1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    676
    24-10-2003

    Talking Wiskunde..iemand goed in dat **%4#@4%Vak???:D

    WiE is hier GOEd in WIskunde????

    Ik moet namelijk lere voor tentames..maar ik zit vast en kom niet meer verder:

    aangezien er geen leraren zijn nu...IS er iemand die er b-tje Goed in Izz en die me kan helpe??

    Heb jij nog baby/kinder kleding en spulletjes die je niet gebruikt? Ik geef ze aan kinderen in Marokko!

    http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4305627

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    182
    12-01-2003

    dacht je te helpen maar ben veel te laat dus hoop voor jou dat je het goed hebt gedaan

  3. #3
    ConFu$eD LiD

    Reacties
    157
    26-12-2003

    Hahahaha miskiena, en dat vraag je aan Marokkanen??

    Ik heb er altijd een standaard 5 voor gehad, of ik nu wel of niet leerde.. Dus helaas piendakaasj!!

    Er was wel ergens een website voor wiskunde, maar ben t kwijt...

    I AM BACK ON TRACK PEOPLE !


  4. #4
    Ayat el Kursie

    Reacties
    4.156
    23-02-2003

    MVC Premium MVC Premium
    hee meid
    wollah ik voel met je mee want ik hebt hetzelfde probleem
    wij hebben in deze periode alleen 7 lessen gehad en nu verw8en ze dat we het hele hoofdstuk kennen dus en wollah mah ik snap der wat van


    met wat voor ondererp ben je nu bezig dN ?

    successsssssssssssssssssssssssssssssss
    A'uzu billahi minashaitanir rajim
    Bismillahir Rahmanir Rahim Allahoe Laa ielaaha iellaa hoewa, Al hayyoe Al qayyoem. Laa ta'khodoho sienatoen walaa nawm. Lahoe maafie ssamaaawaatie wa maa fiel ard. Men dhe elladhie yashfa3oe 3iendahoe iella bie'iednieh. Ya3lamoe maa bayna aydiehiem wamaa khalfahoem. Walaa yoe7ietoena bieshay'ien mien 3ielmiehie iella biemaa shaa'. Wassie3a korsieyyoehoe assamaawaatie wal ard, walaa ya'oedoehoe 7ifdoehoema, wa hoewa al 3aliyyoe al 3adhiem

    'Alhamdulilah.'

  5. #5
    3abdAllah

    Reacties
    424
    03-10-2003

    Asalmou 3alikoum oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh,

    Niet zo negatief over wiskunde mensen. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer moeite met iets dan anderen.

    Stel je vraag maar Misslai_d misschien dat ik kan helpen.

    Oua 3alaikoum aslam oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh.

    عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت

    Het is overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegeningen van Allah met hem) heeft gezegd: Wie in Allah en de laatste dag gelooft, moet het goede spreken of zwijgen.


  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    676
    24-10-2003

    Salaam..Iedereen..dankJulliewel voor je reactie's

    ik ben bezig met het berekenen van kansen...
    mUsulman ik hoop dat me kunt helpe

    vraag: iemand gooit met 5 geldstukken.
    bereken de kans dat zij 5x hetselfde gooit

    beslema
    Heb jij nog baby/kinder kleding en spulletjes die je niet gebruikt? Ik geef ze aan kinderen in Marokko!

    http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4305627

  7. #7
    Ayat el Kursie

    Reacties
    4.156
    23-02-2003

    MVC Premium MVC Premium
    ullag daar ben ik ook mee bezig alleen snap ik het ook niet
    ik ga kijken in me boek of ik zo'n som erin heb staan
    A'uzu billahi minashaitanir rajim
    Bismillahir Rahmanir Rahim Allahoe Laa ielaaha iellaa hoewa, Al hayyoe Al qayyoem. Laa ta'khodoho sienatoen walaa nawm. Lahoe maafie ssamaaawaatie wa maa fiel ard. Men dhe elladhie yashfa3oe 3iendahoe iella bie'iednieh. Ya3lamoe maa bayna aydiehiem wamaa khalfahoem. Walaa yoe7ietoena bieshay'ien mien 3ielmiehie iella biemaa shaa'. Wassie3a korsieyyoehoe assamaawaatie wal ard, walaa ya'oedoehoe 7ifdoehoema, wa hoewa al 3aliyyoe al 3adhiem

    'Alhamdulilah.'

  8. #8
    3abdAllah

    Reacties
    424
    03-10-2003

    Origineel gepost door Misslai_d
    Salaam..Iedereen..dankJulliewel voor je reactie's

    ik ben bezig met het berekenen van kansen...
    mUsulman ik hoop dat me kunt helpe

    vraag: iemand gooit met 5 geldstukken.
    bereken de kans dat zij 5x hetselfde gooit

    beslema
    Asalamou 3alaikoum oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh,

    Aha, kansrekening ja dat kan soms best lastig zijn. Ok de vraag is dus als je 5 munten hebt en je gooit met alle munten wat is dan de kans dat je 5 keer hetzelfde gooit.

    Eerst een aantal feiten:

    - Zoals iedereen weet heeft een munt 2 kanten kop en munt. Als je met een “eerlijke” munt gooit dan is de kans op munt of kop even groot. Dus 50%.
    - 5 keer hetzelfde gooien betekent OF 5 keer munt OF 5 keer kop.

    Ok, hoeveel kop/munt combinaties zijn er nu mogelijk als je 5 keer gooit?

    Je kunt bijvoorbeeld gooien:

    MMKKM of KMKKM of MMMKK (waarbij M=munt en K=Kop)

    Maar hoeveel zijn het er precies? Zoals ik als zei heb je steeds wanneer je met een munt gooit de keuze uit OF kop OF munt. De eerste keer heb je dus 2 mogelijkheden, de derde keer heb je 2 mogelijkheden enzovoorts tot en met de vijfde keer. Hoeveel combinaties zijn er dan in totaal? 2 keer 2 keer 2 keer 2 keer 2 = 32.

    Er zijn dus in totaal 32 mogelijkheden, maar wat heeft dit nu te maken met je vraag? Dat komt nu. Van die 32 mogelijkheden, hoeveel mogelijkheden zijn er waarin je 5 keer dezelfde munt hebt? Dus MMMMM of KKKKK? Dat zijn er toch precies 2?

    Hiermee heb je het antwoord op de vraag namelijk de kans dat je bij het gooien met 5 munten 5 keer hetzelfde gooit is 2 van de 32 met andere woorden 2/32 en dat is 1/16.

    Ik weet niet of je voor je tentamen met binomiale verdelingen moet kunnen werken, als dat zo is dan wil ik ook wel de “moeilijkere” oplossing voor je vraag geven waarin de formule voor de bionomiale verdeling wordt gebruikt.

    Als er iets niet duidelijk is, gewoon zeggen!

    Oua 3alaikoum asalam oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh.

    عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت

    Het is overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegeningen van Allah met hem) heeft gezegd: Wie in Allah en de laatste dag gelooft, moet het goede spreken of zwijgen.


  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    676
    24-10-2003

    Salaam

    Musulman...dankjewel voor je tijd en t uitleggen..sokran voor dat.

    al1 ik snap t nog niet helemaal..

    de 1e vraag van die som dus vraag A zeg maar..was :
    bereken de kans dat ze 5 x MUNT gooit

    ik heb toen 1/2 ^ 5 gedaan...(half tot de macht 5)

    als ze 5x hetzelfde gooit dan zijn er dus 2 mogelijkheden: kop of munt

    dus 50%=1/2 en dat 5x dan kom ik op hetzelfde uit als vraag a..

    maar dat is dus fout...

    wij moeten met die machten werken enzo...maar hoe is dat de uitwerking/berekening als je t dus in 1 zin moet zegge..vanuit jou uitleg zeg maar

    als je me snapt

    nogmaals bedankt voor je tijd
    beslema
    Heb jij nog baby/kinder kleding en spulletjes die je niet gebruikt? Ik geef ze aan kinderen in Marokko!

    http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4305627

  10. #10
    Ayat el Kursie

    Reacties
    4.156
    23-02-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door musulman
    Asalamou 3alaikoum oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh,

    Aha, kansrekening ja dat kan soms best lastig zijn. Ok de vraag is dus als je 5 munten hebt en je gooit met alle munten wat is dan de kans dat je 5 keer hetzelfde gooit.

    Eerst een aantal feiten:

    - Zoals iedereen weet heeft een munt 2 kanten kop en munt. Als je met een “eerlijke” munt gooit dan is de kans op munt of kop even groot. Dus 50%.
    - 5 keer hetzelfde gooien betekent OF 5 keer munt OF 5 keer kop.

    Ok, hoeveel kop/munt combinaties zijn er nu mogelijk als je 5 keer gooit?

    Je kunt bijvoorbeeld gooien:

    MMKKM of KMKKM of MMMKK (waarbij M=munt en K=Kop)

    Maar hoeveel zijn het er precies? Zoals ik als zei heb je steeds wanneer je met een munt gooit de keuze uit OF kop OF munt. De eerste keer heb je dus 2 mogelijkheden, de derde keer heb je 2 mogelijkheden enzovoorts tot en met de vijfde keer. Hoeveel combinaties zijn er dan in totaal? 2 keer 2 keer 2 keer 2 keer 2 = 32.

    Er zijn dus in totaal 32 mogelijkheden, maar wat heeft dit nu te maken met je vraag? Dat komt nu. Van die 32 mogelijkheden, hoeveel mogelijkheden zijn er waarin je 5 keer dezelfde munt hebt? Dus MMMMM of KKKKK? Dat zijn er toch precies 2?

    Hiermee heb je het antwoord op de vraag namelijk de kans dat je bij het gooien met 5 munten 5 keer hetzelfde gooit is 2 van de 32 met andere woorden 2/32 en dat is 1/16.

    Ik weet niet of je voor je tentamen met binomiale verdelingen moet kunnen werken, als dat zo is dan wil ik ook wel de “moeilijkere” oplossing voor je vraag geven waarin de formule voor de bionomiale verdeling wordt gebruikt.

    Als er iets niet duidelijk is, gewoon zeggen!

    Oua 3alaikoum asalam oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh.


    wow thx man


    hier heb ik ook baat bij
    A'uzu billahi minashaitanir rajim
    Bismillahir Rahmanir Rahim Allahoe Laa ielaaha iellaa hoewa, Al hayyoe Al qayyoem. Laa ta'khodoho sienatoen walaa nawm. Lahoe maafie ssamaaawaatie wa maa fiel ard. Men dhe elladhie yashfa3oe 3iendahoe iella bie'iednieh. Ya3lamoe maa bayna aydiehiem wamaa khalfahoem. Walaa yoe7ietoena bieshay'ien mien 3ielmiehie iella biemaa shaa'. Wassie3a korsieyyoehoe assamaawaatie wal ard, walaa ya'oedoehoe 7ifdoehoema, wa hoewa al 3aliyyoe al 3adhiem

    'Alhamdulilah.'

  11. #11
    de koette lid

    Reacties
    1.001
    23-12-2003

    Origineel gepost door Misslai_d
    Salaam

    Musulman...dankjewel voor je tijd en t uitleggen..sokran voor dat.

    al1 ik snap t nog niet helemaal..

    de 1e vraag van die som dus vraag A zeg maar..was :
    bereken de kans dat ze 5 x MUNT gooit

    ik heb toen 1/2 ^ 5 gedaan...(half tot de macht 5)

    als ze 5x hetzelfde gooit dan zijn er dus 2 mogelijkheden: kop of munt

    dus 50%=1/2 en dat 5x dan kom ik op hetzelfde uit als vraag a..

    maar dat is dus fout...

    wij moeten met die machten werken enzo...maar hoe is dat de uitwerking/berekening als je t dus in 1 zin moet zegge..vanuit jou uitleg zeg maar

    als je me snapt

    nogmaals bedankt voor je tijd
    beslema
    je bent op de juiste manier bezig.

    het is (1/2)^5 dat is dus 1/32 dat je 5 dezelfde hebt maar omdat je zowel kop als munt hebt vermenigvuldig je dit met 2 krijg je (1/2)^5*2=2/32 ofwel =1/16 dat is de kans dat je 5 keer hetzelfde opgooit.

  12. #12
    3abdAllah

    Reacties
    424
    03-10-2003

    Origineel gepost door sidiahmed
    je bent op de juiste manier bezig.

    het is (1/2)^5 dat is dus 1/32 dat je 5 dezelfde hebt maar omdat je zowel kop als munt hebt vermenigvuldig je dit met 2 krijg je (1/2)^5*2=2/32 ofwel =1/16 dat is de kans dat je 5 keer hetzelfde opgooit.
    Asalamou 3alaikoum oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh,

    Precies! Dank je sidi Ahmed. De vraag is wat is de kans dat je 5 keer hetzelfde gooit dit kan dus munt zijn maar ook kop.

    Wat je had gedaan ( 1/2^5 ) was alleen voor munt. Voor kop geldt hetzelfde.

    In ongeveer 1 zin is het dus: De kans op 5 keer hetzelfde is de kans op 5 keer munt + de kans op 5 keer kop en dat is: (1/2)^5 + (1/2)^5 (oftewel 2*(1/2)^5). En dat is 1/16.

    Als het niet duidelijk is gewoon weer vragen!

    Oua 3alaikoum asalam oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh

    عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت

    Het is overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegeningen van Allah met hem) heeft gezegd: Wie in Allah en de laatste dag gelooft, moet het goede spreken of zwijgen.


  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    676
    24-10-2003

    haha DAnJulliee wel allebeiii die snap ik

    soKran Sokran

    maar dan zit ik weer vast bij een next som

    dat is namelijk...bereken de kans dat zij minstens 1x Munt gooit..

    kzat te denken om GEEn munt te doen en dan uit t antwoord -1 te doen.
    (zo staat t ergens in het boek..complementaire regel) maar kweet niet of dat ook geld bij trekken met terugleggen.

    dan is het iets van 1e mogelijkheid Kop 2e Kop 3e Kop enz.
    dus 5 mogelijkheden....

    pff..uhmz ik snap t nie..ksnap mezelf nie meer
    beslema
    Heb jij nog baby/kinder kleding en spulletjes die je niet gebruikt? Ik geef ze aan kinderen in Marokko!

    http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4305627

  14. #14
    3abdAllah

    Reacties
    424
    03-10-2003

    Origineel gepost door Misslai_d
    haha DAnJulliee wel allebeiii die snap ik

    soKran Sokran

    maar dan zit ik weer vast bij een next som

    dat is namelijk...bereken de kans dat zij minstens 1x Munt gooit..

    kzat te denken om GEEn munt te doen en dan uit t antwoord -1 te doen.
    (zo staat t ergens in het boek..complementaire regel) maar kweet niet of dat ook geld bij trekken met terugleggen.

    dan is het iets van 1e mogelijkheid Kop 2e Kop 3e Kop enz.
    dus 5 mogelijkheden....

    pff..uhmz ik snap t nie..ksnap mezelf nie meer
    beslema
    Asalamou 3alaikoum oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh,

    Ok begrijp het goed dat nu de vraag is:

    Je gooit 5 keer met een munt, wat is de kans dat je minstens 1x munt gooit?

    Volgens mij zat je goed op weg. Ik heb even opgezocht wat de "complementaire regel" betekent. Ik vond dit:

    COMPLEMENTREGEL
    De kans op gebeurtenis G is 1- de kans op de complement-gebeurtenis van G
    P(G)= 1 – P(complement G)

    Ok, dit betekent dus dat de kans dat je minstens 1x munt gooit gelijk is aan 1 - "de kans dat je MINDER dan 1x munt gooit". Maar "de kans dat je MINDER dan 1x munt gooit" is het zelfde als nooit munt gooien.

    Dan heeft iemand dus KKKKK (K = Kop) gegooid. Bij je vorige vraag hadden we uitgerekend dat dit (1/2)^5 = 1/32 was.

    Dus is de kans op minstens 1x munt 1 - 1/32 en dat is 31/32.

    Overigens noemde je "trekken met terugleggen", dat speelt hier toch niet? Dat zou bijvoorbeeld wel spelen als je knikkers uit een bak moet halen en dan weer terug zou moeten plaatsen.

    Oua 3alaikoum asalam oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh.

    عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت

    Het is overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegeningen van Allah met hem) heeft gezegd: Wie in Allah en de laatste dag gelooft, moet het goede spreken of zwijgen.


  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    676
    24-10-2003

    Wejo uhmz....het antwoord is goed jah....hoe komt t dat je zo slim bent..Wallah je legt beter uit dan mn leraar

    Kwil nog een laatste vraag stellen (voor vandaag)

    bereken de kans op precies 3 x munt dus MMMKK

    ik zat te denke: 1/2 ^3 omdat munt 50% heeft en dan 3x

    alleen de laatste 2 munten moeten dus kop zijn.
    ben ik op goede weg?
    Heb jij nog baby/kinder kleding en spulletjes die je niet gebruikt? Ik geef ze aan kinderen in Marokko!

    http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4305627