1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    86
    05-12-2007

    Thumbs up Ik heb alleen maar bewondering en respect Voor Ibrahim Afellay

    Verloor zijn vader op jonge leeftijd, maar heeft toch de moed en de discipline kunnen opbrengen om het tot profvoetballer te schoppen. Deze topic is voor iedereen die hem een landverrader durft te noemen. Ik ben trots op Afellay het is jammer dat een aantal kleuters op dit forum niet inzien.

    http://www.ad.nl/sport/article41004.ece


    Afellay weer op bezoek in San Siro

    Ibrahim Afellay (19) is profvoetballer bij PSV. Ook is hij overtuigd moslim. Kom bij de Nederlander van Marokkaanse afkomst niet aan met verhalen dat hij tijdens deze ramadan overdag best mag eten en drinken, om het vasten ná het suikerfeest in te halen. Afellay eet of drinkt niets als de zon nog boven de aarde blinkt. Lastig voor een topsporter.

    ,,Overdag krijg je enorme last van hongergevoelens. Grof gezegd zou ik het de bikkelfase willen noemen. Ik weet waarom ik dit doe. Niemand dwingt me, ik wil zelf. De ramadan, hoe zwaar ook, geeft me kracht.

    Het vasten maakt me zelfs blij.
    ,,Bij PSV wordt wel tegen mij gezegd: joh Ibi, eet en drink nou gewoon op de wedstrijddag, anders word je zo slap. Maar ik ben overtuigd moslim, en mijn godsdienst komt op de eerste plaats. Die is toch belangrijker dan voetbal? Ook Koné en Aissati houden zich aan de ramadan. In deze periode ga ik vaker naar de moskee om te bidden.’’

    Is hij bij de vorige Champions League-reis, naar Istanbul, nog uit het spelershotel ontsnapt om de befaamde Blauwe Moskee van binnen te bekijken? Afellay lacht. ,,Ik geloof niet dat zoiets echt de bedoeling is van een trainingskamp bij een profclub.’’

    Zijn allereerste Europa Cup-reis met PSV zal Afellay zich altijd blijven herinneren. Je zou bijna vergeten dat de 19-jarige middenvelder - onlangs zelfs opgeroepen voor de voorlopige Oranje-selectie van Marco van Basten - toen, zes maanden geleden, nog blij mocht zijn met de rol van bankzitter in San Siro. PSV speelde er in de halve finale tegen AC Milan. ,,Ik zat er op de bank, keek omhoog naar de volle tribunes met al die toeschouwers. Wauw, het leek alsof ik droomde.’’

    Een klein half jaar later draait hij als basisspeler mee in het helse ritme van een topclub. Zaterdag AZ-thuis, vandaag Milan-uit, zondag Ajax-thuis. ,,Ik laat het allemaal op me afkomen. Als junior dacht ik ook nooit: ik word profvoetballer. Ik voetbalde en het leek alsof het me gewoon is overkomen. Bij een actie denk ik ook niet veel na. Ik voel dat ik een kant moet opgaan en gá.’’

    Bekijk Afellay op het trainingsveld en het plezier is even onmetelijk als het talent. Ook als hij aan het einde van een sessie nog handschoenen aantrekt en als een keeper dolle zweefduiken naar de hoek maakt. Alles lijkt de begenadigde tiener aangewaaid, maar het tegendeel is waar.

    Afellay heeft er hard voor moeten knokken, als zoon uit een vaderloos gezin waarin moeder na de dood van haar man voor drie zonen en twee dochters moest zorgen. Elke dag naar Eindhoven, soms op de achterbank van ontdekker en ‘oom’ Wessel van den Bosch, vaak met de trein. Dat laatste doet hij nog steeds, hoewel hij nu de beschikking heeft over een luxe auto van Duitse makelij.

    ,,Maar met de trein ontwijk je de files’’, verklaart hij. Dan: ,,Je weet hoe moeders zijn, ze hebben het altijd druk met het huishouden. Mijn moeder had nooit tijd om naar het voetballen te komen kijken. Het is ongelooflijk wat ze voor ons gezin heeft opgeofferd. Ik speel vooral ook voor háár, om haar te laten genieten.

    Toen we dit seizoen tegen Schalke 04 in de Champions League speelden, kwam ze voor het eerst kijken. Ik wist van niets. Na de wedstrijd kwam ik boven in het spelershome. Daar stond mijn moeder, ik zal dat ogenblik nooit meer vergeten. Ik voelde me helemaal blij worden. Ze moesten je wel hebben met hun schoppen, zei ze bezorgd.’’

    In het dagelijks leven wordt ‘Ibi’, zoals ze hem bij PSV noemen, vooral begeleid door zijn oudste broer Ali. Zijn bloedverwant moet hem uit de hebberige handen van de buitenwereld houden.

    ,,Ik weet dat ik Ali kan vertrouwen, dat is belangrijk. We praten veel. Hij gaat vrijwel altijd mee en geeft me ook aanwijzingen over het voetbal.’’
    Thuis is Utrecht. Zijn stad. Hij voetbalt al jaren in Eindhoven, maar kan zich niet voorstellen dat hij niet in Utrecht woont.

    ,,Daar heb ik alles. Eerst woonden we in Zuilen, nu in de wijk Overvecht. Als jongetje stond ik vaak op de tribune bij FC Utrecht, de Bunnikside. Later als PSV’er werd dat minder. Maar na elke trainingsdag ga ik weer snel terug naar Utrecht. Meestal voetballen we daarna op het pleintje met jongens uit de buurt. Kleintjes, grote jongens, alles door elkaar. Dáár heb ik ook het meeste geleerd.

    ,,De afgelopen tijd kwam er door de ramadan niet veel van. Door het gebrek aan eten en drinken overdag heb ik al weinig energie. Dan lijkt het me niet verstandig om dan ’s middags nog eens een paar uur op het pleintje te voetballen.’’



    http://www.ad.nl/sport/article41004.ece

  2. #2
    Sportfilosoof®

    Reacties
    1.026
    28-05-2007

    Topvoetballer in mijn ogen. Een genot om maar te kijken!


  3. #3
    MVC Premium

    Reacties
    5.358
    04-04-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Prachtig om dit te lezen, heb er kippenvel van gekregen

  4. #4
    Just Lovìng Thè (so)

    Reacties
    1.137
    09-05-2005

    masha''allah.

    Egt leuk om te lezen.

  5. #5
    AFC AJAX

    Reacties
    23.666
    02-06-2007

    leuke tekst...

    Oranje zal blij met hem zijn.

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    7.644
    24-05-2004

    2005

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    86
    05-12-2007

    Citaat Geplaatst door Mister_Riffi Bekijk reactie
    2005
    klopt dit is een arikel uit 2005, maar ik wil mensen die hem voortdurend bekritiseren de mond snoeren. Als je kritiek wilt uiten op voetbaltechnische vlak dan mag dat, maar kom niet met drogredenen als: "Hij is een landverrader"

  8. #8
    AFC AJAX

    Reacties
    23.666
    02-06-2007

    Citaat Geplaatst door marokko1998 Bekijk reactie
    klopt dit is een arikel uit 2005, maar ik wil mensen die hem voortdurend bekritiseren de mond snoeren. Als je kritiek wilt uiten op voetbaltechnische vlak dan mag dat, maar kom niet met drogredenen als: "Hij is een landverrader"

    Tekst gaat simpelweg over zijn priveleven.

    Wij uiten ook kritiek op zijn voetbaltechnische vlak en de keuzes die daarbij worden gemaakt.

    ALs menszijnde zal hij vast wel een aardige knul zijn. maar dat doet er niet toe.

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    7.644
    24-05-2004

    Citaat Geplaatst door marokko1998 Bekijk reactie
    klopt dit is een arikel uit 2005, maar ik wil mensen die hem voortdurend bekritiseren de mond snoeren. Als je kritiek wilt uiten op voetbaltechnische vlak dan mag dat, maar kom niet met drogredenen als: "Hij is een landverrader"
    Dat is een hele goeie instelling, gelukkig sta jij ook aan de goede kant

  10. #10
    R'tiesta

    Reacties
    3.834
    31-07-2002

    ik vind hem nog steeds een verader maar dat wil niet zeggen dat ik niet de zelfde keus gemaakt zou hebben. maar dan mag iedereen mij ook verader noemen dat hoort er bij en dat is mijn eigen keus.

  11. #11
    Sportfilosoof®

    Reacties
    1.026
    28-05-2007

    Citaat Geplaatst door Escapiste Bekijk reactie
    Men noemt hem ook landverrader wat voetbal betreft. Op deze manier snoer jij geen monden met een artikeltje. Afellay is niet de enige die tijdens de Ramadan gewoon vast, dus ik begrijp de aanzien en heissa sowieso niet. Wat hij doet hoort ook gewoon. Het is niks bijzonders of zo. En wat zijn vader betreft, Allah y rahmoe oe yrham moeslimien zjami3an, hij is ook niet de enige die een carriere bereikt heeft ondanks de dood van zijn vader. Natuurlijk is het allemaal prima wat hij doet, maar het is niets meer dan gewoon.. normaal.
    Stel.. hij had wel voor Marokko gekozen..

    Dan was hij in jouw ogen ook gelijk een betere voetballer.
    Niet ontkennen, want ik had jouw reactie wel willen zien, als hij voor Marokko zou spelen.


  12. #12
    AFC AJAX

    Reacties
    23.666
    02-06-2007

    Citaat Geplaatst door Escapiste Bekijk reactie
    Men noemt hem ook landverrader wat voetbal betreft. Op deze manier snoer jij geen monden met een artikeltje. Afellay is niet de enige die tijdens de Ramadan gewoon vast, dus ik begrijp de aanzien en heissa sowieso niet. Wat hij doet hoort ook gewoon. Het is niks bijzonders of zo. En wat zijn vader betreft, Allah y rahmoe oe yrham moeslimien zjami3an, hij is ook niet de enige die een carriere bereikt heeft ondanks de dood van zijn vader. Natuurlijk is het allemaal prima wat hij doet, maar het is niets meer dan gewoon.. normaal.

    Precies...

    iedereen vast waaronder ook keihard werkende mensen.
    Maar omdat hij Ibrahim appelvlaai is, verdiend hij meer respect

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    7.644
    24-05-2004

    Citaat Geplaatst door Escapiste Bekijk reactie
    Men noemt hem ook landverrader wat voetbal betreft. Op deze manier snoer jij geen monden met een artikeltje. Afellay is niet de enige die tijdens de Ramadan gewoon vast, dus ik begrijp de aanzien en heissa sowieso niet. Wat hij doet hoort ook gewoon. Het is niks bijzonders of zo. En wat zijn vader betreft, Allah y rahmoe oe yrham moeslimien zjami3an, hij is ook niet de enige die een carriere bereikt heeft ondanks de dood van zijn vader. Natuurlijk is het allemaal prima wat hij doet, maar het is niets meer dan gewoon.. normaal.
    Geen hart

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    7.644
    24-05-2004

    Citaat Geplaatst door Jeblie Bekijk reactie
    Precies...

    iedereen vast waaronder ook keihard werkende mensen.
    Maar omdat hij Ibrahim appelvlaai is, verdiend hij meer respect
    Als ie bij ajax speelde ...

  15. #15
    AFC AJAX

    Reacties
    23.666
    02-06-2007

    Citaat Geplaatst door Mister_Riffi Bekijk reactie
    Als ie bij ajax speelde ...

    Wat? Volgens mij heb jij meer respect voor hem, dan voor jezelf
    Jij vast toch ook of niet? jij werkt of gaat ook naar school of niet?? misschien wel beide ook nog. Dus wat maakt hem nou bijzonder?


    Citaat Geplaatst door Escapiste Bekijk reactie
    Precies, terwijl de regel is: elke moslim hoort te vasten mits je ziek bent, een reiziger bent of zwanger bent. En iedereen moet de draad weer oppakken in zijn leven na een zware verlies, niet alleen Afellay.

    Maar goed, straks worden wij weer haters genoemd enzo.
    Haters?? nee hoor, wij hebben er een simpele/nuchtere kijk op het leven wat Ramadan betreft.

    zoals jij de regels beschrijft is volkomen juist.