1. #31
    Best defender

    Reacties
    3.531
    20-10-2003

    Citaat Geplaatst door Khadematu_da3wa Bekijk reactie
    Filosofie wordt zwaar overschat. Punt.
    Verklaar je nader
    ''Alles wat ik zeg kan ook niet waar zijn''

  2. #32
    Bijna Lid

    Reacties
    2.383
    17-06-2008

    Citaat Geplaatst door Kneusje Bekijk reactie
    Verklaar je nader
    Ach, op de middelbare school heb ik het een week of twee, drie vol gehouden.

  3. #33
    Inschallah!!

    Reacties
    1.597
    25-03-2003

    Citaat Geplaatst door Kneusje Bekijk reactie
    Ik ben geboren als een filosoof

    Ja daar ben ik onderhand wel achter gekomen





    is een griekse timmerman
    With my life I could be on all of Oprah's shows.

  4. #34
    MVC Lid

    Reacties
    4.837
    07-07-2006

    er zijn mensen gek geworden door teveel filosiferen dat is mijn bewijs

    in de islaam fiqh is het bekend dat filosofie niet voor iedereen weg is gelegd.
    er zijn grenzen die de westerse filosofie niet hanteerd
    Ik ben een man van 37. Ik ben 2 keer getrouwd geweest (tegelijkertijd) en ik kon een meisje van 22 trouwen maar koos ervoor om te pmen met meiden.

  5. #35
    Livin' my life

    Reacties
    1.764
    22-02-2007

    Een beetje filosofie op zijn tijd.

    Het woordje 'waarom' voor elke zin zetten, kan je op een gegeven zo ver brengen dat je nog minder weet dan ervoor.

  6. #36
    Inschallah!!

    Reacties
    1.597
    25-03-2003

    Citaat Geplaatst door django_de Bekijk reactie
    er zijn mensen gek geworden door teveel filosiferen dat is mijn bewijs

    in de islaam fiqh is het bekend dat filosofie niet voor iedereen weg is gelegd.
    er zijn grenzen die de westerse filosofie niet hanteerd

    Omdat het jouw bewijs is, is het dus haram?



    Invloed van de Arabisch-islamitische filosofie op de Islamitische gebieden
    Enkele filosofen hebben ook cruciale invloed uitgeoefend op de ontwikkelingen in de Islamitische gebieden. Paradoxaal genoeg is deze invloed deels omgekeerd aan de invloed die ze uitgeoefend hebben op Europa, waar ze een duidelijke bijdrage aan de Renaisance hebben gehad. Al-Ghazali (11e eeuw) die wel het 'Zegel der filosofen' wordt genoemd, met name heeft een aantal werken gepubliceert waarvan zijn bekendste "De verwarring der filosofen" ('Tahafut al falasifa') is, dit werk wordt beschouwd als een keerpunt in de Islamitische filosofie en heeft de stagnatie en relatieve achteruitgang in de Islam ingeleid. Al-Ghazali heeft in dit werk de causaliteit (wetten van oorzaak en gevolg) als onjuist verklaart, alles wat er gebeurt geschiedt door de wil en de hand van God en causaliteit is slechts schijn, onderzoek ernaar is verspilling van intellect. Alle intellect dient aangewend te worden om de goddelijke wetten, de Sharia, uit de Koran en Hadith af te leiden en het is zonde om intellect te verspillen aan onderzoek van de natuur. Al-Ghazali wees de Griekse filosofen als Plato, Socrates en Aristoteles bitter af als ongelovigen en benoemde ieder die hun ideën aanhangt als corrumpeerders van het Islamitische geloof.

    In de volgende eeuw heeft Averroes een uitgebreidde repliek geschreven op Ghazali's 'Verwarring' genaamd "De Verwarring van de Verwarring" ('Tahafut at-Tahafut'), zijn werken werden echter in de Arabische gebieden gecensureerd en verbrand, hijzelf werd gevangen gezet en later verbannen naar Marocco. De epistemologische koers van de Islamitische gedachtenwereld was reeds bepaald door Al-Ghazali.


    voila, en nu ga ik off
    With my life I could be on all of Oprah's shows.

  7. #37
    Back in Business

    Reacties
    3.069
    08-04-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Kneusje Bekijk reactie
    Wat houd filosofie voor jou in?
    Filosoferen houd voor mij in, aannames en nadenken over onderwerpen (zoals het leven) maar deze niet kan relateren tot de werkelijkheid.
    Nech thamazigh zi tamazgha

  8. #38
    Livin' my life

    Reacties
    1.764
    22-02-2007

    Citaat Geplaatst door Nenet Bekijk reactie
    Omdat het jouw bewijs is, is het dus haram?


    In de volgende eeuw heeft Averroes een uitgebreidde repliek geschreven op Ghazali's 'Verwarring' genaamd "De Verwarring van de Verwarring" ('Tahafut at-Tahafut'), zijn werken werden echter in de Arabische gebieden gecensureerd en verbrand, hijzelf werd gevangen gezet en later verbannen naar Marocco. De epistemologische koers van de Islamitische gedachtenwereld was reeds bepaald door Al-Ghazali.


    voila, en nu ga ik off
    Hij heeft het (in deze reactie) over het westen die geen grenzen hanteerd. Uit hetzelfde stuk dat jij hebt gekopieerd staat het volgende;

    Al-Ghazali heeft in dit werk de causaliteit (wetten van oorzaak en gevolg) als onjuist verklaart, alles wat er gebeurt geschiedt door de wil en de hand van God en causaliteit is slechts schijn, onderzoek ernaar is verspilling van intellect. Alle intellect dient aangewend te worden om de goddelijke wetten, de Sharia, uit de Koran en Hadith af te leiden en het is zonde om intellect te verspillen aan onderzoek van de natuur. Al-Ghazali wees de Griekse filosofen als Plato, Socrates en Aristoteles bitter af als ongelovigen en benoemde ieder die hun ideën aanhangt als corrumpeerders van het Islamitische geloof.

    De Islamitische filosofie is natuurlijk wel toegestaan. Maar om je nou als moslim af te vragen wie de aarde heeft geschapen (terwijl je weet dat Allah swt de enige echte schepper is) is een beetje scheef, vind je niet? Daarom is het verboden. Je trekt dan als het ware twijfel aan jou geloof.

  9. #39

    Reacties
    10.973
    10-12-2006

    Ik ben net klaar met school, mag ik weer mijn hersens gebruiken

  10. #40
    Ait touzine!

    Reacties
    68
    01-07-2008

    Citaat Geplaatst door django_de Bekijk reactie
    filosofie is haram tenzij je het profesioneel kunt

    filosofie opend deuren naar de duivel.
    waarom is het dan niet haram als je prof bent

    -


  11. #41
    Ait touzine!

    Reacties
    68
    01-07-2008

    Citaat Geplaatst door niemands Bekijk reactie
    Ik ben net klaar met school, mag ik weer mijn hersens gebruiken
    is goed voor je hersenen, training enzo

    -


  12. #42

    Reacties
    10.973
    10-12-2006

    Citaat Geplaatst door Mvr_Ikram Bekijk reactie
    is goed voor je hersenen, training enzo
    Dat is dan wel weer het voordeel

  13. #43
    Ait touzine!

    Reacties
    68
    01-07-2008

    Citaat Geplaatst door niemands Bekijk reactie
    Dat is dan wel weer het voordeel
    kraak die hersens maar

    -


  14. #44
    Bijna Lid

    Reacties
    104
    02-06-2008

    Citaat Geplaatst door Kneusje Bekijk reactie
    De filosofie of wijsbegeerte is de oudste theoretische discipline (5de eeuw vóór Christus) die het verlangen heeft en streeft naar kennis en wijsheid. In het Grieks is het woord filosofia (Grieks: φιλοσοφία) een samenstelling van de woorden voor liefde (φιλειν = houden van, φιλος = vriend, φιλια = vriendschap) en voor wijsheid (σοφία = wijsheid). Een beoefenaar van filosofie wordt een filosoof of wijsgeer genoemd.

    In het dagelijks spraakgebruik wordt de term filosofie gebruikt om elke vorm van wijsheid of levensbeschouwing aan te duiden (zoals in "iemands filosofie") of iemands uitgangspunten (zoals in "het sluit niet aan op de filosofie achter dit plan").
    Wikipedia of dikkevandalen.nl ??

  15. #45
    Bijna Lid

    Reacties
    2.383
    17-06-2008

    Wáááárom zijn bananen krom?