1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    33
    15-05-2002

    Wie weet hier antwoord op?

    Hoe komen Hadiths's, fatwa's etc tot stand?
    Ik heb begrepen dat er maar 1 instituut is dat bevoegd is om deze uit te zetten. Eigenlijk 2 trouwens: 1 voor de sji'ieten en een voor de sunnieten.

    Weet iemand te vertellen hoe dit exact zit?

    Wie geeft uitsluitsel over de Koran? Waar zitten deze instituten? En wat voor mensen zijn het die dit doen?

    Z.
    When God created men - She was only joking

  2. #2
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    goeie vragen. Ik zal 's kijken.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    33
    15-05-2002

    Is er niemand die hier antwoord op weet??
    When God created men - She was only joking

  4. #4
    MVC Premium

    Reacties
    966
    14-09-2001

    MVC Premium MVC Premium
    uh sorrie ik weet niet

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    33
    15-05-2002

    Origineel gepost door yildiz
    Salaam Aleikum zuster. Ik raad je aan om het boek 40 Hadiths te lezen. Ik ga voor je opzoeken van welke schrijver het is. In het boek staan hele mooie hadiths plus een uitleg over de verzameling van hadiths en een korte biography van de bekende verzamelaars -> Muslims, Buchari, Tirmidzi etc. inshallah deze week nog.
    alvast bedankt!!!
    When God created men - She was only joking

  6. #6
    Crimineel in de liefde

    Reacties
    748
    05-08-2002

    Origineel gepost door miss 17
    uh sorrie ik weet niet

    Das nie veel he!!!
    Het leven is SNEL...
    maar ik ben SNELLER!!

  7. #7
    .........

    Reacties
    188
    09-09-2002

    salaam,

    Hadiths worden vandaag de dag nog ontwikklt (uit de koran) dus niet uit het bolle hooft maar zoals yildiz heeft gezegt kun je dat boek lezen er is er ook een in het nederlands!!!!


    salaam!

    Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg


  8. #8
    N/A

    Reacties
    388
    15-11-2001

    salam
    hadith's komen niet zomaar tot stand door iemand, hadith's zijn door onze profeet mohammed (s3w) gezegd, en er zijn 2 soorten hadith's
    hadith Sahih (juist of sterk) daar zijn de geleerden van islam zeker van omdat het door veel persoon wordt vergeleverd (vertrouwde personen).
    en hadith Da3ief niet sterk) er is wat twijfel er in, en dat komt door dat het door alleen een persoon vergeleverd wordt (en niet te vertrouwen).

    en er is altijd ontwikkelingen door de geleerden die komen met bewijzen of een hadith sahih of da3if (sterk/niet sterk) de laatste was
    "Al albani" en dat is niet zomaar een persoon die heeft een of 2 boeken gelezen maar duizenden boeken:

    wat betreft Al fatwa het wordt gegeven alleen door bepaalde mensen zijn hoge opgeleide (in islam). en er is regels aan verbonden

    wa salaam
    said
    « à ﻟﻠﻪ à ˜ÈÑ »

  9. #9
    N/A

    Reacties
    388
    15-11-2001

    salam

    De Goddelijke bronnen zijn de referenties waaruit men de oordelen en regels moet halen die nodig zijn in het leven. Een Moslim handelt en gebruikt de dingen om zich heen, waarvan hij eerst het oordeel ervan heeft gekregen uit de Islamitische bronnen. En deze Islamitische bronnen luiden als volgt: de Koran, Soennah, en hetgeen waar deze twee er naar toe wijzen, zoals Idjma'a en kiyaas.

    1- De Koran; is de wonderbare Allahswoord waarmee men doet aanbidden, die geopenbaard werd aan Mohammed (VZMH) waarvan de woord en betekenis van Allah is, en aan ons is overgeleverd d.m.v. een groot aantal betrouwbare en geloofwaardige mensen, sedert de openbaring tot op heden.

    2- Soennah; is de uitspraken, handelingen en zwijgende toestemmingen van de Boodschapper.

    3- Idjma'a es-sahabah; is de overeenstemming van de metgezellen over een oordeel van een gebeurtenis die plaats vond na het overlijden van de Boodschapper (VZMH).

    4- El-Kiyaas; is het geven van een oordeel over een recente gebeurtenis, waarvan het oordeel soortgelijk is aan het oordeel van een eerdere gebeurtenis, vanwege de overeenkomsten met de eerdere reden (cause) van wetgeving.

    kijk naar expliciet (www.expliciet.nl)
    voor nog wat informatie
    wa salam
    said
    « à ﻟﻠﻪ à ˜ÈÑ »

  10. #10
    elhabiba hbiebat edounja!

    Reacties
    976
    01-10-2001

    Origineel gepost door Mustapha AA
    salaam,
    ik zal het met een voorbeeld proberen duielijk te maken.
    zelda heeft een hadith gehoord van safira. safira staat erom bekend dat ze de hele qoraan kent en een stuk oof 1miljoen hadiths (zij is slim). ZIj heeft de hadith gehoord van haar vriendin(miss17) die tevens haar lerares is en bovendien er om bekend staat als een wijze persoon. Deze heeft weer haar man (Mustapha AA) en die man is een sahabie(vriend van de profeet). okee hier word dus onderzoek naar gedaan. als er een schakel ontbreekt wordt de hadith niet geldig verklaard maw deze hadith is wel goed.
    hoop het een beetje makkelijk te hebben gemaakt peace
    ahummmm sorry hoor maar snap er nie veel van....

    Wat k wel weet is dat ene iemand een hele tijd geleden,genaamd,boughari,(en volgens mij was er ook iemand tarmidie)onderzoek heeft gedaan naar de hadith,en daaruit de sterke(sahih)en de zwakke(da3ief)van elkaar heeft onderscheid....Wa allahoe a3lam...

    klopt het??

    liefs elhabiba
    [img]http://******************/xgamesweb/hpbimg/valentijn11.gif[/img]
    for ahma_m_tiechien...

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    87
    22-10-2002

    wow, eindelijk iets waar het echt ergens om gaat. als je deze berichten leest kom je tenminste wat te weten. weer is wat anders dan, marokkaanse meisjes met negers, marokkanen stelen, marokkanen zijn hypocrieten,te veel marokkaanse meisjes achter het raam en ga zomaar door!!

    Als ik dit lees wat jullie allemaal boven geschreven hebben, krijg ik weer vertrouwen dat er genoeg mensen zijn met hersenen op deze kanaal.

    Ik vind het onwijs goed van jullie dat jullie dat allemaal weten over boukhari, moslim en tirmizi.

    volgens mij zijn de hadiths van deze 3 geleerden de sterkste hadiths. bij hun hadiths staat altijd mottafakon alaih. dat betekent dus dat de 3 het erovereens zijn dat de hadith sahih (echt/ sterk) is.

    Zelda klasse, jij heb niet alleen wat geleerd hiervan maar wij allemaal. en iedereen bedankt voor wat ik teweten ben gekomen wat ik niet wist.

    beslama al ighwan.
    Leef je eigen leven en niet die van anderen. Doe wat jij wil doen en niet wat anderen van je verwachten!!

  12. #12
    elhabiba hbiebat edounja!

    Reacties
    976
    01-10-2001

    Origineel gepost door NadoriAmin
    wow, eindelijk iets waar het echt ergens om gaat. als je deze berichten leest kom je tenminste wat te weten. weer is wat anders dan, marokkaanse meisjes met negers, marokkanen stelen, marokkanen zijn hypocrieten,te veel marokkaanse meisjes achter het raam en ga zomaar door!!

    Als ik dit lees wat jullie allemaal boven geschreven hebben, krijg ik weer vertrouwen dat er genoeg mensen zijn met hersenen op deze kanaal.

    Ik vind het onwijs goed van jullie dat jullie dat allemaal weten over boukhari, moslim en tirmizi.

    volgens mij zijn de hadiths van deze 3 geleerden de sterkste hadiths. bij hun hadiths staat altijd mottafakon alaih. dat betekent dus dat de 3 het erovereens zijn dat de hadith sahih (echt/ sterk) is.

    Zelda klasse, jij heb niet alleen wat geleerd hiervan maar wij allemaal. en iedereen bedankt voor wat ik teweten ben gekomen wat ik niet wist.

    beslama al ighwan.
    hahahaha...groot gelijk..ook iets zinnigs er bij yek.....ewa allahoema ziedna 3ielman(o god geef ons meer wetenschap)

    liefs elhabiba
    [img]http://******************/xgamesweb/hpbimg/valentijn11.gif[/img]
    for ahma_m_tiechien...

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    2.270
    02-03-2009

    Citaat Geplaatst door Khataarlijk Bekijk reactie

    Nog steeds geen inhoudelijke reacties...

    je bent helaas gezakt