1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    155
    02-10-2001

    Voor mannen&vrouwen,........

    Salamo 3alaikoum Broeders en zusters,

    Hoe gaat het met jullie?
    "Mabrouk 3iedkom wa koulo 3aam wa antoum bigair"
    Ik hoor laatst vaak van jongens/mannen iets waar ik jullie via deze topic om mening vraag:
    Veel jongens/mannen willen graag trouwen met het meisje waar ze van houden natuurlijk en het probleem is vaak bij het aanzoek bij de ouders en de meeste van hun schrikken zich en weten op dat moment niet wat ze moeten zeggen. De vader/moeder vragen de jongen/man die de hand van hun dochter komt vragen heel veel geld, hiermee bedoel ik "SDA9" en veel ouders vragen tot een bedrag van ongeveer 7 a 8 en kan oplopen tot 10 duizend gulden.
    Of het normaal is of niet, dat wil ik graag van jullie weten en wat denken jullie hierover? en wat vinden de vrouwen hiervan?
    Mijn mening:
    Ik vind dat het absoluut niet normaal is als het om zulke bedragen gaat, vind dat de ouders op dat moment het moeilijk maken voor de jongen die tegenover hun zit, niet dat hij het niet kan betalen of zo nee, het gaat om het idee, wat zit er eigenlijk achter als je zo iets doet, moet de jongen zich bewijzen dat hij hun dochter echt wilt of wat? in de islam zitten deze ouder fout en moeten zich realiseren dat de jongens die bij hun aan deur komen maar beginners zijn en willen het leven samen met hun dochters delen. Zulke ouders denken dat het leven alleen maar om het geld draait en niet meer of minder, de meeste weten alleen dat deze jongens moslims zijn en ze vragen niet eens of zij eigenlijk bidden of niet en wat zij van de islam weten of zij hun dochter op een islamitisch wezen zullen behandelen of niet etc etc... maar goed ik laat de rest aan jullie over...

    Alvast bedankt voor jullie mening...

    Salamo 3alaikoum


  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    1.412
    30-10-2001

    hoi aniss,

    ja ik ben het er helemaal met je eens.. het is net alsof wij koeien aan het verhandelen zijn op de markt.....

    van mij mag dat geld afgeschaft worden je trouwt uit liefde en dat hoeft voor mij geen 10..000 te kosten......

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    13
    07-11-2001

    Hoi Aniss,

    het is inderdaad niet normaal. Gelukkig al hemdoelilah weten mijn ouders beter en ikzelf ook. De meisjes en ouders die zulke bedragen vragen, zijn eigenlijk zeer dom. Ze beseffen niet dat hun dochter nadien samen met die man gaat leven en samen de schulden zal delen.

    Voor mij is een bruidschat een voorwaarde voor het voltrekken van een Islamitisch huwelijk. Het moet helemaal niet zo veel zijn. In deze tijden bestaat er ook nog zoiets als sociale zekerheid moest het tegenslagen... Ach ja, ik weet beter en jij blijkbaar ook...nu de rest nog??

    Groetjes,
    Sana

  4. #4
    wazzzzuuuuuuuuuuuup

    Reacties
    8
    09-11-2001

    he aniss...het is nou eenmaal zo, maar ik begrijp het ergens niet...want wat doet zij precies met het geld. de meeste geven het uit aan de bruiloft na mij ervaringen met mensen...dus eigelijk is het alleen een gebaar. en goud moet ze zo ie zo kopen...dus ik zie het probleem niet, niemand wordt verkocht of verkoopt.

  5. #5
    Medicine Woman

    Reacties
    664
    20-01-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Damn Leila,
    je bent me weer voor geweest.
    Ik was m'n valies al aan het inpakken...

  6. #6
    Medicine Woman

    Reacties
    664
    20-01-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Leila toch,

    je hebt dus al beslist dat jij met Emshoom naar de Caraïben gaat?
    Wel, dat moeten we aan hem overlaten.
    Hij mag beslissen wie hij meeneemt, of niet?

  7. #7
    cool

    Reacties
    20
    08-12-2001

    Hallo allemaal
    Ik zal jullie een verhaal vertellen wat echt gebeurt is!

    Een jonge man was stapel gek op een meisje
    Na een jaar samen zijn(verkering) besloot de jongen om een hand te gaan vragen
    bij de ouders van het meisje.
    Na een lange gesprek tussen beide ouders, sprak de vader van het meisje de laaste woord.
    Het bedrag van f.10.000 te moeten betalen voor zijn dochter om verder met haar geliefde te gaan.
    Hij had op dit moment niet zo veel geld gespaart, met heel moeite heeft hij uiteindlelijk het bedrag bij elkaar verzameld.
    Het trouwfeest is begonnen.
    Een week na het huwelijksnacht besloot de vader van het meisje zijn dochter op te zoeken.
    Bij de deur aangekomen belde de vader aan.
    De jongen deed de deur open en zei,"wat kom je hier doen"?
    De vader antwoordde"Ik kom mijn dochter op zoeken".
    DE jongen keek hem aan en zei"EERST f10.000 BETALEN VOOR DAT JE JE DOCHTER MAG ZIEN ", en gooide de deur achter hem dicht!!!

    Ten slotte: Vanaf die dag is hij nooit aan de deur geweest............

    groetjes.........letsgo

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    5
    14-02-2002

    Wat heeft het meisje nadien gedaan?

    Vindt je het normaal wat die jongen gedaan heeft? Dat is toch hartstikke achterbaks. Eerst met de vader lachen en met een glimlach het geld geven en dan heeft hij zijn dochter.........laat die eikel zijn ware aard zien! Eng heel eng.....ik heb medelijden met zijn vrouw. Want ik zal je een ding zeggen. Of de vader nu gelijk heeft of niet het blijft haar lieve papa en als het ooit zover komt dat ze een beslissing moet maken, dan komt familie (papa) op de 1e plaats.

    Weet die jongen dan niet dat hij zijn vrouw hierdoor hartstikke ongelukkig maakt?

  9. #9
    Benny Felous Djelli

    Reacties
    5.099
    13-09-2001

    Re: Voor mannen&vrouwen,........

    Origineel gepost door Aniss
    Salamo 3alaikoum Broeders en zusters,

    Hoe gaat het met jullie?
    "Mabrouk 3iedkom wa koulo 3aam wa antoum bigair"
    Ik hoor laatst vaak van jongens/mannen iets waar ik jullie via deze topic om mening vraag:
    Veel jongens/mannen willen graag trouwen met het meisje waar ze van houden natuurlijk en het probleem is vaak bij het aanzoek bij de ouders en de meeste van hun schrikken zich en weten op dat moment niet wat ze moeten zeggen. De vader/moeder vragen de jongen/man die de hand van hun dochter komt vragen heel veel geld, hiermee bedoel ik "SDA9" en veel ouders vragen tot een bedrag van ongeveer 7 a 8 en kan oplopen tot 10 duizend gulden.
    Of het normaal is of niet, dat wil ik graag van jullie weten en wat denken jullie hierover? en wat vinden de vrouwen hiervan?
    Mijn mening:
    Ik vind dat het absoluut niet normaal is als het om zulke bedragen gaat, vind dat de ouders op dat moment het moeilijk maken voor de jongen die tegenover hun zit, niet dat hij het niet kan betalen of zo nee, het gaat om het idee, wat zit er eigenlijk achter als je zo iets doet, moet de jongen zich bewijzen dat hij hun dochter echt wilt of wat? in de islam zitten deze ouder fout en moeten zich realiseren dat de jongens die bij hun aan deur komen maar beginners zijn en willen het leven samen met hun dochters delen. Zulke ouders denken dat het leven alleen maar om het geld draait en niet meer of minder, de meeste weten alleen dat deze jongens moslims zijn en ze vragen niet eens of zij eigenlijk bidden of niet en wat zij van de islam weten of zij hun dochter op een islamitisch wezen zullen behandelen of niet etc etc... maar goed ik laat de rest aan jullie over...

    Alvast bedankt voor jullie mening...

    Salamo 3alaikoum


    Nou, mij willen ze zo graag kwijt dat mijn broers je er ook nog eens geld bijgeven. En ze willen al te graag de bruiloft betalen evenals de inrichting van het huis.
    ALS MOUNIA MAAR WEG IS



    La 7awlie leh jarabbi

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    974
    07-02-2002

    WOW ..MOUNIA VERTEL ME WAAR JE WOONT EN IK ZAL ME ALS EERSTE MELDEN BIJ JE PAPPIE haha

  11. #11
    Benny Felous Djelli

    Reacties
    5.099
    13-09-2001

    Origineel gepost door remii
    WOW ..MOUNIA VERTEL ME WAAR JE WOONT EN IK ZAL ME ALS EERSTE MELDEN BIJ JE PAPPIE haha

    Je kunt je melden bij mijn broers als je zegt waar je voor komt wordt je meteen doorverwezen na mijn moeder!

    l Mounia

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    155
    02-10-2001

    Angry

    Salamou 3alaikoum,

    Ik denk dat jullie allemaal tegen de hoge bedragen die de ouders vragen en ik vind zelf dat het niet afgeschaft moet worden, maar het moet zo zijn dat de ouders het niet moeilijk moeten maken voor de man die daar zit. Ze hebben ook in hetzelfde situatie gezeten en moeten een paar jaren terug denken hoe zij eigenlijk begonnen zijn en in de Islam is dit 7aram ...

    Wa salam

    Grt
    Aniss

  13. #13
    videofilmer

    Reacties
    6.467
    28-12-2001

    MVC Premium MVC Premium
    Beste ahlam-ahlam...

    Wat je ouders gedaan hebben...is een voorbeeld voor andere ouders...

    Je vader koos voor een eeuwig blijvende waarde...en dat is wat jij ook betekende voor je vader...

    Natuurlijk mag een man Sdaq in de vorm van geld geven...dat is zijn beslissing...en van niemand anders...ook wat betreft het bedrag...

    Maar een vrouw trouwen zonder Sdaq is niet toegestaan...en zou zelfs haraam zijn...

    ahlam-ahlam...trek niets van die mensen af...het niveau van denken...loopt parallel met hun kijk op de wereld...


    Ik wens jou en je man...het beste van deze wereld...



    groeten,


    Justice.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    686
    26-04-2002

    mijn mening is dat het niet afgeschaft hoeft te worden....maar ook niet ge-eist mag worden door vader van bruid. Ik vind dat iedereen dat zelf moet uitzoeken. En vergeet niet dat je als bruid je sieraden en kleding moet hebben. En we weten allemaal wel dat dergelijke zaken steeds duurder woren. Mijn verloofde en ik hebben het zo geregeld.

    al in het begin van onze relatie(voor dat ie me ten hand had gevraagd) hadden we het over sadaq.....toen vroeg hij wat ik qua sieraden/takjsjieta's wil hebben...nou ben ik een meid die daar van houdt(je hebt ook meiden die daar niets omgeven)....toen vroeg ik wat hij opzich KAN geven...en wat hij ervoor WIL geven. Toen hij zei dat hij mij een miljoen zou geven als hij het had....toen wist ik genoeg.

    Daarom zijn we samen een bedrag overeengekomen van 7000 gulden.
    Ondertussen hebben we een superverlovingsfeest gehad die we samen hebben gefinancierd(dus zonder hulp ouders) en insha-Allah gaan we over een aantal maanden trouwen...en nog steeds hebben onze ouders het niet over sadaq gehad. Ik heb echter wel tegen mijn moeder gezegd./..dat als mijn vader aan mijn verloofde vraagt wat wil je geven...dat hij meteen die 7000 moet accepteren. Dus dat hebben we goed geregeld.

    ik wil er echter wel bij zeggen dat we een gezamelijke spaarrekening hebben...dus ik spaar gewoon mee......en daarmee betalen we bruiloft en inrichting van ons huis..en dus ook sadaq!

  15. #15
    aya ralla bouya

    Reacties
    4.347
    25-02-2002

    allllll moest ik 10000000000000000000000000000000000000 euro betalen zo ik dat doen maar dan wel voor de gene waar ik van hou
    maar 1probleeem ze is meer waard dan dat


    =emsoem=
    oday ghis wo edjzoun, sfayie ra tsensouna
    aday iedar ofous esinien d'l kiya...