1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    584
    12-06-2002

    Suikerziekte en Ramadan

    Ik heb een vraag,

    Ik heb suikerziekte en ik slik medicijnen. Van mijn huisarts mag ik niet meedoen omdat het een chronische ziekte is en hij zegt dat het heel gevaarlijk is om te vasten. Wat moet ik doen? Mag ik niet vasten? En zo ja, wat moet ik ervoor in de plaats doen?

  2. #2
    Quran en Soena

    Reacties
    1.240
    24-11-2002

    je moet een arme mens eten geven of geld,volgens mij
    moet je dan 30 mensen eten geven......allah wahlam

  3. #3
    Jongetje van God.

    Reacties
    487
    17-07-2003

    of je mag vasten of niet weet ik niet, ik weet wel dat ik het niet trek en voor deze week alvast plusminus 50 e. aan een zwerver heb gegeven

    je moet of inhalen of per dag een maal geven aan een arme.
    Heb uw naaste lief als uzelve.
    Heb uw vijand lief, keert de andere wang toe.
    Oordeelt nooit, want gij word geoordeelt naar de maat waarmede gij oordeelt.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    584
    12-06-2002

    Origineel gepost door Esau
    of je mag vasten of niet weet ik niet, ik weet wel dat ik het niet trek en voor deze week alvast plusminus 50 e. aan een zwerver heb gegeven

    je moet of inhalen of per dag een maal geven aan een arme.
    Heb je zelf ook suikerziekte? Ik vind het wel moeilijk. Ik moest vandaag wat eten omdat ik anders was flauw gevallen maar ik voel me wel heel schuldig. Ik baal er ook van omdat ik het echt een mooi iets vind omdat er zoveel mensen aan mee doen.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    27
    05-09-2003

    ja ze zegge dat als je suikerziekte hebt dat je niet mee hoeft te doen ,want het mag niet levensgevaarlijk zijn e .Als je dan niet vast ,dan moet je per dag dat je niet mee heb gevast ,5 euro geve aan een arm mens.oftwel nodig je de arme mensen in 1 klap bij je thuis en geeft ze allemaal te eten (van heel de maand e)oftwel nodig je elke dag dezelfde arme mens uit en geeft hem elke dag te eten.
    zo dat heb ik dus gehoord
    *...Love Is A Battle...*[B]

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    91
    18-09-2003

    The sick

    (25) In the event of any sickness that makes people feel unwell, a person is allowed not to fast. The basis for this is the aayah (interpretation of the meaning): “… and whoever is ill or on a journey, the same number [of days on which one did not observe sawm must be made up] from other days…” [al-Baqarah 2:185]. But if the ailment is minor, such as a cough or headache, then it is not a reason to break one's fast.

    If there is medical proof, or a person knows from his usual experience, or he is certain, that fasting will make his illness worse or delay his recovery, he is permitted to break his fast; indeed, it is disliked (makrooh) for him to fast in such cases. If a person is seriously ill, he does not have to have the intention during the night to fast the following day, even if there is a possibility that he may be well in the morning, because what counts is the present moment.

    The person who is suffering from a chronic illness and has no hope of recovery and elderly people who are unable to fast should feed a poor person with half a saa’ of the staple food of his country for every day that he has missed. (Half a saa’ is roughly equivalent to one and a half kilograms of rice). It is permissible for him to do this all at once, on one day at the end of the month, or to feed one poor person every day. He has to do this by giving actual food, because of the wording of the aayah – he cannot do it by giving money to the poor (Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/198). But he can give money to a trustworthy person or charitable organization to buy food and distribute it to the poor on his behalf.
    Book by Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    17.647
    28-08-2002

    mijn broer heeft da ziekte ook en die vast gewoon mee ..ma kwee nie gij slikt medicijnen ma die krijgt gewoon inspuitingen ik weet nie of gij da ook moe doen..die doet dat bij fajr en bij maghreb soms als die zich draaierig voelt dan eet die gewoon dan betaalt mijn vader ook aan de moskee ma ik weet nie hoeveel..ge moet wel betalen of armen eten geven..
    Ondertekening verwijderd door een Moderator
    Klik hier voor meer info

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    20
    27-10-2003

    hai nadia,ik heb ook diabetes en de artsen zeggen ook tegen mij dat ik nie mag meedoen.Maar ik wil gewoon meedoen netals de andere zoals je al zei:je voelt je schuldig en dat heb ik ook.Ik heb tot nu toe alleen op ma en do gevast.de andere dagen kwam ik smorgens op school heel laag uit,jah en dan moet je eten.Als ik dat heb word ik ech gewoon kwaad!! ik wil graag vasten maar jah als dat nie kan dan kan je er echt gewoon niks aan doen.Ik spuit trouwens 4 keer per dag maar ik sla de insuline voor de lunch gewoon over en als ik smorgens goed eet en wat minder spuit dan haal ik de dag wel.Mijn ouders betalen aan het einde van de ramadan de dagen die ik nie heb gevast das per keer 5 euro en dat geven ze aan de moskee.Laat nog eens wat van je horen!!! liefs samira
    MA3ASALAAM

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    20
    27-10-2003

    Oja enne vandaag was mijn bloedsuiker smorgens 2.9 en kheb ech nie gegeten hoor!!! Toen ik rond 4 uur uit school kwam was mijn bloedsuiker 6.9! Jah zo zie je maar weer.
    MA3ASALAAM