1. #1
    Memento mori

    Reacties
    7.256
    04-07-2002

    MVC Premium MVC Premium

    Nederland veranderd door Nederlanders

    Nu, want in de jaren zeventig stemden onze allochtonen nog niet, dus als Nederland een modern land is geworden dan is dat gebeurd in de vorige eeuw als reactie op de betutteling en onderdrukking van de jaren 50.

    In dit artikel staan belangrijke onderwerpen. De onderdrukking van de Nederlands vrouw, de uitstoting van homo's en andere minderheden, de scheiding van de inrichting van de staat en het geloof.

    Het lijkt erop dat met name vele moslims nog conservatief zijn, zoals de Hollanders eind jaren vijftig van de vorige eeuw. Met name de doekdiscussie brengt die enge sfeer van die vijftiger jaren terug. Die tijd waarin het enige recht van de vrouw het aanrecht was, mannen hun gevoelens opvraten en je deed wat je baas je zei en vrouwen uit de arme klassen en dat waren er veel uit armoede een hoofddoek droegen in plaats van een hoed. Vele deelnemers hier worden goed opgeleid, het lezen van dit artikel kan dus geen bezwaar zijn. Het proeven van die sfeer en mentaliteit van toen, is moeilijker, immers velen waren toen nog niet eens geboren. Lees waarom de Nederlander niet terug wil naar af, niet terug naar die tijd.

    Scottie.

    Felle aanval GroenLinks op conservatisme
    Fractievoorzitter Halsema hekelt denktrant CDA en VVD
    door Meindert van der Kaaij

    NIJMEGEN - GroenLinks opent de aanval op het 'spruitjesconservatisme' van VVD en CDA, de partijen die terugverlangen naar het 'conservatieve ideaal van de jaren '50 dat nooit heeft bestaan'. Fractievoorzitter Femke Halsema vierde zaterdag in Nijmegen haar rentree in GroenLinks met een felle verdediging van de verworvenheden van de jaren '70.

    Het partijcongres stond eigenlijk in het teken van de komende verkiezingen van het Europese parlement in juni. Kathalijne Buitenweg werd gekozen tot lijstaanvoerder. Zij verdrong de door het bestuur voorgedragen Joost Lagendijk naar de tweede plaats. Maar Halsema, net terug van zwangerschapsverlof, gebruikte haar toespraak vooral om zich af te zetten tegen de in haar ogen 'kleinburgerlijke cultuur met boterhammen met tevredenheid en onderdanigheid' van het huidige kabinet Balkenende.

    Volgens Halsema tekent dat een vals en te idealistisch beeld van de jaren vlak na de oorlog. ,,Toen was geluk nog heel gewoon en de wereld overzichtelijk. De voordeur hoefde niet op slot, de sleutel onder de bloempot.''

    De cultuuromslag die zich in de jaren '70 voltrok was er volgens Halsema niet voor niks. Het was een correctie op de twee beklemmende decennia daarvoor. ,,In de jaren '50 werden vrouwen behandelingsonbekwaam en ontslagen als ze trouwden.'' En homoseksualiteit was 'vies, ziek en strafbaar'. ,,Mensen ontworstelden zich aan de druk van de kerk. In de jaren '50 kreeg je de pastoor op bezoek als je niet genoeg kinderen maakte. Er werd stemadvies uitgebracht van de kansel. De scheiding tussen kerk en staat, plotseling populair in conservatieve kring, danken we aan de progressieve strijd.''

    Het staat voor Halsema vast dat de jaren '70 het leven voor vele mensen beter hebben gemaakt: ,,Jaren van vrijheid, ongehoorzaamheid, vrolijkheid en hoop.'' Daarom hebben volgens haar conservatieven zo'n hekel aan die jaren. ,,Toen werd hun idylle verstoord en autoriteit aangetast.''

    Halsema geeft toe dat in de jaren '70 niet alles even goed was. Zoals het gewelddadig activisme van de Rode Brigades en de RAF en de 'lichtzinnige flirt' van progressieve partijen in Nederland met totalitaire regimes in het Oostblok. De jaren '70 waren het begin van het ik-tijdperk, van het 'ongeremd gewoon jezelf kunnen zijn', en van de opkomst van het Veronica-consumentisme. ,,De verpersoonlijking van dat gevoel was VVD'er Ed Nijpels. Het is opvallend hoe slecht bij VVD'ers de kennis is van hun eigen geschiedens'', zo lichtte Halsema na afloop haar toespraak toe.

    GroenLinks heeft volgens Halsema geleerd van de 'slechtste kanten' van de jaren '70; de partij wil de idealen combineren met realisme. ,,De samenleving is niet maakbaar, maar wel veranderbaar.'' Ze kondigde aan dat de politiek van GroenLinks geworteld blijft in de jaren '70. Intussen zitten de nieuwe 'maakbaarheidsgelovigen' volgens haar in het 'conservatieve kamp'. ,,Ze denken dat je criminaliteit kunt uitbannen als je maar hard genoeg straft. Dat je internationale migratie kunt stoppen als de eisen maar onmenselijk genoeg zijn.''

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    16.156
    11-06-2002

    Femke vergeet dat de tijd doorgaat, en dat elke tijd zijn eigen regels kent, en nodig heeft.
    "God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

    - L. Feuerbach

  3. #3
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Maar ik hoop toch van harte dat deze tijd niet de regels van de jaren 50 nodig heeft.

  4. #4
    Engel...Duivel..?

    Reacties
    1.570
    05-12-2002

    "Met name de doekdiscussie brengt die enge sfeer van die vijftiger jaren terug. Die tijd waarin het enige recht van de vrouw het aanrecht was, mannen hun gevoelens opvraten en je deed wat je baas je zei en vrouwen uit de arme klassen en dat waren er veel uit armoede een hoofddoek droegen in plaats van een hoed. "

    ik ben het totaal niet eens met jouw argument SCOTTIE waar slaat deze zin nou weer op?? een hoofddoek doet een islamitische vrouw om voor haar imam ...geloof? en niet omdat ze arm is.....je moet geen nederlandse historie vergelijken met kwesties van tegenwoordig...daar gaan jullie nederlanders de mist in...jullie vergelijken peren met appels...beiden fruit...maar allebei toch heel anders...

    Minga,word wakker uit je illusies scottie...
    ya habibi laaaaa, trouh ba3eed enta nasseely wa fi alby el waheed enta illy fi alby wallah tefdal el dinya killa!!!........

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    3.180
    03-04-2003

    Inderdaad, Scottie, laten we wegblijven uit die sfeer van de jaren vijftig. Laten we terugkeren naar het Nederland van nu, waar een gezonde tolerantie heerst voor mensen die anders denken dan de grote gemene deler.

    Laten we gewoon weer modern zijn, en die types die iets vaags als 'een hoofddoekje' in regeltjes proberen te vangen, die mentaliteit dat alles geregled kan worden door nieuwe regeltjes te bedenken, laten we die types lekker in hun sop gaar koken.

    Laten we gewoon progressief zijn. Als ik met een hakenkruis om mijn nek wil lopen, prima. Als ik met een doornenketting wil rondlopen, prima, als ik een wwjd (what would jesus do)-armbandje wil dragen okay, als ik een hoofddoekje wil dragen, prima...

    Dat is toch wat wij willen, Scottie? Dat is toch het Nederland van nu? Als je moslimvrouwen wil emanciperen ( dat moet idd gebeuren ) dan moet dat vooral door de groep zelf gebeuren, daar werken regeltjes van buiten averechts bij...

    Wie is hier nu conservatief,

    Mo
    Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children <>< (Khalil Gibran)

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    3.180
    03-04-2003

    Tegen wie heb je het?
    Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children <>< (Khalil Gibran)

  7. #7
    Engel...Duivel..?

    Reacties
    1.570
    05-12-2002

    stokers...ik ga er niet eens meer op in....met je sop brand er maar lekker zelf in...vieze duivel samen met die hond Scottie...
    ya habibi laaaaa, trouh ba3eed enta nasseely wa fi alby el waheed enta illy fi alby wallah tefdal el dinya killa!!!........

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    3.180
    03-04-2003

    Enig idee, over wie, en waartegen ik schrijf?

    Hoofddoeken moeten gewoon kunnen volgens mij. We hebben een tolerante samenleving, en dat moeten we zo behouden, en niet zoals types als (vult u maar in) die hoofddoekjes proberen tegen te gaan door nieuwe regeltjes te bedenken.
    Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children <>< (Khalil Gibran)

  9. #9
    Engel...Duivel..?

    Reacties
    1.570
    05-12-2002

    reageer maar op mijn bericht...

    dank u
    ya habibi laaaaa, trouh ba3eed enta nasseely wa fi alby el waheed enta illy fi alby wallah tefdal el dinya killa!!!........

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    3.180
    03-04-2003

    Sorry Minga, ik denk dat wij dezelfde mening hebben...

    By the way, iemand met een andere mening als jij en ik, is 'een sukkel'?
    Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children <>< (Khalil Gibran)

  11. #11
    Engel...Duivel..?

    Reacties
    1.570
    05-12-2002

    nee....zo bedoelde ik het niet iedereen heeft zijn eigen mening...jij moet je woorden anders neer zetten zo wek je het zelf op...en dan noem ik je sukkel...
    ya habibi laaaaa, trouh ba3eed enta nasseely wa fi alby el waheed enta illy fi alby wallah tefdal el dinya killa!!!........

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    3.180
    03-04-2003

    Origineel gepost door minga

    ik ben het totaal niet eens met jouw argument SCOTTIE waar slaat deze zin nou weer op?? een hoofddoek doet een islamitische vrouw om voor haar imam ...geloof? en niet omdat ze arm is.....je moet geen nederlandse historie vergelijken met kwesties van tegenwoordig...daar gaan jullie nederlanders de mist in...jullie vergelijken peren met appels...beiden fruit...maar allebei toch heel anders...

    Minga,word wakker uit je illusies scottie...
    Ik zal even reageren Minga:

    Helemaal mee eens, behalve met dat 'jullie Nederlanders'. Het is 'wij Nederlanders'. Wie en wat is voor jou dan een Nederlander? Wat is jouw definitie, toch niet die van Scottie?
    Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children <>< (Khalil Gibran)

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    3.180
    03-04-2003

    HALLO MINGA. WE ZIJN HET MET ELKAAR EENS...
    Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children <>< (Khalil Gibran)

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    3.180
    03-04-2003

    Waar ben je het nu precies mee oneens met wat ik schreef in mijn reactie...
    Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children <>< (Khalil Gibran)

  15. #15
    Engel...Duivel..?

    Reacties
    1.570
    05-12-2002

    nee...ik voel me evenveel nederlander als een echte nederlander..ik ben hier namelijk ook geboren maar door dit soort berichten van scottie laat hij ons in een aparte hoekje...net alsof het vreemd is dat dames een hoofddoek dragen ...ik ben geen dame maar ik kom voor ze op het is nosnsens wat scottie zegt
    ya habibi laaaaa, trouh ba3eed enta nasseely wa fi alby el waheed enta illy fi alby wallah tefdal el dinya killa!!!........