1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    356
    26-07-2002

    zoals ik al ooit eens heb gehoord:

    "don't jude a man until you have walked 1 mile in his shoes"

    nu,
    oordelen,
    wel kijk

    *als je oordeelt vanuit een slechte intentie dan weet iedereen dat dit
    verkeerd is (dus uit jaloezie dan!)

    bijvoorbeeld, je buur heeft in marokko net zijn huis verhoogd met 1 verdieping en komt naar jou toe en zegt "hé, ik kan je vrouw zien vanuit mijn dak!",
    wat doet de andere dan, wel hij gaat ook een verdieping bijbouwen en zegt dan later tegen zijn buur "haha, nu kan ik jouw vrouwtje zien vanop mijn dak",
    enz...
    deze twee kijken naar mekaar en handelen naar mekaar toe,
    dit is slecht in elke opzicht, verspilling van geld, van tijd, morele schade , haat, ...
    en dan hebben ze een zes verdieping tellende huis opgebouwd, maar waar ze enkel 1 verdieping van gebruiken

    *maar als je daarentegen opkijkt naar je broeder of zuster in de islam
    en zegt van "masha'Allah, ik wil mij ook in de islam gaan verdiepen",

    wel dit is dan geen jaloezie maar eerder ijver, en dit soort van oordelen in gerechtvaardigt zolang het een goede intentie is,


    samengevat:

    zolang je voor je broeder/zuster hetzelfde wenst als je voor jezelf wenst,
    mag je 'oordelen', dit steds binnen de islamitische grenzen natuurlijk
    en waarbij geen greintje jaloezie bij betrokken is

    (nog een voorbeeld van het 'slecht geval', wanneer vrouwen met mekaar concurreren met goud, op den duur dragen ze een héél winkel met zich mee en klinken ze net als koeien door hun van kilometers ver te horen gerinkel, eveneens bij de jongen wat wagens betreft
    enz...)
    The_Jackal_A

  2. #17
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    Het gaat dus om de intentie?
    Maar wie bepaalt wanneer de intentie goed is?
    Wie bepaalt wat goed is?

    Met mijn vraag bedoel ik eigenlijk trouwerns.
    Stel je bent alleen op de wereld. Wat is dan je waarde.
    Als je niemand hebt om mee te vergelijken.
    Heb je dan nog waarde?

  3. #18
    Abdullaah

    Reacties
    1.444
    04-08-2002

    haha ik denk dat de enige die die vraag kan beantwoorden Adam is want hij is de enige die ooit echt alleen geweest is.
    Imam Ahmed (d.241H) - rahimahullah - said: "If this Taa'ifatul-Mansoorah (Victorious and Aided Group) is not Ashaabul-Hadeeth, then I do not know who they are." [Saheeh in Fathul-Baari]

    Iemaam 'Abdoellaah ibn Al-Moebaarak heeft gezegd: "Wanneer er een fietnah (rampspoed, beproeving, chaos) opkomst is, dan weet elke Geleerde het, en als de fietnah al om zich heen heeft gegrepen dan weet elke onwetende het!"( Tabaqaat ibn S'ad)

  4. #19
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    nou maar ik snap ook wel dat niemand ECHT een antwoord kan geven
    Gaat mij er meer om dat mensen er misschien een theorie over hebben snappie

  5. #20
    Abdullaah

    Reacties
    1.444
    04-08-2002

    MIjn theorie is: als je alleen op de wereld bent heb je nog steeds waarde omdat je geschapen bent door Allah. Mensen zijn niet van waarde omdat ze mooi zijn of omdat ze veel geld hebben maar omdat ze door Allah geschapen zijn.
    Imam Ahmed (d.241H) - rahimahullah - said: "If this Taa'ifatul-Mansoorah (Victorious and Aided Group) is not Ashaabul-Hadeeth, then I do not know who they are." [Saheeh in Fathul-Baari]

    Iemaam 'Abdoellaah ibn Al-Moebaarak heeft gezegd: "Wanneer er een fietnah (rampspoed, beproeving, chaos) opkomst is, dan weet elke Geleerde het, en als de fietnah al om zich heen heeft gegrepen dan weet elke onwetende het!"( Tabaqaat ibn S'ad)

  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    356
    26-07-2002

    Origineel gepost door Safira75
    Het gaat dus om de intentie?
    Maar wie bepaalt wanneer de intentie goed is?
    Wie bepaalt wat goed is?

    Met mijn vraag bedoel ik eigenlijk trouwerns.
    Stel je bent alleen op de wereld. Wat is dan je waarde.
    Als je niemand hebt om mee te vergelijken.
    Heb je dan nog waarde?
    ken je de uitdrukking:

    wat niet weet, wat niet deert

    dus,
    wie weet, moest je alleen op aarde zijn dat je dan het woordje oordelen niet eens zou kennen!
    The_Jackal_A

  7. #22
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    Origineel gepost door The_Jackal


    ken je de uitdrukking:

    wat niet weet, wat niet deert

    dus,
    wie weet, moest je alleen op aarde zijn dat je dan het woordje oordelen niet eens zou kennen!
    Het lijkt er toch op dat wij mensen anderen nodig hebben om te spiegelen. Om onze eigen positie te bepalen. Onze eigen denkbeelden te vormen. Onze eigen waarde te benoemen....
    daarom zijn we ook groepsdieren. Niet omdat we zo gezellig zijn...maar om te kunnen vergelijken