1. #1
    MVC Premium

    Reacties
    271
    04-02-2003

    MVC Premium MVC Premium

    welke surat zijn goed om voor een dode op te lezen

    salaam aleikom broeders en zusters,

    ik wil graag weten welke surat goed zijn om voor een dode te lezen.
    ik weet dat surat yaasien goed is, maar welke nog meer

    zazaka allahoe gajran


    salaam aleikom
    ina lilahi waina ilajhi razioen

  2. #2
    MVC Premium

    Reacties
    3.076
    02-10-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Wasalaam Alaikoum Warahmatu'Allah Wabarakatouhou..

    Ik zou het echt niet weten, maar Surat Al-Yassin is inderdaad goed..Is er iemand overleden?
    Allah I Rahmo..

    Ma3a Salama..

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    114
    24-12-2003

    Re: welke surat zijn goed om voor een dode op te lezen

    Origineel gepost door metiwia999
    salaam aleikom broeders en zusters,

    ik wil graag weten welke surat goed zijn om voor een dode te lezen.
    ik weet dat surat yaasien goed is, maar welke nog meer

    zazaka allahoe gajran


    salaam aleikom
    Je mag helemaal geen Quran voor een dode lezen. Voor een dode mag je alleen salaat Yanaza verrichten.

    Wat veel Marokkanen doen is gewoon schandalig. De koran is voor de levenden bedoeld en niet voor de doden.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    62
    04-06-2003

    Assalamoe 3aleikoem,

    Ik vind het jammer dat men weer op deze manier elkaar afkraakt.Naar mijn weten is het ook wel toegestaan dat je Qoraan mag reciteren voor de doden. Ik zal effe kijken waar ik de informatie vandaan heb, maar naar mijn weten is het ook er goed om soerat al-mulk te reciteren voor een dode broeder of zuster.
    Sulaiman, ik begrijp dat je het niet eens bent met deze broeder (ik ook niet trouwens) maar vind het jammer dat je zo reageert. Laten we onze handen in mekaar slaan en alle deuren voor sheitaan sluiten.
    Moge Allah ons leiden.........

    oeassalaam

  5. #5
    MVC Premium

    Reacties
    271
    04-02-2003

    MVC Premium MVC Premium
    salaam aleikom

    ik weet bijna zeker dat je koran voor een dode leest
    dat moet volgens mij zelfs.
    in iedergeval nog bedankt voor de tip surat el mulk, surat kafh is ook heel goed trouwens.

    salaam aleikom
    ina lilahi waina ilajhi razioen

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    22
    30-10-2003

    salaam moealaikom

    Ik weet niet of je koran mag reciteren voor ene dode, maar
    ik weet wel dat je salaat mag verrrichten. is het goed dat de gebeden
    voor de doden op vrijdag zijn. En hoeveel hoor je dan te bidden?


    Wa salaam

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    114
    24-12-2003

    Origineel gepost door sulaiman
    WELKE GEK !!!!!!!! ZEGT DAT ER GEEN
    KORAN GELEZEN MAG WORDEN VOOR EEN DODE ???
    WAT ZEGT JE GELOOF ???? ALS JE DOOD BENT OF ALS JE VAN DE WERELD VERGAAT ????HET IS DAT JE DE WERELD VERGAAT.
    MUFEED !! ALS JE DIT SOORT DINGEN NIET WEET, SCHAAM JE ZELF EN GA HET LEREN, MAAR KOM NIET MET ONZIN.
    TROUWENS DE KORAN WORDT UITGELEZEN ZODRA IEMAND OVERLEDEN IS. DJANAZA WORDT GELEZEN VOOOORRDAT DIEGENE WORDT BEGRAVEN..
    MUFEED IS GELIJK AAN EEN MAFKEEZ, LEES ZOVEEEL MOGELIJK UIT DE HEILIGE KORAN VOOR DEGENE DIE DEZE WERELD VERLATEN HEBBEN.
    MOGE ALLAH HUN ALLEN (DIE EEN GOEDE MUSLIM/MUSLIMA WAREN OP AARDE)EEN PLAATS IN DJANAT GEVEN, AMIEN.
    Ik ga jou niet terug schelden; dat past niet bij een moslim.

    het reciteren van de koran voor een dode is gewoon haram, of je het leuk vindt of niet. Het is een bid3a.

    æóäõäóÒøöáõ ãöäó ÇáúÞõÑúÂäö ãóÇ åõæó ÔöÝóÇÁ æóÑóÍúãóÉñ áøöáúãõÄúãöäöíäó æóáÇó íóÒöíÏõ ÇáÙøóÇáöãöíäó ÅóáÇøó ÎóÓóÇÑðÇ

    Uit deze vers kunnen we concluderen dat de koran een zegen en een genezing is voor de moslims (muminien). probeer mij uit te leggen hoe een dode moslim door de quran genezen wordt.

    æóáóÞóÏú íóÓøóÑúäóÇ ÇáúÞõÑúÂäó áöáÐøößúÑö Ýóåóáú ãöä ãøõÏøóßöÑò

    In deze vers staat dat de Quran naar beneden gezonden als waarschuwing, aanbieding en informatie voor de hele mensheid. Probeer mij uit te leggen hoe je een dode, met de quran, wil waarschuwen en informeren.


    Ik hoop dat ik je hiermee voldoende heb geinformeerd en als je er nog steeds niet van overtuigd bent, raad ik aan om het aan een goede imam (geen kwakzalver) te vragen.

    Salaam alaikoem

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    974
    07-02-2002

    salaam broeders en zusters


    broeder mufeed heeft inderdaad gelijk

    zie de volgende uitspraak van een imam van islaam.com



    Vraag:

    As-Salaam Elaikoem,
    Ik heb een vraag waar ik een tijdje meezit.

    Mijn vader is pas overleden. 2 weken voordat mijn vader in narcose ging heeft hij niet gebid, hij had teveel pijn. Na die 2 weken is mijn vader onder narcose gegaan, hij zat dus 3 weken onder narcose en toen overleed hij. Dus in totaal heeft mijn vader 5 weken niet gebeden.

    Wat moet ik doen? Omdat, mijn vader niet gebeden heeft, moet ik de armen geld geven, ik hoop dat u mij kunt helpen.

    Vraag 2

    Wat kan ik nog meer doen voor mijn vader, nu hij in het graf is. Welke surah moet ik leren om voor de graf van mijn vader te lezen. Welke doa moet ik leren voor mijn vader, hoe begin je een doa en wat zeg je in een doa en hoe eindig je in een doa inshallah helpt u mij.



    Antwoord:

    Assalam alaikoem warahmatoellaah

    Lof zij Allah de Heer der Werelden. Als eerste willen wij u vragen om ons niet kwalijk te nemen voor het feit dat wij nu pas reageren op uw vraag.

    Beste broeder,

    Het gebed is ten alle tijde verplicht voor de moekallaf (degene die
    verantwoordelijk wordt gehouden voor daden). Zolang iemand bij positieven is en beschikt over gezond verstand is hij/zij verplicht zijn/haar geboden na te komen en verboden na te laten. Zoals overgeleverd in in een hadieth dat er een metgezel kwam naar de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) en klaagde over aambeien en moeilijk kon bidden. De profeet (Allah's vrede en
    zegen zij met hem) zei toen: " Bid staand en als je niet kan, zittend, en als je zittend niet kan bidden bid dan op je zij." Het gebed valt bijna nooit weg zoals ander aanbiddingen. Vasten bijv. vervalt wanneer je ziek bent of op reis. De hadj valt soms ook weg wanneer iemand bijv. niet genoeg geld heeft om deze bedevaart te verrichten. Het gebed daarentegen valt nooit weg, behalve wanneer iemand niet meer bij gezond verstand is. Zo zie hoe belangrijk het gebed is.


    Wat jij kunt doen beste Abdelaziz is zoveel mogelijk doe'aa-e doen voor je vader en dat Allah hem moge vergeven. Waarschijnlijk dacht jouw vader dat het gebed wegvalt wanneer iemand ernstig ziek is. Maar zo is het niet beste broeder. Ook is het goed om sadaqah te geven in naam van jouw vader. Dat je bijv. een aantal schapen slacht en het vlees daarvan aan armen geeft met de intentie de h'assanaat voor jou en je vader te laten zijn.



    Wat betreft het lezen van de Qor-aan voor de graf van een dode: deze daad heeft geen legitimiteit in de islam. M.a.w. het is niet toegestaan om Qo-raan te reciteren bij een graf van een dode.



    Dit is niet overgeleverd over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) en ook niet zijn metgezellen. Wat je ook kunt doen voor je overleden vader (moge Allah hem Barmhartig zijn) is dat je de bedevaart voor hem kunt doen, mits je natuurlijk eerst voor jezelf de bedevaart doet. Ook is het goed om aalmoezen aan de armen te geven voor je overleden vader.

    Verder zijn er heel veel smeekbeden die je voor je vader kunt verrichten. Maar voordat je met doe'aa-e begint is het goed om een aantal belangrijke punten in acht te nemen:

    1. De beste doe'aa-e is een doe'aa-e na reiniging (wodooe-e).
    2. Wanneer je doe'aa-e verricht richt je dan tot de qiblah.
    3. Het is goed om je doe'aa-e te beginnen met lofprijzingen voor Allah en de sallaat over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem). Bijv. 'alh' amdoe lilah h'amdan kathieran tayyiben moebaarakan fieh, wassalaatoe wassalaamoe a'laa rasoelilah'. Allahoema ghfir li abie warh'amho birah' matika yaa arh'ama ramien.' of bijv. 'Allahoema ghfir li abie warfa' daradjataho fiel mahdieyyeen.'

    En Allah weet het beste.
    ALLAHOEMA ANTAA SALAAM WAMIEN KA SALAAM TABARAK TA JAZAAL JALALIE WA AL IKRAAM
    ALLAHOEMA IENNA 3ALA DHIKRIEKA WA SHOEKRIEKA WA 7OESNI 3IEBADATIEK

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    114
    24-12-2003

    Broeder yazaaka lahoe gairan.

  10. #10
    KONY

    Reacties
    3.386
    12-06-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door soussia28
    Soebhanlaah

    Wil je dat het volgens jou bewijzen zijn dat je Koran niet mag lezen voor een dode,ik zal zeggen aatie biedaliel miena elqouraan

    Ik vind het juist schandalig dat je dingen zegt,wat je niet beseft.

    Je paart over Koran maar je laat geen bewijzen zien.

    waarom is het haram of niet toegestaan om voor een dode te lezen?

    Taqoulounaa 3alah laahie malaa Ta3lamoun!!!
    eh soussia voordat je hier komt schapen lees bovenstaande post. daar staat je dali3l.


    ma3a selema (die soussis ook altijd he)

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    1.157
    30-12-2002

    Origineel gepost door batata112
    eh soussia voordat je hier komt schapen lees bovenstaande post. daar staat je dali3l.


    ma3a selema (die soussis ook altijd he)

    Heee...wil je niet iedereen over 1 kam scheren..Shokran

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    60
    26-11-2003

    salaam mo3leikoem wr wb

    deze topic spreekt mij echt aan, omdat ik eerst ook met dezelfde vraag zat.
    mijn opa is namelijk een paar jaar overleden en nu heb ik gelezen dat je nog wel wat kunt doen voor de doden. maar dat je geen koran mag lezen voor ze weet ik niet, het lijkt me wel stug.
    want als iemand overlijd, bidden ze toch voor die gene!!!

    maar wat ik gelezen heb is dit:

    aboe hoerairah heeft overgeleverd dat de profeet zei: "de doden krijgen zwaardere tijden dan de eerste dag en de eerste nacht, geef liefdadigheid en wees genadir voor jullie doden." de mensen vroegen: "en als we geen liefdadigheid hebben om te geven?"hij zei: "bid twee raka'at en in ieder raka'at één maal al-fatiha, ajatoel koersie, 'al hakoemoetakatsoer' en 'qoel hoewalaahoe ahad elf maal en na het gebed 70 maal shalawah sharif voor de edele profeet en bied de doden de beloning aan als gift. allah stuurt dan 70 engelen naar de doden. iedere engel geeft kleding en gaven van het paradijs. allah verlicht zijn graf en vergroot het."
    dit is overgeleverd door sheik ahmed makki en staat in zijn boek 'ahsanoel moebarrat.

    dit lijkt mij een duidelijk antwoord.......
    er is nog een andere overlevering die zegt dat de zielen van de gelovigen op de avond voor vrijdag van de hemel naar beneden naar de aarde komen. ze staan bij hun huizen en zeggen op droeve toon: "o mijn familie! o mijn verwanten! alstublieft geef ons iets, moge allah genadig voor jullie zijn.

    ik bid daarom elke donderdag avond deze 2 raka'at en schenk het aan de doden.

    maar omdat mufeed zo standvastig is bij zijn standpunt, begin ik nu ook te twijfelen.....
    wat is het nou......ik denk dat je wel koran mag reciteren voor de doden...

    wa salaam mo3leikoem wr wb

  13. #13
    KONY

    Reacties
    3.386
    12-06-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door karima001
    Heee...wil je niet iedereen over 1 kam scheren..Shokran
    ahahhahaha sorry was een grapje. ja ik weet het flauwe grap.


    ]ma3a selema

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    1.157
    30-12-2002

    Origineel gepost door batata112
    ahahhahaha sorry was een grapje. ja ik weet het flauwe grap.


    ]ma3a selema
    Ok dan is het goed..en hij was inderdaad flauw..

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    338
    19-05-2002

    Wat men voor de ouders kan doen na hun dood.



    Vraag: ik had ruzie met mijn vader de laatste paar keer dat ik hem zag voordat hij stierf. Hij is plotseling gestorven door een hart aanval. Ik heb uit zitten schelden en ben heel slecht voor me geweest, hij was teleurgesteld in mij. Nou is mijn vraag nu hij gestorven is wat ik nog voor hem kan doen, om hem mijn goedheid jegens hem te bewijzen tegenover god en tegen over mijn vader zelf zodat hij voor mij kan getuigen op de dag des oordeels dat ik goed voor hem ben geweest, of is het er te laat voor. veel mensen zeiden dat ik de Qor-aan voor hem moet lezen en dat doe ik ook en ik vraag voor hem om vergeving en de mensen zeggen dat de Qor-aan die ik voor hem lees gelijk naar zijn graf gaat om dat ik zijn kind ben en de Qor-aan de graf een betere plek voor hem maakt. is dat zo? gaat de Qor-aan er echt gelijk heen? verder zeggen ze dat ik de hadj voor hem moet verrichten en dat ben ik ook van plan inshallah, maar ik moet nog een aantal jaren wachten om geld te hebben om op hadj te gaan om dat ik 18 ben, en ik heb gehoord dat ik zelf eerst hadj moet doen voordat ik hadj voor een ander kan doen. Als ik dus de Qor-aan voor hem lees, om vergeving aan GOD voor hem vraag en voor hem op hadj ga, is het mogelijk dat god mij het slechte gedrag dat ik jegens mij vader had mij vergeeft, aangezien ouders eren in de islam heel belangrijk is. al vast bedankt voor u antwoord, en ik hoop dat de ALMACHTIGE u er voor beloond de mensen antwoord te geven op hun vragen



    Antwoord:

    In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle.

    Beste broeder/zuster

    De grootste zonde na shirk (deelgenoten toekenen aan Allah) is het ongehoorzaam zijn aan de ouders. Allah zegt in de Qor'aan: "En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niets dan Hem alleen aanbidden, en goedheid betrachten tegenover de ouders. Als één van de twee of beiden de ouderdom bereiken in jouw afwezigheid, zeg dan nooit "foei" tegen hen, snauw hen niet af en spreek tot hen een vriendelijk woord. En wees zachtmoedig voor beiden, en nederig en liefdevol, en zeg: "O mijn Heer, schenk hun Genade, zoals zij mij opvoedden toen ik klein was." (Soerat Al isra-e aya 23-24).

    Aboe 'amr Ashaybaanie zei:"De eigenaar van dit huis, (en hij verwees naar het huis van Abdoullah) heeft ons verteld dat hij de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) vroeg, zeggende: "O Boodschapper van Allah, welke handelingen zijn geliefd bij Allah? Hij antwoordde: "Het gebed verrichten op vastgestelde tijdstippen." Hij (Abdoullah) zei: "En dan?" De boodschapper van Allah zei: "Gehoorzaamheid aan de ouders" En hij vroeg: "En vervolgens?" De profeet antwoordde: "Djihad in de naam van Allah" (Boekharie 496).

    Wij raden u aan om berouw te tonen aan Allah, en Hem om vergiffenis te vragen vanwege het zeer slecht en vernederend behandelen van uw ouders. Aboe 'Abdoerrah'maan 'Abdoellah ibn 'Oemar ibn Elkhattaab verhaalt dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd heeft: "Allah, de Heer van de Eer en Glorie zal het berouw van een dienaar van Hem accepteren totdat zijn doodsgerochel begint". (Tiemiedhie).

    Er bestaat consensus onder de geleerden over het feit dat de overledene baat heeft bij de smeekbedes die voor hem verricht worden. Bewijs hiervoor zegt Allah in de Qor'aan in Soerat Al-h'ashr ayah 10: "En degenen die na hen kwamen, zeiden: "Onze Heer, vergeef ons en onze broeders die ons zijn voorafgegaan in het geloof...".

    De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) in een hadith die overgeleverd is door Aboe Hoerayra (moge Allah tevreden met hem zijn): "Wanneer de zoon van Adam sterft houden zijn beloningen voor zijn daden op, behalve de volgende drie daden: Een onophoudelijke liefdadigheid, achtergelaten kennis die voor mensen nuttig zal zijn en een oprechte kind die smeekbede voor hem doet. (Tiermiedhie onder nr 1297). Naast de smeekbedes is de achtergelaten kennis en liefdadigheid ook een bron waarbij beloningen voor de overledene ontvangen kunnen worden.

    Verder is het verrichten van de Hadj (pelgrimtocht) of Al 'oemra voor een ouder die overleden ook mogelijk. Dit heeft wel voorwaarden en wel dat de persoon deze zuil eerst zelf moet verrichten en dan voor de ouders.

    Ibn 'Abbaas heeft gezegd:"Ik gebood de vrouw van Sienaan bnoe salamah al-djahadanie om de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) een vraag te stellen: "Dat haar moeder overleden is en geen Hadj verricht heeft. Is het mogelijk voor de dochter om voor haar moeder al-hadj te verrichten?" De boodschapper van Allah zei: "Jawel, als haar moeder een lening had, dan was het ook aangeraden voor haar om het af te lossen hetzelfde geldt voor al-hadj, ze kan het in plaats van haar moeder verrichten." (An-nasaa-ie, Sheikh Al-albaanie heeft deze hadith goed verklaard). Verder zijn er geen ahadith die andere zaken toestaan die men namens een overledene doet.

    Moge Allah (Geprezen en Verheven is Hij) u en ons vergeven voor alle zondes die wij hebben begaan. Alle zonen en dochters van Adam zijn zondaren en de beste van hun zijn de zondaren die leren van hun zondes en berouw tonen, vervolgens leven als oprechte moslims.

    En Allah weet het beste.

    Cyber-imam
    Het team van al-Islaam.com