffen voor die klap.

    Nooit is er een land geweest waar er zo weinig criminaliteit was als in Nederland in de jaren 50. Ik bedoel maar.

    Ik zou overal ter wereld links zijn maar hier in Nederland (Europa) ben ik rechts

    Tempelier, made in 1983 (Euh.. Ja )
    "But apart from the sanitation, the medicine, education, wine, public order, irrigation, roads, the fresh-water system and public health, what have the Romans ever done for us?"

  10. #40
    4 4 4 4

    Reacties
    11.901
    10-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door Tempelier
    En wat komen die toeristen hier doen? Zich vergapen aan het Sodom en Gommora aan de Amstel.

    Wat wij Nederlanders vrijwel allemaal normaal vinden, daar verbazen toeristen uit de rest van de (westerse) wereld zich over. Dat ze er naar komen kijken wil nog niet zeggen dat ze het thuis ook zo zouden regelen. En het is de vraag of wij er trots op moeten zijn.

    Maar is er een conservatieve stroming in Nederland die zegt: mmhh, het door de staat bouwen van afwerkplekken voor heroine prostituees moeten we dat eigenlijk wel normaal vinden?

    Volgens mij alleen de fundamentalistische christenen. Ik bedoel: wat zijn de normen en waarden in Nederland nog als dat iedereen dat normaal vind?

    En ik heb die documantaire pas gezien (ben altijd geinterreseerd in soft drugs ). Daar zag je precies het moment waarop de Nederlandse politie de mist in is gegaan. Dat feest in Kralingen, toen de politie niet ingreep maar begon met gedogen.

    Als de politie toen wel de grenzen had vastgesteld had je misschien nu nog een roos kunnen krijgen inplaats van een klap voor je bek. Want als de politie niet ingrijpt wie gaat jou dan straffen voor die klap.

    Nooit is er een land geweest waar er zo weinig criminaliteit was als in Nederland in de jaren 50. Ik bedoel maar.

    Ik zou overal ter wereld links zijn maar hier in Nederland (Europa) ben ik rechts

    Tempelier, made in 1983 (Euh.. Ja )


    Naast de wallen is Amsterdam ook gezegend met het Rijksmuseum, Tropenmuseum, Vincent van Goghmuseum en nog vele andere musea.
    Tevens hebben we hier diverse leuke multiculturele markten, enz enz enz.

    Voor de rest verwijs ik je naar het Amsterdams Toeristenburo

    Jouw conclusie dat het mis is gegaan met Kralingen en toen de problemen zijn begonnen kan ik niet delen.

    Als de soft-drugs niet gedoogd zouden zijn zoals nu het geval is , dan kan ik je verzekeren dat de problemen m.b.t. tot drugs nu nog veel groter waren.
    Ik zie de politie al achter iemand aan rennen die een jointje opsteekt

    Zoals die professor al zei, de gevolgen van opiaten (heroine, cocaine) en alcohol zijn veel en veel ernstiger.

    Als alle coffeeshops gesloten zouden moeten worden, zoals het CDA eigenlijk wil, dan vind ik dat ook alle cafe's, bars en discotheken gesloten moeten worden

    83....haha.........broekie

  11. #41
    MVC Lid

    Reacties
    6.593
    09-02-2003

    Re: Nederland veranderd door Nederlanders

    Origineel gepost door Scottie
    Nu, want in de jaren zeventig stemden onze allochtonen nog niet, dus als Nederland een modern land is geworden dan is dat gebeurd in de vorige eeuw als reactie op de betutteling en onderdrukking van de jaren 50.

    In dit artikel staan belangrijke onderwerpen. De onderdrukking van de Nederlands vrouw, de uitstoting van homo's en andere minderheden, de scheiding van de inrichting van de staat en het geloof.

    Het lijkt erop dat met name vele moslims nog conservatief zijn, zoals de Hollanders eind jaren vijftig van de vorige eeuw. Met name de doekdiscussie brengt die enge sfeer van die vijftiger jaren terug. Die tijd waarin het enige recht van de vrouw het aanrecht was, mannen hun gevoelens opvraten en je deed wat je baas je zei en vrouwen uit de arme klassen en dat waren er veel uit armoede een hoofddoek droegen in plaats van een hoed. Vele deelnemers hier worden goed opgeleid, het lezen van dit artikel kan dus geen bezwaar zijn. Het proeven van die sfeer en mentaliteit van toen, is moeilijker, immers velen waren toen nog niet eens geboren. Lees waarom de Nederlander niet terug wil naar af, niet terug naar die tijd.

    Scottie.

    Felle aanval GroenLinks op conservatisme
    Fractievoorzitter Halsema hekelt denktrant CDA en VVD
    door Meindert van der Kaaij

    NIJMEGEN - GroenLinks opent de aanval op het 'spruitjesconservatisme' van VVD en CDA, de partijen die terugverlangen naar het 'conservatieve ideaal van de jaren '50 dat nooit heeft bestaan'. Fractievoorzitter Femke Halsema vierde zaterdag in Nijmegen haar rentree in GroenLinks met een felle verdediging van de verworvenheden van de jaren '70.

    Het partijcongres stond eigenlijk in het teken van de komende verkiezingen van het Europese parlement in juni. Kathalijne Buitenweg werd gekozen tot lijstaanvoerder. Zij verdrong de door het bestuur voorgedragen Joost Lagendijk naar de tweede plaats. Maar Halsema, net terug van zwangerschapsverlof, gebruikte haar toespraak vooral om zich af te zetten tegen de in haar ogen 'kleinburgerlijke cultuur met boterhammen met tevredenheid en onderdanigheid' van het huidige kabinet Balkenende.

    Volgens Halsema tekent dat een vals en te idealistisch beeld van de jaren vlak na de oorlog. ,,Toen was geluk nog heel gewoon en de wereld overzichtelijk. De voordeur hoefde niet op slot, de sleutel onder de bloempot.''

    De cultuuromslag die zich in de jaren '70 voltrok was er volgens Halsema niet voor niks. Het was een correctie op de twee beklemmende decennia daarvoor. ,,In de jaren '50 werden vrouwen behandelingsonbekwaam en ontslagen als ze trouwden.'' En homoseksualiteit was 'vies, ziek en strafbaar'. ,,Mensen ontworstelden zich aan de druk van de kerk. In de jaren '50 kreeg je de pastoor op bezoek als je niet genoeg kinderen maakte. Er werd stemadvies uitgebracht van de kansel. De scheiding tussen kerk en staat, plotseling populair in conservatieve kring, danken we aan de progressieve strijd.''

    Het staat voor Halsema vast dat de jaren '70 het leven voor vele mensen beter hebben gemaakt: ,,Jaren van vrijheid, ongehoorzaamheid, vrolijkheid en hoop.'' Daarom hebben volgens haar conservatieven zo'n hekel aan die jaren. ,,Toen werd hun idylle verstoord en autoriteit aangetast.''

    Halsema geeft toe dat in de jaren '70 niet alles even goed was. Zoals het gewelddadig activisme van de Rode Brigades en de RAF en de 'lichtzinnige flirt' van progressieve partijen in Nederland met totalitaire regimes in het Oostblok. De jaren '70 waren het begin van het ik-tijdperk, van het 'ongeremd gewoon jezelf kunnen zijn', en van de opkomst van het Veronica-consumentisme. ,,De verpersoonlijking van dat gevoel was VVD'er Ed Nijpels. Het is opvallend hoe slecht bij VVD'ers de kennis is van hun eigen geschiedens'', zo lichtte Halsema na afloop haar toespraak toe.

    GroenLinks heeft volgens Halsema geleerd van de 'slechtste kanten' van de jaren '70; de partij wil de idealen combineren met realisme. ,,De samenleving is niet maakbaar, maar wel veranderbaar.'' Ze kondigde aan dat de politiek van GroenLinks geworteld blijft in de jaren '70. Intussen zitten de nieuwe 'maakbaarheidsgelovigen' volgens haar in het 'conservatieve kamp'. ,,Ze denken dat je criminaliteit kunt uitbannen als je maar hard genoeg straft. Dat je internationale migratie kunt stoppen als de eisen maar onmenselijk genoeg zijn.''
    Hahahahaha je avatar, je leert snel man.


  12. #42
    Gematigd Extremist

    Reacties
    795
    28-01-2004

    Soft drugs zijn het probleem niet, het niet handhaven van de wet is een probleem. Overigens vind ik dat er in Amsterdam nu wel genoeg coffeeshops zijn dus een verbod op het bouwen van nieuwe kan geen kwaad.

    Amsterdam is een mooie stad maar vind jij het een pre dat de halve binnenstad een bordeel is? Het is grappig om er langs te lopen maar eigenlijk is het vrij triest, de meeste prostituees zitten daar echt niet voor hun lol.

    Maar in Nederland bouwt de staat de bordelen (afwerkplekken) zelf.

    Er moet in Nederland gewoon een beetje tegenwicht komen tegen de links liberale meerderheid, en dat tegenwicht wat er in de meeste landen wel is heeft de afgelopen 30 jaar in Nederland ontbroken. Een groeppering zoals de conservatieve partij in Engeland of de Republiekeinen in de states. Ik zou niet op ze stemmen maar het is goed dat ze er zijn.

    Als ik een islamitische asielzoeker was en ik zie die nachtelijke reclames op sbs6 of ik loop door Amsterdam zou ik me echt afvragen in wat voor land ik nou beland ben. En zij hebben het over normen en waarden? Wat bedoelen ze?

    1983 de back to the fifties generatie. Let's twist again....
    "But apart from the sanitation, the medicine, education, wine, public order, irrigation, roads, the fresh-water system and public health, what have the Romans ever done for us?"

  13. #43
    4 4 4 4

    Reacties
    11.901
    10-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door Tempelier
    Soft drugs zijn het probleem niet, het niet handhaven van de wet is een probleem. Overigens vind ik dat er in Amsterdam nu wel genoeg coffeeshops zijn dus een verbod op het bouwen van nieuwe kan geen kwaad.

    Amsterdam is een mooie stad maar vind jij het een pre dat de halve binnenstad een bordeel is? Het is grappig om er langs te lopen maar eigenlijk is het vrij triest, de meeste prostituees zitten daar echt niet voor hun lol.

    Maar in Nederland bouwt de staat de bordelen (afwerkplekken) zelf.

    Er moet in Nederland gewoon een beetje tegenwicht komen tegen de links liberale meerderheid, en dat tegenwicht wat er in de meeste landen wel is heeft de afgelopen 30 jaar in Nederland ontbroken. Een groeppering zoals de conservatieve partij in Engeland of de Republiekeinen in de states. Ik zou niet op ze stemmen maar het is goed dat ze er zijn.

    Als ik een islamitische asielzoeker was en ik zie die nachtelijke reclames op sbs6 zou ik me echt afvragen in wat voor land ik nou beland ben. En zij hebben het over normen en waarden? Wat bedoelen ze?


    Misschien dat ik wat gemist heb de afgelopen 34 jaar, maar er zijn altijd linkse en RECHTSE partijen geweest in Nederland.

    Dus dat lijkt me niet het probleem.
    Mensen kunnen stemmen op elke partij die ze willen hebben.
    Dat er meestal een linkse partij in het kabinet is geweest kun je die partijen natuurlijk niet kwalijk nemen.
    Het is altijd een mix geweest (de kabinetten) van links en rechts en het toverwoord is altijd "consensus" geweest.
    Ik begrijp dat je geen fan bent van paars, maar dat is wel het succes geweest van paars en ik hoor de laatste tijd steeds meer dat men paars mist

    Voor mij werkt dit model prima, maar voor sommige niet.
    Ik denk dat jij gelukkiger zou zijn geweest in de voorbeelden die je hebt aangehaald nl; de Verenigde Staten en Groot-Brittannie.
    Daar valt niet veel te kiezen.
    Of je stemt "links", Labour en The Democrats of je stemt "rechts" The Tories en The Republicans.
    Want ik denk dat als jij alleen maar deze keuzes hebt, je dan ook rechts stemt.

    Correct me if i am wrong

    Volgend punt

    De bordelen.
    Volgens mij bouwen gemeenten geen bordelen, maar doel je op enkele afwerkplekken die worden gedoogd door de gemeente omdat ze anders op andere openbare plekken teveel overlast veroorzaken.
    Dat is een afweging die de gemeente heeft gemaakt en die begrijp ik ook.
    Liever komt het helemaal niet voor maar jammer genoeg leven we niet in een perfecte maatschappij.
    Hoe graag je het ook zou willen, prostitutie zal zolang de mensheid bestaat blijven bestaan.

    Tenslotte over die nachtelijke reclames bij SBS,
    ik wil eigenlijk helemaal niet weten wat die Islamitische asielzoeker, die Christelijke Syrier of die Joodse slager gaan doen zodra deze duivelse beelden hun netvliezen binnendringen...

  14. #44
    Gematigd Extremist

    Reacties
    795
    28-01-2004

    Origineel gepost door grendel
    Misschien dat ik wat gemist heb de afgelopen 34 jaar, maar er zijn altijd linkse en RECHTSE partijen geweest in Nederland.

    Dus dat lijkt me niet het probleem.
    Mensen kunnen stemmen op elke partij die ze willen hebben.
    Dat er meestal een linkse partij in het kabinet is geweest kun je die partijen natuurlijk niet kwalijk nemen.
    Het is altijd een mix geweest (de kabinetten) van links en rechts en het toverwoord is altijd "consensus" geweest.
    Ik begrijp dat je geen fan bent van paars, maar dat is wel het succes geweest van paars en ik hoor de laatste tijd steeds meer dat men paars mist

    Voor mij werkt dit model prima, maar voor sommige niet.
    Ik denk dat jij gelukkiger zou zijn geweest in de voorbeelden die je hebt aangehaald nl; de Verenigde Staten en Groot-Brittannie.
    Daar valt niet veel te kiezen.
    Of je stemt "links", Labour en The Democrats of je stemt "rechts" The Tories en The Republicans.
    Want ik denk dat als jij alleen maar deze keuzes hebt, je dan ook rechts stemt.

    Correct me if i am wrong

    Volgend punt

    De bordelen.
    Volgens mij bouwen gemeenten geen bordelen, maar doel je op enkele afwerkplekken die worden gedoogd door de gemeente omdat ze anders op andere openbare plekken teveel overlast veroorzaken.
    Dat is een afweging die de gemeente heeft gemaakt en die begrijp ik ook.
    Liever komt het helemaal niet voor maar jammer genoeg leven we niet in een perfecte maatschappij.
    Hoe graag je het ook zou willen, prostitutie zal zolang de mensheid bestaat blijven bestaan.

    Tenslotte over die nachtelijke reclames bij SBS,
    ik wil eigenlijk helemaal niet weten wat die Islamitische asielzoeker, die Christelijke Syrier of die Joodse slager gaan doen zodra deze duivelse beelden hun netvliezen binnendringen...
    Er is in Nederland helemaal geen rechste partij, je kan kiezen tussen half communistisch (SP) of sociaal Liberaal (VDD). Je kan alleen kiezen voor links of iets minder links.

    Iedereen is voor een uitgebreide verzorgingsstaat, zelfs de VVD. Het principe van een verzorgingstaat is eigenlijk al socialistisch, en je ziet wat het onbreken van een uitgebreide verzorgingstaat doet voor de integratie. Zie bv Groot-Brittanie, daar zijn weinig problemen. Bijna alle immigranten hebben een baan of beginnen een eigen zaak, als je je niet aanpast ziet je met weinig geld thuis.

    Wat jij rechts noemt is als je kijkt naar de rest van de wereld eigenlijk een linkse of een midden partij. De VVD is waarschijnlijk nog linkser dan labour in Engeland en dat is de meest rechtse partij hier in Nederland.

    Er ontbreekt dus tegenwicht in Nederland en de rest van continentaal Europa. Ze kampen ook allemaal met eigenlijk veelal dezelfde problemen, het vastlopen van de socialistische verzorgingsstaat en daarmee samenhangende integratieprobleem.

    Prostitutie zal altijd blijven bestaan maar er is een verschil in het accepteren van het verschijnsel of de halve stad volzetten met bordelen en het legaliseren. Het is in mijn ogen misbruik van vrouwen en je moet het willen voorkomen inplaats van zeggen: tja het is er nu eenmaal dus maken we het maar legaal, daar hebben we normen en waarden voor.

    Misschien moet ik maar verhuizen naar Engeland, dan kan ik eindelijk lekker links zijn.
    "But apart from the sanitation, the medicine, education, wine, public order, irrigation, roads, the fresh-water system and public health, what have the Romans ever done for us?"

  15. #45
    4 4 4 4

    Reacties
    11.901
    10-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door Tempelier
    Er is in Nederland helemaal geen rechste partij, je kan kiezen tussen half communistisch (SP) of sociaal Liberaal (VDD). Je kan alleen kiezen voor links of iets minder links.

    Iedereen is voor een uitgebreide verzorgingsstaat, zelfs de VVD. Het principe van een verzorgingstaat is eigenlijk al socialistisch, en je ziet wat het onbreken van een uitgebreide verzorgingstaat doet voor de integratie. Zie bv Groot-Brittanie, daar zijn weinig problemen. Bijna alle immigranten hebben een baan of beginnen een eigen zaak, als je je niet aanpast ziet je met weinig geld thuis.

    Wat jij rechts noemt is als je kijkt naar de rest van de wereld eigenlijk een linkse of een midden partij. De VVD is waarschijnlijk nog linkser dan labour in Engeland en dat is de meest rechtse partij hier in Nederland.

    Er ontbreekt dus tegenwicht in Nederland en de rest van continentaal Europa. Ze kampen ook allemaal met eigenlijk veelal dezelfde problemen, het vastlopen van de socialistische verzorgingsstaat en daarmee samenhangende integratieprobleem.

    Prostitutie zal altijd blijven bestaan maar er is een verschil in het accepteren van het verschijnsel of de halve stad volzetten met bordelen en het legaliseren. Het is in mijn ogen misbruik van vrouwen en je moet het willen voorkomen inplaats van zeggen: tja het is er nu eenmaal dus maken we het maar legaal, daar hebben we normen en waarden voor.

    Misschien moet ik maar verhuizen naar Engeland, dan kan ik eindelijk lekker links zijn.

    De Britten hadden al ervaring met burgers uit India en Pakistan (de grootste groep immigranten in Groot Brittannie) en taalproblemen hebben deze groepen niet aangezien ze allemaal Engels kunnen spreken.
    Dus dat is al een pluspunt als je het vergelijkt met de 1e generatie Marokkanen in Nederland.

    V.w.b. de linksheid of rechtsheid van een partij, daar kunnen we nog uren over discussieren, maar daar komen we toch niet uit.

    Wel weet ik dat ik bij de laatste verkiezingen er genoeg partijen zijn waar je op kan kiezen, van uiterst links tot uiterst rechts (binnen de grenzen van de Nederlandse democratie )

    Als morgen de prostitutie wordt verboden bij wet dan zal het in de illegaliteit verdwijnen en dan heb je nog meer problemen.
    Ooit was het verboden en het is niet voor niets uiteindelijk gedoogd.

    Kwestie van het meten van 2 kwaden.

    Wat is uiteindelijk de situatie waar de maatschappij het meest baat bij heeft ?

    Ik denk de huidige situatie, want dan hebben de gemeente en justitie nog enig zicht op dit probleem en kunnen problemen eerder worden aangepakt dan dat het in het illegale circuit is en je geen enkel zicht er op hebt.