1. #1
    Verbannen

    Reacties
    3.466
    13-02-2008

    Multicultureel! Plaats hier recepten uit verschillende landen!

    Ik heb ook een boekje met koekjes van Polen tot Marokko tot Suriname.
    Ik zal wat dingen overtypen. Wat ik hier plaats is dus niet van mezelf maar wel errrug handig!!

    En ik hoop dat jullie ook nog wat lekkere gerechten kennen!

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    3.466
    13-02-2008

    Tacuarinas uit Mexico! (smaakverfrissend..) voor 40 stuks

    125 gram boter
    125 gram suiker
    250 gram maismeel
    4 eieren
    1 eetlepel geraspte schil van sinaasappel
    half kopje sinaasappelsap
    2 eetlepels citroensap
    2 theelepels bakpoeder
    snufje zout

    om de koekjes mee te bestrooien:
    scheutje melk of ei
    3 eetlepels suiker
    1 theelepel kaneel

    Werkwijze:
    verwarm de oven voor op 175 graden
    klop de boter, suiker en geraspte sinaasappelschil tot een luchtig
    mengsel. doe er daarna al kloppend een voor een de eieren door.
    meng in een aparte schaal het maismeel, bakpoeder en zout.
    voeg om en om het meel-mengsel en het citroensap en sinaasappelsap toe aan het ei-mengsel. NIET KLOPPEN: schep luchtig om. Het deel moet soepel en kneedbaar worden.
    Neem kleine plukjes van het deeg en maar er rolletjes van. kruis de uiteinden over elkaar en maak er een lus van. zo ontstaan een koekje in de vorm van een soort visje. leg ze op de bakplaat.

    bak ze 15 min, laat ze afkoelen en bestrijk ze met wat melk of ei en bestrooi ze met de suiker en kaneel. je kan ze in kleurige papiertjes verpakken of gewoon zo opdienen.


    de vorm is eigenlijk gewoon simpel: je maakt er eerst 1 lang staafje van en dan vouw je het als een lus over elkaar. (zo is het miss duidelijker)

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    3.466
    13-02-2008

    als mensen meer willen, dan typ ik meer over.

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    3.466
    13-02-2008

    Uit Brits Guyana: Sweet rice cakes!
    60 ml melk of 120 ml karnemelk
    30 gram meel
    1/4 theelepel bakpoeder
    1 ei
    60 gram suiker
    500 gram gekookte rijst
    1 theelepel vanille of amandel essence
    halve theelepel nootmuskaat
    halve theelepel kaneel
    halve theelepel geraspte citroenschil
    olie om in te bakken
    jam of stroop om bij de koekjes te reserveren

    werkwijze
    meng de melk of karnemelk, de bloem, het bakpoeder, het ei en de suiker met een garde. maak de rijst los met een vork en voeg de rijst toe aan het beslag. voeg ook de kaneel, nootmuskaat, geraspte citroenschil, en de vanille of amandel essence toe. gebruik een staafmizer om alle ingredienten goed te mengen en de rijstkorrels fijn te maken. er ontstaat zo een sponsachtig beslag.

    bedek de bodem van een koekenpan volledig met olie en laat dit heet worden. neem steeds een eetlepel van het beslag en laat dat in de koekenpan glijden. bak de koekjes aan beide kanten lichtbruin. je kunt meerdere sweet rice cakes tegelijk in de pan bakken.
    serveer het met stroop of jam, je kan het warm en koud eten

    lijkt me lekker

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    166
    16-05-2003

    Is zeker een leuk idee! Misschien ligt het aan mij hoor, maar recepten zonder plaatjes spreken mij veel minder aan. Heb je misschien een scanner?
    Hello.

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    3.466
    13-02-2008

    ja klopt, ik probeer ze op google te zoeken maar die vind bovenstaande niet.. maar scanner is zoveel werk en dan is me bestand altijd te groot etc... dus maybe komt het nog, int weekend.


    maarja ik lees vaak dat mensen vernieuwende recepten willen dus die heb ik !! en vooral nieuwe soorten koekjes !!

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    3.466
    13-02-2008

    Vanille kipferln ! vanillehoorntjes, duits.

    200 gram bloem
    80 gram fijne suiker
    1 zakje vanillesuiker
    100 gram gepelde en fijngemalen amandelen
    150 gram boter
    2 eierdooiers

    om mee te bestrooien: fijne suiker of poedersuiker met vanillearoma
    bv: meng een zakje vanillesuiker met gewone suiker.

    verwarm de oven voor op 160 graden. kneed alle ingredienten met koele hand of in een keukenmachine tot een soepel deeg. vorm rollen van 3-5 cm dik. wikkel de rollen in folie en laat ze ong 1 uur in de koelkast. snij gelijkmatige stukjes van de rol en vorm deze met je handen tot hoorntjes. leg ze op de bakplaat. je kunt het deeg ook heel dun uirollen en er halve maantjes uitsteken met een rond vormpje of een glas. bak de koekjes 10 tot 15 min tot ze lichtgeel zijn. meng dan de suikers en strooi dit erop. (als ze nog warm zijn!!) doe het voorzichtig, ze breken snel.



    voila!

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    3.466
    13-02-2008

    Dit lijkt me heerlijk!

    Brandy Snaps, Nederland.

    voor 30 stuks

    200 gram bloem (geen patentbloem)
    200 grm bruine suiker
    200 grm stroop
    200 grm boter

    verwarm de oven voor op 150 graden. smelt de bloem, suiker en stroop in een platte pan. voeg de boter toe en meng alles goed. het deeg wordt vrij kleverig door de stroop. in plaats van het deeg met je handen te mengen, kun je alle ingredienten in een spuitzak doen en het deeg bereiden door vanaf de buitekant in het zakje te kneden. laat het deeg minstens een halve dag rusten. vorm kleine balletjes van dit deeg ter grootte van een knikker en leg de balletjes ruim uit elkaar op een ingevette bakplaat. als het deeg in een spuitzak zit, kun je een hoekje van de spuitzak afknippen en er steeds een klein beetje deeg uitdrukken en dat vervolgens tot balletjes vormen. bak de koekjes ong 10 min tot ze lichtgeel zijn. haal het uit de oven en rol de koekjes zodra dit mogelijk is om de steel van een houten lepel. de koekjes kunnen ook gwn plat blijven, dan lijken ze op kletskopjes!


    of maak net als hier er doosjes van!!


  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    3.466
    13-02-2008



    of zo,

    of zo bedoelt het recept:


  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    3.466
    13-02-2008

    Doorgaan dames?? Of doe ik het voor niks.. dan stop ik er ook mee natuurlijk

  11. #11
    ~~~~~~~~

    Reacties
    423
    08-01-2007

    doorgaan!!!!!!

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    3.466
    13-02-2008

    Ik zet straks meer

  13. #13

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    29
    06-04-2008

    P.S.Look,Super sreensaver! You will like it !! ))





    http://***********s4us.info/funscr/s...r32_funny*****

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    258
    27-11-2007

    hb je geen bosnische recepten? Dus recepten van jezelf?