1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    78
    30-05-2002

    Origineel gepost door oem_roekaya
    salaam eleykoem

    het gaat niet om marokko het gaat om de islam

    dat is het imiteren van de ongelovige wij hebben onze eigen nieuwjaar geloof me ik ben sirieus
    Sorry meid heb geen zin om een discussie met jou aan te gaan.
    De ene viert em en de ander niet. Het zij zo.

  2. #17
    kl

    Reacties
    29
    03-09-2002

    Ach hebben we die schijheil weer hoor.
    Luister eens goed het nieuwe jaar heeft geen religeuze reden meer voor de nederlanders in het algemeen. Wie denkt er nu nog aan op 31 dec dat jezus zoveel jaar geboren is. En boven dien is jezus niet alleen de profeet van de ongelovigen maar ook van de islamieten en als wij daarom dat willen vieren/herdenken mogen we dat van de islam.
    ik ben benieuwd watvoor onzin je nu gaat uitkramen.


    en ik denk dat ik dit jaar gewoon gezellig in de straat blijf is wel gezellig genoeg
    I speak the truth even when I lie

  3. #18
    The Classy One..

    Reacties
    7.090
    25-02-2003

    Origineel gepost door Jadidi
    Ach hebben we die schijheil weer hoor.
    Luister eens goed het nieuwe jaar heeft geen religeuze reden meer voor de nederlanders in het algemeen. Wie denkt er nu nog aan op 31 dec dat jezus zoveel jaar geboren is. En boven dien is jezus niet alleen de profeet van de ongelovigen maar ook van de islamieten en als wij daarom dat willen vieren/herdenken mogen we dat van de islam.
    ik ben benieuwd watvoor onzin je nu gaat uitkramen.
    Euh pardon hoor..maar als ik me hier even mee mag bemoeien...
    Kerstmis heeft over het algemeen nog weinig te maken met religie voor veel mensen die het vieren...
    En Jezus ( Isaa) A.S. is ook onze profeet...Zullen we dan ook maar kerstmis vieren..?

    De bijbel heeft oiok geen grote religieuze invloed meer op mensen..Zullen we die ook maar navolgen..? ( Als ik jou woorden mag volgen waarin staat dat Isaa A.s. onze profeet is dus we mogen dat herdenken or whatever vand e Islam..)

    En zo kan ik uren nog verder gaan...
    Maar sinds wannneer maken wij onze eigen regeltjes met wat betreft de Islam?

  4. #19
    kl

    Reacties
    29
    03-09-2002

    Origineel gepost door SadGirl2004
    Euh pardon hoor..maar als ik me hier even mee mag bemoeien...
    Kerstmis heeft over het algemeen nog weinig te maken met religie voor veel mensen die het vieren...
    En Jezus ( Isaa) A.S. is ook onze profeet...Zullen we dan ook maar kerstmis vieren..?

    De bijbel heeft oiok geen grote religieuze invloed meer op mensen..Zullen we die ook maar navolgen..? ( Als ik jou woorden mag volgen waarin staat dat Isaa A.s. onze profeet is dus we mogen dat herdenken or whatever vand e Islam..)

    En zo kan ik uren nog verder gaan...
    Maar sinds wannneer maken wij onze eigen regeltjes met wat betreft de Islam?
    Dat je het viert hoeft niet te betekenen dat je je eigen waarden en normen verandert, een islamiet moet het wellicht op een andere manier vieren.
    en de reden om kersmis niet te vieren is dat het verhaal rond de geboorte niet overeenkomt met wat er in de Quoran staat. en dat is ook van mijn kant geen discussie punt.
    en wat je zegt over de bijbel: Ik zeg niet dat we de westese mensen moeten nadoen.
    naar mijn mening mogen we oud en nieuw vieren MAAR niet met de uitbundigheid waarmee het nu gebeurt(oua Allhoe A3lam)
    en ik vond het wel te aanvallend om amal zo te benaderen maar goed wie ben ik.
    I speak the truth even when I lie

  5. #20
    The Classy One..

    Reacties
    7.090
    25-02-2003

    Origineel gepost door Jadidi
    Dat je het viert hoeft niet te betekenen dat je je eigen waarden en normen verandert, een islamiet moet het wellicht op een andere manier vieren.
    en de reden om kersmis niet te vieren is dat het verhaal rond de geboorte niet overeenkomt met wat er in de Quoran staat. en dat is ook van mijn kant geen discussie punt.
    en wat je zegt over de bijbel: Ik zeg niet dat we de westese mensen moeten nadoen.
    naar mijn mening mogen we oud en nieuw vieren MAAR niet met de uitbundigheid waarmee het nu gebeurt(oua Allhoe A3lam)
    en ik vond het wel te aanvallend om amal zo te benaderen maar goed wie ben ik.
    Ja over dat aanvallend gedrag..Daar had ik de zuster ook al op aangesproken...
    Het is voor mij niet boeiend wat ieder voor zichzelf wil doen, maar het wordt pas interessant als de Islam erbij wordt gehaald..Vandaar dat ik even op jou reageerde

    Ik ben het niet met je eens...
    Kijk, jij kan waarschijnlijk zo een feest wel vieren met een andere intentie dan de gemiddelde persoon die geen Moslim is...
    Jij zal dan enkele gebruiken overnemen..de daden zijn waarschijnlijk hetzelfde, alleen de achterliggende gedachte niet..
    Goed...
    Ik zou ook kunnen stellen dat ieder oud genoeg is om wijze keuze's voor zichzelf te maken...
    Maar hoe zal het gaan met de volgende generatie..En degeneratie daarop...?
    Jij wist immers waarvoor je het deed...En je kinderen..?Oh die zul je het vast wel leren...Maar Hmmm..Diens kinderen dan die in een pure Nederlandse Maatschappij zullen leven...?En ga zo maar verder...
    Zulke gebruiken vormen de tradities, en zijn het niet de tradities waar vele van ons zich los willen trekken..?
    Vooral daar waar de tradities zich kruist tegenin het geloof...

    Mijn mening is dat we heel voorzichtig moeten zijn in onze doen en laten ..en vooral op dit vlakte..
    Want gebruiken zijn er om overgenomen te worden..(Denk aan de generaties die ons zullen opvolgen weer..En hoe de Islam voor vele zal vervagen en de verwarring..)


  6. #21
    anti NOS en P&W

    Reacties
    10.724
    19-11-2002

    ik ben met oem rakouya eens heel veel moslims weten niet eens wanneer het moslimsnieuwjaar is

  7. #22
    Gone.

    Reacties
    3.440
    09-12-2003

    Ga De StAd iN

    Weg.


  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    92
    15-03-2002

    Hoi Amel,

    Jij hebt een topic geopend over wat mensen gaan doen met oudjaar en niet over wat wel en niet mag binnen de Islam.

    Dan zal ik maar een antwoord op je topic geven. We hebben met heel veel vrienden een zaaltje afgehuurd met een DJ. Alle familieleden van de vrienden inclusief partner hebben we ook uitgenodigd. We hebben afgesproken dat we allemaal in GALA of Marokaanse kleding komen en we gaan er samen een gezellige avond van maken om het nieuwejaar te vieren. Ik vier elk jaar gewoon gezellige het nieuwe jaar en daar is niets mis mee.

    Liefs Larisa

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    78
    30-05-2002

    Ga het ergens anders uitvechten! A.U.B

    Larisa dat is echt leuk wat jullie gaan doen.(veel plezier)
    Nooit aangedacht eigenlijk.
    en voor jadidi dat kan ook wel ook wel leuk zijn kom je trouwens uit el jadida dat zag ik in je profiel?

    En voor alle andere mensen die het haram vinden om nieuwjaar te vinden. Zoals ik al zei: DE ENE VIERT HET DE ANDER NIET HET ZIJ ZO!

    We kunnen allemaal urenlang over dat onderwerp blijven praten, maar dat is de bedoeling niet.
    DE BEDOELING IS WAT MENSEN GAAN DOEN MET NIEUWJAAR NIET WAT ZE NIET GAAN DOEN!!!!!!!!!

    Ps: hoop dat ik duidelijk ben geweest kom op mensen anders open zelf een topic met titel "Oudejaarsavond vieren is haram"
    Alsjeblieft hoop dat ik je geholpen heb.

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    278
    23-09-2003

    Origineel gepost door Larisa
    Hoi Amel,

    Jij hebt een topic geopend over wat mensen gaan doen met oudjaar en niet over wat wel en niet mag binnen de Islam.

    Dan zal ik maar een antwoord op je topic geven. We hebben met heel veel vrienden een zaaltje afgehuurd met een DJ. Alle familieleden van de vrienden inclusief partner hebben we ook uitgenodigd. We hebben afgesproken dat we allemaal in GALA of Marokaanse kleding komen en we gaan er samen een gezellige avond van maken om het nieuwejaar te vieren. Ik vier elk jaar gewoon gezellige het nieuwe jaar en daar is niets mis mee.

    Liefs Larisa
    niks mis mee nee als je geen moslim bent

  11. #26
    MVC Lid

    Reacties
    92
    15-03-2002

    He Roekaya het enige wat ik je kan zeggen is GET A LIVE.
    Wie ben jij trouwens om te oordelen of iemand moslim is of niet. Heb je de taak van Allah gekregen om zijn rechterhand te spelen? Dacht het even niet.
    Jij gaat zeker met oud en nieuw de baard van je man kammen en verhalen vertellen over wat voor geweldige zogenaamde moslims jullie zijn. Ik wordt schijtziek van dat schijnheilige gedoe van mensen die het altijd maar beter weten dan anderen.

  12. #27
    MVC Lid

    Reacties
    278
    23-09-2003

    Origineel gepost door Larisa
    He Roekaya het enige wat ik je kan zeggen is GET A LIVE.
    Wie ben jij trouwens om te oordelen of iemand moslim is of niet. Heb je de taak van Allah gekregen om zijn rechterhand te spelen? Dacht het even niet.
    Jij gaat zeker met oud en nieuw de baard van je man kammen en verhalen vertellen over wat voor geweldige zogenaamde moslims jullie zijn. Ik wordt schijtziek van dat schijnheilige gedoe van mensen die het altijd maar beter weten dan anderen.
    dus als iemand de islam wil praktiseren is iemand scheinheilig???


    en ja ik kam inderdaad liever de baard van mijn man dan dat ik me ga imiteen met de kafiers

  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    278
    23-09-2003

    hier is je bewijs dame


    Vraag: Ik vraag me af wat de status is van kerst. Is het deelnemen hieraan toegestaan in de Islam?



    Antwoord:

    Zoals bekend staat, worden er in de maand december van elk jaar diverse feesten ter gelegenheid van diverse evenementen gevierd: Sint Nikolaas, kerstmis en nieuwjaar. Deze feesten zijn niet voor moslims bedoeld, en mogen zij volgens hun geloof geen deelname aan betuigen, met andere woorden: deze feesten zijn voor hen streng verboden (Haram). Toch zien wij sommige zwakke moslims ter deze gelegenheden cadeautjes kopen, kerstkaarten versturen, vuurwerk kopen, oud en nieuw vieren etc.

    Wij als moslimbroeders voelen ons verantwoordelijk voor hen, en willen wij hen middels deze informatie waarschuwen voor de toorn van Allah, die op hen zal neerkomen, als zij blijven deelnemen aan deze feesten. De betekenis van El-Wela' we'l-Bara' in de Islam: El-Wela' : loyaliteit, vasthouden aan alles wat Allah (de Verhevene) en zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) behaagt. El-Bara': Terugdeinzen voor en alles tegen werken dat Allah (de Verhevene) en zijn Boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) ontstemt. Hierna volgen de bewijzen dat de deelname aan deze gelegenheden Haram is: Uit het boek van Allah, de Qor'aan, hebben wij een ayah uit velen vermeld:

    "Jij zult geen mensen vinden die in God en de laatste dag geloven die vriendschappelijk omgaan met hen die zich tegen God en Zijn gezant verzetten, ook al zijn het hun vaders of hun zonen of hun broers of hun familieleden. Zij zijn het in wier harten Hij het geloof geschreven heeft en Hij versterkt hen met een geest bij Hem vandaan. En Hij laat hen tuinen binnengaan waar de rivieren onderdoor stromen; daarin zullen zij altijd blijven. God is met hen ingenomen en zij zijn met Hem ingenomen. Dat zijn zij, de partij van God. En de partij van God, dat zijn zij die het welgaat." [sourat Al-Moedjadala:22].

    Uit de Ahadith van de profeet Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem), hebben wij een Hadith uit velen vermeld: "Degene die een bepaald volk (mensen) nadoet, hij is een van hun" (Aboe Daawoed).

    Broeder, wil jij ook tot deze groep mensen (de koeffar) behoren? Zeker niet. Volg dit advies dan op, opdat je tot de groep van je schepper Allah behoort. Wie het tegenovergestelde begaat, zal zeker tot de verliezers behoren. Allah (de Verhevene) zegt: "Wie aan God en Zijn gezant gehoorzaamt die zal Hij binnenvoeren in tuinen waar de rivieren onderdoor stromen, daarin zullen zij altijd blijven. Dat is de geweldige triomf. En wie ongehoorzaam is aan God en Zijn gezant en Zijn bepalingen overtreedt die zal Hij binnenvoeren in een vuur waarin hij altijd zal blijven. Voor hem is er een vernederende bestraffing." [Soerat An-Nisa' 13-14].

    Fatwa : Volgens de 'Aalim (hooggeleerde) Mohammed Ibn Otheymien: Het is Haram om deel te nemen aan de feesten van de Koeffar (ongelovigen: niet-moslims), hun feliciteren met hun feesten, hun kaarten sturen of hen bezoeken tijdens hun feesten. Al deze genoemde daden zijn voor de moslim streng verboden (Haram). Met deze informatie hopen wij je goed te hebben geïnformeerd en gewaarschuwd voor de gevaren die je loopt wanneer je jou schepper Allah (de Verhevene) en Zijn profeet Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) niet gehoorzaamt, tevens hopen wij dat je tot je ware godsdienst terugkeert (bekeert), en wensen je een gezegende maand Ramadan toe. Bron; pamflet van Masjid Al Waqf al Islami.

    En Allah weet het het beste.

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    76
    26-11-2003

    Ik vind het altijd zo grappig iemand die een topic opent over wat ga je doen op ouderjaarsavond,ken jullie ideën die ik kan doen met mijn vriend/in,wie gaar er naar marmoucha festival,...
    Meestal is er iemand die dan commentaar dat het niet toegestaan is in de islam en haram is.Sommige mensen laten ook bewijzen dat het haram is.Het is ook verplicht in de islam om te laten zien dat die persoon verkeerd is.
    Maar ik vind ook één keer ook genoeg als je ziet dat die persoon verder wilt gaan met zijn zonde laat hem/haar dan.Jij hebt je plicht gedaan als moslim.En laat hem/haar in zijn waarde en meestal worden die topics verpest met geruzie heen en weer.

  15. #30
    Me & Mo ...

    Reacties
    8.664
    29-05-2002

    MVC Premium MVC Premium
    kga nix speciaals doen met nieuwjaar, gewoon een dag als een ander voor me. waarschijnlijk ff nr de vuurwerkspectakel zien of zo, verder gewoon achter mn pc en luieren in mn bedje voor tv.

    en jijzelf??

    bisous xxx

    Voor alle gelegenheden...